Författare Ämne: Nybörjare digitalt  (läst 7274 gånger)

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.960
SV: Nybörjare digitalt
« Svar #50 skrivet: tor 04 aug 2016, 19:03:49 »
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #51 skrivet: tor 04 aug 2016, 21:07:40 »
Man kan säga mycket om Lima, men de har gjort flera modeller som både förtjänar och är väl värda ett hjulbyte till moderna hjul och kanske även ett koppelbyte.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Marcus75

• Användare
  • Antal inlägg: 53
« Svar #52 skrivet: lör 06 aug 2016, 01:06:45 »
Någon som kan tipsa om var jag köper roco-hjul så jag kan byta på mina Limavagnar och köra på code 75 räls?
Gärna med specifik produktlänk så jag är säker på att jag beställer helt rätt.. ;) tack!
H0. Fremo. 2R. Epok IV (a-b).

HL

• Användare
  • Antal inlägg: 152
« Svar #53 skrivet: lör 06 aug 2016, 09:58:50 »
Här finns alla hjul du kan behöva

http://www.feinmechanik-luck.de/

Marcus75

• Användare
« Svar #54 skrivet: lör 06 aug 2016, 12:31:42 »
Tack HL!
Frågan är bara när jag vill byta mina Limahjul på mina Limavagnar till samma hjul som moderna Roco;
Ska jag beställa hjulen för Lima eller hjulen för Roco av de som finns på sidan? Spelar det nån roll vilken diameter (10,4 eller 11,4 mm)?

HL

• Användare
« Svar #55 skrivet: lör 06 aug 2016, 12:48:57 »
Mät axellängden spets-spets på de axlar du ska byta ut. Välj samma axellängd på de axlar du tänker montera.
Roco har för det mesta 24.75mm, Lima 24.4mm. Det kan tyckas vara en liten skillnad men Rocos axlar är för långa, och risk finns att de går trögt eller inte roterar alls.

Om du sätter i hjul med mindre diameter kommer kopplets höjd över spår att bli lägre.
Lima justerade måtten på vagnarna så att de kunde använda sina standardhjul till allt.

Marcus75

• Användare
« Svar #56 skrivet: lör 06 aug 2016, 13:34:16 »
Tack :)

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #57 skrivet: lör 06 aug 2016, 14:16:39 »
Mät axellängden spets-spets på de axlar du ska byta ut. Välj samma axellängd på de axlar du tänker montera.
Roco har för det mesta 24.75mm, Lima 24.4mm. Det kan tyckas vara en liten skillnad men Rocos axlar är för långa, och risk finns att de går trögt eller inte roterar alls.

Om du sätter i hjul med mindre diameter kommer kopplets höjd över spår att bli lägre.
Lima justerade måtten på vagnarna så att de kunde använda sina standardhjul till allt.

Jag har monterat många rocoaxlar på limavagnar och det har gått mycket bra, har du verkligen mätt rätt?
Däremot Märklin, Fleischmann och Piko har dom något kortare axlarna och där blir det problem med Rocoaxlar som du beskriver!
Och monterar man exempelvis en märklinaxel på en Limavagn brukar det bli ett för stort sidospel och vagnen kan luta lite åt sidan om bägge axlarna sidoförskjuts åt samma håll!
Det är mycket viktigt att det finns ett litet spel i sidled, inte bara för att hjulen ska rulla lätt utan även för att axlarna ska kunna följa spåret bättre vid skevningsfel då axeln ändrar sitt horisontalläge något åt ena eller andra hållet när den sidoförflyttas i axellagringarna!

Angående diametern så borde man välja samma diameter som ursprungshjulen, men det kan även vara en möjlighet att justera en något felaktig koppelhöjd genom att välja ett hjul med något annorlunda diameter! Förebildernas hjuldiametrar varierar mycket beroende på hur mycket slitna och omsvarvade dom är, så det kan vara helt skalenligt!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Marcus75

• Användare
« Svar #58 skrivet: lör 06 aug 2016, 14:56:12 »
Tack Eke!
Ska jag alltså beställa hjulen för Lima (efter att ha kollat diametern) om jag beställer på länken enl tipset:
http://www.feinmechanik-luck.de/

Hyggligt om någon kan dubbelkolla åt mig :)

HL

• Användare
« Svar #59 skrivet: lör 06 aug 2016, 15:31:48 »

Jag har monterat många rocoaxlar på limavagnar och det har gått mycket bra, har du verkligen mätt rätt?
Däremot Märklin, Fleischmann och Piko har dom något kortare axlarna och där blir det problem med Rocoaxlar som du beskriver!
Och monterar man exempelvis en märklinaxel på en Limavagn brukar det bli ett för stort sidospel och vagnen kan luta lite åt sidan om bägge axlarna sidoförskjuts åt samma håll!
Det är mycket viktigt att det finns ett litet spel i sidled, inte bara för att hjulen ska rulla lätt utan även för att axlarna ska kunna följa spåret bättre vid skevningsfel då axeln ändrar sitt horisontalläge något åt ena eller andra hållet när den sidoförflyttas i axellagringarna!

Angående diametern så borde man välja samma diameter som ursprungshjulen, men det kan även vara en möjlighet att justera en något felaktig koppelhöjd genom att välja ett hjul med något annorlunda diameter! Förebildernas hjuldiametrar varierar mycket beroende på hur mycket slitna och omsvarvade dom är, så det kan vara helt skalenligt!

Mvh. Eke

Mja,
Jag försökte hålla mig till de mått som tillverkarna anger, och inte bidra med personliga värderingar.
Givetvis kan Luck Feinmechanik ha fel på sin hemsida, men det betvivlas starkt, eftersom de är en erkänt bra tillverkare. Någon borde ha korrigerat dem för länge sedan...
Möjligen kan det vara så att Lima hade glappa verktyg eller lösa toleranser vid gjutningen och därför går 24.75mm axlarna från Roco in i Lima:s axelhållare.
Se upp med diametern som ju också avviker mellan märkena..
Angående "felmätt" som du påstår, får jag hänvisa till bifogad bild. Ber om ursäkt för de felande 4 hundradelarna.

Eke

• Stammis
« Svar #60 skrivet: lör 06 aug 2016, 22:32:00 »

Mvh. Eke

Mja,
Jag försökte hålla mig till de mått som tillverkarna anger, och inte bidra med personliga värderingar.
Givetvis kan Luck Feinmechanik ha fel på sin hemsida, men det betvivlas starkt, eftersom de är en erkänt bra tillverkare. Någon borde ha korrigerat dem för länge sedan...
Möjligen kan det vara så att Lima hade glappa verktyg eller lösa toleranser vid gjutningen och därför går 24.75mm axlarna från Roco in i Lima:s axelhållare.
Angående "felmätt" som du påstår, får jag hänvisa till bifogad bild. Ber om ursäkt för de felande 4 hundradelarna.

Du har nog mätt rätt på rocoaxeln, det är det mått som även jag menar att roco har. Däremot trodde jag att Lima hade samma pga. Att rocoaxlarna passar utmärkt medans märklins lite kortare glappar lite mer om jag inte minns fel!
Observera att jag inte påstår att du mätt fel, jag bara undrade. Kan också erkänna att jag inte mätt dom gamla limaaxlarna utan nöjt mig med att konstatera att rocaaxlarna passade utmärkt och därmed dragit slutsatsen om att lima och roco hade samma axellängd!
Det är nog också mer en personlig erfarenhet än en personlig värdering tycker jag även om jag inte mätte limaaxlarna innan jag slängde dom.

Har bytt till rocoaxlar på en hel del limavagnar, nu senast limas svenska sovvagn som fått Rocoaxlar med RP25 profil, ser snyggt ut och funkar bra. Ska bara fixa bättre koppel och snygga till dom djupt insjunkna fönstren så blir det en toppenvagn på våra modulträffar!

Är tyvärr inte hemma nu men ska kolla sidoglappet med rocoaxlarna när jag kommer hem, kan vara intressant att få ett mått och se om jag kanske har fel.

Mvh. Eke

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #61 skrivet: lör 06 aug 2016, 22:39:13 »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Alkazander

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #62 skrivet: sön 07 aug 2016, 15:45:25 »
Hej,
är i samma läge, har plockat upp den gamla Lima lådan men insett att digitalt verkar lovande.
Har spanat lite på Lenz startset Lenz set 10, är det något?
Funderar även på rälsen, ska man packa in sin orginal Limaräls och gå över till 75/83 direkt?
Nu är jag suger på att köra amerikanskt, ärvde lite kanadensiska vagnar som jag vill bygga en lite värld för så då kanske 83 behövs?
Sista fråga, växlar, hur gör ni med dom, är alla digitala?

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.220
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #63 skrivet: sön 07 aug 2016, 19:42:09 »
Växlar kan du välja om du vill ha digitala eller analoga.
Jag är DCC-skadad  ;) så jag skulle välja allt digitalt idag. MEN det är jag det.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Alkazander

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #64 skrivet: mån 08 aug 2016, 11:43:36 »
Novis som jag är undrar jag hur det funkar, en "vanlig" växel med motor med ett relä, kopplat till rälsen så den kan få en signal?
Finns det någon lösning som är vanligare än andra?

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.824
« Svar #65 skrivet: mån 08 aug 2016, 13:38:05 »
Ungefär så. Relät är en digital växeldekoder som i reglel kan hantera fyra växlar med hjälp av signalen från spåret. Växelmotorn är i det fallet av den vanliga typen med två magnetspolar.
Bengt W
H0 2R DCC

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.733
    • http://www.mollehem.se
« Svar #66 skrivet: mån 08 aug 2016, 15:57:16 »
Hej,
är i samma läge, har plockat upp den gamla Lima lådan men insett att digitalt verkar lovande.
Har spanat lite på Lenz startset Lenz set 10, är det något?
Digitalt här helt klart "lovande". Det är trevligt att fritt kunna hantera flera tåg på spåren.
Vad gäller "Lenz set 10" så kika runt lite mer. Det beror ju på dina preferenser men det finns "modernare" saker.

Spårfrågorna passar jag på - inte mitt område...

Citat från: Alkazander
Sista fråga, växlar, hur gör ni med dom, är alla digitala?

Det absolut vanligaste idag är att folk styr växeln från en strömbrytare direktkopplad till en motor på växeln. Strömbrytarna kan man montera på en liten ställverkspanel eller så sitter knappen i kanten på banan intill växeln. Detta tillsammans med mekaniska lösningar (pianotrådare eller peta på växeln direkt) kan man väl kalla "analog styrning".

Sedan finns det olika sätt att använda dekodrar för att styra växelmotorn (digital styrning):

I inlägget ovan nämns DCC-dekodrar. Det är vanligast att använda detta i samband med styrning från dator. Det går att växla från en del handkontroller också men det är rätt otympligt.

Vanligaste alternativet till DCC-dekoder för att styra växlar, är det som kallas LocoNet-dekoder. Där går inte styrsignalerna till dekodern via spåret utan i en separat buss. Det gör styrningen lite mer generell och här kan man enkelt bygga traditionella ställverk, köra med datorstyrning etc.

Titta gärna på följande två dokument. Dom är "säljdokument", men försöker beskriva skillnaden mellan att styra tåg ("tågstyrning") och styra växlar, signaler etc. ("banstyrning").
Om tågstyrning/banstyrning  och lite mer ingående i Översikt Banstyrning.
I slutet på det sista finns också lite om DCC för detta ändamål.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.220
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #67 skrivet: tis 09 aug 2016, 00:05:27 »
I inlägget ovan nämns DCC-dekodrar. Det är vanligast att använda detta i samband med styrning från dator. Det går att växla från en del handkontroller också men det är rätt otympligt.
Det beror helt på VILKEN handkontroller du använder Roco:s röda och Digitrax 400 serien är riktigt smidig att lägga om växlar med.
Allt beror på vad man är van vid från början. Jag har växelmotorer av typen TT300 och i ärlighetens namn så är de inte perfekta men de fungerar som jag vill, de klarar till och med att programmeras så att jag får växelgator direkt på en växeldekoder adress.

Angående Lenz set 10 så får du det absolut nyaste från Lenz i den startsatsen, handtaget med de runda formerna är bara 1-2år gammalt och övriga sakerna har senaste mjukvaran, så vill man ha Lenz är det i mina ögon ett bra köp.

Lite billigare är det om man köper DR5000 + valfritt begagnat XpressNet/LocoNet handtag eller stoppar in lämplig app i mobilen och kör på det sättet.
Det är så här jag valde att köra, så jag kan använda mitt LH01 + någon kompis kan jacka in sitt Loconet handtag.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #68 skrivet: tis 09 aug 2016, 10:07:41 »
Skulle jag köpa något nytt idag så skulle jag köpa en digitalcentral som har LocoNet, t.ex. Roco Z21, Digikeijs DR5000 eller Digitrax Zephyr.
LocoNet är på stark frammarch i europa just nu med många nya tillbehör som har stöd för LocoNet medans utvecklingen av XpressNet (som Lenz har) inte har gott framåt alls de senaste åren.

/Lars

Eke

• Stammis
« Svar #69 skrivet: tis 09 aug 2016, 12:31:41 »
Skulle jag köpa något nytt idag så skulle jag köpa en digitalcentral som har LocoNet, t.ex. Roco Z21, Digikeijs DR5000 eller Digitrax Zephyr.
LocoNet är på stark frammarch i europa just nu med många nya tillbehör som har stöd för LocoNet medans utvecklingen av XpressNet (som Lenz har) inte har gott framåt alls de senaste åren.

/Lars

Håller med om att loconet börjat gå framåt i Europa å senare år. Men man bör nog skilja på tågstyrning och banstyrningen!

Till banstyrningen verkar ju loconet vara ett betydligt bättre val medans tågstyrning är en annan sak, loconet är bra med sin betydligt bättre möjlighet till många samtidiga körhandtag som är bra vid modulkörning. På en hemmabana är nog Xpressnet ett betydligt bättre val om man vill ha kompetenta körhandtag, det enda som loconet kan bidra med där är väl DT402 och det kan väl knappast ses som en väldesignad grej vad gäller användargränssnittet. Att det inte hänt något på ett antal år från Lenz kan ju bero på att grejorna redan från början har den funktionalitet som dom flesta Loconetkörkontroller saknar! Lenz LH100 har haft display med funktionsstatus i snart 25 år! Multimusen börjar väl närma sig 10-15 år med samma stora tydliga display och till ett oftast väldigt bra pris!
Uhlenbrock har ju kommit med sitt Daisy II till Loconet men tyvärr inte helt kompatibelt med andra tillverkare!
Så det är lite tunt med bra körkontroller till Loconet, Fred är väl oftast inget alternativ på en hemmabana heller!

Digikeys DR5000 eller Z21 (svart) skulle vara mitt förstahandsval men skulle jag ha en enkel billig budgetcentral skulle jag nog satsa på en vit z21 trots avsaknad av loconet och uppdatera senare!
Banstyrning kan man ha som ett stand alone loconet utan att blanda in centralenheten!

Mvh. Eke

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #70 skrivet: tis 09 aug 2016, 13:20:58 »
Z21 (svart) och styrning via smartphone/platta är väl inte så dumt handtag?
Och då samtidigt kunna använda LocoNet för både ban och tågstyrning.

/Lars

Eke

• Stammis
« Svar #71 skrivet: ons 10 aug 2016, 23:38:20 »

Mvh. Eke

Mja,

Du har nog mätt rätt på rocoaxeln, det är det mått som även jag menar att roco har. Däremot trodde jag att Lima hade samma pga. Att rocoaxlarna passar utmärkt medans märklins lite kortare glappar lite mer om jag inte minns fel!
Observera att jag inte påstår att du mätt fel, jag bara undrade. Kan också erkänna att jag inte mätt dom gamla limaaxlarna utan nöjt mig med att konstatera att rocaaxlarna passade utmärkt och därmed dragit slutsatsen om att lima och roco hade samma axellängd!
Det är nog också mer en personlig erfarenhet än en personlig värdering tycker jag även om jag inte mätte limaaxlarna innan jag slängde dom.

Har bytt till rocoaxlar på en hel del limavagnar, nu senast limas svenska sovvagn som fått Rocoaxlar med RP25 profil, ser snyggt ut och funkar bra. Ska bara fixa bättre koppel och snygga till dom djupt insjunkna fönstren så blir det en toppenvagn på våra modulträffar!

Är tyvärr inte hemma nu men ska kolla sidoglappet med rocoaxlarna när jag kommer hem, kan vara intressant att få ett mått och se om jag kanske har fel.

Mvh. Eke

Sent svar i axellängdsfrågan!

Har kontrollmätt några gamla Limaaxlar och dom pendlar mellan 24.45 - 24.8 mm mellan spetsarna, men dom flesta ligger runt 24,7 - 24,75 mm!
Dessa är den gamla typen som var kromade på 70-talet och senare fick brunering.
Mätte även på en nyare vagn ifall konstruktionen ändrats, en av dom uppdaterade 60-talsvagnarna som fick nya boggier, kortkoppelkuliss och utflyttade fönster. Dessa har splitt-axlar och har en utanpåliggande plasthylsa mellan hjulen som isolering. Även dessa axlar hade ca: 24,75 mm mellan spetsarna!

Min Lima WL2 sovvagn som fått Roco RP25-axlar med längd 24,75 mm har 0,7 mm spel i sidled mot axelboxarna med dessa axlar och rullar mycket lätt med rörelsemöjlighet i sidled som gör att axlarna kan tippa lite i sidled i dom koniska axellägena när spåret skevar!

Med vänlig hälsning. Eke

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.547
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #72 skrivet: tis 30 aug 2016, 00:10:26 »
Har samma efarenheter som Eke med Limavagnar och Rocoaxlar. 14,75 mm funkar utmärkt.
Dessutom kan man på boggivagnar ha ännu mindre spel vid axelspetsarna där axelns rörels egentligen inte behöver ta upp några verikala /sneda rörelser. Så har jag gjort på ett anatal Rocovagnar som fått 25,0 mm axlar.
Samma sak gäller på vagnar som har trepunktslagring, alltså längre Rocovagnar och UGJ:s G-vagnar där i princip noll spel kan förefinnas utan problem vid axelspetsen. Faktum är att en spetslagring egentligen inte ska ha något spel...

Och blilligare hjul än Lucks finns att få... även dessa håller hög kvalitet,
http://modellbahnmarkt24.de/Modellbahn-Radsaetze/Radsaetze-H0-Gleichstrom/Roco-H0-Radsaetze:::232_233_254.html

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 307
« Svar #73 skrivet: fre 02 sep 2016, 22:10:37 »
Ska också börja digitalisera mina lok. Problemet är att jag har 20 lok och motorvagnar som ska utrustas med dekodrar. Genom att använda sunt förnuft kan jag räkna ut vilka lok som har sockel för dekodrar och i vilka lok jag måste löda fast dekodrarna. Efter som jag inte vill ha sönderplockade lok liggandes på arbetsbänken är frågan, är det standard piggar på moderna dekodrar som passar i alla hållare. Kollar jag i katalogen så är det åtta pinnar på dekodern men i modernare lok finns det modernare hållare för fler piggar, skulle gissa på att det är för dekodrar med ljud. Finns det någon lista på nätet där jag kan se vilka dekodrar som passar till vilka lok.
Jag har ett Fleischmann ånglok med en 4,5 eller 6 volts motor. Skulle det gå att digitalisera detta lok och sänka utspänningen från dekodern så att jag inte bränner motorn? Testade att köra loket på 12 volt men då for den iväg som en raket.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.824
« Svar #74 skrivet: fre 02 sep 2016, 23:59:46 »
Det är väl enklare att utgå från vilka lok du har med hjälp av artikelnummer och googla fram tillverkarens katalogsida. Där brukar framgå vad slags dekodersockel loket har.
Bengt W
H0 2R DCC