Författare Ämne: Så här ser en Swedtrackväxel ut  (läst 5408 gånger)

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
Så här ser en Swedtrackväxel ut
« skrivet: fre 06 feb 2015, 09:33:07 »
Hej

Har inhandlat en spårvägsväxel från Swedtram, spårsystemet består av en växel som är vändbar för höger eller vänster läge och lösa räler samt några tillbehör.
Spåret kallas för Swedtrack.

Så här ser växelbyggsatsen ut när man har kapat bort gjutkanalerna och slipat till delarna.
Lite gjutkanaler kvar på mässingsliprarna.



Nu återstår bara att löda fast spårdelarna på glasfiberlaminat med koppar och koppla in en växelmotor.

Mvh UB

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #1 skrivet: lör 07 feb 2015, 06:32:27 »
Funderar på isoleringen av växeln.
Funkar det att isolera där dom två nedre delarna av växeln på bilden slutar?
Den övre delen med korset måste växla polaritet med växelmotorns läge.

Med vänlig hälsning UB

Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.005
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #2 skrivet: lör 07 feb 2015, 09:49:09 »
Hänger inte riktigt med vad Du menar, men det enda som skall isoleras - om Du kör 2-räls - är växelkorset. Detta byter polaritet med hur växeln ligger.
Sedan måste Du ordna så stången mellan tungorna är isolerad.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

DanneAE

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 123
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #3 skrivet: lör 07 feb 2015, 10:16:10 »
Hej,

om du menar så här, grönt där det är isolerat:


så skulle jag påstå att det räcker, och att själva krysset behöver byta polaritet beroende på växelns läge.
DanneAE
z-skala
No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying!

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #4 skrivet: lör 07 feb 2015, 10:51:09 »
Tack för din bearbetning av bilden, det är precis så jag menar.
Borde funka tycker jag, rälerna inklusive tungor måste förstås isoleras genom kapning av mässingsslipers och kopparn på tungornas ställsliper.

Med vänlig hälsning UB

DanneAE

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 123
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #5 skrivet: lör 07 feb 2015, 11:19:50 »
Jag förstår inte riktigt hur koppardelarna skall sitta men har de kontakt med både blått och rött så måste de kapas som du säger :)
DanneAE
z-skala
No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying!

Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.005
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #6 skrivet: lör 07 feb 2015, 12:28:33 »
Stången som förbinder tungorna borde gån att tillverka av en partinax-bit, eller enklare av en plastbit. Förmodligen slits det en del i plasten vid omläggningen så en liten ring av metall i plastbiten vid resp. unga vore nog bra.
Men vänta nu, letade i gömmorna och hittade en växel.
Inte helt klart hur bitarna skall användas. Tycker beskrivningen är väldigt dålig.
1x gjutstam med vänster resp. högerräl. Urspårningar på bägge sidor så man valfritt kan vända halvorna för vänster resp. högerväxel.
1x hjärtstycke med räls.
2x Växeltungor samt
1x ? Förmodligen är det denna del som skall förbinda tungorna.
2x Plåtdelar för sammanhållning av tungorna.
1x Partinaxsyll.
På ritningen anges 2 "End sleeper" men det går åt en lång "sleeper" mellan tungorna och korset.
Den medlevererade partinax-syllen, skall den användas till de korta "end sleeper" eller till den längre mellan hjärtstycket och korsningen, eller som ersättning för tungförbindelsen?
Om man använder det som förmodas skall förbinda tungorna så blir det kortslutning.
Bättre är nog att använda pertinaxslipersen.
Jag tror växeln är konstruerad för kontaktledningsdrift vilket gör det mycket enklare elektriskt sett.
-Per



Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #7 skrivet: lör 07 feb 2015, 18:08:29 »
Jo, bruksanvisningen kunde varit tydligare men det skadar väl inte att få klura lite och så får man fin hjälp här.
Mässingssliprarna har 4 hål för spik eller skruv vilket tyder på att dom är förberedda för kapning, annars hade det räckt med två hål.
Pertinaxslipersen tror jag är tänkt för växerlföringen, dom två stora mässingsdelarna når inte varandra utan ska sitta på var sin sida om växeln, tungornas långa pinnar ska ned genom hålen.

Tog några fler bilder.

Först växelkorset, man ser spårets profil.


Här är den ena mässingsslipern, klackarna passar i spåret.



Den ena halvan av växeln sedd underifrån och den andra från sidan.



Jag tänkte fästa växeln med C-rälsskruv så jag håller på och borrar upp hålen till 1,6 mm.

Med vänlig hälsning UB
« Senast ändrad: lör 07 feb 2015, 18:12:24 av ub »

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #8 skrivet: sön 08 feb 2015, 11:23:35 »
Bygget går sakta vidare.

Här har jag nu borrat hål för C-rälsskruven, hade bara 1,5-borr hemma så jag fick fila upp hålen och det tog andra halvlek av Everton-Liverpool.  :)

Nu måste jag leta fram en liten plywoodskiva till en minimal testbana, borde räcka med 55x70 cm ca.




Med vänlig hälsning UB

Fridgemaster

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 56
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #9 skrivet: sön 08 feb 2015, 19:41:20 »
Vad kostar en sådanhär växel?

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #10 skrivet: sön 08 feb 2015, 20:57:20 »
Växeln kostar 350:-, det här är mitt första försök så jag har ingen koll på hur bra det funkar.
Växeln är byggd för rp25 hjul men Nem ska funka om man justerar back to back till 14,4 mm.
Nemhjul kommer dock att rulla på flänsarna.

Jag tänkte bygga klart växeln, köpa en Tilligspårvägsväxel och bygga en enkel testbana och provköra.

Mvh UB

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.236
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #11 skrivet: sön 08 feb 2015, 22:13:32 »
Den ser inte alls ut som jag trodde :???: å andra sidan är den ju inte färdig ännu. Fram till nu var jag helt säker på släktskapet mellan ORR och Swedtrack men det här verkar ju bli en helt annan typ av växel. I mitt länkbibliotek har jag en mer än tio år gammal amerikansk webbsida som bl.a. behandlar rälsbygge med ORR-systemet (som jag tills nu trodde överensstämde med Swedtrack). För att slippa krångla med att lägga in en separat bild så blir det en länk istället. Sidan innehåller mycket nyttigt för modellspårvägsbyggaren. http://www.trolleyville.com/tv/school/lesson2_5/index.htm

Swedtram skulle vinna mycket på att ha en informativ webbsida (så tycks f.ö. också i en annan tråd) med en tydlig presentation av spårsystemet och även instruktioner hur man bygger.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.389
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #12 skrivet: mån 09 feb 2015, 08:13:58 »
Det fanns ingen bild, men vill du köra vidare med samma sorts spår så TROR jag det är samma profil som finns hos Hassler:

http://www.hassler-profile.li/index.php/weichen-gleiseprogramm/tramgleis

Du kanske kan sluta dig till något av måtten på sidan, tycker de kunde kostat på sig en bild... Dock går det att lösa, det finns en bild här som visar profilen:

http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=1539&start=40

Finns hos Rimbo Grande eller direkt... (Tror dock frakten är ganska dyr om man bara ska ha några få profiler).

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.236
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #13 skrivet: mån 09 feb 2015, 09:01:47 »
Apropå Hassler. Första gången jag hörde talas om dem var för kanske fem år sedan på ett tyskt forum för (främst) dem som bygger i 0:an och uppåt. Firman hade, vad jag minns, tagit fram (frästa) rälsprofiler för dem som behöver gaturäls i nollan.
Kommer inte ihåg om de även hade för H0 då, enligt webbsidan har de ju det numera.

Rälsprofilerna är kanske kompatibla med Swedtrack men inte desamma.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.005
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #14 skrivet: mån 09 feb 2015, 09:53:54 »
Swedtrams växel är byggd enligt samma princip som Orr's men av en tysk, Werner Jurowski. Den blev klurigare än Orr's då den är vändbar. Werner har även varit bollträ till Easy Street-systemet.
Orr's är byggda för amerikansk interurban med små radier, helt förebildsenliga, medan Swedtrams är byggd för europeiska förebilder.
Originalrälsen lät Orr tillverka men sedan lagret tagit slut ville han inte satsa på ett nytt verktyg. Då kom Swedtram in i bilden. Swedtram betalade för ett nytt verktyg och lät ett engelskt företag tillverka.
Är säker på att Hassler inte är Swedtram, om inte verktyget skadats så den inte ser ut som tidigare. Swedtram ser exakt ut som gamla Orr och ser mycket snyggare ut än Hassler's.
Bockningsverktyg måste man ha till bägge systemen.
Trolleyville är en mycket bra sida. Klicka på "Schoolhouse" så kommer många tips upp, inte bara om rälsbyggnad.
Klicka på "Times" så kommer man till tidningen, utkommer en gång per månad:
http://www.trolleyville.com/tv/times/current/index.shtml
 
På det tyska modellspårvägsforumet finns en bra sammanställning:
http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=319
 
-Per
 
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.236
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #15 skrivet: mån 09 feb 2015, 11:43:34 »
Tack Per för ditt klarläggande om ORR-Swedtrack-Werner J.

Tycker nog bättre om ORR-växlarna, de verkar enklare. Tycker att de delar på Swedtrack-växeln som ska hålla växeltungorna verkar lätta att deformera.
Fast det är klart, spårbygge kräver ett gott handlag och rutin, något som jag inte har.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.005
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #16 skrivet: mån 09 feb 2015, 22:57:42 »
Swedtram-växlarna har 2 tungor medan Orr bara har 1, enligt amerikansk standard. Om det är ett problem vet jag inte, snarare kanske tycke, smak, utseende.
Ett problem med Orr är dock de snäva radierna där moderna vagnar kan få problem. Har inte testat men om man byter radie direkt efter växeln eller korset om det är dubbelspår, kanske man kan utöka radien så det blir OK. Förebilderna har övergångsradier så det kanske kan fungera även här.
Minns inte hur korsen och växlarna passar ihop men jag tror att det behövs lite utfyllnadsbitar av flänsräls.
Det behövs ett böjningsverktyg men jag skulle rekommendera 2 st. Man ställer då in rälsens ytterradie på den ena och innerradien på den andra så har man alltid samma radie.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #17 skrivet: fre 20 feb 2015, 09:44:21 »
Knepigt att få till lödningarna av dom tunna mässingsplåtarna som ska hålla tungorna på plats.
Tennet vill gärna rinna in och fastna även i tungorna.

Har börjat fundera på en alternativ metod. Om jag bygger upp med plasticcard under plåtarna och fäster plasticcarden i plywooden så borde man bara kunna skruva dit växeln och låta växeln trycka mot plåtarna utan att fixera dom på annat sätt. Skulle underlätta justering och underhåll av växeln.

Mvh UB

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.236
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #18 skrivet: tor 23 apr 2015, 00:18:01 »
Hur gick det med växelbygget, fick du ihop den? Och spårvägsbygget öht?

Ser att du f n har fullt upp med 3R-modulbygge men du får gärna skriva om det här också när du får tid. Är lite nyfiken på hur det gick/går.

På tyska "Modelltramforum" så är det en byggare som byggt en liten "testbana" (eller vad man ska kalla det) med Swedtrams rälsprofiler. Han har lyckats att böja dem utan den särskilda utrustningen. Vilket nu den kände modellspårvägsbyggaren Werner Jurkowski skriver är enklare än att använda Swedtrams egna "mackapär".

Själv lutar det åt att testa sammanfogning av dubbla vanliga rälsprofiler (ev av olika Code). Skulle jag inte behöva nyttja färdiga drivningar till några av mina spårvagnsmodeller så hade jag satsat på finescale-spårvägsräls.
Känns som att det är hög tid att börja bygga något igen. I sommar kanske, bara jag inte förlorat förmågan.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.736
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #19 skrivet: tor 23 apr 2015, 09:08:44 »
Hej

Pga andra mjaktiviteter så har spårvägsbygget legat rätt stilla, tyvärr.
Jag fick inte ihop växeln på första försöket men har ideer om hur jag ska gå vidare med den.
Planen är att starta upp spårvägsbygget på allvar from månd 4/5 och första steget är att bygga klart testbanan för Swedtrams växel och Lunas växlar.
Jag har köpt Rocos spårvagn och provkört den på vanlig mjräls. Trevlig vagn till mycket bra pris, undrar hur skarpa kurvradier den klarar. Jag fick ett tips om att fila lite på korgen för att få den genom lite skarpare kurvor.

Har du någon länk till tyska forumet?

Mvh UB

Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.005
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #20 skrivet: tor 23 apr 2015, 12:27:48 »
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.236
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #21 skrivet: tor 23 apr 2015, 23:27:46 »
@Per Lind
Tack för länk-info.

Här är dessutom länken direkt till tråden: http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=4603
(Jag brukar öppna i en ny flik då forumet annars länkar till översikten.)
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.202
SV: Så här ser en Swedtrackväxel ut
« Svar #22 skrivet: ons 14 okt 2015, 11:27:20 »
Hej!

Hittade denna bild på hur växeln ser ut när den är färdig!
http://www.modelltram.de/blnstrabi/messe%20020k.jpg
Från Jan Modelstrassenbahnseiten!
http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=2354

Alf K
« Senast ändrad: ons 14 okt 2015, 11:29:53 av AlfTm36 »
En som inte kan men vill mer!