Apropå hanlof:s och ub:s inlägg.
Jag tror att en sådan här tidning måste hänga med i sin tid och vinna nya läsare om den ska kunna överleva på sikt. Tidningens innehåll avseende begreppet "hobby" måste förändras i takt med hobby-Sverige. Annars tror jag tidningen kommer fastna med en åldrande generation läsares definition på begreppet "hobby".
Själv har jag sällan läst tidningen eftersom jag av dess omslag (som fungerar som en löpsedel för mig och säkert många andra) fått ett bestämt intryck av dess innehåll som inte lockat mig till köp.
Mina intryck:
MJ: man testar nya lok och vagnar och rapporterar om nyheter, ibland från någon bana i modell eller verklighet.
RC: Det intryck jag fått handlar mycket om fokus på flyg och på traditionellt modellbygge av fordon, d v s reportage om någon som byggt en modell efter förlaga
Allmänt sett stort fokus på eget bygge då det talas om resin, etsningar, plastbygge, mässingsbygge, hur man målar och vädrar m m.
Det intryck man då får är att tidningens definition av "hobby" och dess läsare är densamma som jag gissar gällde i 60-talets Sverige, d v s för ovanstående nämnda hobbys:
- man sitter hemma på sin kammare och bygger själv - och man vill läsa om andra som suttit på sin kammare och byggt
- man vill ha inspiration om metoder, material, färger etc för att sitta vidare på sin kammare och bygga
- man vill läsa om de förlagor som finns för att bygga det som man bygger hemma på sin kammare
Jag skulle föreslå en uppdaterad modernare definition av begreppet "hobby". Exempel på i vilka banor jag tänker:
- det finns numera en stor och växande skara både unga och vuxna som definierar LEGO som en hobby. Det byggs stora tågbanor och hus-modeller och annat sker utställningar med egna byggen inom LEGO. De gånger jag sett AoH i Pressbyrån har det aldrig varit LEGO på omslaget.
- det finns digitala hobbys med fokus på att bygga virtuellt, t ex inom Minecraft
- jag gissar att RC för bilar är en betydligt större, växande och mer mångfacetterad hobby än RC för flyg
- många är mer intresserade av att köra och trimma sina RC fordon än att måla, plasta och modellera. RC-bilar finns allt från drifting till crawlers och Faller Cars, men den stora bredden ser man inte speglade i mängden journalistik
Summa summarum: leta efter de NYA saker som dagens utövare definierar som "hobby" och börja skriv om sådant som täcker in fler generationer läsare.
En mer social vinkel på reportagen med reportage från träffar, mässor, föreningar och samlingar ger en bredare inspiration än att snöa in på en massa sidor om en enskild persons bygge.
Tester som fokuserar mer på de kommersiellt mest intressanta produkterna, snarare än obskyra nyheter. T ex hårdtesta Traxxas RC-bil mot dess konkurrenter. Roco mot Jeco etc.
Säkert kommer många av traditionalisterna då protestera och hävda att tidningen tappar i läsvärde, när nya hobbies kommer in och delvis knuffar undan gamla och när fokus på "bygge" ersätts med mer av RTR och produkttester. Men så tror iallafall jag att tidningen kan överleva i framtiden och vinna fler nya läsare än vad man förlorar av de gamla.
Oavsett vilken strategi ni väljer så önskar jag lyckat till och ska gärna ge AoH en chans igen om jag ser ett omslag under 2017 i Pressbyrån som lockar mitt intresse!