Fyller z21:an någon funktion överhuvud taget om man ändå måste koppla in ett körhandtag för att det ska fungera? .
Den är "framtidssäker".
Jämfört med Minitrix startsatser som verkar mycket enklare där Mobile Station används och fungerar som både central och körhandtag. Å andra sidan...
Du är nära. Du ska alltså snarare jämföra multimusen ensam (t ex 686701) med Trix Systems Mobile Station (t ex 66920)

Vad jag kan se så behöver båda handtagen=centralerna en transformator och en ointelligent låda mellan sig och rälsen.
Om du istället köper en sats med z21Start så får du en inte lika dum låda som den tidigare muslådan. Och samtidigt kan Roco ta mer betalt allteftersom du utvecklar dina digitala behov.
Gissningsvis en affärsidé riktad till de tvehågsna som inte vill satsa de pengar från början som en svart Z21 kostar men vill ha de flesta möjligheter kvar, även om det kostar mer i slutändan.
Personligen skulle jag hellre köpa ett enklare startset med bara multimus om jag vill ha sladd, eller enbart ett tågsätt-set, lite räls och en fullvärdig svart Z21 direkt om jag tror att jag kommer att köra trådlöst via smartfån. [Tipset finns mer välformulerat av annan forumsmedlem i en av de andra trådarna.]
Då slipper man alla problem med att än den ena än den andra funktionen inte riktigt är lika potent som i den svarta
Fortfarande kan det väl även finnas vita z21 (som det inte står Start på alltså) ute i handeln. Kanske inte så många men eventuellt [url=http://www.dcctrainautomation.co.uk/z21-white-edition.html] här men
det verkar vara populärt bland säljare att vara otydlig med ifall det är z21 eller z21Start.Då behöver man inte köpa en kod extra till för att få att de ska fungera trådlöst.

Det blir samtidigt ett val av spårsystem, men den frågan hör kanske hemma i en annan avdelning av forumet.
Låt inte valet av spårsystem styra vilket digitalsystem du ska ha. Eller vice versa.
Startsatserna är ju prissatta så att du kan kasta delar av dem och det blir ändå billgare än att köpa lösa delar.
På Fleischmanns egen sida med startsatser för N-skala hittar jag ett antal analoga, några digitala med multimus och
en med vit z21Start. Löst kan jag köpa mig en
svart Z21.På Trix sida ser jag inte att det går att köpa något mer avancerat än MS2 eller analogt.
Även deras
Trix Systems Super-Start-Set Epoche IV mit 2 Zügen und großem Gleisoval.Minitrix - Art.Nr. 11120 har bara ett MS aggregat med.
/Curt
En genomgång av
DCC, centralenhet, körhandtag, multimaus, z21, Z21, booster, Loconet, LN-boxar, UT4 och Fredi
finns på Fniss hemsida.
Några andra sökbegrepp om ämnet = namn på trådar i Svenskt MJ-forum (I n t e bara klickbara länkar idag.)
<Köpa startset digital N skala vad ska man välja?> - 18 inlägg 10 okt. 2015
<Startfrågor> 7 inlägg 23 sep 2016
<Nybörjare och velig> 11 inlägg 12 maj 2016
<Nya svenska z21 startset från ROCO!> 15 maj 2013 - 19 inlägg
<Nybörjare : Digital startsats?> 25 inlägg 19 nov 2014
<z21 eller multimaus?> 21 inlägg 1 jul 2014
<nybörjare> 24 inlägg 16 okt 2007
<Nu blir jag digital och behöver hjälp!! Roco multimaus och Lokmaus II> « 21 Svar, sista skrivet: tis 31 dec 2013, <Rocos startsatser med z21 och Multimaus har låst LAN-port> 11 inlägg 2016