Författare Ämne: Bilder från Solnas dag  (läst 1240 gånger)

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.049
  • alsum
Bilder från Solnas dag
« skrivet: ons 13 nov 2019, 09:29:43 »
Inga bilder från Solna MJ dag. Undra fick du stryk av dom? Bättre visa hur ser ut modell lok och vagnar gamla eller nytt. Är ni snål?

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
SV: Bilder från Solnas dag
« Svar #1 skrivet: ons 13 nov 2019, 16:22:16 »
Osäker på vad du syftar på med Solna MJ dag?
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 389
« Svar #2 skrivet: ons 13 nov 2019, 20:09:09 »
Bor i grannkommunen, så om jag har missat en MJ dag blir jag väldigt besviken. Men jag har inte hört talas om något sånt.

Anders Johansson

• Användare
  • Antal inlägg: 277
« Svar #3 skrivet: ons 13 nov 2019, 21:19:52 »
Det handlar väl om Hjulmarknaden, men den är ju den 30/11.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 366
« Svar #4 skrivet: ons 13 nov 2019, 21:47:20 »
Ja... hjulmarknaden är den 30/11. Eller har jag missat något?

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 313
« Svar #5 skrivet: fre 13 dec 2019, 15:55:09 »

Har fler bilder. Var inte så många moduler. Kanske för mycket jobb för bara fyra timmar.
Skulle vara trevligt om man kunde ha en hobbymässa i samma lokaler istället för att ha hobbymässan i Älvsjöhallen.
Dyr inträde för oss besökare och utställarna fick betala dyrt för att vara med och många företag tyckte att det inte vart värt pengarna att vara med på hobbymässan i Älvsjö.
Med tanke på att det var ganska glest mellan borden och att man inte utnyttjade den ena hallens hela golvyta kanske det skulle vara möjligt att ordna med en kombinerad hjulmarknad och hobbymässa. Lite synd att arrangören av hobbymässan tycker att Solnahallen ligger på fel plats och är lite otillgänglig.
Någon som vet varför det inte blev några fler modellmässor i Gävle. Besökte deras mässor vid två tillfällen och tyckte att det var ganska många besökare och trångt i lokalen?

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 708
« Svar #6 skrivet: fre 13 dec 2019, 18:26:26 »
Min helt egen subjektiva åsikt om mässan! Det var lätt att hitta dit även för några gubbar ifrån Örebro och det var en bra hall tycker jag nog, så det var bra. MEN, det här var nog min sista resa till en mässa, så är det. Det finns inget nytt, inga innovationer, inget nytänkande. Här stod det en mängd säljare som jag har sett stå på mässor under minst 10-15 kanske 20 år med samma dret till försäljning, till priser som är väldigt höga. För 10-20 år sedan kunde det stå "vanligt folk" som sålde sina egna grejor ibland, och det var kul och kunde också ge bra priser. Nu är det samma hela tiden, samma säljare, samma "firmor" samma hutlösa priser. NÄ som en gnällig närking säger, inga fler mj-mässor. Tradera och nätet är mycket mera givande tyvärr! Vad tycker ni? Ni måste ju också ha sett samma tendenser? Men som sagt var, detta var mina personliga åsikter och jag kommer inte att åka på fler mässor, det är bortkastade bensinpengar och tid.

MVH

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.711
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: fre 13 dec 2019, 18:53:44 »
Då kanske man får komma med en egen högst "subjektiv" åsikt om mässor.
Visst kan en del synsas dyrt ibland men det lär man sig snart hos vilka det förekommer.
Med detta bortfiltrerat blir det så mycket lättare att hitta prylar hos handlare med trevliga priser.

Jag har genom åren gjort mängder med fynd på dessa mässor.

Dessutom kan resan vara värd att få träffa sina MJ-kollegor från olika delar av landet.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 337
« Svar #8 skrivet: Igår kl. 00:52:01 »
Min helt egen subjektiva åsikt om mässan!

Ursäkta, men vad babblar ni om?
Skilj på Hjulmarknaden och Hobbymässan tack.
Se även http://www.mjhobbymassan.se/

Robban
V8

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 389
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 03:43:48 »
Har gått på Hjulmarknaden i flera år nu, och tycker fortfarande det är lika kul. Kommer alltid därifrån med någonting, vare sig det är modeller, böcker, tidningar, filmer, eller något annat. Har hittat mycket där som jag inte kunnat få tag på annars, som jag inte sett någon annanstans.

Ja, det är ofta samma handlare som är med, men det betyder inte nödvändigtvis att alla har samma sortiment. Finns ganska ofta nyheter från åtminstone Roco, Märklin, och NMJ som även har ett eget bord.

Prismässigt är det en blandning. Vissa firmor kör på samma priser som i butiken, vissa har mässpriser, vissa har högre priser än normalt. Då är man dock tillbaka vid det där att om du inte vill betala så behöver du inte. Men beroende på produkten i fråga så kanske man inte ser en till sån på några år, och under den tiden kan ju värdet, och därmed priset, skjuta i höjden.
I år kom jag därifrån med bland annat en Roco godsvagn som jag, efter köpet, såg att en annan säljare hade för 50kr mer än jag betalade. Man får kolla noga.

Jag kommer fortsätta gå på Hjulmarknaden så länge den finns kvar, för det finns alltid något att lägga vantarna på.

paj2

• Veteran
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 10:02:34 »
Min helt egen subjektiva åsikt om mässan!

Ursäkta, men vad babblar ni om?
Skilj på Hjulmarknaden och Hobbymässan tack.
Se även http://www.mjhobbymassan.se/

Robban

"Babblar" ?  Läs Fontanas inlägg!

Jag svarade på Fontanas inlägg om MJ-mässor generellt ..... han skriver: "NÄ som en gnällig närking säger, inga fler mj-mässor."

Det måste väl vara tillåtet att besvara ett inlägg om mässor generellt även om det är i tråden "Bilder från Solnas dag."
Dock ej en renodlad MJ-mässa som Hjulmarknaden men många mässor som rör MJ har ju ett blandat innehåll
och jag gissar att detta var vad Fontana avsåg.
« Senast ändrad: Igår kl. 10:07:04 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.918
« Svar #11 skrivet: Igår kl. 11:52:38 »
...en renodlad MJ-mässa som Hjulmarknaden...

Hjulmarknaden är inte en "renodlad MJ-mässa". Många utställare och besökare har absolut ingenting med modeller att göra, en hel del inte ens med järnvägar.
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

paj2

• Veteran
« Svar #12 skrivet: Igår kl. 12:03:25 »
...en renodlad MJ-mässa som Hjulmarknaden...

Hjulmarknaden är inte en "renodlad MJ-mässa". Många utställare och besökare har absolut ingenting med modeller att göra, en hel del inte ens med järnvägar.

Du har helt rätt.... fel av mig.  :oops:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 270
« Svar #13 skrivet: Igår kl. 14:27:20 »
...  inget nytänkande....
Njae.... behöver det vara det? Personligen har jag väl en tanke om att "grejor" som aldrig kommer till Tradera eller andra nät-institutioner åtminstone får en chans att lufta sig här. Sen är det som vanligt - kritik - men kom gärna samtidigt med idéer och konstruktiva förslag - vad kan bli bättre? Ansvariga för dessa evenemang nagelfar varje synpunkt på varje forum - tro mig.

Kan ju fylla på: Vad gjorde SSM på Skansen så attraktivt i början på oktober? Fundera. Sen kan man kanske göra lite mer för barnen, eller den unga delen av MJ-folket, så barnfamiljer får en bra (fantastisk?) anledning att åka till Hjulmarknaden.
« Senast ändrad: Igår kl. 14:31:00 av cgn1954 »
Mvh /CGN

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 270
« Svar #14 skrivet: Igår kl. 15:11:38 »
Kom på en sak till med dessa evenemang (lite OT är detta): Tradera (och eBay och andra) har i stort sett blivit helt frånvänt tanken på "riktig" auktion, dvs. vad köparen vid auktionstillfället vill betala. Som det är nu sätter säljarna redan från början det pris man vill ha, det blir inget över för att känna på säljarnas köplust, vilja. Inget, dvs. vad man vill betala just där och då. Och snorkorkat är det, tillika tröttsamt. På Hjulmarknaden hittar man många olika "prissättningsmodeller" men det går alltid att pruta, eller i alla fall fråga Live. Försök få ett lägre pris än start- och reservationspris på Tradera.  :down:
Mvh /CGN

dennisb

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 434
« Svar #15 skrivet: Idag kl. 20:09:01 »
Tänk på att hålla god ton i tråden killar!