Interaktivitet > Byggforumet

SJ B-lok

(1/6) > >>

Bo:
I helgen kan jag få både bilder och se ett B-lok på Malmö C stn, och ska då studera detta om det finns möjlighet att få till lite underlag på denna individ som kommer på besök.
Dock har inte denna individ varit stationerad i Malmö.

Citerar ifrån Järnvägens Museum Ängelholm.
Tåget består av ångloket B 1429 som går rättvänt på båda håll, 2-klassvagnarna Bo5b 3295 och 4356, restaurangvagn Ro3b 3749, cafévagn Co8cs 3200 samt 3-klassvagnar. Längst bak går elloket Rc1 1007. Resgodsvagn finns med.

Vilka SJ B lok var stationerade i Malmö på sin tid.
Möjligen att de har haft olika tids perioder.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=186604

Ska försöka få iordning på ett B-lok, individ nummer än så länge oklart, men denna modell ska ha en öppen hytt, om eventuellt en C-tender eller A-tender vet jag inte helt klart idag, jag har tillgång till båda.
Avvaktar nu endast hytten till loket.
Ska denna gång söka upp en individ som jag ska kunna identifiera till Malmö stn.
Byggtråden blir att bygga ytterligare en A-tender till, som kommer att presenteras här stegvis.

Bo:
Visar en bild på den föregående A-tendern som var nära att hamna i skrotbingen.
Jag tyckte inte jag fick till denna så som jag ville ha denna, men på något sett så överlevde den.

Nu ska jag bygga en ny med lite mer av erfarenhet och förhoppningsvis lyckas bättre med denna.

Sen står jag i lite ovetande vilken jag ska använda för kommande B-lok.

mikath har byggt denna fina C-tender, för ett antal år sedan, vilket jag sedermera skulle färdigställa, men så blev inte fallet.
Jag har en drivning till denna, men den kommer i detta läge att bli överflödig då loket själv har en drivning.
Får bygga om denna tenders chassie så att det går att sätta dit nya hjul, så det är inte så svårt, samt bygga den helt klar.

Bo:
Idag så togs det ett 40tal bilder av B lok 1429, mycket givande.
Här får man indikation om hur individen ser ut samt att jag tog en del mått på loket.

Bo:
Det B lok jag håller på att bygga skulle passa bra in på individ 1429, samt att jag har mycket dokumentation om loket.

Bo:
B lok 1429 under dagtid med belysning på.

Och det är så det ska vara ( tycker jag )

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion