Författare Ämne: Egna växlar  (läst 2002 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.202
Egna växlar
« skrivet: ons 23 mar 2016, 09:52:18 »
Jag har sett i lite olika trådar att vissa verkar bygga sin egen räls.
Hur svårt är det egentligen att bygga sina egna växlar med stöd för DCC? Vore ju ganska smidigt att kunna få den där korsningen man önskar o inte vara beroende av fasta byggdelar.
Exvis en dubbelspårskors
eller egna varianter av korsningar.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PerH

• Stammis
SV: Egna växlar
« Svar #1 skrivet: ons 23 mar 2016, 10:20:48 »
Ibland lönar det sig att bara surfa igenom trådarna och kika på subject. :)

Mazz hade en fin tråd, där han länkade och titta vad jag hittade?

Verkar vara tidsödande och med min ADHD kanske det inte är det lämpligaste för mig?
Blir det mycket dyrare än att köpa färdigt? (Verkar dock inte finnas just denna form av växel färdig och man måste tydligen ha en fast mall, inte bygga helt på frihand?)

Tänk om man kunde ha en sådan här dubbelkorsning som kurvväxlar, vad plats det hade sparat. :)
« Senast ändrad: ons 23 mar 2016, 10:25:24 av PerH »

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.505
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: ons 23 mar 2016, 10:42:45 »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 754
    • Banbyggarna
« Svar #3 skrivet: ons 23 mar 2016, 10:46:58 »
Trevligt att tråden och länken kom till nytta!  :)

Angående kostnaden, så om du ska bygga "ett gäng" växlar så blir det billigare. Gör man bara nån enstaka så har man ju startkostnaden med jiggen och verktygen, då blir det rejält dyrare.
De filmer som kommer med är väldigt bra och pedagogiska så man ska nog inte behöva vara orolig för svårigheten.

För mig så känns det inte som ett behov att skapa nån växeltyp som inte finns i deras sortiment, jag håller mig till #6-or som jag tycker är en bra kompromiss mellan förebildsriktighet och rimlig mj-radie, 1092 mm. Jag kan alltid välja att inte bygga växeln i sin fulla längd och ansluta nästa växel så fort korset är passerat och därmed kan jag få till ganska goda kombinationer.

Ett starkt motiv för mig att göra på detta sättet är att få en växel som är mer lik en svensk växel, med de betydligt glesare slipersavstånden och möjligheten att ha en L-profil istället för en räl för skyddsrälerna. I mitt tycke en snyggare växel som blir mer lik en svensk. Helt lik kan det ju inte bli, då får man gå upp i radie rejält så det får bli en kompromiss.

Tidsödande tycker jag inte det är...  det har bara tagit några år att få ihop nästan en hel växel, haha...   :clown:   Nåja, den har mesta tiden har den bara legat till sig så att säga...  Sätter man sig och bygger på riktigt så handlar det om en timme per växel utan svårighet.

Edit: usel stavning
« Senast ändrad: ons 23 mar 2016, 12:01:35 av Mazz »

PerH

• Stammis
« Svar #4 skrivet: ons 23 mar 2016, 11:16:07 »
Svante, se där, det finns ju som standard. Vilka fina varianter Weichev-Walter har, blir till att skicka dom ett mail med frågor. :)

Mazz, jo visst e det kul att ens saker kommer till nytta för andra. :D
Hmm, ett års inlärningstid, då blir det billigare att beställa från W-W elelr anlita dig som konsult med en timme per växel. ;)

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #5 skrivet: ons 23 mar 2016, 11:57:29 »
Svante, se där, det finns ju som standard. Vilka fina varianter Weichev-Walter har, blir till att skicka dom ett mail med frågor. :)

Mazz, jo visst e det kul att ens saker kommer till nytta för andra. :D
Hmm, ett års inlärningstid, då blir det billigare att beställa från W-W elelr anlita dig som konsult med en timme per växel. ;)
Nej nej, inte ett år...  Flera år..  är man trög så är man...   :D

Seriöst, dra igång instruktionsfilmerna, så har du inom några timmar din första fungerande växel på plats.  På mässingsjuntan, så är vi flera som bygger växlar, både i egen regi eller med dessa jiggar...  <hint>  <hint>   ;)

PerH

• Stammis
« Svar #6 skrivet: ons 23 mar 2016, 13:00:19 »
Seriöst, dra igång instruktionsfilmerna, så har du inom några timmar din första fungerande växel på plats.
Vart hittar jag instruktionsfilmerna?
På mässingsjuntan, så är vi flera som bygger växlar, både i egen regi eller med dessa jiggar...  <hint>  <hint>   ;)
Hahaha, nu var du snabb. :D Men lite seriöst, kan man bygga öven utan jiggar, exempelvis om man vill bygga en egen växelgata typ

Vad behöver jag köpa för material innan så jag kan börja bygga?

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #7 skrivet: ons 23 mar 2016, 13:25:16 »
Jiggar behöver inte heller nödvändigtvis vara av stål eller ens av metall. Plywood och lister kan nog vara bra också.
Bengt W
H0 2R DCC

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #8 skrivet: mån 26 nov 2018, 21:24:35 »
asch, postade i fel tråd, så det kan bli.
« Senast ändrad: mån 26 nov 2018, 21:36:35 av Mazz »

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 410
« Svar #9 skrivet: mån 26 nov 2018, 21:40:16 »
Ibland krånglar man till det med för mycket spår på för liten yta och MÅSTE bygga själv. Efter lite träning (och med färdiga slipers) tar en växel en dryg timma, men en engelsman en dag.
 Så här såg det ut hemma för 9 år sedan.

"Ett tag" senare blev det körbart

Enda mallar jag hade var två svarvade "trådrullar" med jack för rälerna med rätt spårvidd. och bladmått för avstånd till moträler och i korsningen.