Författare Ämne: Roco startset.  (läst 1750 gånger)

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.080
Roco startset.
« skrivet: ons 20 jul 2016, 13:35:00 »
Är helt "rudis" på digitala tåg men har ett antal som jag kör med på klubben.
Funderar på Roco startset för att kunna provköra och byta CV osv.

Tacksam om ni här kan reda ut vad jag behöver för att testköra och ändra och leka hemma.
BJ

NMJ hemsida står följande om Z21 start
•   Lese og skrive CV verdier.
•   Kan oppgraderes til WIFI og dermed kan styres med mobil og nettbrett via gratisappen "Z21" for Android og iOS.
•   Flere tilkoblingsmuligheter
•   Kan kobles til PC med WIFI oppgraderingspakken for pcstyring etc.
•   Full Railcom støtte
•   For de som ikke trenger alle tilkoblingsmuligheter som er på Z21 (sort utgave) - er et startsett og WIFI modul et langt billigere alternativ som gir langt på vei mange av de samme mulighetene.
•   Men WIFI tilleggspakken kan man benytte den nye Multimaus WIFI trådløse håndkontrollen i tillegg til mobile enheter (kommer senere i 2016).

Länk till startset från Roco.
http://www.nmj.no/catalogsearch/result/?q=roc51281+roc51282+roc51285+roc10814&utm_source=NMJ+Newletter+-++Norwegian&utm_campaign=250772400b-14_july_no&utm_medium=email&utm_term=0_bc0bf9be71-250772400b-102519557
« Senast ändrad: ons 20 jul 2016, 13:37:13 av BJ »

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.680
    • SaFre Modelrailroading
SV: Roco startset.
« Svar #1 skrivet: ons 20 jul 2016, 15:20:45 »
Hej,

exakt vad du behöver - är ju svårt att säga...

Startseten du länkar till gör absolut att du kan börja prova hemma!

OBS! Bara att det nu finns tre varianter av Z21-styrenhet, varav "din" (alltså i länkade startsatser) är den sistnämnda:

• Z21 - Den "svarta" - med all funktionalitet. Loconet, X-bus, R-bus m.fl. klar för användning via WiFi och en WiFi-router medföljer. Styrning via app över WiFi
  • z21 - Den "vita" - saknar Loconet och om jag inte minns fel ett X-bus-uttag. WiFi-klar och WiFi-router medföljer. Styrning via app över WiFi.
  • z21 Start -  Vit - kan inte styras via WiFi utan tilläggspaketet. Istället medföljer en MultiMus som används för all styrning/inställning - samma anslutningar som z21 ovan - begränsningen är WiFi-låsningen (det går utmärkt att uppdatera z21 Start via nätverket utan tilläggspaketet - bara den vanliga användningen som spärrats).

För komplett beskrivning av z/Z21:s funktioner/anslutningar se Z21 - där du alltså ska läsa det som gäller den vita - med undantaget att du inte kan använda WiFi utan tillägget.

Så skillnaden mot den tidigare z21 är alltså WiFi-låsningen och att man får med en MultiMus istället för WiFi-routern (i det senare fallet behöver man ju också en smartphone eller läsplatta för styrningsappen - medföljer INTE).

Behöver/vill man ha Loconet är det Z21 som gäller!

Med z21 Start kan man förstås göra alla inställningar m.m. men via MultiMusen istället för appen - så länge man inte köper WiFi-tillägget.

Alla alternativen fungerar förstås! Ett problem med z/Z21, och sannolikt också z21 Start är att de har fast inställd IP-adress som är avsedd att fungera med den medföljande routern. Detta går att ändra för att använda redan befintligt WiFi hemma!

Det finns ju fortfarande (bl.a. svenska) startsatser med z21 som styrenhet även om de är minst en 1000-lapp dyrare.

Men som sagt - fungerar det gör även de du länkade till så klart - den stora frågan är vad du siktar på längre fram? Men kanske är det rätt att gå på det billigare startalternativet och växla upp till en Z21 senare - då kanske utan att köpa WiFi-paketet till z21 Start? Denna blir då senare överflödig...

Men vore det jag - skulle jag köpa den svenska startsatsen och få en z21 - även om jag senare tänkte uppgradera till Z21. Funderar fortfarande på att köpa just den - även om jag redan har en Z21...  :cool:
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.802
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #2 skrivet: ons 20 jul 2016, 15:32:36 »
Apropå Rocos digitalsystem, så har dom ju aviserat en ny Multimaus, en trådlös (via WiFi till z/Z21 antar jag?). Den ska tydligen både kunna läsa och skriva CV, vilket dagens röda (eller Fmanns grå) idag inte klarar. Med z/Z21 och app i telefon/platta går det vl också att läsa CV, men det jag är ute efter är att det kanske är läge att vänta lite på den nya Mausen?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #3 skrivet: ons 20 jul 2016, 15:39:09 »
Tack Fredrik
Mycket bra information till en som är novis.

Betyder det att z21 start är en z21 med låst WiFi Och det går att köpa "en nyckel" som låser upp WiFi?
Går det att "programera" (ändra värden osv) med hjälp av z21 start och dator kopplad med nätverkskabel?

Det finns också en del startsatser utan z21 och bara multimus. Hur fungerar detta?

Användningen kommer bara att var för lite provkörning och inställningar.

BJ
« Senast ändrad: ons 20 jul 2016, 15:43:45 av BJ »

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: ons 20 jul 2016, 15:46:04 »
Tack Fredrik

Betyder det att z21 start är en z21 med låst WiFi Och det går att köpa "en nyckel" som låser upp WiFi?
Går det att "programera" (ändra värden osv) med hjälp av z21 start och dator kopplad med nätverkskabel?

BJ

Det är precis vad det betyder: En z21 Start är en z21 med låst WiFi (och utan routern). Det går inte att använda nätverksporten till annat än uppgradering av mjukvaran på själva z21 Start - du kan alltså inte ändra värden via dator och nätverkskabel förrän upplåsningen ("nyckeln") är inköpt och installerad!

OBS! Det står i princip ingenting om z21 Start på deras hemsida - finns ett litet dokument för nedladdning där det beskrivs (om det inte ändrats på senare tid).

Därför tycker jag en z21 är bättre... Enda fördelen med z21 Start-satserna är ju att man får med MultiMusen (även om det som sagt kommer en nyare) - och slipper den onödiga routern!
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #5 skrivet: ons 20 jul 2016, 16:12:10 »
Tack Fredrik

BJ

Det är precis vad det betyder: En z21 Start är en z21 med låst WiFi (och utan routern). Det går inte att använda nätverksporten till annat än uppgradering av mjukvaran på själva z21 Start - du kan alltså inte ändra värden via dator och nätverkskabel förrän upplåsningen ("nyckeln") är inköpt och installerad!

OBS! Det står i princip ingenting om z21 Start på deras hemsida - finns ett litet dokument för nedladdning där det beskrivs (om det inte ändrats på senare tid).

Därför tycker jag en z21 är bättre... Enda fördelen med z21 Start-satserna är ju att man får med MultiMusen (även om det som sagt kommer en nyare) - och slipper den onödiga routern!

OK. Då fattar jag något.
Klart det måste bli en z21 då. Tack Fredrik för bra information
BJ

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.018
« Svar #6 skrivet: ons 20 jul 2016, 16:38:52 »
Apropå Rocos digitalsystem, så har dom ju aviserat en ny Multimaus, en trådlös (via WiFi till z/Z21 antar jag?). Den ska tydligen både kunna läsa och skriva CV, vilket dagens röda (eller Fmanns grå) idag inte klarar. Med z/Z21 och app i telefon/platta går det vl också att läsa CV, men det jag är ute efter är att det kanske är läge att vänta lite på den nya Mausen?

Men visst går det väl att även läsa CV med den gamla Multimusen, bara den är kopplad till en central som klarar det! Rocos gamla svarta burk duger inte till detta då den egentligen bara är en booster!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.802
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #7 skrivet: ons 20 jul 2016, 17:00:49 »

Men visst går det väl att även läsa CV med den gamla Multimusen, bara den är kopplad till en central som klarar det! Rocos gamla svarta burk duger inte till detta då den egentligen bara är en booster!

Mvh. Eke

Jo så är det ju, men eftersom frågan var om startsatser... :) Men det går kanske med en Multimaus via en vit z21 (ej Start) också?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #8 skrivet: ons 20 jul 2016, 17:07:18 »
Jag är tyvärr för dålig på MultiMössen - för någon sådan har jag aldrigt haft (än).

Men rent spontant tycker jag ju att det borde gå i kombination med z21 Start... Vet - gör jag däremot inte!  :oops:
« Senast ändrad: ons 20 jul 2016, 19:03:15 av Fredrik »
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #9 skrivet: ons 20 jul 2016, 18:48:11 »
Jag är tyvärr för dålig på MultiMössen - för någon sådan har jag aldrigt haft (än).

Men rent spontant tycker jag ju att det borde gå i kombination med z21 Start... Vet - glr jag däremot inte!  :oops:

NMJ hemsida står följande om Z21 start
•   Lese og skrive CV verdier.

Då antar jag att det är via MultiMusen som medföljer.

Det är ju riktigt bra pris på dessa startsatser så jag hoppas bli vid någon.
BJ

Utloggad haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.790
« Svar #10 skrivet: ons 20 jul 2016, 22:27:25 »
Enda fördelen med z21 Start-satserna är ju att man får med MultiMusen (även om det som sagt kommer en nyare) - och slipper den onödiga routern!
Fast man måste väl köpa en onödig router ifall man vill låsa upp LAN-porten, eller hur var det nu?

Harald.

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #11 skrivet: ons 20 jul 2016, 22:38:50 »
Enda fördelen med z21 Start-satserna är ju att man får med MultiMusen (även om det som sagt kommer en nyare) - och slipper den onödiga routern!
Fast man måste väl köpa en onödig router ifall man vill låsa upp LAN-porten, eller hur var det nu?

Harald.

Ja - så är det. Vill man låsa upp LAN-porten medföljer routern...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.357
« Svar #12 skrivet: ons 20 jul 2016, 22:53:41 »

Mvh. Eke

Jo så är det ju, men eftersom frågan var om startsatser... :) Men det går kanske med en Multimaus via en vit z21 (ej Start) också?

Det går att läsa/skiva CV med Multimus och Z21/z21/z21Start, men det är bara Z21 som har separat programmeringsspår

/stefan

Utloggad Erik!

• Användare
  • Antal inlägg: 80
« Svar #13 skrivet: tor 21 jul 2016, 10:19:23 »
Även med z21start utan upplåst nätverksport så går det utmärkt att läsa och skriva CV med datorprogrammet z21 maintenance. Multimaus med z21 både läser och skriver CV, men jag tyckte det var mycket enklare att använda z21 maintenance.

Den kan även skriva CV-värden från fil, så jag har ett par filer med mina ändringar i som jag skriver tillbaka snabbt och enkelt om jag skulle behöva återställa dekodern.