Författare Ämne: Töva Timmerterminal Sundsvall  (läst 1836 gånger)

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
Töva Timmerterminal Sundsvall
« skrivet: mån 04 apr 2016, 21:04:42 »
Har ett mastodantprojekt på gång som jag tänkte varva med renovering av sommarstuga. Som överskriften säger så ska jag bygga en timmerterminal som ligger någon mil väster om Sundsvall och den kommer att byggas i 5-6 sektioner som tillsammans bildar en ganska lång modul nästan 5 meter. Tågtrafik kommer att bestå i hederliga tvåaxliga timmervagnar och som dragare ett dm-lok, precis som det var på 80-talet då jag själv åkte med på några turer. Terminalen har ett spår för lossning samt även ett parallellt spår för tomma vagnar. En sträcka är till för vägning samt lite växlar för rundgång då tågen aldrig går längre än till Töva sen åker dom tillbaka mot Östersundshållet. Sen är det ju dubbelspår en bit då huvudlinjen till sundsvall inte får upptas.

Nu är ju de stora eller största frågorna följande.

1. Se bild 1. Ekonomiskt - jag sitter på ett stort parti med Pikoräls code 100 sen rivningen av min stationära anläggning men växlarna är av insulfrog typ dvs plast i växelkorset och det funkar att ha inne på timmerbangården då det endast skall trafikeras av lok som är av minst Da-längd och jag har aldrig haft problem hemmavid med lok som stannat i mina växlar. Men om jag kombinerar det rälsmaterial jag har med peco spår och electrofrogväxlar på huduvlinjen och dubbelspåret sen kör jag Piko på timmerområdet då kan den utan problem linjetrafikeras på en träff samt timmerhanteras av mig själv eller övriga timmertåg. Detta gör att jag spar tusenlappar som jag kan lägga på rullande material. Sen att det blir betydligt mindre kabeldragning då jag slipper polvända spårkorsen på pikoväxlarna, dessa kommer dessutom att läggas om manuellt med klot, Pecos linjeväxlar blir elektriskt manövrerade. Att pikos räls är code 100 gör inget då det brukar vara grövre räls där det är tung trafik, kolla malmbanan. Dumt att inte använda fullt fungerande räls.

2. Se bild 2. Dyrare och krångliggare - Jag bygger allt med peco code 75 och kostnaden blir betydligt dyrare och kabeldragningen blir sju resor värre och jag måste ha växelmotorer till samtliga växlar annars funkar det inte med polvändningen av spårkorset i växlarna. Det blir å andra sidan likadant spår överallt vilket estetiskt ger ett bättre intryck samt att jag slipper ha tunnare korkunderlag pga av att timmerdelen har code 100 vilket blir fallet i alternativ 1. Fördelen är att det går att trafikera växlarna i timmerområdet med fordon som är korta och har begränsad strömupptagning dessa kommer att vara förbjudna på timmerområdet där endast tunga tåg får gå in.

3. Se bild 3. Jättedyrt men större valfrihet - Jag bygger allt med Märklin c-räls vilket gör det lättare att sätta ihop alla sektioner med click-systemet, man kan delta i både 3r och 2r om man knipsar spåren samt fixar växlarna. Detta skulle landa på runt 4000:- i bara spårkostnad men det har ju som sagt sina fördelar. Samt att Märklins dm är billigare än rocos men det spelar ingen roll då spårkostnaden blir 2000:-dyrare än alternativ 2 och 3000:- än alternativ 1. Samtidigt har ju märklinmodulbyggarna jäkligt trevlig träffar och det är synd att gå misste om det.

Detta är alltså de dilemman jag står inför när sommaren kommer. Modulen kommer att byggas i 48cm bredd och delas upp i fem-sex sektioner som kommer att byggas platta och ha en väldigt låg profil, detta för att lätt kunna transporteras. Utöver detta kommer det att vara lika många sektionermen i 30cm bredd med ren timmerförvaring, timmerbilar, timmertruckar, fikabarrack mm som ska kunna skruvas fast efter hela sidan där lossningsspåret på modulen är. Skickar med tre bilder på dom olika alternativen. Just nu lutar det mot alternativ 1 då det är billigast då jag inte har råd med hur mycket som helst.







Satellitbild

/ mvh Micke

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #1 skrivet: ons 29 apr 2020, 22:33:08 »
Har skrivit allt om detta projekt i det andra modulrelaterade forumet men tänkte lägga upp lite bilder på hur det har gått. Visar här 4 av de totalt 6 sektionerna då de två första just nu ligger på tork efter att ha fått ett nytt tunt lager sarger på långsidorna. Tyvärr är det just dessa två som är de mest intressanta med lastspår och som också kommer att innehålla en jäkla massa timmer. Tror det kan bli bra när det väl är klart.











/ mvh Micke

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #2 skrivet: mån 18 maj 2020, 19:42:27 »
Masstillverkning av timmerstockar / massaved. Första sektionen är klar med timmerhögar. Tror att det kommer bli bra till slut.







/ mvh Micke

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.190
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #3 skrivet: tis 19 maj 2020, 06:33:31 »
Hur har du tillverkat stockarna/timret?


Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #4 skrivet: tis 19 maj 2020, 11:46:00 »
Grillpinnar som målats och efter att färgen torkat, sandpapprats lite lätt och sen buntats ihop om 60 pinnar med tejp. Sen har jag kapat dom i en vanlig handjagad gersåg, i mitt fall får jag ut 5st delar av den längd jag vill ha sen blir det en kortare stump kvar som får kasseras. När man sen öppnar tejpen så har man totalt 300st timmerstockar som det bara är att limma på plats. Har även gjort en jigg för sanna antal pinnar men där jag låter pinnarna torka ihop med varandra då jag även blandar i lite vitlim i färgen. Tejpar och kapar och då får man färdiga vagnslaster samt att dessa buntar kan användas som grund i timmerstaplarna om man fyller ut med lite lösa stockar emellan. Tidsödande men resultatet blir kanon. Räknar med att göra nånstans runt 10000 stockar om inte mer.
/ mvh Micke

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #5 skrivet: fre 22 maj 2020, 22:30:56 »
Provmontering, rengöring av spår och körning idag och det är första gången alla 6 sektionerna sitter ihop tillsammans dvs den kompletta linjemodulen. Efter rengöring av spåren så funkade allt klockrent, hade visst glömt bort att måla ena sargsidan på sista sektionen men det är snabbt fixat. Blir en jäkla pjäs det här, 540 cm lång totalt.





Lite provlossning och uppskottning av allt spån är ju aldrig fel



Sist men inte minst, timmertravarna växer, 1000 stockar till på plats idag, imorgon väntar 1000 till. Kul detalj, satt och räknade på det totala antalet stockar som kommer att ligga på sektion 2 och fick det till runt 3200st




« Senast ändrad: fre 22 maj 2020, 22:49:03 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

Utloggad LarsRobert

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 620
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #6 skrivet: lör 23 maj 2020, 08:39:27 »
Snyggt! Ett jätteprojekt i rekordfart. Du löste också benproblematiken innan du började bygga. Lätt att glömma bort, eller som i mitt fall, medvetet förtränga...

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #7 skrivet: lör 23 maj 2020, 09:41:02 »
Tack Robban.  Benproblem är nog fasen det tråkigaste i ett modulprojekt, mer som ett nödvändigt ont men ikea-Ivar fick hoppa in och göra jobbet den här gången. Känns ändå som jag står och stampar och har massvis med grejor kvar.  Ska jag köra vanligt stolpstaket (stolpar med två trådar igenom) eller stängsel typ gunnebo. Sen är det luftledningsstolpar som ska på plats och lite buskar och lite allt möjligt.
/ mvh Micke

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #8 skrivet: tis 26 maj 2020, 15:19:53 »
Nu behöver jag lite hjälp. Har Provmonterat luftledningsstolpar och enligt normen så skall det vara minst 6,9 cm fritt rum mellan räls och utliggare om jag förstått det rätt. Mina blev nu 7,9 cm alltså något högre, spelar det nån roll eller bör jag sänka stolparna, tänkte att det kanske är bättre med lite mer säkerhetsavstånd om olyckan skulle vara framme. Vad tror ni.


/ mvh Micke

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.091
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #9 skrivet: tis 26 maj 2020, 16:09:54 »
69 mm är normalhöjden för kontaktledningen. Strömavtagaren skall kunna arbeta upp till 75 mm så 79 mm är väl en rimlig marginal. En del strömavtagare går nog högre så man får väl prova försiktigt.
BW

Utloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.743
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #10 skrivet: tis 26 maj 2020, 16:42:55 »
På moduler kan det nog vara bra med lite marginal, om nån kommer med lok där strömavtagarna går onormligt högt, så slipper dom en otrevlig överraskning. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 584
    • http://www.bylen.se/
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #11 skrivet: tis 26 maj 2020, 16:53:00 »
Timmertravarna/vagnslasteran ser ju helt fantastiska ut! :up:
Grillpinnar.... de grillpinnar jag har känns lite väl grova. Vad har du för diameter på dina?
Sture

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #12 skrivet: tis 26 maj 2020, 17:17:58 »
Sture, jag vet inte diametern men jag rensade hyllan på min lilla Coopbutik i kvarteret, tror det är coops egna.  Dom var lagom långa och fick precis plats i en stor aluminiumform för infärgning.

Då behåller jag höjden på stolparna, alltid bra med lite marginal.
/ mvh Micke

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.190
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #13 skrivet: tis 26 maj 2020, 17:49:11 »
...enligt normen så skall det vara minst 6,9 cm fritt rum mellan räls och utliggare om jag förstått det rätt. Mina blev nu 7,9 cm alltså något högre,...
Det är inte så att du ”saknar” lite banvall som gör skillnaden?

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 31
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #14 skrivet: tis 26 maj 2020, 18:26:06 »
69 mm är normalhöjden för kontaktledningen. Strömavtagaren skall kunna arbeta upp till 75 mm så 79 mm är väl en rimlig marginal. En del strömavtagare går nog högre så man får väl prova försiktigt.

Är detta enligt någon modulstandard? För det stämmer inte överrens med förebildsstandard.
 
Där gäller, max 5650 mm över RÖK, min 5250 över RÖK, nom 5500 mm över RÖK, +/- 25 mm i utliggare. Vid tunnlar, vägbroar och dyl. får höjden sänkas till minsta höjd 4800 mm över RÖK.

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #15 skrivet: tis 26 maj 2020, 18:29:44 »
Nejdå höjden går lätt att justera, stolparna sitter i träbitar som går igenom gipslandskapet ner i en regel. Provade först med en kortare bit men det kändes lite riskabelt.  Och grusad banvall finns det gått om utom kanske just på bilden för landskapet går upp en aning.

Enligt mmm:s normer är det fria rummet mellan luftledning och rök minst 69 mm.
/ mvh Micke

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 31
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #16 skrivet: tis 26 maj 2020, 18:59:04 »
Enligt mmm:s normer är det fria rummet mellan luftledning och rök minst 69 mm.

Ok, då förstår jag varifrån  69 mm kommer. Nerskalad förebildsnorm för minsta höjd blir 60 (60,3) mm så därav kändes 69 mm lite högt tyckte jag.

Utloggad tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 597
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #17 skrivet: Igår kl. 23:07:52 »
Kvällens pyssel.  Staketstolpar i grålaserat trä på plats på en av sektionerna, vi får se hur resultatet blir kontra bruna stolpar. Ytterligare en märklinvagn slaktad till timmervagn. Jag vill ha den rustika hemmagjorda looken då det ju inte fanns fsbrikstillverkade timmervagnar när man gick över från flottning till järnväg.

Läste nånstans att man slaktade g-finkor och satte stolpar istället. Och då kan jag slakta billiga märklinvagnar likabra.


/ mvh Micke