Författare Ämne: Shimmns vagnar  (läst 35524 gånger)

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.089
  • Lindome
SV: Shimmns vagnar
« Svar #100 skrivet: fre 27 apr 2018, 06:10:35 »
Min fråga var inte på nåt sätt av negativ art, jag hoppas inte att du upplevde den som sådan. Min fråga var för att jag är intresserad, många tåg idag har många vagnar av samma sort så för att efterlikna verkligheten så sätter man ihop långa tågset även på mj`n men allt som oftast så sätter utrymmet stopp för det, även jag har en del tåg på min mj som består av många vagnar av samma sort (Grusvagnar) så det var av den anledningen som jag ville se dina vagnar ihopsatta.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #101 skrivet: fre 27 apr 2018, 14:28:26 »
Min fråga var inte på nåt sätt av negativ art, jag hoppas inte att du upplevde den som sådan. Min fråga var för att jag är intresserad, många tåg idag har många vagnar av samma sort så för att efterlikna verkligheten så sätter man ihop långa tågset även på mj`n men allt som oftast så sätter utrymmet stopp för det, även jag har en del tåg på min mj som består av många vagnar av samma sort (Grusvagnar) så det var av den anledningen som jag ville se dina vagnar ihopsatta.

Varma mj-hälsn Stefan

Inte alls. Om det var mig frågan var riktad till.

EDIT: inser att det nog inte var mig du syftade på.  :)

Ja, precis, modulrallandet är ju mycket bra för långa enhetståg.  :D

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Shimmns vagnar
« Svar #102 skrivet: fre 27 apr 2018, 14:40:28 »
Min fråga var inte på nåt sätt av negativ art, jag hoppas inte att du upplevde den som sådan. Min fråga var för att jag är intresserad, många tåg idag har många vagnar av samma sort så för att efterlikna verkligheten så sätter man ihop långa tågset även på mj`n men allt som oftast så sätter utrymmet stopp för det, även jag har en del tåg på min mj som består av många vagnar av samma sort (Grusvagnar) så det var av den anledningen som jag ville se dina vagnar ihopsatta.

Varma mj-hälsn Stefan

Nejdå inget negativt det förstår vi alla.     
Men mitt svar var kanske lite märkligt kan man tycka.
Om vi säger så här då.
Jag har inte tillräcklig vidvinkel på kameran för att alla ska få plats.  ;)
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Shimmns vagnar
« Svar #103 skrivet: fre 27 apr 2018, 21:29:06 »
Jag har försökt att sammanställa en lista över alla för mig kända Märklin Shimmns kapellvagnar.
Är det någon som ser att jag missat någon så skriv gärna så fyller vi på i listan.


      MÄRKLIN Shimmns         
               
Artikelnummer                         År                    Bolag                        Antal i fpk                                            Littera
               
               
47069 Vintervädrad             2016                   DB                                    1                                     31 80 467 2 078-1
               
47200                           2015-?                   DB                                    1                                            31 80 467 2 078-1
47200                           1999-2008           DB                                    1                                     31 80 467 2 061-7
47201                           2001/2002           Märklin Magazin                    1                                          31 80 467 2 055-9
               
47202                           2010/2011           DB Shenker                    3                                     31 84 466 8 154-2
                                                                                                                                      31 84 466 8 102-1
                                                                                                                                      31 84 466 8 121-1
               
47203                           2012/2013           VTG                                    5                                     37 80 4668 048-4
                                                                                                                                      37 80 4668 033-6
                                                                                                                                      37 80 4668 021-1
                                                                                                                                      37 80 4668 009-6
                                                                                                                                      37 80 4668 004-7
               
47204 Eurotrain                   2014/2015           Sogetank                           1                                     37 80 4677 055-8
               
47205                           1999                           SNCB Cargo  (B Cargo)   2                                     31 88 467 0 337-5
                                                                                                                                                          31 88 467 0 438-1
               
47206                           1999-2000           ÖBB STEEL                   1                                     35 81 467 3 003-3
               
47207                            2000                   CFL                                   2                                         31 82 466 8 070-2
                                                                                                                                      31 82 468 8 035-5
               
47208                            2000                  NS Cargo                           2                                     31 84 467 0 067-2
                                                                                                                                           31 84 466 8 153-4
               
               
47209 Vädrad Märklin         2001-2002          FRET SNCF                           2                                     31 87 477 6 258-7
                                                                                                                                           31 87 477 1 405-4
               
47210 Exportmodell Belgien        2004-2006   SNCB/NMBS                    2                                     31 88 467 1 661-7
                                                                                                                                           31 88 467 1 776-3
               
47211 Exportmodell Frankrike   2004-2006   FRET SNCF                   2                                     31 87 477 6 259-5
                                                                                                                                           31 87 477 1 404-2
               
47212                                   2014/2015   On Rail/AAE/Railion            3                                     31 84 467 2 050-6
                                                                                                                                           31 84 467 2 045-9
                                                                                                                                           31 84 467 2 327-8
               
47213                                   2016                    SNCB Cargo  (B Cargo)   1                                      31 88 467 0354-0
               
47214                                  2015                    European Rail Rent (ERR)   3                                            37 80 467 7 391-7
                                                                                                                                           37 80 467 7 398-2
                                                                                                                                           37 80 467 7 394-1
               
47215 Eurotrain                          2016                    ERR                            1                                     33 80 4777 344-9
               
47216                                  2015                   ÖBB Rail Cargo Austria    3                                     35 81 467 3 006-6
                                                                                                                                           35 81 467 3 055-3
                                                                                                                                           35 81 467 3 137-9
               
47217.01                                  2016                   AAE Green Cargo           2                                     31 74 9 132-7
47217.02                                                                                                                              31 74 9 139-2
                                                                           
47218.01                                  2018                   SNCF                           2                                     ?
47218.02                                                                                                                              ?
               
47220  Eurotrain                  2017                   ENERCON                           1                                     33 84 4675 031-1
               
47221.01                                  2018                   Railion                           3                                     ?
47221.02                                                                                                                              ?
47221.03                                                                                                                              ?
               
47222 Eurotrain                         2018                  On Rail                           1                                     37 84 4672 689-5
               
48314 Sondelmodell IMA Köln   2014                  DB Früh Kölsch ÖL reklam   1                                      31 80 467 2 059-0
               
00757-19                                 2006                  Railion                           1                                     31 80 467 2 052-6
00757-20                                 2006                  Railion                           1                                     31 80 467 2 059-1
00757-21                                 2006                  Railion                           1                                     31 80 467 2 066-6
00757-22                                 2006                  Railion                           1                                      31 80 467 2 073-2
00757-23                                 2006                  Railion                           1                                     31 80 467 2 088-0
00757-24                                 2006                  Railion                           1                                     31 80 467 2 094-8
               
00799-13                                 2010/2011          ÖBB STEEL                           1                                     35 81 467 3 007-4
00799-14                                 2010/2011          ÖBB STEEL                           1                                      35 81 467 3 015-7
00799-15                                 2010/2011          ÖBB STEEL                           1                                     35 81 467 3 023-1
00799-16                                 2010/2011          ÖBB STEEL                           1                                     35 81 467 3 038-9
               
29351 startsats                         2015                  VTG                                   1                                     37 80 4668 026-0
               
               
31358 Trix express set         2001                  DB NS                           4                                     466 8 115-3 NS
                                                                                                                                      ?
                                                                                                                                      ?
                                                                                                                                      ?

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:
« Senast ändrad: fre 27 apr 2018, 21:31:04 av fernis »
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #104 skrivet: fre 27 apr 2018, 21:39:00 »
Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:

Men det går att välja alternativet att "Infoga tabell" (). Det kanske är lite pyssligare att redigera men ger i gengäld så prydlig tabellsuppställning man kan önska sig.
- o000oo -

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Shimmns vagnar
« Svar #105 skrivet: fre 27 apr 2018, 21:52:06 »
Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:

Men det går att välja alternativet att "Infoga tabell" (). Det kanske är lite pyssligare att redigera men ger i gengäld så prydlig tabellsuppställning man kan önska sig.
Tackar för tipset men nu får det vara.
Höll på ganska länge med denna som jag har i exel i min dator.
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Shimmns vagnar
« Svar #106 skrivet: fre 27 apr 2018, 21:59:27 »
Senaste tillskottet till Märklinvagnarna.
Som jag nämnde tidigare så är denna en Eurotrain vagn & säljs alltså inte av Märklin direkt.
En fråga dock.
Finns det någon Svensk återförsäljare som saluför Eurotrains modeller (idee und spiel)
Vad jag förstår så måste man vara ansluten till idee und spiel för att få sälja dessa.
www.ideeundspiel.com



« Senast ändrad: fre 27 apr 2018, 22:09:56 av fernis »
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #107 skrivet: sön 06 maj 2018, 22:05:30 »

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #108 skrivet: sön 06 maj 2018, 23:20:25 »

https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/sortiment-a-o/marklin/godsvagnar/sj/kapellvagn-shimmns-aae-limitied-edition.html


Jag har bokat 6 st. Det är vad budgeten tillåter för tillfället.  :D

Trevlig vagn och långt ifrån osannolikt att man kan få se på svenska spår. Men vad är det för kriterium den uppfyller för att förtjäna beteckningen "svensk" och sorteras in i sortimentets mapp /sj/? Tyvärr är inte bilden tillräckligt bra för att kunna se om det finns någon anpassad märkning om avskiljning, hyrkund eller hemstation som tecken på "svenskheten". Är det tillräckligt att utan annan målning, märkning eller VKM-registrering ha en "svensk" hyrkund på en utlandstillverkad, utlandsägd och utlandsregistrerad vagn? Något facit till frågan annat än Habo Hobby tolkningsföreträde lär knappast finnas, så det är fritt fram att hämningslöst vädra personliga åsikter.
- o000oo -

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #109 skrivet: mån 07 maj 2018, 07:10:19 »

https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/sortiment-a-o/marklin/godsvagnar/sj/kapellvagn-shimmns-aae-limitied-edition.html


Jag har bokat 6 st. Det är vad budgeten tillåter för tillfället.  :D

Trevlig vagn och långt ifrån osannolikt att man kan få se på svenska spår. Men vad är det för kriterium den uppfyller för att förtjäna beteckningen "svensk" och sorteras in i sortimentets mapp /sj/? Tyvärr är inte bilden tillräckligt bra för att kunna se om det finns någon anpassad märkning om avskiljning, hyrkund eller hemstation som tecken på "svenskheten". Är det tillräckligt att utan annan målning, märkning eller VKM-registrering ha en "svensk" hyrkund på en utlandstillverkad, utlandsägd och utlandsregistrerad vagn? Något facit till frågan annat än Habo Hobby tolkningsföreträde lär knappast finnas, så det är fritt fram att hämningslöst vädra personliga åsikter.

Nej, du har ju rätt såklart. Oklart är ordet just nu. Tror inte Märklin själva var tydliga på dessa punkter. Jag fråga HaboHobby på deras FB-inlägg, men har inte fått svar, tror inte de vet helt enkelt. https://www.facebook.com/HaboHobby/posts/1835629536494823

(Angående Habos kategorisering så är betyder "SJ" = Sverige i det här fallet. Jämför på denna länk https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/sortiment-a-o/marklin/godsvagnar/)

Men i alla fall så här ser min förebild ut som brukar stå här vid SSAB i Arendal (Göteborg) https://goo.gl/maps/VTZhUTULcK12:




AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #110 skrivet: mån 07 maj 2018, 09:36:51 »
Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:

Men det går att välja alternativet att "Infoga tabell" (). Det kanske är lite pyssligare att redigera men ger i gengäld så prydlig tabellsuppställning man kan önska sig.
Tackar för tipset men nu får det vara.
Höll på ganska länge med denna som jag har i exel i min dator.

Lägg upp excelfilen som en bilaga?

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #111 skrivet: tis 08 maj 2018, 00:49:10 »
...
Oklart är ordet just nu. Tror inte Märklin själva var tydliga på dessa punkter.
...

Men i alla fall så här ser min förebild ut som brukar stå här vid SSAB i Arendal (Göteborg) https://goo.gl/maps/VTZhUTULcK12:



SSAB inhyrning av Shimmns av (VTG)/AAE typ S62 är en rätt varaktig företeelse. Den har hängt med under så lång tid att förutsättningarna för märkning av vagnrana har varierat en hel del. Men vagntypen har varit densamma liksom troligtvis majoriteten av vagnindividerna. Vagntypen är byggd av Tatravagonka i Slovakien och har naturligtvis ett utseende präglat av detta. Det finns  andra tillverkare av samma littera men med annat ritningsursprung och därmed avvikande tekniskt utförande, prestanda och utseende.

Märklin, liksom många andra modelltillverkare, är ju vana vid att tillämpa vad man skulle kunna kalla Kajsa Warg-principen. Att oavsett vilket märkningsrecept man tänker använda tar man vad man haver av snarlik modell och märker efter tycke och smak. Så har man tydligen gjort även i detta fall.  Deras modell uppvisar således några tydliga skillnader mot exempelvis förebilden från fotot i Arendal.
Att man sedan svävar på målet om vilken märkning vagnen slutligen skall förses med är inte heller helt onaturligt.
Habo Hobby's katalogbild uppvisar vid noggrannt detaljstudium att man faktiskt verkar ha tagit åtminstone ett steg för att försvenska den annars helt AAE-mässiga dräkten. Kollar man lastgränsrastret verkar det finnas ett tilläggsraster för trafik med stax E (max tillåten axellast = 25 ton) genom överenskommelse med GC. Det saknades på många vagnar åtminstone under tidigt 2000-tal men har tillkommit på senare tid. Likaså saknades SSAB-loggan på den vänstra skyltplåten. Även denna är ett något senare fenomen. Däremot har Märklin valt att bibehålla den numera föråldrade varianten av märkning beträffande vagnens registreringshemvist. Bilden från Arendal visar den nyare varianten där märkning med VKM enligt ERA(EU) regelverk har slagit igenom, men fortfarande med nationskod 68 som dåförtiden stod för AAE egen registrerande förvaltning. Den skall också förpassas till historien och ersättas av 80 för DB. Uppflyttningen av uppgifterna om vagnens tarvikt och bromsvikt för handbromsen verkar ha hängt med denna märkningsvariant. Däremot har hemstationsmärkningen med "Domnarvet" hängt med mest hela tiden. Jag kan förstå om det kräver en del kontroller och eftertanke innan de får alla dessa utseendeparametrar att sammanfalla till ett för något tillfälle tidstypiskt korrekt utseende på märkningen. Får man bara allt detta på plats kan jag också köpa att den kallas svensk. Att Märklin sedan tidigare bara hade en vagntyp med rätt annorlunda rambalkar är inte mycket att göra åt.
- o000oo -

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #112 skrivet: tis 08 maj 2018, 12:00:22 »
...
Oklart är ordet just nu. Tror inte Märklin själva var tydliga på dessa punkter.
...

Men i alla fall så här ser min förebild ut som brukar stå här vid SSAB i Arendal (Göteborg) https://goo.gl/maps/VTZhUTULcK12:


SSAB inhyrning av Shimmns av (VTG)/AAE typ S62 är en rätt varaktig företeelse. Den har hängt med under så lång tid att förutsättningarna för märkning av vagnrana har varierat en hel del. Men vagntypen har varit densamma liksom troligtvis majoriteten av vagnindividerna. Vagntypen är byggd av Tatravagonka i Slovakien och har naturligtvis ett utseende präglat av detta. Det finns  andra tillverkare av samma littera men med annat ritningsursprung och därmed avvikande tekniskt utförande, prestanda och utseende.

Märklin, liksom många andra modelltillverkare, är ju vana vid att tillämpa vad man skulle kunna kalla Kajsa Warg-principen. Att oavsett vilket märkningsrecept man tänker använda tar man vad man haver av snarlik modell och märker efter tycke och smak. Så har man tydligen gjort även i detta fall.  Deras modell uppvisar således några tydliga skillnader mot exempelvis förebilden från fotot i Arendal.
Att man sedan svävar på målet om vilken märkning vagnen slutligen skall förses med är inte heller helt onaturligt.
Habo Hobby's katalogbild uppvisar vid noggrannt detaljstudium att man faktiskt verkar ha tagit åtminstone ett steg för att försvenska den annars helt AAE-mässiga dräkten. Kollar man lastgränsrastret verkar det finnas ett tilläggsraster för trafik med stax E (max tillåten axellast = 25 ton) genom överenskommelse med GC. Det saknades på många vagnar åtminstone under tidigt 2000-tal men har tillkommit på senare tid.

Likaså saknades SSAB-loggan på den vänstra skyltplåten. Även denna är ett något senare fenomen.

Däremot har Märklin valt att bibehålla den numera föråldrade varianten av märkning beträffande vagnens registreringshemvist. Bilden från Arendal visar den nyare varianten där märkning med VKM enligt ERA(EU) regelverk har slagit igenom, men fortfarande med nationskod 68 som dåförtiden stod för AAE egen registrerande förvaltning. Den skall också förpassas till historien och ersättas av 80 för DB.

Uppflyttningen av uppgifterna om vagnens tarvikt och bromsvikt för handbromsen verkar ha hängt med denna märkningsvariant. Däremot har hemstationsmärkningen med "Domnarvet" hängt med mest hela tiden. Jag kan förstå om det kräver en del kontroller och eftertanke innan de får alla dessa utseendeparametrar att sammanfalla till ett för något tillfälle tidstypiskt korrekt utseende på märkningen. Får man bara allt detta på plats kan jag också köpa att den kallas svensk. Att Märklin sedan tidigare bara hade en vagntyp med rätt annorlunda rambalkar är inte mycket att göra åt.


Jag älskar nördigheten vi befinner oss på. Samtidigt som jag tycker din input är högst relevant.  :D

Men det var då bannemäj hög ribba för att kalla den svensk.  :cool:  ;)


Jag har börjat fundera på att dekaler som behöver tillverkas för att få till bra märkning.

Går det att ta reda på vilka individnummer som är verkliga? Jag behöver 10 olika individnummer.

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #113 skrivet: tis 08 maj 2018, 12:36:05 »
https://www.facebook.com/HaboHobby/photos/p.1837149133009530/1837149133009530/?type=1&theater

Från HaboHobby: Vagnen blir UTAN märkning för SSAB, se originalvagnen som Märklin baserar vagnen på.

33 74 S-AAEC 4677 081-6
Det är alltså Shimmns 63 som är förebilden.



Bilden kommer troligen härifrån, finns mot slutet på sidan: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7571757



Och här finns ett gäng kompisar:

74 S-AAEC 4677 024-6
http://www.fotoferrovie.info/displayimage.php?pid=13731

74 S-AAEC 4677 104-6
http://www.fotoferrovie.info/displayimage.php?pid=13732

74 S-AAEC 4677 106-1
http://www.fotoferrovie.info/displayimage.php?pid=13733

74 S-AAEC 4677 069-1 och 058-1
https://www.flickr.com/photos/marcelwijers/22084522342

74 S-AAEC 4677 059-2
http://karow900.startbilder.de/bild/gueterwagen~schweden~4-gattung-s-flachwagen-mit-drehgestellen-in-sonderbauart-fotos/584816/schwedischer-drehgestell-flachwagen-mit-schiebeplane-fuer-coil-transporte.html

74 S-AAEC 4677 138-4
http://karow900.startbilder.de/bild/gueterwagen~schweden~4-gattung-s-flachwagen-mit-drehgestellen-in-sonderbauart-fotos/541956/schwedischer-drehgestell-flachwagen-mit-schiebeplane-vom-einsteller.html

74 S-AAEC 4677 037-8
http://karow900.startbilder.de/bild/gueterwagen~schweden~4-gattung-s-flachwagen-mit-drehgestellen-in-sonderbauart-fotos/490622/drehgestell-flachwagen-mit-schiebeplane-fuer-coil-transporte-vom.html

74 S-AAEC 4677 138-4
http://karow900.startbilder.de/bild/gueterwagen~schweden~4-gattung-s-flachwagen-mit-drehgestellen-in-sonderbauart-fotos/466721/schwedischer-drehgestell-flachwagen-mit-schiebeplane-fuer-coiltransporte.html

74 S-AAEC 4677 115-2
http://karow900.startbilder.de/bild/gueterwagen~schweden~4-gattung-s-flachwagen-mit-drehgestellen-in-sonderbauart-fotos/464879/drehgestell-flachwagen-mit-schiebeplane-vom-einsteller-aae.html




Likadana vagnar finns också med landskod 80, 54 mm.
« Senast ändrad: tis 08 maj 2018, 14:56:38 av AlexEhn »

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #114 skrivet: tis 08 maj 2018, 14:29:36 »
...

Från HaboHobby: Vagnen blir UTAN märkning för SSAB, se originalvagnen som Märklin baserar vagnen på.
...

Det kan vara rätt klokt för jag är inte övertygad om att den alls är uthyrd till SSAB. Den avviker beträffande märkning från alla vagnar jag har bild på och som uttryckligen enligt märkning är det. Vagnarna på mina bilder är alltid ...
  • på högra skyltplåten försedda med AAE normala text om "Vermietet an SSAB ... "
  • på vänstra skyltplåten hemstationsmärkning "Heimatbahnhof: Domnarvet"
  • i vagnsnumret registrerade med nationskod 68
Då samtliga dessa kännetecken saknas lutar det mer åt att det handlar om en vagn ur annan flotta.
Den ser ut att ha varit med ett bra tag även om den nyligt fått nytt presenningskapell. Även vagnsnumret förefaller vara rätt färskt. Det bör ha tillkommit under de senaste tre åren. GC har hyrt Shimmnss av samma typ från AAE och som GC brukat haft dem svenskregistrerade för att själva stå för vagninnehavarens och ECM-funktionens ansvar. Kan det vara sådana som återlämnats till AAE, återställts till s-regim och därvid fått bibehålla svensk registrering?

Jo, det verkar så om man får tro Transportstyrelsens uppgifter i NVR:

Fordonsindivid

FordonsnummerTypbeteckning/VersionDiarienummer
33 74 4677 081 6Shimmns/031 TSJ 2015-2223
31 74 4679 081 6Shimmnss/0310
« Senast ändrad: tis 08 maj 2018, 15:10:39 av d680ae »
- o000oo -

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #115 skrivet: tis 08 maj 2018, 14:47:51 »
...

Från HaboHobby: Vagnen blir UTAN märkning för SSAB, se originalvagnen som Märklin baserar vagnen på.
...

Det kan vara rätt klokt för jag är inte övertygad om att den alls är uthyrd till SSAB. Den avviker beträffande märkning från alla vagnar jag har bild på och som uttryckligen enligt märkning är det. Vagnarna på mina bilder är alltid ...
  • på högra skyltplåten försedda med AAE normala text om "Vermietet an SSAB ... "
  • på vänstra skyltplåten hemstationsmärkning "Heimatbahnhof: Domnarvet"
  • i vagnsnumret registrerade med nationskod 68
Då samtliga dessa kännetecken saknas lutar det mer åt att det handlar om en vagn ur annan flotta.
Den ser ut att ha varit med ett bra tag även om den nyligt fått nytt presenningskapell. Även vagnsnumret förefaller vara rätt färskt. Det bör ha tillkommit under de senaste tre åren. GC har hyrt Shimmnss av samma typ från AAE och som GC brukat haft dem svenskregistrerade för att själva stå för vagninnehavarens och ECM-funktionens ansvar. Kan det vara sådana som återlämnats till AAE , återställts till s-regim och därvid fått bibehålla svensk registrering?


Hej d680ae, jag uppdaterade mitt inlägg med mer info i samma veva som du skrev med länkar till syskonvagnar, vet inte om du såg dem. :)

Det kan säkert vara så att vagnen inte är ny, den märkligt vädrade gavel tycker jag skvallrar om det. Ser ut som att smutsen bara är övermålad, eller endast tvättad på sidorna.

Du har säkerligen rätt i att det är en ny/annan flotta med Shimmns 63'or?


« Senast ändrad: tis 08 maj 2018, 14:53:32 av AlexEhn »

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #116 skrivet: tis 08 maj 2018, 15:28:28 »
Kan det vara sådana som återlämnats till AAE, återställts till s-regim och därvid fått bibehålla svensk registrering?

Jo, det verkar så om man får tro Transportstyrelsens uppgifter i NVR:

Fordonsindivid

FordonsnummerTypbeteckning/VersionDiarienummer
33 74 4677 081 6Shimmns/031 TSJ 2015-2223
31 74 4679 081 6Shimmnss/0310

Intressant!

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #117 skrivet: tis 08 maj 2018, 16:00:01 »
...  GC har hyrt Shimmnss av samma typ från AAE och som GC brukat haft dem svenskregistrerade för att själva stå för vagninnehavarens och ECM-funktionens ansvar. Kan det vara sådana som återlämnats till AAE, återställts till s-regim och därvid fått bibehålla svensk registrering?

Jo, det verkar så om man får tro Transportstyrelsens uppgifter i NVR:

Fordonsindivid

FordonsnummerTypbeteckning/VersionDiarienummer
33 74 4677 081 6Shimmns/031 TSJ 2015-2223
31 74 4679 081 6Shimmnss/0310

När de således var svenska "på riktigt" såg de ut så här:



Hoppsan! Kontrollsiffran blev visst i hastigheten fel i bildtexten. Den får vi rätta i nästa utgåva.
- o000oo -

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #118 skrivet: tis 08 maj 2018, 16:02:03 »
Dublettpost
« Senast ändrad: tis 08 maj 2018, 16:05:45 av d680ae »
- o000oo -

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #119 skrivet: tis 08 maj 2018, 16:42:50 »


När de således var svenska "på riktigt" såg de ut så här:




Du menar "på riktigt" som i "ägd av ett svenskt bolag"? Nu är de bara svenskregistrerade?

Således är det i praktiken en ommärkning och lättare modifiering av dessa, både i verkligheten och i modell:




Jag kan tycka att 395 kr per vagn är lite väl magstarkt pris med tanke på att ett två pack kostar 607 kr. (Och har själv köpt för 500 kr lätt begagnade.)

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Shimmns vagnar
« Svar #120 skrivet: tis 08 maj 2018, 20:35:28 »
Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:



Lägg upp excelfilen som en bilaga?

Hur gör jag då?
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #121 skrivet: tis 08 maj 2018, 21:00:33 »

Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:


Lägg upp excelfilen som en bilaga?

Hur gör jag då?


Det var ju lättare sagt än gjort. Blandade ihop forumen, på Modulsyd går det utmärkt att lägga med filer. Så är inte fallet här.

Alternativ B är i så fall att du har den lagrad i molnet och delar ut den som en vanlig URL.
Antingen via en länk där den går att ladda ner: https://portal.scandinavianphoto.se/Shares/Home.aspx?ShareID=91efed0a-6a73-4f6d-83b6-5f9d1da0a8f5
Eller som direktledladdning: TestExcel

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Shimmns vagnar
« Svar #122 skrivet: tis 08 maj 2018, 21:05:29 »


När de således var svenska "på riktigt" såg de ut så här:
...


Du menar "på riktigt" som i "ägd av ett svenskt bolag"? Nu är de bara svenskregistrerade?

Således är det i praktiken en ommärkning och lättare modifiering av dessa, både i verkligheten och i modell:


...

Till att börja med kan man konstatera att förebilderna till både S62 och S63 från dag 1 ägts av företag med säte i utlandet. Antingen i Schweiz, Tyskland eller Luxemburg beroende på hur ägareförhållandena är ordnade för just dessa vagnar och vid vilken tidpunkt man avser.

Redan när jag engagerade mig i frågan om svenskheten som pådyvlas vissa katalogobjekt hos föga samvetsömma storserietilverkare anade jag att den avsierade nya Märklinvagnen mycket väl kunde bli en utmärkt illustration till dilemmat med att hitta lämpliga kriterier att utvärdera för detta ändamål. När dess rätta skepnad och identitet nu har klarnat ytterligare känns det bara ännu mer befogat att vädra frågan.

För Shimmnss S63 som tidigare hyrdes in av GC från AAE gällde på den tiden (ca 2003-2016): Tillverkade: Utlandet (Slovakien), ägda: utlandet (Schweiz eller Luxemburg), förvaltade: vagnhållare/-innehavare med säte i Sverige (GC), typgodkända: ? (troligtvis av svensk myndighet, GC själva?), registrerade: i svenskt fordonsregister (GC eget?), huvudsaklig last: svenskt stål, särskilda trafikvillkor: stax 25T efter överenskommelse med svensk operatör (GC).
Efter GC återlämning av vagnarna till AAE återstår med anknytning till Sverige bara med säkerhet typgodkännandet, registering i Sverige (numera NVR hos Transportstyrelsen) och de särskilda trafikvillkoren enligt märkning.
Finns det färska bilder på vagarna i sin nya skepnad som påvisar att de ö h t trafikerar Sverige nuförtiden eller har kopplingen hit genom transportuppgifterna också upphört? Alla visade och länkade bilder är ju tagna utomlands.
När GC hyrde vagnarna för 15 år sedan var det fortfarande en rätt väl etablerad självklarhet att ha dem registrerade "hemmavid" eftersom man också övertog ansvaret för att styra och verkställa underhållet av dem med de verktyg och resurser GC själva förfogade över delvis genom sitt vagnregister. Internationaliseringen av regelverk, godkännadeprocedurer, registeringsvillkor, hantering och underhåll av godsvagnar har gjort det avsevärt mindre betydelsefullt var vagnarna är registrerade och geografiskt hemmahörande. Numera har man frångått gammal praxis att byta registrerande myndighet och därmed nationskod för att följa med ändringar i vagnhållarens hemvist. Det kommer att medföra konsekvensen att "en gång svenskregistrerad, alltd svenskregistrerad" oavsett var vagnhållare hör hemma och vagnen tjänar sitt levebröd.
Blir då nationskoden kriterium nog för att reflexmässigt åsätta ett katalogobjekt egenskapen "svensk"? Personligen tycker jag det känns lite tunnt. Jag lutar nog mer åt att tillmäta vagnhållarens/-innehavarens hemvist större betydelse, ev i kombination med lokaliserig av var transportuppgifterna initieras och utförs.
Därmed är också mitt utslag i frågan om hur svensk den nya Märklin-vagnen upplevs klart. Inte särskilt svensk längre!
« Senast ändrad: tis 08 maj 2018, 21:44:10 av d680ae »
- o000oo -

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Shimmns vagnar
« Svar #123 skrivet: tis 08 maj 2018, 21:12:54 »

Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:


Lägg upp excelfilen som en bilaga?

Hur gör jag då?


Det var ju lättare sagt än gjort. Blandade ihop forumen, på Modulsyd går det utmärkt att lägga med filer. Så är inte fallet här.

Alternativ B är i så fall att du har den lagrad i molnet och delar ut den som en vanlig URL.
Antingen via en länk där den går att ladda ner: https://portal.scandinavianphoto.se/Shares/Home.aspx?ShareID=91efed0a-6a73-4f6d-83b6-5f9d1da0a8f5
Eller som direktledladdning: TestExcel

Nu är det så att jag är en komplett idiot på sånt här så du kanske kan hjälpa till om jag skickar filen med e-post till dig?
Men då behöver jag din E-post adress.
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 372
SV: Shimmns vagnar
« Svar #124 skrivet: tis 08 maj 2018, 23:34:38 »

Men då behöver jag din E-post adress.

Har skickat PM.