Författare Ämne: Töva Timmerterminal Sundsvall  (läst 7712 gånger)

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
SV: Töva Timmerterminal Sundsvall
« Svar #25 skrivet: lör 30 maj 2020, 09:48:52 »
... Javisst, det blev grymt maffigt och realistiskt! Det blev med andra ord riktigt riktigt snyggt.  :clap:

Ja, i all sin enkelhet blev det snyggt och trevligt.
Till bilden av den här typen av terminaler för både ankommande och utgående virkestrafik hörde också tidigt insatsen av mobila reparationsresurser. De äldre generationerna av virkesvagnar var inte så väl genomarbetade i konstruktionen som den rätt hårdhänta hanteringen hade behövt. Dessutom hade SJ tidigare också ett underhållssystem som gjorde att vagnarna behövde regelbunden besiktning (översyn) av reparatörspersonal var 20:e vecka. I stället för att belamra de knappt dimensionerade verkstäderna i X-Y-Z-länen med ett stort flöde av vagnar för besiktning och enkla rep av skadad lastbärarutrustning, fotsteg och handtag satte man med fördel in mobila resurser på platser där vagnarna naturligt samlades och blev lätt tillgängliga för underhåll. Dit hörde alltså virkesterminalerna. En bilpatrull med en SJ-orange VW-pickup eller VW LT 30/40 och skulle kunna liva upp intrycket av den annars lite ödsliga terminalen.
- o000oo -

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #26 skrivet: lör 30 maj 2020, 13:22:06 »
Jo jag tackar... "I all sin enkelhet" Det har tagit sjukt många timmar att bygga detta projekt, att kapa och måla nästan 10000 grillpinnar med mera med mera. Att den ser ödslig ut är ju för att det bara är det fasta delarna som jag laddat upp. Alla de lösa detaljerna som fordon och gubbar som gör den levande ställs upp först när den är ute på träffar.

Sen är jag ingen nitrallare som ska tycka sönder allt det roliga och bygget är ju delvis påhittat, byggnader och vissa fordon, det är grundidén som bygger på Töva.

Det som är så tråkigt på detta forum kontra modulforumet där man istället för att se helheten, allt jobb och den inspiration man vill dela med sig så hakar man upp sig på att det inte finns en orange servicebil eller stolpar som är fel på en vagn.

Det bästa vore om ni nitrallare kunde skicka mig nån länk här på forumet så  jag får se hur ni byggt era  moduler, jag antar att det måste vara helt omöjligt att skilja dem från verkligheten. Några frågor där är ju då.

Har loken riktigt skruvkoppel och fungerande luftsystem, Antar att Elloken drivs av ström från skalenlig luftledning och inte ström i rälsen likaså gäller diesel för dieselloken och kol till ångloken, hur har ni löst det. Rälsen och växlar är givetvis av svensk snitt och byggd på plats, inte nån flexrälsbit från kända tillverkare. Fullt fungerande inredning och öppningsbara dörrar till loken samt en preiserlokförare som håller ner ett fullt fungerande säkerhetsgrepp.

Om inte så blir jag besviken på den enkla nivån.  Vi kan inte bygga, ursäkta uttrycket leksakståg och anläggningar som i detalj är på pricken 100% som i verkligheten, möjligen komma nånstans en bit i närheten.

« Senast ändrad: lör 30 maj 2020, 20:40:48 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.335
« Svar #27 skrivet: lör 30 maj 2020, 13:35:58 »
Staketet gillar jag skarpt. Det är nog det bästa valet. Gunnebostängsel kanske är riktigare, men det är snart sagt omöjligt att få det att se bra ut. Toppenfint och ett ovanligt modultema.
« Senast ändrad: lör 30 maj 2020, 19:05:24 av BenWah46 »

• Stammis
« Svar #28 skrivet: lör 30 maj 2020, 16:50:07 »
Staketet är enligt ssm normer och ska vara med.
/ mvh Micke

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 816
    • http://www.bylen.se/
« Svar #29 skrivet: lör 30 maj 2020, 21:29:46 »
Mycket imponerande projekt. :up:
Timmertravarnas  massverkan ger ett nästan hisnande intryck.
Väldigt snyggt, och du har all anledning att vara nöjd.
Sture

Utloggad Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 882
  • Göteborg
« Svar #30 skrivet: mån 01 jun 2020, 22:39:36 »
Mycket bra gjort!  :up:

Jag håller själv på att "kapa timmer" till ett antal travar och timmervagnar och förstår vilket jobb du lagt ner på detta!  :up:

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

• Stammis
« Svar #31 skrivet: tis 02 jun 2020, 21:23:16 »
Testade att slakta om en ny vagn och ändra stolpplaceringen, eller ändra och ändra, stolparna är fasta så man får kapa bort de som man inte vill ha kvar. Och jag vet inte om jag nämnvärt känner nån wow-faktor utseendemässigt men stockarna ligger lite bättre.

/ mvh Micke

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
    • Turebergs Station
« Svar #32 skrivet: tis 02 jun 2020, 21:34:34 »
Bra jobbat slaktarn! :D
Nu sitter ju stolparna där de skall enligt förebilden och det blev riktigt bra tycker jag. :up:

• Stammis
« Svar #33 skrivet: tis 02 jun 2020, 22:08:41 »
Tackar, känns ju lite sådär att börja skära i nya vagnar även om det är lågprisvarianten.  Men jag tror jag fortsätter på denna placering, inte bara för utseendet utan för att virket faktiskt ligger bättre. Dom tre vagnar jag tidigare gjort med felaktig placering av stolparna får rulla med ändå. Eftersom stolparna inte går att flytta så får de gå som experimentvagnar. Ger mig fasen på att dom säkert provade sig fram i verkligheten också. 
/ mvh Micke

Utloggad KES

• Användare
  • Antal inlägg: 95
  • Tåget hem går inte tillbaka
« Svar #34 skrivet: ons 03 jun 2020, 11:07:38 »
Så där ja! Nu ser vagnen mycket bättre ut, helt trovärdig i utseendet.
Grattis till ett mycket imponerande bygge helt i min smak. Har själv haft fundringar på ett sågverk med timmertravar men har fram till nu tvekat, men du har visat att det går.
KES

• Stammis
« Svar #35 skrivet: ons 03 jun 2020, 13:17:00 »
Bara att köra på och bygga ett sågverk. Hittar man bara rätt teknik för att tillverka timmer så går det fort, det är timmret som har tagit mest tid för mig. 
/ mvh Micke

• Stammis
« Svar #36 skrivet: fre 05 jun 2020, 22:51:22 »
Kvällens arbete, det blev inte mer än ett staket på sektion 3.

/ mvh Micke

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.335
« Svar #37 skrivet: fre 05 jun 2020, 22:55:58 »
Det ser ju ut att gå rätt väg, stock för stock, bröte för bröte stolpe för stolpe, vagn för vagn .
Väl byggt, målrakan i sikte!

• Stammis
« Svar #38 skrivet: lör 06 jun 2020, 23:44:13 »
Tack så mycket, det får ta sin tid. Passade på att konvertera om mina sista märklinstolpvagnar idag. Nu väntar jag på leverans av 5st nya.  Gjorde ju om totalt 6st till nått som skulle föreställa lkp varav 3st har lite fel placering av stolparna medans de övriga tre har korrekt placering. Och så får det bli, nästa dem ska få rätt placering också.

Tror förresten jag struntar i luftledningsbryggor där det är tre spår i bredd och kör vanliga stolpar istället då det är mindre komplicerat att få tag i dessutom verkar jecos bryggor något struliga att montera samt att entecs är på tok för dyra.

/ mvh Micke

Utloggad KES

• Användare
  • Antal inlägg: 95
  • Tåget hem går inte tillbaka
« Svar #39 skrivet: sön 07 jun 2020, 13:22:36 »
Ett alternativ till Entec och Jeco-bryggor är att bygga själv;

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22221.msg223790#msg223790.

Jag kom i samma tänk om du när det gällde kontaktledningsbryggor. Entec:s är otroligt fina och detaljerade men prislappen blir ju därefter, dessutom ville jag ha dem måttanpassade efter min bangård. Jeco:s  är inte i närheten av dagens krav på utförande vad gäller skala och detaljer, dessutom saknas acceptabla bryggstolpar med fäste till dessa.

KES

• Stammis
« Svar #40 skrivet: sön 07 jun 2020, 22:46:23 »
Går fortfarande på lite halvlåga just nu när det gäller kreativiteten. Men några skyltar är på plats iallafall, notera SCA:s gamla logotype

/ mvh Micke

• Stammis
« Svar #41 skrivet: fre 17 jul 2020, 22:05:10 »
Tillbaka i Stockholm efter semestern och dags att vara lite kreativ igen. Tillbringade semestern i sommarstugan drygt 8 mil ifrån tövaterminalen och närmaste ort blir då Ånge som har ett fantastiskt bibliotek gällande järnvägslitteratur och hittade boken som jag inte trodde fanns.

Sjukt intressant läsning om allt från flottning till utvecklande av allt från timmervagnar, timmergripar för hjullastare till timmerbilar. Tövasystemet har tydligen haft en enorm betydelse för diverse tekniska lösningar. Volvo och scania fick tex hårda krav av SCA för att utveckla tåligare lastbilar vilket i sin tur har lett till den högaplats dessa två lastbilstillverkare har i världen gällande hållbarhet och kvalitet.

Har bollar runt med lite funderingar på luftledningar och efter mycket om och men så väljer jag bort bryggor då jecos inte var så snygga och entec åt helskotta för dyrt. Det blir vanliga stolpar, kanske ser lite knasigt ut men jag har sett nån liknande lösning i verkligheten. Lägg till lite fantasi och så får det bli.

/ mvh Micke

Utloggad Swede

• Användare
  • Antal inlägg: 213
  • USMS/SSM/FREMO
« Svar #42 skrivet: lör 18 jul 2020, 07:34:18 »
Så bra utfört Micke, ser fram emot nästa Trafikspelen med denna vackra timmerterminal
S

• Stammis
« Svar #43 skrivet: tis 18 aug 2020, 16:06:59 »
Har haft lite byggtorka med Töva på sista tiden, går sjukt långsamt med detaljeringen, har endast gjort ett staket klart samt fundament för några luftledningsstolpar på sektion 4. Men får man modultorka är det bra med ett sidoprojekt, så jag byggde två förvaringscase istället, givetvis staplingsbara. Det blev rätt okej, ska jobba lite mer med inredningen bara.

/ mvh Micke

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.598
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #44 skrivet: tis 18 aug 2020, 17:46:04 »
Hej Micke!

Gillar ditt tänk, att ha en vision och köra på.
Det är mycket som är super, detta har du klarat elegant.
Snacka om hur du tänkte när du skulle kapa timmer, fenomenalt  :up:
Sånt gillar jag.
Massan av timmerstockar talar sitt eget språk, suveränt.
Känd dig nöjd, och tack för att du delar med dig.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

• Stammis
« Svar #45 skrivet: tis 18 aug 2020, 18:42:08 »
Tackar tackar, detta är ett segdraget projekt men det tar sig.
/ mvh Micke

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.569
« Svar #46 skrivet: fre 21 aug 2020, 13:26:11 »
Hej!

Det där blev väldigt smart och bra förvaring och fina moduler med.
 :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
    • Turebergs Station
« Svar #47 skrivet: lör 22 aug 2020, 17:20:56 »
Snygga och praktiska transport och förvaringsboxar!  :up:
Det där med byggtorka kan jag skriva under på. Hade tänkt att bygga massor själv under semestern, men lusten har inte infunnit sig riktigt och ärligt talat inte tiden heller, jag valde nämligen hängmattan före modulerna när jag fick ledigt från de vardagliga sysslorna.  ;) Nu känner jag dock att det börjar krypa i kroppen av bygglust, kanske du också börjar känna motivationen spira?  :D

• Stammis
« Svar #48 skrivet: lör 22 aug 2020, 22:00:16 »
Jag går och tittar på en av modulerna som står uppställd varje morgon innan jag går till jobbet kl 0330 och tänker att i eftermiddag när jag kommer hem så ska jag fortsätta bygget, när jag väl kommer hem så stupar jag i soffan och vaknar lagom till hämtning på dagis, byggmotivationen är inte på topp när det gäller Töva just nu då det går väldigt sakta framåt.
« Senast ändrad: sön 23 aug 2020, 06:09:57 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #49 skrivet: sön 23 aug 2020, 07:07:11 »
Jag går och tittar på en av modulerna som står uppställd varje morgon innan jag går till jobbet kl 0330 och tänker att i eftermiddag när jag kommer hem så ska jag fortsätta bygget, när jag väl kommer hem så stupar jag i soffan och vaknar lagom till hämtning på dagis, byggmotivationen är inte på topp när det gäller Töva just nu då det går väldigt sakta framåt.

Uj uj, jag förstår och lider med dig. Bästa receptet för byggmotivation är... att bli pensionär, hå hå ja ja...

En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.