Författare Ämne: Pappersbyggsats container  (läst 4818 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
Pappersbyggsats container
« skrivet: ons 17 aug 2016, 13:11:19 »
Tack vare ett annat inlägg här på forumet, hittade jag häromdagen Wordsworth Model Railway som har en del engelska pappersbyggsatser att ladda ner. En del går ju att använda även på svenska järnvägar.

Inspirerad av denna sida, gjorde jag en egen variant av container. Jag siktar ju på svenskt 70/80-tal och vill gärna kunna ha passande containrar även om dessa inte var lika vanliga då.
Och eftersom jag har en Lgjs-vagn från NMJ har jag gjort modellen så den ska passa på dessa - och antagligen även på Lgjns-varianten.

Just nu har jag bara gjort en modern DHL-container för att se hur det fungerar och det vore trevligt med kommentarer och åsikter om "byggsatsen". Du hittar den på Fordons-sidan på min webbplats.

---
Mvh Peter

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.063
SV: Pappersbyggsats container
« Svar #1 skrivet: ons 17 aug 2016, 13:32:49 »
Va snällt Peter, en DHL terminal har jag så containrar med DHL logga är ju jättebra!

Tack för att du delar!!!

:beer: :handshake: :beer:
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

LarsLars1

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #2 skrivet: ons 17 aug 2016, 20:25:02 »
Tjenar.

Tackar för ett bidrag till min samling.

Dom flesta har jag hittat på denna link http://www.igshansa.de/igsdownloadeng.html

/Lars

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 457
« Svar #3 skrivet: tor 18 aug 2016, 17:29:54 »
Jag har laddat ned en kopia på din DHL-container och klippt ut och vikt den men inte limmat den. Den verkar mycket bra, men jag tänker bygga in en träkloss i den så den blir lite tyngre och stadigare. Ett trevligt initiativ med mersmak. Gärna även en lite äldre firmalogga t.ex ASG eller en SJ-märkt.
PLj
PLj

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #4 skrivet: fre 19 aug 2016, 00:26:15 »
Ett trevligt initiativ Peter  :up:

/Lars

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: fre 19 aug 2016, 09:48:47 »
Kul att ni gillar initiativet!
Men innan jag gör så mycket mer, vill jag gärna höra om det finns förbättringar att göra och om containern går att bygga ihop?!

Filen har laddats ner 40 gånger, så någon mer borde ha provat sätta ihop den? Blir skalan rätt (jag får skriva ut PDF:en i 105% medan originalet blir korrekt)? Bör man ha tjockare papper - hur tjockt? Saknas det märkningar - vilka?

Jag har påbörjat en ASG-variant, men nu försöker jag lista ut vilka fler märkningar som kan ha varit aktuella på 70- och 80-talet. Jag minns själv inga containrar från den tiden, men det kan ju också bero på att jag inte var så tågintresserad då.

PS @LLJ: Inspirationen kom delvis av ert snack om containerterminaler på grannforumet. DS.
---
Mvh Peter

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.121
« Svar #6 skrivet: fre 19 aug 2016, 10:09:51 »
Kul att ni gillar initiativet!
Men innan jag gör så mycket mer, vill jag gärna höra om det finns förbättringar att göra och om containern går att bygga ihop?!

Filen har laddats ner 40 gånger, så någon mer borde ha provat sätta ihop den? Blir skalan rätt (jag får skriva ut PDF:en i 105% medan originalet blir korrekt)? Bör man ha tjockare papper - hur tjockt? Saknas det märkningar - vilka?

Jag har påbörjat en ASG-variant, men nu försöker jag lista ut vilka fler märkningar som kan ha varit aktuella på 70- och 80-talet. Jag minns själv inga containrar från den tiden, men det kan ju också bero på att jag inte var så tågintresserad då.

PS @LLJ: Inspirationen kom delvis av ert snack om containerterminaler på grannforumet. DS.

Hej!

Kul initiativ av dig!
Containern som du laddat ned från websidan är i skala 00 och ska du
ha den i skala HO så skall du skriva ut den i 87% av originalet!
Inställningen ändrar du i skrivaren!

Skriv ut den på fotopapper och helst matt om du har!
Spraya matt skyddslack på den för att förhindra att färgen
släpper så småningom! Tejpa fast den på nåt hårt underlag
och låt den torka!

Limma fast den med 3M spray lim på 300gsm kartong.
Inte tjockare! När det torkat och innan du viker gavlarna
måste du skära med skalpel på alla hörnen (5st och limflikarna),
men du skär endast igenom foto pappret (ej genom kartongen).
Kolla på denna video om du inte sett den tidigare!

Sedan limmar du flikarna!
Ta sedan en permanent penna i gul färg och måla där du skurit
med skalpel så inte det vita syns!

Alf k

« Senast ändrad: fre 19 aug 2016, 10:12:00 av AlfTm36 »
En som inte kan men vill mer!

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.121
« Svar #7 skrivet: fre 19 aug 2016, 11:47:22 »
Hej igen!

Glömde nämna att låt det ligga under press
över natten efter att du limmat! Bakplåtspapper
och några tunga böcker ovanpå!

Du kan goggla efter bilder på DHL container så
får du upp lite olika förslag men jag tycker att ditt
förslag är riktigt bra!

Alf k
En som inte kan men vill mer!

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: fre 19 aug 2016, 13:33:53 »
För att vara tydlig, så är alltså mina byggsatscontainrar i skala H0 redan från början! Men tyvärr verkar skalan ändras lite när jag skapar en PDF av byggsatsen. :(

Men för att förenkla har jag ritat ut två streck på 100 mm vardera, som kan användas som referens både för att få rätt skala och om man vill ha annan storlek till sina egna anläggningar eller vagnar.

Och jo, jag har sökt på DHL-containrar men man får inte alls upp så många varianter. Mest är det modeller man hittar och en del - kan det heta combicontainrar? Men som jag skrev så är det egentligen 70- och 80-talscontainrar jag vill ha och då är inte DHL så aktuellt alls, det var bara för en enkel test.

Videon och beskrivningen var välkomna, men det lustiga är att just de kluriga momenten visas inte: tekniken för att skära, limma och få kanterna exakt raka mot varandra. Skorstenen var ett undantag.

Sen undrar jag om inte en annan teknik kan vara att skriva ut på lite tjockare papper och istället ha en tyngd (typ träbit som föreslagits) i containern? Jag tror det kan vara en mer användbar teknik just till containrarna? Någon som provat med tjockare papper?

Sen kommer ju den kluriga frågan hur man får dessa papperscontainrar att sitta kvar på en modelljärnvägsvagn? Här har jag just nu ingen annan idé än att man kanske skulle behöva en 3D-skrivare för att skriva ut en botten med piggar, som sen papperscontainrarna kan limmas på... Men det verkar onödigt dyrt & krångligt...
---
Mvh Peter

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.684
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #9 skrivet: fre 19 aug 2016, 14:11:10 »
Sen kommer ju den kluriga frågan hur man får dessa papperscontainrar att sitta kvar på en modelljärnvägsvagn? Här har jag just nu ingen annan idé än att man kanske skulle behöva en 3D-skrivare för att skriva ut en botten med piggar, som sen papperscontainrarna kan limmas på... Men det verkar onödigt dyrt & krångligt...

Limma in en liten magnet i containern/träklotsen och en liten plåtbit på vagnarna? :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #10 skrivet: fre 19 aug 2016, 14:42:12 »
Hej Peter.

Vill stämma in och tacka för ett kanon jobb samt mycket trevligt.

När jag skriver ut din PDF så får jag andra mått än vad denna länk beskriver måtten i 20-fot originalet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO-container

Jag har gått in i din PDF fil och kopierat av denna och för att behålla den fina skärpa dragit i lite linjer och då fått denna rätt mått.
Är jag fel på det.

Har utgått ifrån en 20-fot.

Längd i H0 ca 70mm
Bredd 28mm
Höjd 30mm

Än en gång tack  :up: :up:
Väntar med spänning på lite fler svenska varianter.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 457
« Svar #11 skrivet: fre 19 aug 2016, 16:53:17 »
Jag har nu byggt en DHL-container efter utskrift 100% på min skrivare. Det ger  måtten 34x29x80 på containern. Detta är något större än ovan nämnda verkliga(?) mått. Innuti containern sitter en träkloss som är tillpassad så den precis får plats. Klossen ger bra stadga och vikt på containern.
PLj
PLj

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #12 skrivet: fre 19 aug 2016, 17:07:41 »
Det har skrivits tidigare om hur man räknar om vikt ifrån originalet till H0 tex 1000kg / 87 = ???
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #13 skrivet: fre 19 aug 2016, 17:21:04 »
20-fot container H0.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 740
    • Min hemsida
« Svar #14 skrivet: fre 19 aug 2016, 18:00:35 »
Citera
Det har skrivits tidigare om hur man räknar om vikt ifrån originalet till H0 tex 1000kg / 87 = ???

Jag tänker så här: Om vi tänker oss en kub med vatten som motsvarar en liter så blir den 10 cm x 10 cm x 10 cm. Denna kub i 1:87 skulle då bli 1,15 mm x 1,15 mm x 1,15 mm = 1,52 mm3. Inte mycket alltså.. Således får man dela volymen med 87x87x87 = 658503. Således blir då 1000 kg vatten i 1:87 ca 1,5 gram. Detta håller dock bara om föremålet har densiteten 1g/cm3 som vatten ju har. Därför får man ta hänsyn till densiteten. Om vi t.ex tänker oss ett lok, tex Green Cargos Re 1424, så har det ungefär dessa värden: Längd: 18900 mm, Vikt 84 ton. Om jag uppskattar höjden på loket till ca 3800 mm och bredden till 2800 mm (Jag kan ha helt fel här, värdena är som sagt uppskattade...) så kan man räkna ut densiteten för loket: (Jag förenklar loket till en "fyrkantig låda")

Densitet = Vikt / volym = 84000000 gram / (1890x380x280cm) = 0,41877 gram / cm3 vilket ju faktiskt innebär att om loket skulle vara tätt, att det skulle flyta! Det finns alltså rätt mycket luft i loket. Nåja, om vi då skalar ner loket till skala 1:87 får vi volymen: (1890x380x280cm)/658503=305,3 cm3

Multiplicerat med densiteten 0,41877 innebär det att loket skalenligt skulle väga: 305,3 * 0,41877 = 127,8 gram. (Rocos variant av Re väger ca 350 gram om jag inte missminner mig alldeles, således är det "För tungt" om man ska vara skalenlig..)
« Senast ändrad: fre 19 aug 2016, 18:02:49 av jean »
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #15 skrivet: fre 19 aug 2016, 18:47:13 »
Tack Jean, uppskattas.

Det jag då var ute efter är då vad tråden handlar om " Containers "

20-fot får väga: 24ton / 87 = 36gram
40-fot får väga: 30ton / 87 = 46gram
45-fot får väga: 34ton / 87 = 51gram

Detta med anledning hur vi ska kunna bygga ihop dessa pappers containers och göra dom stabila för att få en rimlig vikt.

Skulle man få upp dessa containers i vikt och lastar exempelvis 20tal vagnar med 2st 20-fots containers så blir det en ansenlig vikt för loket.

40st x 36gram = ca 1.5kg
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.063
« Svar #16 skrivet: fre 19 aug 2016, 18:58:44 »
Jag byggde ihop två stycken igår kväll och klippte ut två till. Frugan hade "lite" tjockare papper på jobbet (gissar som typ 4 vanliga A4).
Jag ändrade inget och tycker att det vart helt OK för mitt syfte, dvs att ha dem bredvid min DHL terminal.

Limmade med ett lim som säljs genom Noch (http://www.trainshop.se/productinfo.php?product=8651) som jag hade hemma till mina lasercut byggen jag håller på med, funkade riktigt bra, torkade på några sekunder.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #17 skrivet: fre 19 aug 2016, 19:34:57 »
Aha, nu blir det lite respons!  :)

Jag har som sagt gjort dessa containrar i samma storlek som NMJs ASG-containrar på deras Lgjs-vagn. Men nu när jag kollar mer noggrannt är det inte containrar utan 7,15m växelflak de har lastat på vagnarna! Och enligt Green Cargos lastschema för Lgjs verkar man bara lasta en sådan åt gången...?

Nåja, jag får helt enkelt se till att justera måtten. Återkommer.
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #18 skrivet: fre 19 aug 2016, 21:21:04 »
Såja, nu har jag laddat upp en ny version (även om det inte syns så tydligt på webbsidan) på sidan om fordon  på Mj på moduler.
Har inte testbyggt, men det blev en variant av DHL-containern med nytt DHL-nummer i rött.
---
Mvh Peter

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.003
« Svar #19 skrivet: lör 20 aug 2016, 00:32:46 »
...
är det inte containrar utan 7,15m växelflak de har lastat på vagnarna! Och enligt Green Cargos lastschema för Lgjs verkar man bara lasta en sådan åt gången...?

Helt riktigt ryms inte mer än en 7,15-enhet på en Lgjs som ju bara är 14,8 m ö.b. Inte heller en Lgjns med sina 17,1 m längd klarar mer än ett 7,15 m växelflak. När man har Sdgms-vagnar eller större i sin vagnflotta är det nog mer optimalt för bästa utnyttjande av vagnkapaciteten att lasta växelflak på sådana. Är det inte också så "normalbilden" brukar se ut?
- o000oo -

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #20 skrivet: lör 20 aug 2016, 13:32:43 »
...
är det inte containrar utan 7,15m växelflak de har lastat på vagnarna! Och enligt Green Cargos lastschema för Lgjs verkar man bara lasta en sådan åt gången...?

Helt riktigt ryms inte mer än en 7,15-enhet på en Lgjs som ju bara är 14,8 m ö.b. Inte heller en Lgjns med sina 17,1 m längd klarar mer än ett 7,15 m växelflak. När man har Sdgms-vagnar eller större i sin vagnflotta är det nog mer optimalt för bästa utnyttjande av vagnkapaciteten att lasta växelflak på sådana. Är det inte också så "normalbilden" brukar se ut?

Så ligger det nog till, även om även Sdgms allt mer verkar ersättas av dubbelvagnarna (Sdggmrss eller liknande) med sex axlar. Fast i torsdags såg jag ett godståg från GC med bland annat 2-axliga L-vagnar, men dessa var lastade med 2*20 eller 1*40 fot. Jag tror även att Sgn-vagnar används för växelflaken emellanåt.

Får man lasta en 20-fot tillsammans med ett växelflak som är över 20 fot på en Lgjns?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #21 skrivet: lör 20 aug 2016, 18:49:10 »

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.003
« Svar #22 skrivet: lör 20 aug 2016, 22:42:12 »
...

Får man lasta en 20-fot tillsammans med ett växelflak som är över 20 fot på en Lgjns?

Ja! Men växelflaket får inte vara längre än 22 fot. Om det är längre får det inte stå i annan position än mittplacerat och kan därmed inte samsas med någon annan enhet.
Den här restriktionen i placering av 7,15-enheter måste vara något mer sentida påfund, för när Lgjs typ 745 introducerades på 1970-talet, var syftet med dess stora längd just att rymma 2 st 7,15-enheter.

... och ännu 31 år senare praktiserades detta lastmönster, även om vagntypen då befordrats till Lgjns

- o000oo -

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #23 skrivet: lör 20 aug 2016, 23:38:08 »
Jag gillar din experimentlusta Bo. Intressant idé med modellpolystyren!  :up:
Men är väl lite tveksam till salt som permanent lösning...  :???: :)

Och när det gäller växelflak så verkar 2 st 7,15m på en Lgjs/Lgjns ha varit ok i alla fall under "min" MJ-epok. Jag borde kanske justera den första "containern" jag gjorde, till att bli ett växelflak? Då verkar måtten kunna stämma bättre.

Och så fråga till d680ae: har du fler bilder på 70/80-tals containrar? Vore kul med lite inspirerande förlagor!
---
Mvh Peter

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #24 skrivet: sön 21 aug 2016, 06:05:46 »
Jag gillar din experimentlusta Bo. Intressant idé med modellpolystyren!  :up:
Men är väl lite tveksam till salt som permanent lösning...  :???: :)

Att experimentera hör till vår hobby, annars är det bara att köpa färdiga saker.

Se saltet som två bra saker.
1: Kostar inte mycket.
2: Salt håller pappret som arket består av, nere fuktigheten.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se