Författare Ämne: DCC++  (läst 7175 gånger)

plummer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
DCC++
« skrivet: mån 13 mar 2017, 20:51:06 »
Är det någon som har testat DCC++ ? https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/What-is-DCC--Plus-Plus
Skulle vara intressant att höra lite erfarenheter.

Jonas Furuholm.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
SV: DCC++
« Svar #1 skrivet: mån 13 mar 2017, 23:42:19 »
Ja.

Jag har börjat renodla koden. Bort med allt som "den riktiga" datorn kan göra och trimma koden för att spara RAM så att man kan ha fler "slots" (samtidiga aktiva lok).

Det som är jobbigt är att jag fått exakt NOLL feedback på mina synpunkter från orginalförfattaren och på forumet där han har annonserad saken så är det inte heller nån annan som verkar kunna/vilja ta upp bollen.

Själv skulle jag helst vilja ha mer tid för sådana skoj saker. (26h/dyngn någon?).

Harald.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.220
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #2 skrivet: tis 14 mar 2017, 13:06:28 »
Du kan ju prova att dela bördan med någon annan intresserad/rubbad modellrallare, för man måste ju vara lite rubbad för att gräva ner sig i programmering av elektronik  :D
Har själv dykt lite i elektronikprogrammerning så jag anser mig vara lagomt rubbad modellrallare  :up:
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.695
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: tis 14 mar 2017, 13:15:13 »
Jag har gjort en del enklare användbara tillämpningar med Arduino till min MJ-anläggning
men att dyka in i DCC++ skulle jag aldrig kunna göra speciellt inte om det "krävs 26 timmar per dygn."

Ett dylikt projekt hade jag kunnat tänka mig tidigare på jobbet i kommersiellt syfte där det fanns kundbeställningar eller en säker marknad.
Men för att för sitt höga nöjes skull skulle jag inte kunna plåga mig med något dylikt. Vad vill man bevisa?  :???:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #4 skrivet: tis 14 mar 2017, 18:09:07 »
Jag har kört DCC++ ett tag. Det är alltså en programvara som redan idag fungerar utmärkt(?) som körcentral (vad heter det?) utan någon som helst programmering!

Reservationen är att jag inte har någon fast bana, utan bara drivit ett programmeringsspår samt en liten rundbana för att ändra och testa CV:n i dekodern.

Man behöver en del grejer: Arduino (tex Uno), motorshield, strömadapter (till rälsmatning, max 14V), dator med JMRI & Arduinons utvecklingsmiljö, USB-kabel samt kablar att koppla motorshield till spåret. Jag använder en utrangerad mobiltelefon som körhandtag med Engine Driver installerad.

Jag ser det som en relativt billig körcentral - om man redan har nätverk, dator & mobil. :) Jag tror det närmaste alternativet är en SPROG, om den nu kan användas som körcentral på samma sätt?

Nästa steg blir att testa DCC++ som enda körcentral på en liten modulbana hos UMJF i Uppsala. Om det faller väl ut, ska jag även försöka designa & skriva ut en anpassad låda.
---
Mvh Peter

plummer

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: tis 14 mar 2017, 20:38:16 »
Tack för dom nyttiga svaren. Jag kommer nog att ställa fler frågor när jag fått hem beställda grejer.
Jonas.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
« Svar #6 skrivet: tis 14 mar 2017, 20:56:23 »
Det krävs inte 26h/d för att programmera en Arduino, men om man bredvid Familj (med små barn), hus och jobb också vill bygga upp sin MJ-anläggning igen _och_ förbättra det befintliga DCC++ programmet eftersom det inte riktigt allt gör som man vill, ja då kanske man är som lgrfbs skriver lagom rubbad och kan gått behöva dessa 2h extra.

DCC++ funkar som det är men det finns möjlighet till förbättringar (vissa skulle säga buggar). Tex repeteras aldrig kommandon som slår på eller av funktioner, så missas det ett sådant tex pga dålig kontakt så stämmer inte lokets beteende (tex ljud på) med det som centralen tror (tex ljud av) om loket. Och så har vi förståss en standard om saken som också säger att sådant borde repeteras. Men för att få plats med detta (en Uno är ju en ganska liten dator) så måste resten av programmet trängas ihop lite mera och det är sånt jag hållit på med.

Harald.

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #7 skrivet: lör 18 mar 2017, 08:33:03 »
Jag har börjat renodla koden. Bort med allt som "den riktiga" datorn kan göra och trimma koden för att spara RAM så att man kan ha fler "slots" (samtidiga aktiva lok).
Jag tillhör nog skaran 'rubbade', för jag tänker ibland att jag skulle vilja skapa en webbplats kring DCC++ där all information (och kanske även utveckling) samlas. För jag tycker om idén; MJ-styrning med fri hårdvara, fri mjukvara och inget special.

Har Harald samlat sin utveckling nånstans på Github? Finns där mer info om vad du vill åstadkomma? Generellt gillar jag idén att förbättra, men blir mer fundersam om kompabiliteten blir lidande.

Tyvärr har jag inte riktigt tålamod/intresse längre att grotta ner mig i programkod, även om jag gjort lite sånt förr (dock inte C). Men jag är samtidigt intresserad av att DCC++ hålls vid liv och utvecklas. Tycker som sagt också att det behövs mer info till alla MJ-rallare, så de börjar använda DDC++ i större utsträckning.

Jag hoppas Plummer fortsätter hålla oss uppdaterade!

PS. Jag kunde inte låta bli att påbörja en webbsida om DCC++. Läs mer på http://www.infolagret.se/mj/special/dccpp/;)  DS.
« Senast ändrad: lör 01 apr 2017, 20:19:22 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.179
« Svar #8 skrivet: lör 18 mar 2017, 16:46:55 »
Men för att för sitt höga nöjes skull skulle jag inte kunna plåga mig med något dylikt. Vad vill man bevisa?  :???:

Tja, det finns ju människor som bygger egna modelljärnvägar istället för att nöja sig med att kolla på de som finns på museer m m. Vad vill de bevisa?  ;)

/ Calle, helt klart rubbad
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: lör 18 mar 2017, 17:06:25 »

Tja, det finns ju människor som bygger egna modelljärnvägar istället för att nöja sig med att kolla på de som finns på museer m m. Vad vill de bevisa?  ;)

/ Calle, helt klart rubbad

Jämförelsen är ju faktiskt helt OK.
Jag får väl sälla mig till de "rubbade" som byggt på en modelljärnväg i 25 år och aldrig blir klar.   :)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 185
« Svar #10 skrivet: mån 27 mar 2017, 22:45:07 »
Namnet DCC++ verkar lite pretantiöst. "++" brukar betyda en utveckling av det det står ihop med. DCC är ett kommunikations-protokoll medans DCC++ "bara" är en version av kommando-delen. Kul projekt, det är bara namnet jag retar mej på.

En annan öppen DCC-hårdvara finns hos MERG. De har kommando-station med hand-kontroller och även ett par dekodrar. Ritningar på kretskort och PIC-programvara finns tillgängligt. Jo, PIC är ju inte lika kul och flexibelt som Arduino.

Bra intro på websidan Mekanoid.
« Senast ändrad: mån 27 mar 2017, 22:59:00 av Sven-E »

plummer

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: tis 28 mar 2017, 12:20:41 »
DCC++ är väl en kombination av DCC och C++, om jag fattat saken rätt.
JF.

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.179
« Svar #12 skrivet: tis 28 mar 2017, 15:43:33 »
"All of the code for the Arduino is written in C++ using the Arduino open-source IDE, hence I named my home-brew system DCC++ (pun intended)."

http://www.trainboard.com/highball/index.php?threads/introducing-dcc-a-complete-open-source-dcc-station-and-interface.84800/
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

paj2

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tis 28 mar 2017, 17:36:37 »
Märkligt "lån" av två plustecken.

Att Arduino kodas i C++ och som produkt  är en open source ide skall väl inte tolkas som att dessa plustecken är synonymt med "open source".
Men å andra sidan har man ju rätt att bestämma namnet på sitt koncept hur man vill.

Varför inte DCC turbo?  :)

« Senast ändrad: tis 28 mar 2017, 18:41:09 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 185
« Svar #14 skrivet: tis 28 mar 2017, 23:14:13 »
DCC++ är väl en kombination av DCC och C++, om jag fattat saken rätt.
Ok, då är ju namnet vettigt.
Tack för förtydligandet.

Alkazander

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #15 skrivet: ons 23 aug 2017, 10:37:09 »
Hej,
har också fastnat för att testa DCC++, har köpt delarna och laddat ner programvarorna.
Tyvärr så kör jag fast efter att ha laddat ner programvaran i Arduinon, matning 15V är inkopplat på motorshieldsingång men inga lampor tänds?.
När jag testar med att köra med wifi throttle händer inget heller.
Har klippt VIN bygeln men ingen lycka, någon som har en ide om vad som kan vara fel?

/Alx

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #16 skrivet: ons 23 aug 2017, 17:43:50 »
Svårt att felsöka så här "i blindo", men lite saker att kolla kan jag bidra med:
  • Har du kopplat de två byglingarna 10-12 och 5-13
  • Har du Arduinos original motorshield? Om inte är det viss bara vissa andra som funkar.
  • Lysdioden på Uno/Mega tänds när du ansluter spänningen till den, även via USB
  • Lysdioden på motorshield tänds först när du sätter spårspänningen till ON i JMRI

Jag gissar att du sett min sida med DCC++ info och länkar:
http://www.infolagret.se/mj/special/dccpp/
---
Mvh Peter

Alkazander

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #17 skrivet: mån 28 aug 2017, 13:09:33 »
Tack för tipset! :up:
Har varit bortrest några dagar men har testat mer i helgen och jag hade ju helt glömt att man behöver pilla lite, men inte mycket, med JMRI.
När jag väl slog på på track power kunde jag läsa av decodern i loket,lägga upp det och sedan styra från mobilen!
Blev nästan en liten tår i ögat.
Nu har jag flyttat ner datorn och allt till källaren och jobbar med att få peco växlarna att inte slå ut matningen men det löser sig snart!

/Alx

IngBo

• Användare
  • Antal inlägg: 37
  • Varje gång jag gör fel har jag lärt mig något!
« Svar #18 skrivet: sön 24 sep 2017, 15:49:14 »
Nu är jag helt ny i dessa sammanhang med mj i allmänhet o digitala mj i synnerhet, men tanken tilltalar mig med moduler. Kan man dessutom kombinera modulerna med träffar och som hemmabana är det något som skulle passa mig utmärkt.
 Är ute på en tugluff i Europa så jag har enbart en platta att tillgå, därför blir det svårt att studera koden i detalj vad gäller DCC++, men läsning av länkar och you-tube delar har givit mig  en del info till livs.
DCC++ blir ju en billig lösning som körkontroll, kunde man dessutom kombinera den med en Loconet gränssnitt så skulle det fungera med en Digitrax UT4 som kompliment till dator/smartphone styrning.

/Bosse

Urban

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #19 skrivet: tor 30 nov 2017, 23:38:21 »
Hej
är nybörjare med mj men startskottet blev när jag hittade dcc++ och jmri
plötsligt går det göra saker som skulle kosta skjortan annars
vad jag inte var nöjd med var styrning av växlar och feedback till dom
så jag har utvecklat ett system som går parallellt med dcc++ och jag tycker att det har potential att bli något bra
med resans gång så upptäckte jag även att man bör ha utgångar och ingångar till systemet
funktionerna som finns för växlar är dels servostyrda eller relästyrda med eller utan puls
givet vis kan man blanda både servo och relästyrning
sedan kan man använda utgångar för signaler och annat
vad jag har funderat mycket på är Öööö nu glömde jag namnet på det men feedback var lok tåg befinner sig på rälsen
och det är lite klurigt men har hittat en 0-5A transformator spole som kostar runt 25kr som funkar riktigt bra
och det känner av en 10K resistor
så programvara för det finns också

jag har försökt att bygga och programer så att det inte ska vara så svårt och göra de ändringar som måstes för ditt system
men det är bra om man har grunderna för programmering elektronik och data kommunikation

det hela bygger på arduino som ni nog redan har listat ut
jag tjuvar komandon från dcc++ maskinen som hör till växlar signaler och sensorer
som sedan går över till mitt system och hanterar det
till arduinon har man då sedan tillgång tills dels dom lokala servo och digitala funktionerna
och sedan även i2c bussen som hanterar dels 16st PCF8574 som är en 8bit IO och sedan även
flertalet HCPCA9685 vilket är ett servokort som klarar upp till 16 servo per kort
problemet med I2c-bussen är att den inte går att köra så långt
jag har fått det och funka upp till 16m men då måste jag ha 1k pullup resistorer på bussen
men med långa avstånd så kan man använda sig av nätverket och då blir avstånden inget problem

grejen är att med detta system kan bygga det i princip hur stort som helst
och jag tror att det borde vara ett billigt altenativ för alla även stora klubb banor

Är någon intresserad av jag har gjort så är det bara och höra av sig
efter som det är öppen källkod så är det ju gratis som jag hoppas ni förstår 

Med vänlig hälsning Urban Forsgren

rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 80
« Svar #20 skrivet: fre 01 dec 2017, 00:13:33 »
Klart det är intressant, Urban  :)

Jag har själv tänkt använda DCC++ till mina övningar.
Kör redan egen Arduino-baserad radiostyrning till mina andra modeller,
så Arduino-biten är nog inga större problem.

Kommer att börja kolla på detta i vinter när jag, förhoppningsvis,
har ett rullande Z49-chassie att testa med  :emm:

Urban

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #21 skrivet: fre 01 dec 2017, 20:13:20 »
Kul :)
men jag måste erkänna att är lite dåligt förbered för det här
programen är nog klar för buggtest även om jag har letat buggar sista månaden men
var jag är illa till är dokumentation och komentarer så jag har suttit en bra stund och komenterat på svenska
jag är tyvärr dyslektiker så jag hoppas ni har överseende med det

vad jag började fundera på är ju att haba har börjat och slakta ner DCC++ och om han nu slaktar det till en modul
som i princip bara klarar av att styra loken, vagnar och inget annat så tar mina program hand om allt annat
och som upplägget ser ut så ser jag även stora möjligheter att koppla upp det mot andra system

varför jag började med detta är egentligen att jag tyckte att DCC++ fungerade väldigt dåligt mot andra Arduino dekodrar typ inte alls

upplägget ser ut så här
lilla versionen
kräver en Mega till DCC++ så att man har en COM port till som skall kopplas till nästa arduino
där krävs då att man skickar vissa komandon till COM porten istället för in i programmet
(där tänker jag att haba skulle kunna plockabort mycke kod)
på COM porten tar jag då emot och sedan skickas feadback till baka till DCC++ som i sin tur skickar upp det till dator jmri i mitt fall
och det är frid och fröjd

stora versionen
viket jag tycker bättre om även i en liten anläggning
där behöver man inte röra DCC++ en utan den får vara i fred
jag har skrivit ett program som snurrar på PCn som sorterar vart alla komandon ska ta vägen
så JMRI kopplar jag upp mot programmet som i sin tur låsas att han är en DCC++ och denna uppkopling sker via nätverket
vilket innebär att programmet kan antingen lokalt på JMRI-servern eller på en annan maskin om man så önskar
konfigureringen PC-programet gör man i en ini fil kallat den system.ini och den är lätt att förstå

sedan kopplar programmet upp sig mot DCC++ antingen med USB eller via nätverk så där har vi samma valmöjligheter som förut

nu har jag skapat möjligheten att koppla upp många arduinos som jag har valt att kalla noder
man kan koppla upp dom med dels USB eller nätverk vilket innebär att dom närmaste datorn kan man kör via USB
och dom längre bort kör man med nätverk vilket innebär att avstånden kan bli hur lång som helst
i varje node kör man samma programvara med undantag för MAC och  IPnummer
även konfigureringen av vad noden ska svara på för adresser och funktion till adresserna 
så det är viktigt att hålla reda på rätt program till respektive node men jag gör som så att jag kopierar
orginalkoden till ett nytt biblotek som jag döper till node-namnet typ node_0, node_1 osv

krångligt?
egentligen inte
jag har svår och utrycka mig i skrift så det kan bli mycket hattigt men väl på plats så är det inte krångligt

så frågan är
kan man ladda upp filerna hit eller har ni något bra förslag

Med vänlig hälsning Urban

rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 80
« Svar #22 skrivet: sön 07 jan 2018, 16:15:50 »
Nu är det vinter och inte f-n har jag något rullande chassi att testa med, men det är på gång.

Däremot har jag börjat plocka ihop lite grejor för att testa DCC++.
Arduino-grejorna kommer från Kina, så det kostar ju nästan ingenting.
En gammal nätdel från ett skrotat högtalarsystem får stå för drivningen, 15V 4A blir nog bra.
Pysslade några timmar i går kväll och fick det att fungera med ett gammalt H0-lokchassie med dekoder som jag hängt dit på sniskan  :)

Det här kan bli riktigt roligt!

Mumriken

• Nykomling
  • **
« Svar #23 skrivet: sön 07 jan 2018, 18:02:23 »
Följer detta med stort intresse.  Hade missat denna typ av controller. Är det någon som styr dcc++ med någon datortillämpning, och i så fall, vilken?

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #24 skrivet: sön 07 jan 2018, 18:20:24 »
Följer detta med stort intresse.  Hade missat denna typ av controller. Är det någon som styr dcc++ med någon datortillämpning, och i så fall, vilken?

Jag styr den med JMRI: http://jmri.org/
Inte det enklaste programmet att hitta i, men ack så kompetent.

Annars använder jag mest DCC++ i kombination med JMRI för att programmera (om) mina lok. Att programmera enskilda CV via körhandtag eller liknande är inte min grej.  ;)

Jag har försök samla lite av min kunskap på min sida om DCC++: http://www.infolagret.se/mj/special/dccpp/
---
Mvh Peter