Författare Ämne: Printad hästspårvagn/öppen sommarvagn.  (läst 3107 gånger)

arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 392
Printad hästspårvagn/öppen sommarvagn.
« skrivet: sön 28 aug 2016, 19:16:03 »
Har beställt denna
https://www.shapeways.com/product/ZSF8CWXVQ/horse-drawn-tram-streetcar-1-87?productConfiguration=3724475&etId=109865453&utm_source=automated-contact&utm_medium=email&utm_campaign=order-shipped&utm_content=2

Tänkte ta bort allt lull lull på taket, ta bort handbromsen, fixa annat ryggstöd, måla och dekalera och sätta på trumpetkoppel och därigenom förvandla den till MSS sommarsläpvagn 108, övertagen från Malmö spårvägs AB vid kommunaliseringen där den gick som hästdragen spårvagn med annan målning och nummer (brun och gul). Har bara en bild att gå efter, vilket kanske kan vara en fördel, ingen kan ju påstå att man missat någon detalj.
Vagnen står som 1:87 i överskriften, men i texten står att det följer med printade hjul i H0m, jag skall ha den i H0, så det återstår att se om mina hjul passar, annars får jag se om jag kan flytta infästningarna på något sätt. Någon som har erfarenhet av det?

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
SV: Printad hästspårvagn/öppen sommarvagn.
« Svar #1 skrivet: sön 28 aug 2016, 19:27:05 »
Vad blir kvar efter den operationen? Enligt texten är vagnen ca 22 mm bred, verkar lite knappt. Kanske med invändig lagring.
Bengt W
H0 2R DCC

arriemoller

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 28 aug 2016, 19:36:16 »
Vad som blir kvar? allt utom extradetaljerna på taket och handbromsen.
Vad menar du med invändig lagring? Kan du förklara mer i detalj.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #3 skrivet: sön 28 aug 2016, 19:57:46 »
Det här låter som ett spännande projekt!
 :hug:

Alf k
En som inte kan men vill mer!

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #4 skrivet: sön 28 aug 2016, 22:00:27 »
Vad som blir kvar? allt utom extradetaljerna på taket och handbromsen.
Vad menar du med invändig lagring? Kan du förklara mer i detalj.
Jo, vanliga hjulaxlar lagras ju i utvändiga tappar, som gör att bredden på hjulpaketet ökar. Om man lägger ett rör över axeln innanför hjulen spar man  lite i bredden. En axel är i regel lite drygt 24 mm över ändarna.
Kniper det får man väl slitsa upp vagnen i längsled och bredda både vagn och tak med en remsa. Gör man så breddas ju även måttet över hjulhusen som sticker upp i vagnsgolvet.
Bengt W
H0 2R DCC

arriemoller

• Användare
« Svar #5 skrivet: mån 29 aug 2016, 01:15:35 »
Ok, fattar vad du menar nu, det är kanske en lösning, fila av spetsarna och stoppa den i ett rör. Hjulhusen oroar mig också lite, vagnen kommer i morgon och hjulaxlarna från Halling bör också komma i morgon eller övermorgon, får se hur det blir då, annars blir det kanske mer klippa och klistra än jag hade hoppats från början.