Modelljärnvägar > HO-skala

Jeco Sj Litt D

(1/28) > >>

Staffan:
I går kom det i våras beställda Du-loket från MJ-Hobby utrustat med en ESU V4-dekoder. Jag satte det på spåret och det fungerade direkt utan något krångel. Underbart! Det är så tråkigt när man har ett nytt fint lok hemma och det bara inte går...

Nu är jag inte så kunnig att jag kan säga att den och den detaljen inte är rätt, det får  andra lägga till med om de har lust. Jag tänkte bara recensera köregenskaperna och jämföra med mitt tidigare Da-lok från Roco.

Jag har alltså inte ljud i mina lok utan njuter av att de går tyst. Rocos lok går klart tystare än Jecos.

Jecos lok går mycket bra men jag har två anmärkningar: Strömupptagningen sker på de tre drivaxlarna. Ingen strömupptagning från löphjulen (finns hos Roco). Loket har klart svårare att ta sig förbi en lång Roco-växel med isolerat kors. Även när jag strömsätter korset stannar loket när det körs sakta genom växeln. Roco-loket, liksom de flesta andra av mina lok har inga problem där. Även i övrigt stannar loket lätt i växlar och vid ojämnheter. (Skulle man kunna sätta in en kondensator?)

Jekos lok har inga slirskydd. På  min bana med en del backar innebär det att dragkraften är starkt begränsad. (möjlighet att tynga ner loken lite ?) Rocoloket kan i princip dra hur mycket som helst... Å andra sidan har det tappat slirskydden ett par gånger och det är inte lätt för tummen mitt i handen att få på nya.

Godispåsen: Jag har inte vågat öppna den ännu. Är det något som är svårmonterat så är det bättre att jag låter bli. Spåren förskräcker.

Har det eller har det inte kortkoppelkuliss? Men betydligt lättare att komma åt än på Rocos lok, där koppelbyte är mycket svårt.

En enda utseendefråga: Rocos lok verkar liksom mera avrundat i ändarna än andra tillverkares lok av littra D. Motsvarar det en annan version eller är det ett intryck som bara modellen ger?

Staffan

Trainmaniac:
Det är ju helt enkelt så att det handlar om två olika loktyper: Jeco's Du och Roco's Da, med nästan 30 år mellan förebilderna.

Mats H / Suv

Maxieboy:

--- Citat från: Trainmaniac skrivet tor 22 sep 2016, 18:16:37 ---Det är ju helt enkelt så att det handlar om två olika loktyper: Jeco's Du och Roco's Da, med nästan 30 år mellan förebilderna.

Mats H / Suv

--- Slut citat ---

På modellerna borde det ju inte skilja 30år i utveckling.

Staffan:
ja, Rocos version ser ju modernare ut. Dessutom ett mycket högre nummer, 940 tror jag mot 297 om jag inte missminner mig.

Men vad menar Maxiboy med att det inte borde skilja 30 år i utveckling? Vilken av modellerna anser du vara föråldrad?

Eller är det så att Jecos är en något uppdaterad nyutgåva av en tidigare modell?

Staffan

Svante Andersson:

--- Citat från: Staffan skrivet tor 22 sep 2016, 21:18:31 ---ja, Rocos version ser ju modernare ut. Dessutom ett mycket högre nummer, 940 tror jag mot 297 om jag inte missminner mig.

Men vad menar Maxiboy med att det inte borde skilja 30 år i utveckling? Vilken av modellerna anser du vara föråldrad?

Eller är det så att Jecos är en något uppdaterad nyutgåva av en tidigare modell?

Staffan

--- Slut citat ---

Som redan skrivits är det två loktyper av olika generationer... i fullskala alltså! D-loket kan du kalla för ett 30-talslok och Da för ett femtiotalslok.

Titta på dessa loktyper på järnväg.net.
http://www.jarnvag.net/lokguide/d
http://www.jarnvag.net/lokguide/da

SA

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion