Författare Ämne: Vad finns i AiR-bagen?  (läst 11716 gånger)

Utloggad jorgen.edgar

• Handlare
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #50 skrivet: tis 07 apr 2009, 22:31:08 »
Citat från: hakang
Nu undrar man spänt vad som kommer först, svaret på Jörgens fråga eller bilderna på hans modell...

Där kom jag visst lite försent:

Kanske inte ett jet-drivet tåg, men till höger iaf ett med gasturbin!!

Ett brittiskt försök från 70-talet att nå höga hastigheter, med patetisk liten vindruta...  ;)

Tåget t v var även det ett (havererat) snabbtågsförsök!

F´låt mej, Andersson!  :oops:  :oops:

Utloggad haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #51 skrivet: tis 07 apr 2009, 22:32:33 »
> Frågan lyder: var tittar föraren ut

"Spalterna" ovanför nuffran är nog inte så små och verkar innehålla tjockt glas. Ju snabare man kör, ju mindre behöver man titta åt sidan i alla fall. Hela plogfronten ser ut att vara påsatt i efterhand, även om man bemödat sig att fortsätta den svart-svarta designen. Hålet högst upp är för ljuset. Fågelpinnen är antagligen "hastighetsmätaren", som på ett flygplan.

> Tåget t v var även det ett (havererat) snabbtågsförsök!

Om man kör sitt tåg så fort att nigningen plötsligt slår slint och ställer sig på noll med resultatet att hela journalistkåren och alla höjdarna på tåget spiller champagnen, så får man inget bra PR till det planerade snabbtåget. Så har i alla fall jag fått historien berättad för mig.

Utloggad AiR

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #52 skrivet: sön 12 apr 2009, 15:35:39 »
Nu fick jag ångest och måste hålla mig i amirka en gång till: Doodlebug, fulsnygg så det räcker och blir över.

Doodlebug är egentligen ett amerikanskt smeknamn på rälsbuss, så även den föregående RDCn kan räknas dit även om Doodlbugen vanligtvis var bensinelektriskt driven och föregångare till de effektivare dieselvagnarna. Electro-Motive byggde om pullmanvagnar och tillverkare som t.ex. Brill hade både bussar, spårvagnar och motorvagnar på menyn. Eftersom de användes på lågtrafikerade linjer hade de vanligtvis en bagage/godsavdelning och hanterade paket och lokal post.

Modellen är en Bachmann Spectrum EMC Doodlebug i UP-målning. Vet inte om just denna modell stämmer med verkligheten, troligen inte, då Bachmann glatt målar i olika färger. EMC levererade många olika modeller till många olika förvaltningar, så niträknarna får det jobbigt.. Detaljerna är lite grova, som syns på bilden. Modellen går OK om än morrande. Digitalisering är inte enkel, det finns inte (vad jag vet) någon slip-in-dekoder till denna modell.

(Insekten Doodlebug är Myrlejonet, larven till Myrlejonsländan: den "skriver" oläsbara spår i sanden när den söker en plats för att gräva sin myrgrop)
Andersson i Rakvattnet

Utloggad haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #53 skrivet: sön 12 apr 2009, 23:22:04 »
Citat från: AiR
Nu fick jag ångest och måste hålla mig i amirka en gång till: Doodlebug, fulsnygg så det räcker och blir över...

Inte precis skönheter man slösade film på och i början fanns det inte färgfilm ens, så det är inte så lätt att avgöra hur de såg ut i detalj. Många verkar också blivit modifierade i lokala verkstäder, så det är rätt mycket "anything goes" när det gäller dessa vagnar. Att det inte var långt mellan lokförare och motor på dessa vagnar upplevdes mer som en fördel än ett ljudproblem. Tillförlitligheten var nog inte den bästa, bra med en man på plats så att säga. Ja, de var enkelriktade. Eftersom varje slutstation hade triangelspår eller vändskiva för ångloken så var det inget problem det heller.

Citat från: AiR
... Digitalisering är inte enkel, det finns inte (vad jag vet) någon slip-in-dekoder till denna modell...

Jag har en Lenz LE077 med kablar (ingen back-EMF, inget körstegsminne vi glapp, få CVs, rätt rå motorstyrning, historiens vingslag, flappa, flappa, hör ni?) i min gröna, det var den första modellen som jag stoppade in en dekoder i. Så det kan inte varit särskild svårt. Den får plats under taket om jag minns rätt. Man var ju inte bortskämd med plugin då.

Harald.

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #54 skrivet: mån 13 apr 2009, 08:40:48 »
Citat från: haba
<klipp>
Jag har en Lenz LE077 med kablar (ingen back-EMF, inget körstegsminne vi glapp, få CVs, rätt rå motorstyrning, historiens vingslag, flappa, flappa, hör ni?) i min gröna, det var den första modellen som jag stoppade in en dekoder i. Så det kan inte varit särskild svårt. Den får plats under taket om jag minns rätt. Man var ju inte bortskämd med plugin då.

Harald.
Har inte digitaliserat någon själv. Enligt webartiklar jag läst är de svåra att ta isär och sätta ihop då konstruktionen är pillig och plasten styv, med fönster som skall hållas på plats mm vid hopsättning. Nyare versioner har belysning i passagerardelen, varför man inte gärna stoppar dekodern där utan istället placerar den under vagnen. Borde inte vara något problem med en modern Tran, t.ex.
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #55 skrivet: ons 22 apr 2009, 13:18:38 »
På vägen tillbaka till Vaterlandet så mellanlandar vi i Great Britain och tittar på en väldigt fulsnygg DMU från GWR. Precis som alla andra utsattes man för prispress på lokala matarlinjer, bussarna hade ökat när vägarna blev bättre och det behövdes nya lösningar. Det var krig och man tog upp succén med ångdrivna "railmotors" från seklets början, fast nu med diesel. De var "streamlajnade" och i "chocolate and cream"-färger som infördes 1922. Vad tycks?

En finns att titta på på GWR Center i Didcot utanför London. ÅK DIT! och ta Pendon på samma gång. http://www.didcotrailwaycentre.org.uk/

Min modell kommer från Graham Farish och suger sten. Den morrar, är split frame utan tanke på dekoder (fram med dremel) och saknar detaljer och ljus. Allt är målat direkt på en slät plastkaross. Skalan är "fel" 1:148, men det kan man inte säga mycket om. Inte ens trycket är särskilt bra, något som GraFar faktiskt verkar har blivit bättre på, på senare tid. Tragiskt att englendarna skall vara kvar på 1900-talet. Men men.... the empire and all that...

Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #56 skrivet: mån 29 jun 2009, 22:24:00 »
Nu  hade jag tänkt visa en ful Britt till och en Frasse, men de får vänta. Istället en gammal goding: VT135 i Epok II, med sin släpvagn VB 140. Trots sitt kantiga utseende är den byggd så sent som 1935, det fanns även en senare version som är rundare i hörnen. Det är en standardlättviktsrälsbuss och kördes på landet där det var lågt trafikunderlag. De skingrades efter kriget och man satsade mer på boggielösningar en tid. De små rälsbussarna kallades för "Die Roter Brummer" (Röda humlan), fast då tänker man i första hand kanske på BR 795 (VT 95) som kom på 50-talet.

Här finns en kantig bevarad: http://www.roter-brummer.de/fahrzeuglistedetail4.php?fahrzeugnummer=3237
Här är listan på alla rälsbussarna: http://www.roter-brummer.de

Min modell kommer från Minitrix och är den gamla versionen med rötter på 1980-talet. Det finns en reviderad version från 2006. Modellen är väl detaljerad för sin ålder, trycket är bra och alla siffror är läsbara. Detaljer såsom friliggande ledstänger, riktiga horn etc förhöjer intrycket. Motorn och snäckväxeln låter lite högt och den är tyvärr lite högt växlad för 60 km/h. Strömupptagningen är god för en så liten 2-axlig tingest, men naturligtvis inte topp. Jag har inte digitaliserat den ännu, men tänker att man ska sätta en Tran dieselljuddekoder i släpet och koppla ihop de båda enheterna elektrisk för säkrare matning.

En fulsnygg kamrat med nitar och allt.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #57 skrivet: mån 13 jul 2009, 12:45:34 »
Så en boggievagn från mellankrigstiden: ET85. De är från den glada experimenttiden och prototypen var en ombyggd Bayersk ångförortsvagn. Man gjorde både en diesel och en elvariant. Elvarianten var framgångsrik och man byggde fler och konverterade vagnar till manövervagnar så att man kunde köra längre pendeltåg i förortstrafiken runt München. Senare kompletterade man med korta 3-axliga vagnar. Efter kriget togs de över av DB och de fanns i drift fram på 70-talet, men då i mindre hetsiga sammanhang som i Schwarzwald.

Det lär finnas en bevarad här: Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen, men jag hittar den inte.

Modellen kommer från Roco och har funnits sedan 80-talet. Den senaste, reviderade versionen med svänghjul går bättre än de äldre, knorriga, men är snikig i andra avseenden: t.ex. inga röda lampor, trots att de är förberedda för detta. Snacka om att Roco är illa ute och snålare. Just nu krängs dessa till budgetpris. Denna målning är från DRG-tiden, det finns en DB-röd version också och då heter den BR 485. Detaljering är god, se rillorna till motorrumemt och stålskenorna på rutan i dörren, men t.ex. nitarna är betydligt överdrivna. Trycket är bra, i flera färger och det minsta väl läsbart med lupp (bilden är lite suddig). Men nånting har hänt med precisionen, målningen är mycket sämre än på de tidigare modellerna. Digitalisering är enkel och man får plats med ljud i släpet om man vill.

Andersson i Rakvattnet

Inloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #58 skrivet: mån 13 jul 2009, 13:12:43 »

Utloggad aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.371
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #59 skrivet: mån 13 jul 2009, 13:53:08 »
Snart hemma i AiR bagen också.