Författare Ämne: Vad finns i AiR-bagen?  (läst 11815 gånger)

Utloggad haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.794
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #25 skrivet: ons 04 jun 2008, 01:49:55 »
Efter kriget sammlade man ihop spillrorna av de överbliva ET25 och byggde tredelade motorvagnar 425: Bo'2'+2'2'+2'Bo'. Dessa hade nya kantigare fronter. Jag åkte regelbundet till skolan med dessa och jag minns den mycket ljudliga kontaktorstyrningen som fanns i ett träskåp. Vid upp- eller nedkoppling avstannade samtalet. Dessa 425:or förstärktes med 427:or. En snarlik konstrukton från 1961 (Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'). Men konceptet med 55-60cm instegshöjd övergavs till förmån för 420:orna (90-100cm instegshöjd, 1971) och endast 5 enheter byggdes.

För att bygga en 425 som jag känner den så skulle jag behöva göra nya fronter till DRG-vagnen samt scratcha mellanvagnen. Och 427 liknar inget annat jag har sett. Så dessa projekt är knappt ens påbörjade i tankevärlden.

425 (Plochingen = halvvägs till mormor)
427 (Ack, första kurvan på skolvägen)

Utloggad AiR

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #26 skrivet: lör 07 jun 2008, 14:58:52 »
Kul att någon här har egna minnen av såna udda modeller. Fast den gamla looken är snyggare än den moderniserade, tycker jag. Själv fick jag åka Y6:or skakiga bruntåg till mormor i Kalmar. Det där röret med klet på insidan som fanns i botten på toaletten och med syllarna som rusade fram under... yeech  :dead:
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #27 skrivet: lör 19 jul 2008, 10:53:08 »
Vi startar upp lite grann trots att sommaren inte är över med en verkligt udda företeelse: Schienenzeppelin Bauart Kruckenberg. Många har väl funderat över denna skapelse när den dök upp i Märklinkatalogerna på 70-talet (tror jag). Man expermineterade med olika snälltågslösningar i Tyskland för att möta det växande behovet av effektiva persontransporter. Naturligtvis var rekordjakten och ren experimentlusta viktiga drivande faktorer. Zeppelinaren slog rekord och håller dem, men var otroligt opraktisk. Hur backa? Hur bromsa? Extra vagnar? Propeller på station? Maskinen gick till krigsindustrin för återanvändning 1939, aluminium.

Modellen kommer från Lemke och tillverkas av KATO och producerades först 2004 med fyrbladig propeller och sedan med tvåbladig 2005. Förebilden är väldigt spolformad och finishen stämmer nog, men fönsterinsatsen och lyktorna ser klumpiga och illasittande ut. Den lustiga hjulställningen 1-1 har man löst genom att göra bakre axeln något vridbar i sidled. Tyvärr följer den lite dåligt och vagnens låga vikt gör att den kan ta fel väg i besvärliga växlar.

Propellern snurrar och när man kör ger den ett fantastiskt fint intryck. En senare modell har även inbyggt ljud (ESU-dekoder), vilket borde vara en FET upplevelse, med tanke på den 12-cylindriga flygmotorn från BMW.

I min Geschenkverpackung medföljde en DVD som berättar om Kruckenberg och Spårzeppelinaren, fast endast på Tyska... och utan subtitles. Hur korkat är inte det?  :dead:
Andersson i Rakvattnet

Utloggad Micke C

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.408
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #28 skrivet: lör 19 jul 2008, 10:58:35 »
Nu när du börjar visa din samling igen ger "hygglometern" positivt utslag :up:
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad Långskånk

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #29 skrivet: lör 19 jul 2008, 12:50:45 »
Sjö-Älgens förslag till manövrering av Spår-Zeppelinaren:
Backa: vrid propellerbladen;  Bromsa: fäll ett eller två ankare.

(Detta funkar bra på färjan) :oops:

Hälge, en Älg med ångdriven "Hygglometer" :lol:

Utloggad Ångben

• Stammis
  • Antal inlägg: 516
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #30 skrivet: lör 19 jul 2008, 13:08:08 »
För den nyfikne som inte kan bärga sig kan annars rekommenderas denna airbag check! :D

Utloggad Deskgrunt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.282
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #31 skrivet: lör 19 jul 2008, 22:18:07 »
Citat från: Ångben
För den nyfikne som inte kan bärga sig kan annars rekommenderas denna airbag check! :D

Nästan lika fantastisk som Zeppelinaren!  :lol:

Kommer ihåg när man körde Märklin i unga år att en Zeppelinare eller Krokodil var önskedrömmen. Men man fick ju nöja sig med några ozonosande lok av startsatser.  ;)
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #32 skrivet: sön 20 jul 2008, 05:56:38 »
Citat från: Långskånk
Sjö-Älgens förslag till manövrering av Spår-Zeppelinaren:
Backa: vrid propellerbladen;  Bromsa: fäll ett eller två ankare.

(Detta funkar bra på färjan) :oops:

Hälge, en Älg med ångdriven "Hygglometer" :lol:

Det där med ankare är kanske inte så långt från verkligheten. Pratade med Hr Haba om detta och vi tror att Knorr utvecklade magnetskenbromsen samtidigt och att den testades på Kruckenbergaren, har dock inga referenser. Vagnen var en lättviktskonstruktion och egentligen oberoende av adhesion (man hade vinklat propelleraxeln några grader för att trycka ner den på spåret) så det var säkert lätt att låsa bromsarna.
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #33 skrivet: sön 20 jul 2008, 06:46:12 »
Och här kan man se en film om den "Skenande Zeppelinaren":
http://de.youtube.com/watch?v=XEIk7OIGWFE
Andersson i Rakvattnet

Utloggad haba

• Veteran
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #34 skrivet: sön 20 jul 2008, 08:18:12 »
Jag googlade lite och hittade en PDF av KNORR på en server i Ungern.
Där står det i den inledande historiska kortsammanfattnigen i ett avsnitt som handlar om DR motorvagnarna:

Citat från: Schienenbremsen/Track Brakes KNORR-BREMSE GmbH 2004 s.17ff
* 1931

In cooperation with Mr Kruckenberg of German Imperial
Railways, the first trials...

...
In addition, the previously used u-shaped cross-sec-
tions of the magnets were replaced with circular ones
by the designer Fetchenauer, and the coil was wound
directly on the iron body (this variation was however
only made for the Kruckenberg high-speed rail car due
to the difficulty in manufacturing it).
...
Texten är tvåspråkig och i den tyska varianten står det "Kruckenberg-Schnelltriebwagen" vilket borde avse just zeppelinaren.

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #35 skrivet: sön 20 jul 2008, 08:55:39 »
Citat från: haba
<klipp>
Texten är tvåspråkig och i den tyska varianten står det "Kruckenberg-Schnelltriebwagen" vilket borde avse just zeppelinaren.
Nein... "Kruckenberg-Schnelltriebwagen" var en senare experimenttåg, 1938, med beteckning SVT 137 155, som också testade magnetskenbroms, men alltså senare än SVT 877 "Flygande Hamburgaren" i december 1932. Frågan är om de testade på Zeppelinaren, som fanns redan 1931. Rimligtvis var det så, men man får kanske leta mer i böcker.

Läs mer här http://de.wikipedia.org/wiki/DRG_137_155. (Det slutade sina dagar i Östtyskland 1967).

Andersson i Rakvattnet

Utloggad haba

• Veteran
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #36 skrivet: sön 20 jul 2008, 10:28:08 »
Hittade en annan strömlijeformad goding i AiR-bagarkivet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #37 skrivet: mån 21 jul 2008, 20:46:38 »
OK haba, låt oss med strömlinjeformen göra en utflykt från Tyskland över pölen till USA. Där hade man också tankar på snabbtågsmotorvagnar. Budd byggde denna Pioneer zephyr på trettiotalet för Chicago, Burlington and Quincy Railroad (CB&Q), med Jacobsboggier  :)  och dieselhydraliskelektrisk (förstås) drivning. Tanken var att göra reklam för passagerartåg, vilket man lyckades med över förväntan. Tåget fick smeknamnet "Silver Streak" när man körde en test non-stop Denver - Chicago, 163 svenska mil. Man nådde 181,5 km/h som mest. "Silver Streak" blev sedan till och med titeln på en film med tågtema och tidspress. Namnet Zephyr ärvdes sedan av alla de olika långdistanstågen med lyxkänsla och diskbänkslook: California Zephyr, Nebraska Zephyr, Twin Cities Zephyr etc mm osv

Orginaltåget finns på Museum of Industry and Science i Chicago, riktigt häftigt OCH fotograferbart i en särskild underjordisk hall mellan P-hus och entré.  http://www.msichicago.org/

Modellen är från Con-Cor och är gjord i Kina. Den går mycket bra, och har alla detaljer inklusive armen för att fånga upp postsäckar. Boggierna känns dock mindre välgjorda och stör helhetsintrycket. Tyvärr är finishen lite annorlunda på extravagnen och den känns även högre (grundsättet har 3 enheter och man köper till en extra, fjärde vagn). Modellen är dyr med amerikanska mått mätt och det ingår en avancerad DCC-kabling mellan vagnarna och belysning i hela tåget. Belysningen är dock läskigt blå, se bilden, och alldeles för stark. En del att göra, tyvärr.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.124
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #38 skrivet: mån 21 jul 2008, 21:47:22 »
Läckra bilder!
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #39 skrivet: mån 21 jul 2008, 22:01:40 »
Citat från: Jan Frelin
Läckra bilder!
Äras den som äras bör: Herr Haba tog bilderna på SLAMRAS bana.
Andersson i Rakvattnet

Utloggad haba

• Veteran
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #40 skrivet: mån 21 jul 2008, 23:04:14 »
Tack för de vänliga orden. Hade dock inte stativ med mig (vilket skulle behövts för mera djupskärpa = mindre bländare = längre slutartid).

Citat från: AiR
dieselhydralisk
-elektriskt väl.

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #41 skrivet: tis 22 jul 2008, 07:24:45 »
Citat från: haba
<klipp>
dieselhydralisk
-elektriskt väl.
Ouch igen... nu har jag slarvat med faktakollen för många gånger på sista tiden.
Det är väl bara tyskarna som har haft dieselhydraliska lösningar.
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #42 skrivet: ons 23 jul 2008, 18:11:33 »
Vi stannar kvar i USA ett tag till och tittar på en verkligt udda tingest, den smalspåriga "Galloping Goose". Rio Grande Southern hade smalspåriga ånglok och ont om pengar. Man var beroende av att kunna bibehålla sitt postleveranskontrakt, och den billigaste lösningen var att bygga om en Buick Master Six sedan (en bil) med lastflak för rälsbruk. Det var så framgångsrikt att man byggde ytterligare 6 större farkoster baserade på Pierce-Arrow-bilar och med 3 boggier, som man kan se på bilden. Namnet var ett öknamn som en turistmedveten tjänsteman gillade och som sedan lanserade officiellt. Det var förmodligen den hesa tutan i kombination med den vaggande gången som inspirerade till namnet. De flesta finns kvar och man kan läsa om dem här: http://drgw.free.fr/RGS/Goose/Goose_en.htm.

Modellen kommer från Con-Cor och är tillverkad i Kina. Min är en version av #5 från efter kriget då de fått "busskabin" och ny målning med stora siffror. Detaljeringen är tämligen god, även om det är lite mycket som är "ihopgjutet", lyktorna ser klumpiga ut och plogen är lite grov. Modellen är normalspårig. Trots de evinnerligt små hjulen och lätta vikten så går den bra genom växlar. Con-Cor har målat varianter av modellen i alla möjliga färger från olika bolag, men de fanns bara hor RGS. Min har dekoder från fabrik och belysning bak och fram.

Tjusig bild (c) Hr Haba
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #43 skrivet: tis 07 apr 2009, 10:02:30 »
OK, tillbaka på banan igen, som det heter. Låt mig diska av min sista amerikan i samlingen "fulsnygga" motorvagnar. Det blir en en lådliknande Budd Rail Diesel Car. Totalt 398 byggdes för lokaltrafik efter kriget 1949–1962 (inte så många kanske, men betänk att det är USA, busslandet) och några används tydligen fortfarande. De är väldigt populära och fanns som matartjänster på banor med stor pendlartrafik eller på små lokala banor med lite underlag. Läs mer på http://www.budd-rdc.org/. Det finns en på ett museum man kan besöka: http://www.danbury.org/drm/roster.htm#selfprop.

Mest anmärkningsvärt är det experiment med jetmotorer! som man satte på en vanlig Budd. Resultatet? 296 km/h! ett rekord på vanlig räls i USA som står sig än i dag. http://en.wikipedia.org/wiki/M-497_Black_Beetle

Min modell är en RDC-2 och kommer från KATO, Japan, och är som vanligt toppen. Man kan få dem, i en- eller tvåpack, i alla möjliga och omöjliga målningar efter som de funnits på så många ställen. Min är märkt NYC och har en tjusig orange/svart/vit uppmärksamhetsskapande målning. Gången är bra även om enstaka exemplar jag kört har morrat lite (kanske inkörning skulle hjälpa). Detaljarbetet är bra och genomtänkt, med utbytbara delar kan man få olika kylfläktar, plogar, horn mm etc allt efter vilken revision banan haft. Led-belysning och lite ont om plats gör det pilligt med kablarna vid digitaliseringen, me det finns lite plats för en dekoder.  Köper man en Digitrax "slip-in"-dekoder så blir det enklare, men lite sladdar blir det ändå. Det besvärligaste är att få loss inredningen, som sitter med olika snäpplås.

Kul, men ful, precis som det ska vara.
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #44 skrivet: tis 07 apr 2009, 16:23:17 »
Här en bild på den sjukt snygga jet-motor-varianten. Snabbtåg! HEPP!

Andersson i Rakvattnet

Inloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.345
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #45 skrivet: tis 07 apr 2009, 19:04:35 »
Nein... "Kruckenberg-Schnelltriebwagen" var en senare experimenttåg, 1938, med beteckning SVT 137 155.

Denna var om jag inte minns mina mibor fel en "knuffodrag", med relativt klena motorer  i vardera ändan som båda var engagerade i framdrivningen.

Utloggad jorgen.edgar

• Handlare
  • Antal inlägg: 760
    • Jörgen Edgars hemsida
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #46 skrivet: tis 07 apr 2009, 19:28:40 »
Här en bild på den sjukt snygga jet-motor-varianten. Snabbtåg! HEPP!

En "Bluebird" på räls minsann... här talar vi Design. Tungt!

Frågan lyder: var tittar föraren ut  :question:   För inte kan det väl vara genom de där rektangulära spalterna? Eller den lilla öppningen vid fågelpinnen? Kanske var vidundret rentav förarlöst.

/Jörgen

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.995
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #47 skrivet: tis 07 apr 2009, 20:08:01 »
Nu undrar man spänt vad som kommer först, svaret på Jörgens fråga eller bilderna på hans modell...
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Inloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.345
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #48 skrivet: tis 07 apr 2009, 20:11:08 »
Klart olämplig att köra med i landskap av skumplast.

Utloggad AiR

• Stammis
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #49 skrivet: tis 07 apr 2009, 22:24:11 »
Citat från: jorgen.edgar
En "Bluebird" på räls minsann... här talar vi Design. Tungt!

Frågan lyder: var tittar föraren ut  :question:   För inte kan det väl vara genom de där rektangulära spalterna? Eller den lilla öppningen vid fågelpinnen? Kanske var vidundret rentav förarlöst.
I rektangulären kan man tänka. När man läser om detta experiment framstår det som alltigenom lågbudget, typ kaffeburk-påbyggnad med fräsig målning för att sälja det i media. Öppningen vid fågelpinnen sitter i höjd med strålkastaren, tycks det mig.

Killarna som körde det måste ha varit rena "right stuff"-testpiloter. Tror inte de uppgraderade bromsarna heller.
Andersson i Rakvattnet