Författare Ämne: Vad väljer man för ställverk?  (läst 7347 gånger)

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« skrivet: tis 04 dec 2007, 21:55:47 »
Inför starten av bygge av bana måste man ha en strategi för vad som skall användas inom respektive områden.
Digitalt är givet, likaså ång-, diesel- och gamla ellok med ljud. Moderna ellok och motorvagnståg är så tysta så de hörs inte och då är ljud en onödig lyx.

Spårvagnarna och interurbans är ganska tysta utom i tvära svängar så där hade jag tänkt mig någon form av kontakt som påverkar en ljudspelare som startar kurvgnissel under kurvtagandet.

Järnvägen kommer att ha 2-räls DCC med kontaktledning (utan ström) medn spårvägen får fungerande kontaktledning på grund av komplicerade korsningar. Man slipper då alla problem med motström och annat elände som kräver vändslingemoduler.

 

Körkontroll har jag tänkt mig den nya Bachmann med joystick. Var på mässan i München i helgen och där visades denna. Efter att fått provköra så är jag ännu mer nöjd, här är det verkligen känslan från att köra på riktigt med moderna lok och motorvagnar som styrs med joystick. Uppåt = pådrag, spaken går tillbaka i mittläge för frirullning och nedåt = broms.

Denna körpult ger mj-hobbyn ytterligare en dimension men man vet inte vad man saknat förrän man prövat.

 

Tyvärr är kombinationen Bachmann och spårplansställverk inte det enklaste.
Roco hade ett som verkade bra och förebildsenligt (och snyggt) men det har dom slutat att tillverka.

 

Viessmann har ett snyggt och funktionellt ställverk men det fungerar bara tillsammans med deras digitala körkontroll., eller genom att ansluta en separat från Roco eller annan DCC-tillverkare.

Kan någon fixa en joystick-kontroll som plugin till en DCC-anläggning vore det bättre då man är friare att använda ett komplett system. Vi hade ju en diskussion och några förslag på gång för något år sedan men sedan dog det ut.

 

När det gäller spårplansställverk så har Viessmann ett som verkar bra, men som sagts ovan så passar deras bara ihop med centralenheten som har två körkontroller.

Uhlenbrock kommer med ett snyggt ställverk men dert passar bara ihop med deras produkter, som väl mer är Märklin-anpassade.

Sedan har vi Erberts spårplansställverk som verkar gå ihop med allt, d.v.s. ingen körkontroll är integrerat. En lämplig kandidat alltså.

Det fanns även några datorställverk. STP, Switch-coM från Modellplan m.fl. men hur fungerar dom? Vilka signal- och tågläges- resp. upptagetspår-moduler använder man tillsmmans med dom?

 

Vad anser expertisen?
Jag tror, eller inbillar mig, att det finns fler än jag som sitter i samma båt - fast jag ser dom inte. Vi vore tacksamma om expertisen ville klargöra, på enkelt språk, vad ni anser och rekommenderar.

 

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.122
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #1 skrivet: tis 04 dec 2007, 22:15:01 »
Det beror på hur du har tänkt använda banan, tycker jag. En brittisk idé jag gillar att simulera funktionen i den riktiga lösningen. Har (den tänkta) förebilden lokalt omlagda växlar, har man det på banan med. Har förebilden ATC så kör man med datorstyrningen helt eller delvis. Osv i alla mellanvarianter.
 

Det är också viktigt fundera på hur du vill köra. Vår klubbana är byggd med bildställverk, men skall köras som "walk-around". Det innebär att man inte når ställverken när man följer med tågen längs banan. En ren designmiss.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #2 skrivet: tis 04 dec 2007, 22:36:09 »
Tanken är inte färdigtänkt, trots att jag tänkt i 30 år!
Nåväl, någon form av walk-around måste det bli, antingen tråd eller infraröd. Bachmann har infraröd vilket kräver "klart spår" mellan sändare och körmodul vilket kanske inte alltid är så bra. All synlig trafik kom mer att köras manuellt men efter att tåget gått in i tunnel för att hamna i dolda uppställningsspår stannas de av röd signal och startas av grön när tågvägen är fri. Ev. (troligen) blir utfarten från säcken manuellt körd.

Anläggningen kommer att bli tre-delad, trafikmässigt, med förbindelse mellan systemen för utbyte av vagnar.

En del är en stambana, elektrifierad, förmodligen dubbelspår och synlig 2-3 meter. i första etappen. Förmodligen kommer det till en stadssektion med station där alla tre systemen samlas.

En del är en slingrande bergjärnväg för ånga och diesel.

En del är en interurbanspårväg som slingfar sig i serpentiner mellan storstad och småstad.

Den nästkommande delen är stadscentrum där stadsspårväg finns, interurbanspårvägen vänder och den järnvägarna har sin station.

Banan kommer att ha 3 hundbensknotar, en för el-banan, en för ång/diesel och en gemensam för el/ång/diesel på andra sidan staden.
För att inte riskera att ett ellok kör in på ång/dieselsträckan kommer växlar att skyddas med magneter på elloken, alternatgivt att strömbygeln ger en kontakt som ställer om växeln i rätt riktning.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad lawes

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 300
    • http://home.swipnet.se/wes_familj/emj.htm
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #3 skrivet: ons 05 dec 2007, 09:00:01 »
Först,
bra att du lyfter fram spårplanställverk. Förutom de moduluppbyggda du nämner (och fler finns ju; Viessmann commander har t ex ett inbyggt) så kan man med tunnare plånbok men mer tid bygga själv också. För Loconet finns t ex interfacet SwitchControl som är ganska bra medelväg; enkel koppling men ändå rimlig peng. Men att styra växlar via knapprader, eller på handenhet gör man bara i undrantagsfall tycker jag.

 

Jag håller inte med om att Uhlenbrock skulle vara inriktat på Märklin, men jag förstår om en 2R rallare reagerar för tecknen. I själva verket reagerar en Märklinrallare vanligen på att Uhlenbrock verkar vara ett 2R-system med 3R-anpassningar! Själv tycker jag det är perfekt när man snor bra ideer från andra områden och lyckas kombinera dem såhär.

 

För körning trivs jag bra med att ha en stationär enhet jag inte behöver leta upp, men framför allt en handenhet som jag kan ta med och sticka in på olika ställen. Ja, spiralsladd duger för mig, om det innebär att jag får återkoppling till handenheten; om jag plockar upp ett lok som kontrolleras av annan enhet ser jag dess värden. Daisy är just nu min favorit; den har inget med förebilder att göra, men är bekväm.

 

Hur reagerar du på Profi Control från Uhlenbrock? Lite spännande med nån form av realistisk enhet, men förstås alldeles för dyr.

 

mvh

Lars

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #4 skrivet: ons 05 dec 2007, 12:10:40 »
Profi Control har jag tittat på och det var väl, kanske, ett intressant alternativ men eftersom jag är "kontaktledare" och föredrar eldrivna fordon så var det lite vä'l mycket diesel över denna körkontroll. OK, äldre ellok hade denna typ av kontroller men jag föredrar nog de modernare joysticksen.
Min lite aviga inställning till Uhlenbrock kanske beror på deras lite snorkiga och överlägsna beteende när man träffat dom på mässor.

När en novis frågar om det är kompatibelt med Roco så fr man ett NEJ och en blick som kunde döda. På deras demobanor har dom bara Märklinräls och eftersom Märklin säljer deras produkter så har jag dragit den slutsatsen att det inte passar.

Ställverket var mycket snyggt, även om de tunna självhäftande ytlagren kunde varit lite tjockare så urtagen under inte lyste igenom så mycket.

Vad jag söker är ett snyggt, billigt ställverk där jag ser vilka tågvägar som ligger och vilka som är upptagna.
De som jag hittills sett är snygga men väldigt dyra och man får lite svårt att överblicka vad som skall till, både på spårsidan som ställverkssidan för att få återkoppling om växlars, signalers och vagnars läge.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad lawes

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 300
    • http://home.swipnet.se/wes_familj/emj.htm
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #5 skrivet: ons 05 dec 2007, 12:31:39 »
Jo,
kan nog tänka mig att man inte ska fråga om Roco/Lenz där, även om de faktiskt har en adapter för råttan 2/3. Att Uhlenbrock demonstrerar med Märklin i tyskland finner jag också ganska naturligt; de försök man gjorde i USA gällde nog 2R i första hand. Som det var i början av Intellibox liv, var sådana som såldes i USA inställda på ren DCC från fabrik.

 

Daisysystemet, är i första hand fungerande på 2R-anläggningar. Det kan användas som ett elektroniskt bussbaserat analogt system också, men då bara med likströmslok.

 

Ja ställverk av detta slag kan byggas hur avancerat som helst, men det kostar alldeles för mycket för min smak. Ändå kommer jag nog att ge mig på det. Uhlenbrocks intresserar mig mest för närvarande; för det krävs

- en separat trafo

- en digitalcentral som är LocoNet-baserad (Intellibox/TwinCenter/Piko, Daisy, Digitrax eller likande.

- Växeldekodrar förstås. Äkta återkoppling för växlarna, men LocoNet fungerar ypperligt väl för att hålla reda på lägena.

- Upptagetindikering som är LocoNet baserad. Finns "Gleisbesetzmelder 2R" för 8 spåravsnitt i sänder. Vagnarna behöver förstås läcka lite ström över hjulaxlarna för detta.

 

mvh

Lars

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.451
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #6 skrivet: ons 05 dec 2007, 12:45:20 »
Det du efterlyser är inte så lätt som det kan tyckas låta... Att ha en "kommandoenhet" där du kan skicka ut "knapptryckningar" som omläggningskommandon till en växeldekoder finns hos LDT i deras "KeyCOM". Där bygger du upp ett ställverka för KOMMANDO signaler med någar burkar och skickar ut allt på en digital buss (DCC eller MM) till dekodrarna via en booster.
 

Däremot saknas "feedback" i detta system. Du vill ju också kunna se vilka spår som är upptagna vilket innebär en "feedbackdekoder". Men dessa skickar ju ut signaler på en feedbackbus RS eller s88 och här saknas nog en produkt... Man borde ha en "KeyMON" som lyssnar på bussen och kan tända en diod istället för att "bara" skicka ut ett feedbackkommando... Detta känner inte jag till att det finns (vilket inte är samma sak som att det inte gör det någonstans...)

 

Har jag förstått dina behov rätt? I så fall kanske det är läge att skicka ett mail till LDT och efterfråga en KeyMON... ;-)

 

Med ovanstående upplägg så får du ett kommando/övervakningsystem som är helt frikopplat från digitalsystemet, och som även borde funka analogt... Och det "känns" som det borde gå att kontrollera även signaler med det... Som sagt, här av dig så kanske vi åtminstone kan presentera iden...

 

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad lawes

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 300
    • http://home.swipnet.se/wes_familj/emj.htm
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #7 skrivet: ons 05 dec 2007, 12:52:24 »
Det är en av anledningar till att jag gillar LocoNet. LocoNet är centrum i systemet, inte centralenheten. Alla kommandon som skickas över LocoNet kan uppfattas av alla enheter, och så sker i t ex Switch Control eller nya bildställverket, oavsett varifrån kommandona kommer, och de tänder och släcker snällt lysdioderna. Centralen mest vidarebefordrar dessa kommandon ut i DCC/Motorola-världen. Att koppla fuskfeedback på DCC-signalen är väl inte svårt (men dyrt). En vanlig dekoder bara, inställd på samma adress. Men jag hänger kanske inte med i frågan.

mvh

Lars

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #8 skrivet: ons 05 dec 2007, 12:55:21 »
Är det bara jag som har funderingar kring bildställverk?
Vore inte Forumet en bra plats att lägga ut olika lösningar och idéer hur detta kan lösas?
Anders förslag verkar intressant, men finns det mer?
Skall man använda en dataskärm eller ett "konventionellt" ställverksbord?
Vilka produkter kan man blanda? Ett ställverk från Ehlert med styrboxar från Viessmann?

-Per

 

EDIT: Det kom några inlägg medan jag skrev mitt.

Ju mer man läser desto svårare blir det för den som inte är helt invigd i det digitala.

 

Jag, och förhoppningsvis fler, vore mycket tacksamma om ni som kan detta ämne kunde ställa upp en "enkel" beskrivning vad som behövs, varför och hur.
Fördelar resp. nackdelar.
Man vill ju inte lägga hela kapitalet på ett ställverk eller drift utan vill ha lite pengar över för det rullande och landskapet.
Fördelen med att starta på nytt är att inget gammalt på svårnådda platser måste byggas om.

 

Jag vet inte hur många fler kör som jag tänkt det, alltså köra manuellt från uppställningsspår och släppa automatiskt från sista siktbara sträcka åter till uppställningen.

 

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.451
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #9 skrivet: ons 05 dec 2007, 13:20:37 »
Visst är det en fördel men EN buss som sköter all trafik i systemen! 1-0 till LocoNet här... ;-)
 

Men om vi ska fundera vidare kring fenomenet "bildställverk", vad är i så fall ett "bildställverk"? I den digitala världen är det helt klart enklast att låta datorn sköta detta och ha det helt ut "datoriserat".

 

Annars tycker jag att Jan Fs inlägg om en del som är "lokal" och den del som kontrolleras av "fjärren" är det enklaste och bästa...

 

Jag ska höra om LDT har haft funderingar kring en "LedMON" som feedback/presentationsenhet till KeyCOM...

 

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.122
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #10 skrivet: ons 05 dec 2007, 16:32:58 »
Vad jag bland annat försökte säga är att bildställverk inte alltid är kompatibelt med walk-around. När man gått iväg är det väldigt irriterande att inte nå växelomläggaren, då vill du snarast ha omläggaren nära växeln.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Inloggad Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.716
    • SaFre Modelrailroading
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #11 skrivet: ons 05 dec 2007, 17:33:25 »
Min åsikt är att man ska ha en tågklarerare att sköta ställverket(/en) då det är så det oftast görs i verkligheten. Således inte helt fel på Jan Frelins klubbana - bara att placera en TKL vid ställverket!

Om man sedan vill/ska ha datoruppkopplat eller inte överlåter jag åt var och en att bestämma själv, att jag sedan själv föredrar datavarianten är en annan sak.

Man måste inte ha ett indikeringssystem för upptaget spår bara för att man har ett ställverk, men det underlättar. Saknas sådan indikering åligger det tkl att lägga tågväg till ledigt spår. Har man datorställverk MED indikering ser systemet till att tågvägen är fri.

Du vill också kunna köra tågen manuellt för att sedan "släppa" dem vid en viss punkt. då blir min fråga: Hur ska ett ev. ställverk/dator veta vilket tåg som anländer till den punkten? Har du indikeringssystem "banan runt" är det ett mindre problem eftersom datorn då kan följa tåget, men annars..?

Nu är jag inte så hemma på Bachmanns digitalsystem heller men jag antar att du menar "Dynamis". Har försökt läsa om det men det står inte mycket - mer än att ett datorinterface kommer...

Men för att återgå till feedbacksystem (spårindikering) så har ju LDT modulen HSI-88 till vilken du kan koppla RM-GB-8, och då har du ditt indikeringssystem, hur det sedan används i ställverket beror ju på vilken modell du väljer. Då det f.n. (såvitt jag lyckats läsa mig till) saknas interface i Bachmann är det ju aningen svårt att styra växlar via dator med det systemet.

 

Du skriver heller inte om du tänker köra svenskt med svenska signaler eller något annat lands system (eller blandat), vilket nog också bör tas med i tankegången.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #12 skrivet: tor 06 dec 2007, 00:15:29 »
Fördelen med ett spårplansställverk typ förebilden är att man ser vilka spår som är upptagna, föritom att dert ser ganska läckert ut och är mer överskådligt.
 

När jag pratar om att släppa tågen tänker jhag i gamla analoga termer. Där kunde man ha "standardspänning" på linjen och när loket kom över den isolerade biten så fortsatte det med automatik, alltså stannade vid strömavbrott framför signal.

Om det fungerar så med digitalt vet jag inte, men detta är inget krav utan måste jag köra manuellt hela tiden så är det OK.

 

Ja, det är Dynamis jag provkört och det verkar vara kapabelt att ta hand om 10.000 lok med 20 aktiva. Det som är mest intressant är just möjligheten att köra med joystick som ger en helt annan känsla än "leksaksratten".

Jag vill nog inte ha automatisk körning på banan utan körningen skall ske manuellt. Däremot vill jag kunna styra banan med ett bildställverk och just kombinationen bildställverk utan kombinerad körmus är inte så vanlig. Alla system jag sett hittills har ratt-styrning med riktningsändring i mitten.

 

Vad jag söker är ett ställverk som inte är integrerat med körkontrollen utan där körningen sköts av ett system, t.ex Dynamis, och ställverket av ett annat där lok och vagnar genom kontakter i rälsen styr signalpassering och visar var det befinner sig. Jag har inte, i nuläget, tänkt mig automatisk bromsning och stopp före röd signal utan det är förarens ak att klara av.

 

Jag kommer att köra tyskt/österrikiskt med i huvudsak tysk signalering.

 

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Inloggad Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.716
    • SaFre Modelrailroading
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #13 skrivet: tor 06 dec 2007, 09:26:55 »
Ja, då är det bara att hitta ett ställverksalternativ som passar. Tror det blir svårt att hitta ett fungerande alternativ som inte är datorbaserat då det i nuläget inte finns någon koppling till sådant alternativ och Dynamis.
 

Nu saknas ju också datorkopplingen och därmed blir även dataställverken svåranvända. Detta eftersom man inte kan styra växlar/signaler anslutna till Dynamis. För att åstadkomma det måste dessa styras av ett annat digitalsystem åtminstone tills datorkopplingen finns. Den lösningen omöjliggör ju dessutom tyvärr styrning av ev. växlar från Dynamis...

 

Så faktum är att jag nog tycker du ska vänta med ställverket tills datorkopplingen existerar för Dynamis. Om jag förstått det rätt så ska det inte dröja alltför länge. Jag har heller inte lyckats läsa mig till om man kan ansluta återkoppling till Dynamis-systemet eller om man måste ha ett extra system till det.

 



 

Men så här kan det se ut...  :)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #14 skrivet: tor 06 dec 2007, 09:49:36 »
Nu fattar jag ingenting!
Vad har körutrustningen att göra med ställverket, annat än att man kan använda rälsen som gemensam bärare om man har samma centralenhet?

Datordrivet måste det väl vara, på ett eller annat sätt?

Hur fungerar dom boxar som t.ex. Viessmann säljer och som finns för upptaget spår, signalstyrning/visning, växelomläggare mm?
Är inte varje box sin egen lilla dator?

 

Ställverket ovan var snyggt!

 

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Inloggad Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.716
    • SaFre Modelrailroading
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #15 skrivet: tor 06 dec 2007, 21:43:44 »
Jo,

körutrustningen är ju mycket riktigt som du säger bärare av digitalkommandon. Och problemet är ju att man via datorn f.n. inte kan få kontakt med denna utrustning och därmed inte kan skicka ut digitalkommandon till växlar/signaler. Vilket ju ändrar sig när datorinterfacet kommer.

Viessmanns feedback-dekodrar är väl av "Märklin-typ" - d.v.s. för S88-systemet om jag inte minns fel. Ska du använda dem är väl varianten med 8 ingångar vilka känner av strömförbrukare på den spårdel de övervakar, den som du ska använda.

Vad gäller signalstyrningsmodulerna har jag ingen erfarenhet av dem, så där får någon annan svara.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #16 skrivet: tor 06 dec 2007, 21:58:09 »
När man äntkligen tror att man förstår, då fattar man inget - men det är njutningen med livet, att alltidf lära sig något.
 

Varför skall jag skicka ut växelstyrningssignakler via köragregatet?
Gör man inte det via en kabel bredvid spåret?
Signalerna styrs väl i samma kabel och med någon form av kontakter som känner av att loket passerat signalen och ställer om denna i rött?
Vill lokföraren köra mot rött så går det ...

Vill man ha absolut stopp får man lägga in ett strömlös stoppsträcka som via relä ger körström om signalen står på grönt.

Eller är jag helt ute och cyklar ....

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Inloggad Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.716
    • SaFre Modelrailroading
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #17 skrivet: tor 06 dec 2007, 22:20:32 »
Jo, visst lägger man en matning med digitalsignal längs, eller i, spåret i vilken signalerna till växlar/signaler sänds. Men dessa signaler måste ju genereras någonstans och det är i ofta "köraggregatet", men inte alltid. Det kan ju vara en egen låda till centralen och en annan till att köra ifrån, liksom det kan vara en egen låda för att styra växlar. De kan däremot också vara kombinerade i en och samma. Hur det är i fallet "Dynamis" har jag inte helt klart för mig, men nog tyckte jag det stod att man kunde styra växlar/signaler från den.

Och det i sin tur betyder i så fall att om du kopplar växlar/signaler (eller deras dekodrar "styrboxar") till Dynamis, så måste en ev. datorstyrning också kunna kommunicera med denna och den kopplingen saknas alltså idag.

 

Däremot kan man naturligtvis sätta in ett eget digitalsystem för detta ändamål, men lite "overkill" kanske...

 

Ja signalerna styrs via samma kablar, men att få signalen att gå till stopp när tåg har passerat kan vara både enkelt och komplicerat. I den enkla varianten har du en kontakt som helt riktig när den sluts slår om signalen till stopp (och använder sannolikt INTE digitalsystemet till att ställa om signalen). I annat fall, t.ex. om du vill att ett bildställverk ska följa med och visa korrekt signalbild även på skärmen gör man på ett annat sätt: När kontakten efter signalen aktiveras skickas den signalen till datorn, som VIA digitalsystemet ställer signalen till stopp.

 

Sen kan man göra mer eller mindre avancerade kopplingar allt där emellan... Det är nog lite därför jag tycker datorställverket är relativt enkelt - dock kräver det ju att datorn är "vaken" när man kör...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.844
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #18 skrivet: tor 06 dec 2007, 23:24:19 »
Ursäkta, nu bryter jag in i en tråd där jag har inget att tillföra vare sig till det digitala eller ställverk. Men jag läser med stort intresse, och tror (åtminstone tillfälligtvis) att jag börjar ana hur det hänger ihop och funkar.
 

Men i detta läge känner jag att jag skulle vilja se en bild. På den bilden skulle det finnas ett antal boxar. En rubrik vid/på varje box skulle tala om vad det är för komponent. Mellan boxarna skulle det gå olikfärgade linjer som visar hur signal/digitalflödet rör sig mellan komponenterna. Bilden skulle då omfatta spår, block, växlar, signaler, körkontroll, trafo, booster, ställverk, dator och vad helst som kan/bör/önskas ingå (kanske till och med lok).

 

En karta helt enkelt. Det är nog för att jag är mer grafiskt lagd och tänker i bilder. Och att jag gillar kartor. Men just en sån bild har jag önskat mig ända sedan jag började nosa på det digitala; har dock ännu inte sett någon. Och nu känns det mer behövligt än nånsin.

 

Nån som känner sig manad? Eller vore det helt onödigt?  :cool:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad lawes

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 300
    • http://home.swipnet.se/wes_familj/emj.htm
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #19 skrivet: fre 07 dec 2007, 07:47:50 »

Som

http://www.uhlenbrock.de/3/8/1/2/INDEX.HTM!NewServerName=DAVID-IHS

http://www.loksound.de/index.php?showId=213

http://www.viessmann-modell.com/pdf/Commander-GBS_InfoFlyer_112006_DE-monitor

menar du?

 

Ska sådanan bilder bli riktigt bra (=begripliga) måste man IMHO noga specificerar vad de ska visa, och begränsa sig rejält.

/Lars

Utloggad kgsjoqvist

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 693
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #20 skrivet: fre 07 dec 2007, 11:22:46 »
Det är alltid en fördel att integrera eventuell datorstyrning med en centralenhet. I och för sig kan feedback kopplas in via ett separat system som t ex LDT HSI-88 för att få snabbare responstid. Men om man integrerar centralenheten i systemet finns alltid möjligheten att gå in och styra manuellt. Om man t ex vill köra ett tåg manuellt medan resten rullar på automatik, eller om man vill ställa om en växel utan att göra det via datorn. Eller så kan man köra en liten stund utan att datorn är inkopplad när man känner för det.

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.451
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #21 skrivet: mån 10 dec 2007, 08:42:56 »
NU har jag varit borta ur tråden ett tag, men för att svara på min egen fråga som jag tidigare tog upp så finns ett Spårplansindikeringsystem från LDT i deras GBS-DEC (eller vad den hette... Kika här:
 

http://www.ldt-infocenter.com/english/gbs_e.htm

 

Med den och "KeyCOM" borde man kunna bygga ett klassiskt bildställverk med digitalkomponenter... Jag har inte gått in i detaljer men förutsätter att LDT har gjort läxan och kan få ihop sina system med varandra... :)

 

Hälsar,
Anders Ö (som kanske ska läsa ikapp tråden...)
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad Deskgrunt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.282
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #22 skrivet: mån 10 dec 2007, 11:28:37 »
Om jag förstår rätt så är Per ute efter att dels ha datorstyrt med ställverk på datorn men även ha lokala ställverk ute vid stationerna?
 

Jag skulle löst det så att man bara skaffar några extra återkoplingsmoduler till ställverken ute på anläggningen och så när man trycker en ruttknapp så sänds återkopplingen till datorns ställverk som i sin tur sänder ut signal till de växlars dekodrar som skall ställas om. Vill man sen även ha en lampa som tänds när rutten är aktiverad så kan det också fixas via dekoder.

 

Men jag är inte helt säker på att det är så här Per har tänkt sig? Har du egentligen något intresse av datorstyrning annat än just för ställverkets skull för annars finns det ju både enklare och billigare alternativ?

 


 

Skall du INTE ha datorstyrda och automatiska tåg så kan jag tycka att alla lösningar med dekodrar och återkoppling verkar onödigt dyra... Ett vanligt analogt ställverk med tryckknappar borde ju då funka lika bra?  :???:

 

Dekodrar och återkoppling behövs först när man antingen vill kombinera manuella ställverk med datorstyrning eller även vill kunna lägga rutter via en handkontroll som då uppdateras på ställverket. En annan orsak kan ju vara om man vill styra hela signalsystemet via datorn. Jag ser inte riktigt behovet för alla boxar annars även om jag ju själv är förtjust i såna lösningar.

 

Men jag har kanske helt missupfattat tråden?
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.125
Vad väljer man för ställverk?
« Svar #23 skrivet: mån 10 dec 2007, 12:45:07 »
Nja,
Vad jag egentligen är ute efter vet jag inte, det är därför tråden startades.
Grundtanken är antingen eller.
* Bildställverk - Ja.
* Datorstyrt - Ja, men inte kopplat till tågstyrningen. Tågen körs från en digitalkontroll (Dynamis?) och spåren styrs av en annan digitalkontroll. Loken påverkar passage av signaler mm via en reed-kontakt (eller liknande.

* Placering - Antingen flera små bildställverk vid varje station eller en centralt belägen för hela banan. (Troligtvis då den inte blir jätte-stor). Det kommer förmodligen att bli två ställverk, ett för spårvägen/interurbanen och ett för järnvägen. Ev. kommer spårvägens växlar att styras med signal från körkontrollen.

* Bildtyp - Här är det svåra valet: Bildställverk typ Rocos gamla, Erbert, SES eller liknande eller en datorskärm som visar banan.

* Automatisk körning - Tror inte jag vill ha det, idag, men kanske senare. Det viktiga är att kunna lägga tågvägar och se hur vägen ligger, vad som är upptaget och var man kan köra.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.