Modelljärnvägar > Moduler

Töva Timmerterminal Sundsvall

(1/9) > >>

tummenmittihanden:
Har ett mastodantprojekt på gång som jag tänkte varva med renovering av sommarstuga. Som överskriften säger så ska jag bygga en timmerterminal som ligger någon mil väster om Sundsvall och den kommer att byggas i 5-6 sektioner som tillsammans bildar en ganska lång modul nästan 5 meter. Tågtrafik kommer att bestå i hederliga tvåaxliga timmervagnar och som dragare ett dm-lok, precis som det var på 80-talet då jag själv åkte med på några turer. Terminalen har ett spår för lossning samt även ett parallellt spår för tomma vagnar. En sträcka är till för vägning samt lite växlar för rundgång då tågen aldrig går längre än till Töva sen åker dom tillbaka mot Östersundshållet. Sen är det ju dubbelspår en bit då huvudlinjen till sundsvall inte får upptas.

Nu är ju de stora eller största frågorna följande.

1. Se bild 1. Ekonomiskt - jag sitter på ett stort parti med Pikoräls code 100 sen rivningen av min stationära anläggning men växlarna är av insulfrog typ dvs plast i växelkorset och det funkar att ha inne på timmerbangården då det endast skall trafikeras av lok som är av minst Da-längd och jag har aldrig haft problem hemmavid med lok som stannat i mina växlar. Men om jag kombinerar det rälsmaterial jag har med peco spår och electrofrogväxlar på huduvlinjen och dubbelspåret sen kör jag Piko på timmerområdet då kan den utan problem linjetrafikeras på en träff samt timmerhanteras av mig själv eller övriga timmertåg. Detta gör att jag spar tusenlappar som jag kan lägga på rullande material. Sen att det blir betydligt mindre kabeldragning då jag slipper polvända spårkorsen på pikoväxlarna, dessa kommer dessutom att läggas om manuellt med klot, Pecos linjeväxlar blir elektriskt manövrerade. Att pikos räls är code 100 gör inget då det brukar vara grövre räls där det är tung trafik, kolla malmbanan. Dumt att inte använda fullt fungerande räls.

2. Se bild 2. Dyrare och krångliggare - Jag bygger allt med peco code 75 och kostnaden blir betydligt dyrare och kabeldragningen blir sju resor värre och jag måste ha växelmotorer till samtliga växlar annars funkar det inte med polvändningen av spårkorset i växlarna. Det blir å andra sidan likadant spår överallt vilket estetiskt ger ett bättre intryck samt att jag slipper ha tunnare korkunderlag pga av att timmerdelen har code 100 vilket blir fallet i alternativ 1. Fördelen är att det går att trafikera växlarna i timmerområdet med fordon som är korta och har begränsad strömupptagning dessa kommer att vara förbjudna på timmerområdet där endast tunga tåg får gå in.

3. Se bild 3. Jättedyrt men större valfrihet - Jag bygger allt med Märklin c-räls vilket gör det lättare att sätta ihop alla sektioner med click-systemet, man kan delta i både 3r och 2r om man knipsar spåren samt fixar växlarna. Detta skulle landa på runt 4000:- i bara spårkostnad men det har ju som sagt sina fördelar. Samt att Märklins dm är billigare än rocos men det spelar ingen roll då spårkostnaden blir 2000:-dyrare än alternativ 2 och 3000:- än alternativ 1. Samtidigt har ju märklinmodulbyggarna jäkligt trevlig träffar och det är synd att gå misste om det.

Detta är alltså de dilemman jag står inför när sommaren kommer. Modulen kommer att byggas i 48cm bredd och delas upp i fem-sex sektioner som kommer att byggas platta och ha en väldigt låg profil, detta för att lätt kunna transporteras. Utöver detta kommer det att vara lika många sektionermen i 30cm bredd med ren timmerförvaring, timmerbilar, timmertruckar, fikabarrack mm som ska kunna skruvas fast efter hela sidan där lossningsspåret på modulen är. Skickar med tre bilder på dom olika alternativen. Just nu lutar det mot alternativ 1 då det är billigast då jag inte har råd med hur mycket som helst.







Satellitbild

tummenmittihanden:
Har skrivit allt om detta projekt i det andra modulrelaterade forumet men tänkte lägga upp lite bilder på hur det har gått. Visar här 4 av de totalt 6 sektionerna då de två första just nu ligger på tork efter att ha fått ett nytt tunt lager sarger på långsidorna. Tyvärr är det just dessa två som är de mest intressanta med lastspår och som också kommer att innehålla en jäkla massa timmer. Tror det kan bli bra när det väl är klart.











tummenmittihanden:
Masstillverkning av timmerstockar / massaved. Första sektionen är klar med timmerhögar. Tror att det kommer bli bra till slut.







sintra:
Hur har du tillverkat stockarna/timret?

tummenmittihanden:
Grillpinnar som målats och efter att färgen torkat, sandpapprats lite lätt och sen buntats ihop om 60 pinnar med tejp. Sen har jag kapat dom i en vanlig handjagad gersåg, i mitt fall får jag ut 5st delar av den längd jag vill ha sen blir det en kortare stump kvar som får kasseras. När man sen öppnar tejpen så har man totalt 300st timmerstockar som det bara är att limma på plats. Har även gjort en jigg för sanna antal pinnar men där jag låter pinnarna torka ihop med varandra då jag även blandar i lite vitlim i färgen. Tejpar och kapar och då får man färdiga vagnslaster samt att dessa buntar kan användas som grund i timmerstaplarna om man fyller ut med lite lösa stockar emellan. Tidsödande men resultatet blir kanon. Räknar med att göra nånstans runt 10000 stockar om inte mer.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion