Författare Ämne: Rocos startsatser med z21 och Multimaus har låst LAN-port  (läst 2662 gånger)

Erik!

• Användare
  • Antal inlägg: 80
Rocos startsatser med z21 och Multimaus har låst LAN-port
« skrivet: ons 15 jun 2016, 19:38:08 »
Jag beställde ett Roco 51282 startset för att jag ville ha en z21 med möjlighet att styra anläggningen via smartphone/surfplatta och samtidigt ha en Multimaus för att inte vara låst till enbart styrning via app.

I beskrivningen på Rocos hemsida så saknas den wifi-router som annars brukar skickas med z21-paketen, men det tyckte jag mest var bra, för jag råkar ha några gamla wifi-routers liggande redan.

Idag fick jag hem mitt startpaket och blev väldigt förvånad när jag läste på ett papper som låg med i lådan att LAN-porten är låst, och att man måste köpa till art nr. 10814 (som för övrigt inte kommer att finnas tillgänglig förrän vecka 27) för att låsa upp LAN-porten. :emm: I det kittet ingår det förutom den där wifi-routern som jag inte behöver en liten lapp med en upplåsningskod, som jag behöver. Detta kit kostar ca 400:-

Det känns för mig väldigt främmande att lägga in ett lås i mjukvaran och tvinga sina kunder att köpa till hårdvara man inte behöver för att kunna använda produkten fullt ut. Begränsningen nämndes inte i beskrivningen och när man läser om z21 så lyfts just app-styrningen fram som en av produktens primära egenskaper.

Är det jag som förväntar mig för mycket eller är det här lite sniket av Roco? :)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.643
SV: Rocos startsatser med z21 och Multimaus har låst LAN-port
« Svar #1 skrivet: ons 15 jun 2016, 19:52:27 »
Jag tycker att det borde framgå av beskrivningen av startsatsen med Multimaus att z21 är begränsad jämfört med de startsatser som kommer med z21 och router.
Då kan köparen välja startsats efter dennes behov.

/Lars

Erik!

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 16 jun 2016, 10:14:12 »
Efter en del testande så har jag kommit fram till att nätverksporten fungerar, och både z21-apparna och rocrail kan ansluta till den, och får information. Däremot kan ingen av dessa styra något. Rocrail skickar kommandon, som ignoreras av z21. z21-apparna läser också ut information, som hastighet och körriktning, men kontrollerna på skärmen är låsta.

z21 maintenance-programmet kan uppdatera firmware både på z21 och multimaus, samt läsa och skriva CV-värden. Bara kommandon för att styra dekoders som inte fungerar.

Får väl vänta i 3+ veckor till innan jag kan börja experimentera med Rocrail. Tur att det är sommar :up:

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
« Svar #3 skrivet: tor 16 jun 2016, 10:50:04 »
Tror det finns eller har åtminståne funnits 3 olka 21:or:

Z21 svart: Full funktionalitet
z21 vit med router: Viss minskad funktionalitet som tex ingen spänningsinställning och inget LocoNet
z21 vit utan router "light": Programmässigt låst styrning från LAN/APP

Att de två sistnämnda skiljer sig finns dock inte så mycket information om från tillverkarens sida. Förutom att det finns den där upplåsningsprodukten. Att upplåsningen inte är levererbar samma dag som z21 light är ju i så fall ett dåligt skämt. Hur svårt kan det vara?

Sedan finns ju alltid med sådana där blackbox-lösningar lite intressanta frågor:
  * Innehåller den GPL:ad kod så att man kan/borde få källkod?
  * Har de ansträngt sig att låsa ner burken?
  * Kan det hända att man råkar "bricka" den?

Citera
  Begränsningen nämndes inte i beskrivningen och när man läser om z21 så lyfts just app-styrningen fram som en av produktens primära egenskaper.
Och vad säger handlaren om man säger att produkten inte matchar beskrivningen? Jag tycker att du borde skriva ett email där du säger att du förväntar dig den annonserade funktionaliteten och att handlaren efterlevererar detta till ingen extra kostnad.

Själv skulle jag vilja ha typ 4 veckor exclusiv "fritid" för pysslande med lite MJ-mjukvara.

Harald.

yrrej

• Användare
  • Antal inlägg: 109
« Svar #4 skrivet: tor 16 jun 2016, 14:14:40 »
Kan det här funka?
http://www.roco.cc/en/service/downloads/z21upgrade/index.html
Med vänlig hälsning.
Jerry.

Erik!

• Användare
« Svar #5 skrivet: fre 17 jun 2016, 11:11:40 »
Och vad säger handlaren om man säger att produkten inte matchar beskrivningen? Jag tycker att du borde skriva ett email där du säger att du förväntar dig den annonserade funktionaliteten och att handlaren efterlevererar detta till ingen extra kostnad.

Handlaren har inte denna startsats i sitt sortiment, men erbjöd att ta hem den åt mig, vilket jag ville efter att ha läst om den på Rocos hemsida. Där står inget om att den skulle vara låst, däremot saknas wifi-routern i beskrivningen. När jag läser på z21.eu står det bara följande:
Citera
The z21 version for beginners (white box, little z at z21) has the same features as the Z21 for experts with only a few smaller connection and configuration limitations. Left out are LocoNet, CAN-Bus, the X-Bus port on the backside, the Sniffer-Bus, the possibility of a decoder-update for Zimo-decoder and the programmable track port as well as the track current regulator.

I Rocos beskrivning står det visserligen z21start, men den produkten hittar jag inte på z21.eu, och trodde bara att den kallades så eftersom den ingår i en startsats. Tycker att Roco hade kunnat vara mycket mer tydliga här, speciellt eftersom de även säljer direkt till kund via sin hemsida. Vad jag vet så är detta även den första startsatsen där både z21 och multimaus ingår.

Jag valde att vänta på att en startsats med både z21 och multimaus skulle bli tillgänglig just för att jag utöver app och datorstyrning även ville ha ett körhandtag, och trots att den kostade en femhundring mer än motsvarande startsats utan multimaus så sparade jag ändå pengar jämfört med att köpa en multimaus separat. Besparingen blir så klart mindre när jag nu måste lägga ytterligare 400:- för ett papper med en kod på :|

Kan det här funka?
http://www.roco.cc/en/service/downloads/z21upgrade/index.html
Med vänlig hälsning.
Jerry.

Nej, tyvärr inte. Det kräver att man förutom serienummer på sin z21 även matar in koder som finns på något papper som följer med det separata wifi-paketet.

Jag har mailat Roco och frågat om koden går att köpa separat, helst online, så att man slipper köpa saker man inte behöver, och jag inväntar svar på detta. Det vore ju konstigt om man inte kan använda grejerna fullt ut på 3+ veckor för att wifi-paketet inte ens går att köpa än.

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.341
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #6 skrivet: fre 17 jun 2016, 12:26:31 »
Vad betalade du för startsatsen?

För det första håller jag med dig i sak - att det är dumt av Roco att införa ytterligare en (snik-)variant av z21! Det står, precis som du säger, inte ett ord om det på z21. En pdf-version av (troligen) det papper som medföljde i din startsats, hittade jag när jag googlade "z21Start".

Däremot är det ganska väl angivet i (senaste) nyhetsbladet/-katalogen från Roco (som jag läste online igår). Där står att nya startsatser kommer med denna konfiguration - men någon annanstans har jag inte hittat det.

Men - vad jag kan se av priser - så är dessa satser c:a € 100,- billigare (minst) än de med en "riktig" z21? Nu har ju de satserna försvunnit från handlarna (vad jag kan se) så jag kan inte riktigt jämföra priser (men de svenska gick väl för dryga 5.000:- från början?).

OM - det är så att de nya satserna faktiskt är så mycket billigare - så har du ju ändå gjort en bra deal då du fått multimusen - även om det ger lite mer besvär och en något mindre "vinst" då du måste köpa till upplåsningen. Samtidigt är det i så fall så (som det brukar) att är det billigare - så har det sparats in någonstans...

Sen varför Roco har gjort såhär... Ja, här är det ren spekulation, men:

Antagligen har köpare önskat styrning via multimusen istället för app! Gissningsvis har en del också haft svårt att konfigurera/använda den med LAN/WLAN, inte minst tror jag att många där valt att koppla in z21 på eget befintligt nätverk - och det är ju inte helt säkert att det fungerar "rakt av" (vilket det gör med den medföljande routern). Har man "fel" IP-område i sin router (sub-nät) så funkar inte z21 "out-of-the-box"!

Z21/z21 har ju en fast inställd IP-adress som man bara kan ändra via service-programmet - först därefter fungerar den i ett nätverk med andra IP-adresser (den har dock fortfarande en fast IP-adress). Det här tror jag är/varit ett problem då många redan har nätverk hemma och inte vill/behöver använda ett till - och då har det helt enkelt inte fungerat...

Det är min teori...

Sen är det naturligtvis ännu sämre att upplåsningen inte finns till salu redan från början - dessutom helst utan routern, den behöver de flesta ändå inte! Då kunde de sälja upplåsningen online istället...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Erik!

• Användare
« Svar #7 skrivet: fre 17 jun 2016, 16:01:28 »
Jag betalade ca 2300:-

När jag letar nu hittar jag inget, men har sett startsatser med z21 och routern innan för runt 2600-3000:- och lägger man till en multimaus på det så landar man på ca 4000:- så det blir ju så klart ändå billigare även med den extra utgiften. Hade jag vetat om det innan hade jag inte klagat, men av den information som jag hade tagit del av så väntade jag mig att det enda som skulle saknas var routern och det var inget problem för mig att slippa den.

Det värsta är ju ändå att wifi-paketet inte går att köpa än, så jag kan inte börja testa med rocrail för att lista ut hur långa sektioner jag behöver för att tågen ska stanna precis rätt vid plattformarna.. :emm:

Hur som helst så är det ett litet problem på det stora hela. Får roa mig med att programmera om belysningen på mitt RC-lok så länge. :)

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
« Svar #8 skrivet: mån 20 jun 2016, 12:40:19 »
Det är fullständigt löjligt att de på 2010-talet inte har lyckas göra en produkt som kan hantera dynamiska IP-adresser i ett LAN. Möjligtvis kann man ha en fast IP som fallback när man inte får en via DHCP, men allt annat är så "last century". Men förresten så spelade jag LAN-spel redan då, där alla detagare på LAN:et hittade varandra utan att man behövde knappa in något. OBS, jag skrev LAN, inte Internet/WAN. Finns fina protokoll att annonsera sina tjänster på ett LAN.

Citera
Det här tror jag är/varit ett problem då många redan har nätverk hemma
Då jag bodde i lägenheten såg jag mellan 14 och 16 WiFi nätverk (olika ESSID). Då behöver man verkligen inte försämra allas mottagning på de befintliga med att starta ett 17e för modelljärnvägen. Där jag bor nu ser jag "bara" 5 (även det mer än vad det finns överlappningsfria kanaler på det bandet).

Harald.

Harald.

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
z21Start: VIDEO Rocos startsats med z21 och Multimaus
« Svar #9 skrivet: tis 29 nov 2016, 12:32:57 »
Här snubblade jag över en instruktionsvideo. Det ser krångligt ut som fan.
Bara det att man först måste lägga asken i locket innan man kan lyfta ur hela insatsen (med routern i) för att kunna plocka fram bruxanvisningen som  ligger därunder.  :clown:

/Curt
« Senast ändrad: tis 29 nov 2016, 15:30:54 av qrt »

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.297
« Svar #10 skrivet: tis 29 nov 2016, 13:51:20 »
Jag har sett att Roco även säljer bara koden utan router, kostar 30€

http://www.roco.cc/de/product/238834-0-0-0-0-0-0-004006/products.html

/stefan

Erik!

• Användare
« Svar #11 skrivet: tis 29 nov 2016, 14:23:09 »
Jag har sett att Roco även säljer bara koden utan router, kostar 30€

http://www.roco.cc/de/product/238834-0-0-0-0-0-0-004006/products.html

/stefan

Haha. Självklart. Efter att jag kontaktat dem och föreslagit det och sedan gett upp efter flera månaders väntan och köpt hela paketet...  :up:

Har fortfarande inte listat ut vad jag ska göra med routern som följde med.  :)