Författare Ämne: Vikbara modulben  (läst 982 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
Vikbara modulben
« skrivet: sön 20 dec 2015, 18:34:13 »
Nu har jag fortsatt prova nya idéer kring mina kommande moduler. Eftersom de bara är 700 mm långa för att få bra plats i bilen, vill jag ju inte ha ben som är 1,2m långa och ändå tar för mycket plats. Så jag funderade på vikbara ben...

Och för säkerhets skulle frågade jag inte vad ni forumet tyckte/trodde innan jag började prova, för jag kände att idén var lite väl vågad. ;)

Första bilden visar alla prylar som behöveds. Förutom detta krävs en del normala verktyg.

Jag började med att montera gångjärnet. Här är det bra om ytorna ligger exakt rakt mot varandra när gångjärnet är öppet. Lägg en centimeter-hög träbit under ena benet, längst bort från gångjärnet och skruva sedan fast gångjärnet. Alternativt sätt skruvarna lite "off-centrerat", bort från skarven, när du skruvar fast gångjärnet.

På samma ben, mitt emot gångjärnet, skruvar jag fast ett skarvjärn. Innan fastskruvningen har jag borrat upp det yttre hålet till 6,5mm - för att senare kunna få i en M6-skruv.

Nu blir det spännande - och viktigt att vara noggrann. Jag viker nu ut benen så skarvjärnet hamnar mot den andra ben-delen. Sen markerar jag noga det uppborrade hålets centrum på det andra benet. Därefter förborrar jag för möbelpluggen och skruvar i den med hjälp av insexnyckel.

Var jag nu noga, så hamnade möbelpluggen precis under det uppborrade hålet i skarvjärnet och det går lätt att skruva i en M6-skruv för att låsa benet i utfällt läge.

Till sist borrar jag hål i ena benets ände och slår i en M6 islagsmutter. Jag tar sedan en möbelfot och med skruv, bricka och låsmutter gör jag en justerbar modulfot.

Nu har jag ett ben klart och fungerande. Eftersom modulerna är korta behöver jag bara göra ett till, så är min första modul redo att stå hyfsat på egna ben.

Benen vet jag inte riktigt hur jag ska förvara, annat än att jag vill ha dem med i samma låda som modulerna transporteras i. Ett första test är att vid transport montera dem inne i modulen. Tyvärr är utrymmet i modulen inte tillräckligt, så benet sticker ner lite nedanför modulens nederkant.

Jag har idag även testat att använda benet på riktigt, då jag monterade ihop min första egna modulbana i hobbyrummet - hela 2m lång! :)
Och jag vill påstå att benen är precis lika stadiga - eller ostadiga - som vanliga modulben!
---
Mvh Peter

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
SV: Vikbara modulben
« Svar #1 skrivet: sön 20 dec 2015, 18:42:55 »
Snyggt! Funderade på något liknande till min modul men valde en klumpigare lösning.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #2 skrivet: sön 20 dec 2015, 18:48:48 »
Men inne i modulen skall du väl ha kablage, så tillgängligt utrymme är mindre än nu?

/Lars

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: sön 20 dec 2015, 19:09:40 »
Tack LarsRobert !

Citera
Men inne i modulen skall du väl ha kablage, så tillgängligt utrymme är mindre än nu?
Nejdå, det finns gott om plats för kablage. Och i framtiden även för elektronik och växelservon - om man planerar noga.

Så här ser modulen ut när den står uppställd. Benen i hopfäll läge fästs alltså under det tvärstag man ser nästan mitt i bild. Och som synes får kablar plats. Men de fastsatta benen sticker ut nedanför modulens underkant, som jag skrev. Man kan ana det på bilden om man tänker sig benets bredd kontra benfästets höjd...

---
Mvh Peter

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #4 skrivet: mån 21 dec 2015, 09:41:21 »
Tja, du skulle ju kunna såga ett hack i benen som passar mot tvärstagen.
så slipper du göra nya smalare ben)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: mån 21 dec 2015, 17:19:14 »
Ah, det var en bra tanke!  :handshake:

I natt funderade jag å andra sidan på att det kanske vore bäst att på kommande moduler ändå ha smalare ben. Jag kan lätt göra det om jag gör det från början, men jag måste först kolla om det funkar med bredden på gångjärnen.
---
Mvh Peter