Författare Ämne: Vad finns i AiR-bagen?  (läst 11816 gånger)

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« skrivet: sön 04 maj 2008, 23:00:44 »
Jag följer en uppmaning från Hr Kasoe och fläskar ut några bilder på Tyska Triebwagen...

Försten ut blir en "Eierkopf" (Äggskalle) VT 08, 2-delad, i grön US-Army-Lackering (United States Transportation Corps). Man beställde 6 tågsätt 1956 och de var i drift fram till 70-talet. Vissa enheter utökades med en salongsvagn och blev 3-delade. Vanliga VT 08.5 gick med mellan 3-5 enheter.

Läs mer om VT 08.

Arnolds modell (2954) är en "ommålad" Lima enligt tyska niträknare och "helt fel". Detaljeringsgraden är god och påskrifterna väldigt fina. Den kom 1997 och fanns på programmet precis innan Arnold konkade. Jag har digitaliserat den och satt i en plugg mellan vagnarna för att kunna plocka isär dem (4-polig dold i bälgen: svart, röd, vit, gul från dekodern). Själva vagnen har goda gångegenskaper men ekipaget blir lite styvt och kan ha svårt med illa lagd räls.



(Se även vikten av att använda peco code 55, denna gamla Lima räls, eller vad det är, suger)

Andersson i Rakvattnet

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 760
    • Jörgen Edgars hemsida
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #1 skrivet: mån 05 maj 2008, 16:47:59 »
Ett düskt Schykhys-tåg på min ära. Inte illa. Och dessutom strömlinjeformat...  ;)
 

- Fattas i min samling :'(

 

Mvh JörgeN

Utloggad HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.177
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #2 skrivet: mån 05 maj 2008, 17:00:38 »
Citat från: jorgen.edgar
Ett düskt Schykhys-tåg på min ära. Inte illa. Och dessutom strömlinjeformat...  ;)
 

- Fattas i min samling :'(

 

Mvh JörgeN


****
Tyskt eller amerikanskt, kan man undra, med den texten - "UNITED STATES ARMY"  ;)

 

Fattas inte i min samling, för jag samlar inte på sånt  :clown:

 

HJP

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.452
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #3 skrivet: mån 05 maj 2008, 20:32:49 »
Ich bugen und tacken! :-)

 

Kul att få se, jag får kanske svara upp och ta lite bilder på mina egna samlingar... ;-) Känns ju lite förmätet att bara sitta här och be om bilder från andra...

 

Citera
Ett düskt Schykhys-tåg på min ära. Inte illa. Och dessutom strömlinjeformat...  ;)

 

- Fattas i min samling :'(

 

Jörgen, om du sörjer just detta tåg så kan det lösas ganska enkelt... Jag känner till en MJ butik som har just ett sådant set i "Rea-lådan"... ;-) Skicka ett mail om du är sugen...

 

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 760
    • Jörgen Edgars hemsida
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #4 skrivet: mån 05 maj 2008, 20:48:29 »
Citat från: kasoe


 

Jörgen, om du sörjer just detta tåg så kan det lösas ganska enkelt... Jag känner till en MJ butik som har just ett sådant set i "Rea-lådan"... ;-) Skicka ett mail om du är sugen...

 

Hälsar,
Anders Ö


Jag menade förstås eine zelbstgebaute statische Modell  :P !

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.452
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #5 skrivet: mån 05 maj 2008, 21:02:26 »
Misstänkte det men ville ändå kolla... ;-)
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #6 skrivet: tis 06 maj 2008, 14:52:56 »
Citat från: kasoe
<klipp>
Jörgen, om du sörjer just detta tåg så kan det lösas ganska enkelt... Jag känner till en MJ butik som har just ett sådant set i "Rea-lådan"... ;-)
<klipp>
Redan sålt? Får jag provision...  :D
Andersson i Rakvattnet

Utloggad Långskånk

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.013
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #7 skrivet: tis 06 maj 2008, 16:45:04 »
Flott! AiR (LufT), har du inte fler VT/ET:s? Själv har bara kålsoppa i min "airbag" :???:
 

Hälge, f.f utan jidder ra-gata :up:

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #8 skrivet: ons 07 maj 2008, 22:44:10 »
Denna borde varit först, min absoluta favorit: Fliegender Hamburger, SVT 877. Det här är den "äkta flyghamburgaren", första förseriemodellen med den väldigt speciella "neddragna" pannan och Jacobs-boggie. Man försökte få en mycket strömlinjeformad design och lyckades köra Hamburg-Berlin med 124 km/h i genomsnitt, världens då snabbaste reguljära tågförbindelse. Driften var diesel-elektrisk och för att stanna hade man både hydral och magnetskenbroms. Förarhytten finns på museet i Nürnberg, det är verkligen inte lätt att se ut om man inte sitter i förarstolen. De efterföljande, och de blev många varianter: bauart Hamburg, Lepizig och Köln , fick en mer normal front.



Läs mer om SVT 877.

Katos modell (10707) är den andra målningsvarianten (mer lila vid förarhytten). Den har extremt goda gångegenskaper, "ligger som en snorloska på rälsen", går tyst och slinker igenom växlar utan problem även i hög fart. Kato har gjort flera varianter både med "låg panna" och vanlig hytt i epok II-III. Det finns nu även en version från Minitrix som inte får lika bra betyg vid jämförelser.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad Långskånk

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.013
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #9 skrivet: ons 07 maj 2008, 22:49:41 »
Med risk för hälsan: ska inte en äkta hamburgare ligga mellan två brön? :up:
 

Hälje, svårt påverkad av lösningsmedel :nuke:

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #10 skrivet: ons 07 maj 2008, 22:57:34 »
Citat från: Långskånk
Med risk för hälsan: ska inte en äkta hamburgare ligga mellan två brön? :up:
 

Hälje, svårt påverkad av lösningsmedel :nuke:
Bilder i den kategorin har ju förekommit (länkades i nån tråd på gamla forumet) men skapade många upprörda kommentarer, så jag avhåller mig. Avhållsamhet lär vara en dygd... har jag hört.
Andersson i Rakvattnet

Utloggad Långskånk

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.013
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #11 skrivet: ons 07 maj 2008, 23:14:50 »
:oops:  :up:  :lol:
 

Häljen, obotlig f.n.

Utloggad Deskgrunt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.282
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #12 skrivet: tor 08 maj 2008, 16:26:25 »
Är det dessa som även Kato eller Lemke gett ut med ljud o allt i N ganska nyligen? De har en skön stil.  :)

 

 

Hälge: Hmm, med tanke på vad som brukar finnas som dagen bild på min hemsida så tillhör jag nog också kategorin obotlig.  :oops:
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #13 skrivet: fre 09 maj 2008, 12:49:29 »
Citat från: Deskgrunt
Är det dessa som även Kato eller Lemke gett ut med ljud o allt i N ganska nyligen? De har en skön stil.  :) <klipp>
Kato har tillverkat åt flera, just nu är det Lemke som är deras återförsäljare i Tyskland. Deras sida är ganska usel, med ljud till exempel denna: http://www.lemkecollection.de/product.asp?pID=6700&cID=55

Vad gäller SVT 877, SVT 137, VT 04 och VT 06 så gjorde Kato dem åt Hobbytrain, sedermera köpt av Lemke som nu har både Hobbytrain och Kato, med snarlika modeller och samma inkråm, snurrigt...  :???:
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #14 skrivet: fre 16 maj 2008, 21:15:31 »
Här kommer en skönhet från Preußen, konstruerad av Gustav Wittfeld, en doldis, men nytänkande ingenjör. Akkutriebwagen AT 3, senare ETA 178, även kallad Bauart Wittfeld, löste på ett smart sätt dåtidens problem vid batteriladdning: utvädring av klorgas. Hr Wittfled flyttade dem utanför själva vagnen (tidigare hade man dem under golvet eller under sätena, urrrk) i en lättservad låda som enkelt vädras. Pga vikten (och axeltryck mm etc) placerades en boggie under. Drivningen sker på den bakre axeln. Nackdel: färre passagerare. Den fanns även i en tredelad variant.



Det finns en kvar i Polen (eller Preußen, om man så vill)

Modellen från hobbytrain är av ETA 177 (ETA 177, 178 och 180 är snarlika). Byggd av Kato och tjusigt välgjord. Glider fram tyst och smidigt genom växlar. Detaljerna är mycket goda. Modellen väcker alltid uppmärksamhet med sitt udda, fulsnygga, utseende. Den har ju till och med ekerhjul!  :D

Andersson i Rakvattnet

Utloggad Ubbe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 690
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #15 skrivet: lör 17 maj 2008, 11:13:01 »
Mycket trevlig.  :D
Får bli en till min nya DRG@Hovås mk. II anläggning, denna gång i H0.

 

Har för mig att bl.a. Liliput har den i både epok I, II och III utförande (även den tredelade i ep. III utförande).

 

Har ESU eller någon annan en bra ljuddekoder för denna tro?

 

Ha det så bra,
Ubbe
Hur svårt kan det va?!?!  ;)

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #16 skrivet: sön 18 maj 2008, 09:12:26 »
Här kommer Bauart Köln. Den flygande hamburgaren var framgångsrik och man byggde flera olika varianter inom littera SVT 137: Bauart Hamburg, Leipzig, Köln och Berlin samt lite experimenttåg (men det vara bara ur-Hamburgaren, SVT 877, som var "Flygande"). Både Liepzig och Köln var tredelade, Köln hade vanliga boggier. När kriget var slut hamnade de, efter diverse turer, i Östtyskland och kördes då på utrikeslinjer: Berlin - Wien ("Vindobona"), Budapest ("Hungaria"), Warschau ("Berolina") und Kopenhagen ("Neptun").



Här finns en bevarad, SVT-föreningen i Berlin: http://www.bvm-berlin.de/verein-svt/svt-wiruns.html



Modellen är faktiskt inlånad... i väntan på eget förvärv (eller stöld från min kamrat  :oops: ). Det är en Hobbytrain (made in Japan by Kato kan man tro). Mycket fint utförande med bra detaljer och påskrift, särskilt den fräcka "Vindobona"-loggan (vi pratar östtyskland här). Smarta och snygga koppel mellan vagnarna. Motorn är väl gömd i mellanvagnen och hela tåget kan belysas. Haken vid digitalisering är: hur ordna strålkastar- och slutljus?
Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #17 skrivet: mån 19 maj 2008, 20:32:49 »
Noch ein Eierkopf... nu med strömmingsdrift. Beteckningen var ursprungligen ET 30, men i denna epok IV-målning, oceanblå och beige, är litterat 430. De byggdes för pendeltrafik i Ruhr/Rhen-området och var tre eller fyrdelade. De hade samma strömlinjeformade förarhytt som ET 56, VT 08 och VT 12, Äggskallar alla. Snygga dörrar, som gamla bussdörrar ungefär.  :)



Det finns en motorvagnsdel kvar, det är allt. Det sista hela tåget rostade bort i Koblenz.  :'(

Modellen kommer från Hobbytrain och är gjord i Japan någon gång på 80-talet. Den är faktiskt smidig och stabil. Den gamla bälglösningen, samma som Arnold, är ganska ful och klumpig samt lite stel. Motordelen har fri sikt genom fönstren men är tyvärr lite lätt. Jag tryckte i bly i taket och genast går den bättre. Lima gav ut samma modell tidigare, men med ett helt värdelöst driv och usel strömupptagning enligt dem som har brottats med den.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #18 skrivet: mån 19 maj 2008, 22:37:04 »
Imponerande samling Herr Andersson, blir tillfälle och lufta den på moduler i sommar måntro?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #19 skrivet: mån 19 maj 2008, 22:50:29 »
Citat från: Micke C
Imponerande samling Herr Andersson, blir tillfälle och lufta den på moduler i sommar måntro?
Tjae, vi hoppas på det  :)  Det finns ju fler  :D  Undrar om Nmodells X420 platsar?
Andersson i Rakvattnet

Utloggad Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #20 skrivet: tis 20 maj 2008, 00:14:53 »
Citat från: AiR
Undrar om Nmodells X420 platsar?


Det gör den säkert, det är ju en trevlig modell även om den är svensk(?). För min del är den lite för modern för att passa in i mitt tema men jag skulle kunna tänka mig en ändå att bränna på med lusten faller på. Tyvärr räcker inte budgeten till alla "kul att ha modeller".
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #21 skrivet: tor 22 maj 2008, 11:31:22 »
Dags för en gammal fining igen: ET 88, bauart Breslau. Planerade som en försökserie 1913 för Berliner S-bahn. De hamnade på grund av förseningar i och med kriget som lokaltåg i Schleisen när Berlin bestämt sig för strömupptagning via skena. 4 stycken byggdes och man utgick från vanliga preussiska kupévagnar med instigning från sidan. Befintliga vagnar byggdes om till manövervagnar ES 88 och mellanvagnar EB 88, både boggie och treaxliga. Sammansättnigar var lite hipp som happ och ibland med en godsvagn för resgods. Jag har sett en bild med 6 eller fler enheter, då med en motorvagn i var ände. De kördes inte mycket efter krig 2 och den sista ställdes av 1959. Ingen finns kvar.



Modellen tillverkades av Arnold från 1980 och framåt och verkar ha gjorts i ENORM upplaga. Versionen är en sen revision med ombyggt luftintag (den breda "näsan" där fram).  Det finns även en ES 88 och en EB 88 (tror jag) och jag ber att få återkomma med ett mer korrekt sammansatt tåg. Modellen går bra, med mässingsdriv, men är lite hög... och aningen vinglig i dåliga växlar. En smart funktion är att man kan stänga av belysningen i respektive ända med en strömställare under vagnen. Detta för att kunna köra i pendeltågssammansättning. Kvaliteten på trycket verkar variera med åldern på modellen, jag har studerat flera olika med olika kvalitet. Den finns även i rött, vilken den lär ha varit under DB-tiden.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #22 skrivet: tor 22 maj 2008, 11:43:21 »
:up:  Det verkar rymmas mycket kul i den här AiR-bagen, jag bugar och bockar för att du delar med dig.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #23 skrivet: tis 27 maj 2008, 14:24:46 »
Nu tar vi en modernare tingest, BR 614, i kiselgrå/orange 60-talsmålning - Pop-färger. De levererades 1973 - 1975 och de första 3-delade 25 tågsätten fick denna färg och gick som lokaltåg med hemmabangård i Nürnberg. Senare fanns de på fler platser runt tyskland och gick både som 2- 3- och 4-delat tåg. Typen fanns med mindre skillnader även som BR 624 & BR 634.



http://www.baureihe614.de/

Modellen är från Fleischmann och löper bra genom växlar och är tystgående. Vagnarna är genomsiktliga och man kan utrusta den med en ful lampsats för innerbelysning, men bättre kanske fixa belysning själv. Hopkoppling av enheterna sker med vanliga koppel så att man enkelt kan peta in en eller två mellanvagnar, som köpes till i lösvikt. De finns även i 70-talsmålning blå/beige och 90-tal, mintgrön/vit. Den nuvarande moderna färgsättningen i rött/grått finns inte på någon modell.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Vad finns i AiR-bagen?
« Svar #24 skrivet: lör 31 maj 2008, 23:17:37 »
Nu ytterligare en favorit: Historischer Markgräfler, ET 25, eller elT18, den första elektriska "enhetsmotorvagnen". DRG hade på 30-talet en uppsjö av olika motorvagnar som medförde en massa praktiska och administrativa problem. Man ville bygga standardvagnar och totalt 39 drivenehter byggdes och sedemera 56 manövervagnar. En vagn kunde alltså ha två manövervagnar, en i var ände. Längsta tågkombination var 3 motorvagnar och 2 manövervagnar.



Ett dubbelvagnståg finns bevarat (nära skrotning 2004): http://www.elt1801.de/

Modellen kommer från Hobbytrain, visar ET 25 i mörkröd färgsättning från epok III och är tillverkad av Kato. Går som alla deras motorvagnar som en dröm, trots drivning på endast en boggie. Enheterna kan tas isär och kopplingen, som är en bälgimitation, är snygg och funktionell även i snäva kurvor och S-kurvor. Detaljeringen är av Kato-kvalitet, dvs mycket god. Notera särskilt de gulliga slutljusen i form av "musöron" som sitter uppe på taket.

Andersson i Rakvattnet