Interaktivitet > Min bygglogg

Holmfors - en station på Malmbanan

(1/9) > >>

Staffan S:
Börjar byggloggen nu i sommarvärmen 2016.
Tanken på att bygga en H0-järnväg med Holmfors som förebild är några år gammal. Den sköt fart när jag anslöt mig till MMM och började med modulbygget. Men inte självklart alls att den skulle vara modulbaserad. Utan mer en bana att ha hemmavid.

Nu finns det tre moduler 480*1000 mm som ska kompletteras med ytterligare en. Noterar i forumet att jag 2013 bedrev ett intensivt planeringsarbete för att genomföra bygget. Annat har kommit emellan.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12658.msg123110#msg123110

För att få fram mer kunskap om Holmfors som plats och hållplats på Malmbanan har jag sökt information på olika sätt. Och det har varit en trevlig syssla. Holmfors ingår i Buddbyn om man vill kolla de gamla kartorna över ägor. Från sent 1800-tal har det haft småskalig industriverksamhet. Och det finns kvar sådan än idag. Jordbruket utgjorde en viktig del i det som var den erkända alkoholistanstalten Holmforshemmets verksamhet. Landstinget i Norrbotten och Statens institutionstyrelse hade verksamhet innan den åter såldes till privata intressenter.
Stationen är nu återförvisad till att vara ett mötesspår på Malmbanan. Stationshuset rivet och ersatt av en transformatorkiosk.

Staffan S:
Gårdagens byggkväll innehöll en givande diskussion kring benlösning för Holmfors stn. Blir att ta till IVARgavlar, 50 cm breda, till tornet under stationen. Men ställda på tvären och stagade med plyfaskiva och gångjärn. Bild kommer när jag är närmare tänkt lösning. Vägen kommer att gå via Kungens kurva nån gång i denna månad.

Staffan S:
Testade med att placera ut växlarna på Hfs. Vi kom fram till att det ska vara en kort kurvmodul på norra utfarten för att få bästa lösning på spår och rälsläge 1. Södra utfarten inte med på bild

Därav den fritt svavande rälsen. 11,5 grader var det visst på kurvan. Utdragsspåret, kopplat till tegelbriksspåret, läggs på dubbelspårsavstånd för alternativ användning. Hfs ligger på ett enkelspår, Malmbanan ni vet.

Staffan S:
Så är principskissen klar. Och därmed uppdelning i olika moduler. 3 meterlånga och sedan en kort kurvmodul.
Spåren från vänster är det som varmgångna MAS vagnar placerade på.
Därpå mötesspåret, sedan det närmast stationshus och perrong.
Stickspåret är avsett för rangering till tegelbruket. Kommer att ligga på korrekt dubbelspårsavstånd vid modulkant.
Diskussion om spårplanen finns på annan tråd

Och så här blir det med Märklin C-räls på modullådorna.

Staffan S:
Vådan av att ha olika ställen att skriva på är att det kan bli oskrivet under lång tid. Har på annat håll skrivit om att rälsen rostmålats. Använder Humbrol 113 till det. Rak- och kurvräls klart. Nu ska växlarna hamna under målarpenseln. Rosteriet har legat nere sedan modulkörningen på Mjhobbymässan i höstas. Får se om det blir klarrostat under februari. Växlar är som ni vet kinkiga varelser när det gäller pålägg av olika sort.  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion