OK haba, låt oss med strömlinjeformen göra en utflykt från Tyskland över pölen till USA. Där hade man också tankar på snabbtågsmotorvagnar. Budd byggde denna Pioneer zephyr på trettiotalet för Chicago, Burlington and Quincy Railroad (CB&Q), med Jacobsboggier

och dieselhydraliskelektrisk (förstås) drivning. Tanken var att göra reklam för passagerartåg, vilket man lyckades med över förväntan. Tåget fick smeknamnet "Silver Streak" när man körde en test non-stop Denver - Chicago, 163 svenska mil. Man nådde 181,5 km/h som mest. "Silver Streak" blev sedan till och med titeln på en film med tågtema och tidspress. Namnet Zephyr ärvdes sedan av alla de olika långdistanstågen med lyxkänsla och diskbänkslook: California Zephyr, Nebraska Zephyr, Twin Cities Zephyr etc mm osv

Orginaltåget finns på Museum of Industry and Science i Chicago, riktigt häftigt OCH fotograferbart i en särskild underjordisk hall mellan P-hus och entré.
http://www.msichicago.org/Modellen är från Con-Cor och är gjord i Kina. Den går mycket bra, och har alla detaljer inklusive armen för att fånga upp postsäckar. Boggierna känns dock mindre välgjorda och stör helhetsintrycket. Tyvärr är finishen lite annorlunda på extravagnen och den känns även högre (grundsättet har 3 enheter och man köper till en extra, fjärde vagn). Modellen är dyr med amerikanska mått mätt och det ingår en avancerad DCC-kabling mellan vagnarna och belysning i hela tåget. Belysningen är dock läskigt blå, se bilden, och alldeles för stark. En del att göra, tyvärr.
