Författare Ämne: Allt om Hobby!  (läst 22281 gånger)

arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 392
SV: Allt om Hobby!
« Svar #25 skrivet: ons 08 feb 2017, 20:32:59 »
Har inte lyckats hitta tidningen på vare sig ICA, COOP, eller City Gross i Malmö. Var finns den?

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #26 skrivet: ons 08 feb 2017, 20:42:09 »
Har inte lyckats hitta tidningen på vare sig ICA, COOP, eller City Gross i Malmö. Var finns den?

... nummer 1 2017 som kommer den 14 mars ...

Den har väl inte kommit ut än?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 392
« Svar #27 skrivet: ons 08 feb 2017, 21:16:48 »
Men det finns väl ett nummer ute tills nästa släpps?
Jag har inte läst sista 2016 heller.

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #28 skrivet: ons 08 feb 2017, 21:28:44 »
Men det finns väl ett nummer ute tills nästa släpps?
Jag har inte läst sista 2016 heller.

Jo det är sant förstås. Den kom ju i början av januari.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Jocke Sannagård

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #29 skrivet: tor 09 feb 2017, 09:15:23 »
Hej,

Distributionsavtalet för Allt om Hobby hade sagts upp till den sista december.  På grund av att fjolårets sista nummer av Allt om Hobby inte hann levereras till distributören före nyår så var det tyvärr inte möjligt att få ut tidningen med samma spridning som tidigare. I och med att det tidigare avtalet var uppsagt så hade Allt om Hobbys "plats" i tidningsställen bokats på andra tidningar. Att starta upp ett nytt avtal med distribution som omfattar matbutiker och kiosker över hela landet tar hos distributören tre månader.

Lösningen blev den att lösnummerförsäljningen för fjolårets sista nummer och årets första nummer endast sker via de hobbybutiker som är återförsäljare, utvalda Pressbyråbutiker (här kan man söka efter närmaste butik: https://www.pressbyran.se/webbshop/produkt/allt-om-hobby/) samt via min webbutik på länken: http://www.hobbypress.se/shop/product/allt-om-hobby-nr-6-7-2016

Från och med Allt om Hobby nr 2/2017 ska Allt om Hobby återigen finnas tillgänglig hos omkring 1000 butiker och kiosker runt om i landet, om allt går enligt överenskommelsen med Tidsam.

Mvh

Jocke Sannagård
Utgivare av Allt om Hobby
« Senast ändrad: tor 09 feb 2017, 09:27:25 av Jocke Sannagård »
Ansvarig utgivare för tidningen Allt om Hobby från 1 februari 2017. Drivande kraft bakom Bokförlaget Modellrallaren. Tekniskt ansvarig vid Modelljärnvägens Hus.

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
« Svar #30 skrivet: fre 10 mar 2017, 19:43:17 »
Har just bläddrat igenom nummer 1-2017, och från mig får du ett kraftfullt tummen upp Jocke. Jag pysslar med mer än modelltåg så hela innehållet sugs in med hull och hår. Detta bådar gott för framtiden. :)

/Matts

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.122
  • Lindome
« Svar #31 skrivet: lör 11 mar 2017, 17:49:36 »
Det har jag oxå gjort o jag gillar vad som fanns att läsa  :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Olle Sahlin

• Användare
  • Antal inlägg: 151
« Svar #32 skrivet: tis 21 mar 2017, 09:00:32 »
Jag fick tag på ditt första nummer igår och jag måste säga att du har gjort AoH relevant för mig igen. Den enda avdelning jag inte omedelbart är intresserad av är radiostyrt, men allt det övriga passade perfekt ihop med mina intressen - tåg och modellbygge!

Jocke Sannagård

• Användare
« Svar #33 skrivet: tis 21 mar 2017, 09:16:26 »
Hej Olle,

Roligt att höra! Jag försöker göra tidningar och böcker som jag själv vill läsa och det är glädjande att konceptet "går hem". Jobbar nu med nummer 2, målsättningen är att leverera ännu ett intressant nummer av tidningen.

Är någon intresserad av vad tidningen innehåller så finns en möjlighet att förhandstitta lite på Allt om Hobbys nya hemsida: http://www.alltomhobby.se/category/aoh-nr-12017/
Jag vet att det kan vara svårt att hitta tidningen på grund av det begränsade distributionsavtalet som gäller fram till nästa nummer, men den går även att beställa här: http://www.hobbypress.se/shop/product/allt-om-hobby-nr-1-2017?tm=&sm=allt-om-hobby/kop-tidningen.

Joakim Sannagård
Allt om Hobby
Ansvarig utgivare för tidningen Allt om Hobby från 1 februari 2017. Drivande kraft bakom Bokförlaget Modellrallaren. Tekniskt ansvarig vid Modelljärnvägens Hus.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #34 skrivet: tis 18 apr 2017, 20:31:45 »
Gillar också första nya numret skarpt !
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Olle Sahlin

• Användare
« Svar #35 skrivet: ons 19 apr 2017, 10:54:10 »
Så när ska man börja spana efter nr 2?

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 704
« Svar #36 skrivet: ons 19 apr 2017, 19:21:37 »
Ligger (i sängen innan jag släcker lampan) just den här tiden och återläser äldre AoH ifrån 2014 och framåt och myser. Hoppas verkligen att det blir en com back för AoH. Jag är en tåg man, men gillar ju all slags hobby och det är kul att läsa om annat än bara tåg. Jag gillar blandningen av all hobby i AoH! Man lär sig tex en massa av dessa plastbyggare ang målning och washing som man sedan kan appliciera på tågvagnar Sedan har jag en subjektiv åsikt om Modellrallaren som jag är prenemurant av. Deras senaste nr tycker jag har blivit till det sämre, mera stora bilder (som man naturligtvis bygger sidor av) av en massa events som jag tycker bara skulle vara en notis om på en typ tio rader. Det är för mig helt ointressant av vad dom eller dom träffades och gjorde dittan eller datten. I ett av dom senaste nummrerna var det bilder på en massa moduler på flera sidor i nåt evenemang. Kul för dom men inte läsvärt för mig på tre fyra sidor och med mest bilder. Modellrallaren verkar ha tappat greppet, kanske mest beroende på att allt skall vara svenskt, svenskt i alla förebilder. Läste igår kväll (innan lampan släcktes) en art i AoH 5 2012, och det var en test om en nybörjar färgspruta ifrån Revell och den var verkligen relevant, med bilder och informativ text. Sådant som tex inte modellrallaren haft någon bra koll på, och om ni frågar mig skulle jag kunna ge er en massa frågeställningar till om frågor som kanske vi inte heltidsproffs vill ha artiklar och bilder på. Artiklar om att bygga tunnlar och deras svårigheter (åtkomst) jag har ännu inte läst en bra artikel om det, räls läggning, bygga berg och sluttningar, vädra lok vagnar men också boggier, vagnssidor,tak. Om att bygga vändsligor och om polaritet i bild och text. Gleisvendel, jag kommer inte på det svenska ordet, men att bygga en spiral för att  kunna nå ett högre plan. Se där! Lite tips som modellrallaren borde ha stora artiklar och bra beskrivningar om hur man gör istället för nån jämra träff av något slag. Helt enligt mig, men detta tycker jag! Forza AoH Viva!

Jocke Sannagård

• Användare
« Svar #37 skrivet: ons 19 apr 2017, 22:04:32 »
Hej,

Allt om Hobby nr 2/2017 kommer ut i butikerna den 2 maj, prenumeranter bör få tidningen några dagar tidigare. Ett tips för den som vill prova tidningen: Den 3 maj kommer Allt om Hobby gå att köpa till halva priset hos Pressbyrån, det är en landsomfattande kampanj för att få fler att läsa tidningar och jag har valt att medverka i detta.

När det gäller innehållet så är det naturligtvis många olika åsikter om vad tidningen ska innehålla. Jag anser att evenemang och händelser runt om i landet ska bevakas på ett bra sätt och kommer fortsätta arbeta med det. Det är långt ifrån alla som har möjlighet att delta i de evenemang som arrangeras och har fått mycket mer positiv än negativ feedback på just reportaget från modulträffen på Tekniska.

Sen var det en rad bra artikeltips, tack för det, med tiden ska jag försöka göra verklighet av i alla fall några av dem.

Mvh

Joakim Sannagård
Allt om Hobby

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 833
  • Göteborg
« Svar #38 skrivet: fre 30 jun 2017, 20:12:41 »
Nu finns denna, i mitt tycke eminenta tidning, hos Ica Maxi i Kungsbacka.  :D :D

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

sture

• Användare
  • Antal inlägg: 489
    • http://www.bylen.se/
« Svar #39 skrivet: fre 01 sep 2017, 14:11:48 »
Jag vill fästa uppmärksamheten på en otrolig tillgång med ”Nya Allt om Hobby”: Så här skrev Jocke Sannagård på tidningens Facebooksida den 27 augusti:

Nu har vi digitaliserat 1960-talets alla nummer av Allt om Hobby och gjort dem sökbara. De går att hitta i vår app och i arkivet på vår hemsida. Prenumererar du på tidningen så ingår arkivet kostnadsfritt! Större delen av 1970-talet är inscannat men fortfarande återstår några veckors efterbearbetning innan dessa tidningar kommer gå att läsa i arkivet. #alltomhobby #digitaltidning #höstläsning

Alltså, för en kostnad av 399 kr/år får man 6 nummer (600 sidor) papperstidning och dessutom, inom kort, tillgång till 50 års samlade visdomsord från olika hobbyister.

Och nej, visserligen har jag samarbetat en del med Jocke Sannagård, men jag skriver inte på hans uppdrag. Vi vet dock alla att AoH tidigare har haft problem och skulle inte Jockes nysatsning lyckas riskerar Hobby-Sverige att förlora både papperstidningen och det digitala arkivet.
Sture

Olle Sahlin

• Användare
« Svar #40 skrivet: lör 02 sep 2017, 09:02:02 »
Ett skäl så gott som något att börja prenumerera, vilket jag gjorde häromdagen! Jag är mycket nöjd med de tre nummer som kommit ut hittills, där det inte bara varit tågdelen som varit intressant, utan även de olika modellbyggarsidorna. Sedan kan det ju vara lite kul att få en inblick i andra hobbygrenar också.

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 212
« Svar #41 skrivet: sön 03 sep 2017, 15:12:28 »
SUVERÄNT JOCKE !!!!!

Hälsningar
Lennart
 :up:

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 262
« Svar #42 skrivet: fre 03 maj 2019, 00:01:13 »
Kan notera att artikeln om lysdioder föll mig väldigt väl i smaken. En höjdare! Att använda dessa borde härefter vara en enkel match för de flesta - som kan räkna lite och hantera en lödkolv.  :up:

Lysande . . .
Mvh /CGN