Författare Ämne: Koppelbyte!  (läst 2533 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 706
Koppelbyte!
« skrivet: tis 15 dec 2015, 19:34:58 »
Man hittar ju då och då modeller ifrån äldre tillverkning som man är sugen på. I N-skalan där jag huserar mest så kan man ju köpa F-manns ombygge till kortkoppling. Finns det något liknande i H0 eller hur gör ni när ni hittar någon modell ifrån ett så skönt 60-70 tal men med horribla koppel. Går det att få dom kompatibla med dagens koppel eller får man köpa dom för att ställa i vitrinen om man bara vill ha dom?

Mvh

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
SV: Koppelbyte!
« Svar #1 skrivet: tis 15 dec 2015, 20:41:03 »
Beror lite på vilket koppel som är ditt "standardkoppel" i H0.
Om du använder någon form av bygelkoppel som standard så kan man i de allra flesta fall byta till någon form av bygelkoppel, men kanske inte till Roco Universal eller Märklin kortkoppel, två bygelkoppel som också är kortkoppel. Fleischmann:s profikoppel kräver NEM ficka. Kadee skruvas ofta fast, så det kan funka att byta till om lämplig plats finns att fästa det.

/Lars

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #2 skrivet: ons 16 dec 2015, 10:25:05 »
Jag river bort allt och sätter dit en Symoba kortkoppelkuliss med lämplig NEM-ficka, sedan kan jag välja koppel. Koppel som drar i boggin leder lättare till urspårning.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=2182&KW=symoba
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

FONTANA

• Stammis
« Svar #3 skrivet: ons 16 dec 2015, 17:32:27 »
Tack för svaren! Leo, mycket bra bilder! Jag kommer nog mest att använda detta till äldre tvåaxlade godsvagnar som man kan hitta. Finns det nån manual eller vet du vilket avstånd man skall ha på nemfickan för att få ett hyfsat bra koppel-avstånd? Eller man får pröva sig fram och då är fördelen med smältlim förstålig. Jag vill använda helst Rocos koppel i första hand eller F-manns i andra hand.

Mvh

LeoArietis

• Veteran
« Svar #4 skrivet: ons 16 dec 2015, 19:05:31 »
Jag önskar att jag kunde ge ett enkelt svar, men jag måste testa mig fram och även tänka på att koppel kan ha lite slack ihop-tryckta så man måste hålla tillräckligt avstånd så inte buffertar går om lott.

I början försöker jag grovt måtta så ett monterat koppel sticker ut lagom långt jämfört med buffertar, och då får man jämföra med andra vagnar. Du kan ju även provmäta på några standardvagnar hur långt innanför buffert som NEM-fickan sitter. I princip får man acceptera någon mm för långt ut för bästa driftsäkerhet.

Symobakulisser är inte billiga (men inte särskilt dyra heller), men jag tycker de är ett väldigt prisvärt alternativ i förhållande till driftsäkerhet och enkelhet att montera jämfört med mer dramatisk uppsågning och montering av större kulisser.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #5 skrivet: ons 16 dec 2015, 19:11:39 »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.824
« Svar #6 skrivet: ons 16 dec 2015, 21:17:18 »
Jo läget på koppelfickan i rakt läge är ju tydligt definierad. Det som är knepigare är hur mycket koppelfästet ska förlängas i kurvorna. Det beror på vagnens längd, överhäng, hjulens och boggiernas placering. Det kan man pilla länge med med passare, linjal och papper. Eller experimentera.
Bengt W
H0 2R DCC

LLJ

• Veteran
« Svar #7 skrivet: ons 16 dec 2015, 23:45:29 »
Det som jag anser är viktigast är att kopplen hänger på rätt höjd (enligt NEM) och dessutom inte "slokar" nedåt pga en för glapp infästning, vilket det tyvärr gör på många köpefordon. Med rätt höjd så kopplar det smidigt och det blir inga "tjuv avkopplingar".

/Lars

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 457
« Svar #8 skrivet: tor 17 dec 2015, 11:36:01 »
Hur mycket kopplet ska sticka ut beror till stor del på vilka kurvradier som är aktuella. Enklast är att ställa upp två vagnar i en S-kurva med minsta aktuella radie och mäta vilket avstånd mellan vagnarna som behövs för att buffertarna inte ska haka i varandra. Vagnarna som man mäter på bör vara de som är långa och har långt "överhäng". Som exempel har jag byggt om några gamla Lima personvagnar till Fleischmann bygelkoppel och där lät jag kopplet (inte själva bygeln) sticka ut 1 mm utanför buffertarna. Vagnarna har ingen kortkoppelkuliss. Den radie jag räknade med är ca 500 mm.
PLj
PLj

FONTANA

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tor 17 dec 2015, 19:01:00 »
Tack för alla fyndiga svar! Som exempel ligger det ute ett par gamla FS godsvagnar F-mann på Tradera som jag vill ha pga nostalgika. Men det vore ju kväsigt om man kunde koppla ihop dom med lite modernare vagnar/koppel/kulliser så dom fick gå med och nu har jag fått bra info. Hjul kan man väl alltid byta till nya, eller?

Mvh

LeoArietis

• Veteran
« Svar #10 skrivet: tor 17 dec 2015, 21:31:42 »
Tack för alla fyndiga svar! Som exempel ligger det ute ett par gamla FS godsvagnar F-mann på Tradera som jag vill ha pga nostalgika. Men det vore ju kväsigt om man kunde koppla ihop dom med lite modernare vagnar/koppel/kulliser så dom fick gå med och nu har jag fått bra info. Hjul kan man väl alltid byta till nya, eller?

Mvh
Ja, det finns många varianter på hjul så det är bara att mäta upp med ett bra skjutmått hur stora hjulen är och vilken längd axeln ska ha och sedan söka upp en hobbyhandlare som har den typen du behöver.

Kör du 3R eller 2R så tänk på att det är något olika innermått på hjulen för respektive system, 14,00 mm för 3R och 14,30 mm för 2R.

Vad gäller koppelfäste så är det just enkelheten i att få det att fungera som jag gillar med Symoba.

På den gula LIMA-vagnen har jag sågat av originalkopplet och ersatt med symoba. Modell av Banverket littera TGV för bekämpning av lövhalka (senare Infranord).

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
« Svar #11 skrivet: tor 17 dec 2015, 23:48:43 »
Symoba komplett blir ganska dyrt om man som jag samlat på mig 20 limavagnar med hängande frisvängande originalkoppel.
Om man avstår från kortkoppelkulissen, utan bara vill se till att det kommer dit en NEM-ficka, var hittar man såna i bulk så att man kan göra egna fästen?
En del vagnar har redan kuliss, framförallt Roco, och mina Dapolvagnar har NEM-ficka så jag har vagnar som kan användas som testfacit när jag bygger egna fästen. 
Jag kan tänka mig att en längsgående fosforbronstråd kan centrera ett koppel både i sidled och i höjdled.
Fjäderlösningen som mina Klein-vagnar har känns bökigare att få till.. men som sagt, NEM-fickorna, hittar jag bara 50 st i bulk är jag på väg.
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

LeoArietis

• Veteran
« Svar #12 skrivet: fre 18 dec 2015, 10:49:48 »
Enbart Symoba NEM-schakt.
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=8&key=symoba

Om man nu kan fästa en sådan i en fosforbronstråd så blir det kanske rätt prisvärt, å andra sidan kanske man i så fall lika gärna kan hoppa över nem-ficka och fästa kopplet direkt med tråd om man kan vara utan flexibiliteten med NEM-ficka.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LLJ

• Veteran
« Svar #13 skrivet: fre 18 dec 2015, 14:11:11 »
En del vagnar har redan kuliss, framförallt Roco, och mina Dapolvagnar har NEM-ficka så jag har vagnar som kan användas som testfacit när jag bygger egna fästen. 

Är det säkert att de stämmer med NEM:s mått? Bättre att använda NEM om man tänkt att kunna koppla med vagnar från andra ägare t.ex. vid modulkörning.
Om alla använder samma koppelhöjd på sina fordon, så fungerar det så mycket bättre, åtminstone i teorin ;)

/Lars

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #14 skrivet: lör 19 dec 2015, 08:18:21 »

Är det säkert att de stämmer med NEM:s mått? Bättre att använda NEM om man tänkt att kunna koppla med vagnar från andra ägare t.ex. vid modulkörning.
Om alla använder samma koppelhöjd på sina fordon, så fungerar det så mycket bättre, åtminstone i teorin ;)

/Lars
Eh??  :) Fickorna stämmer med NEM-s mått, jag har stoppat i sextiofem-elvor i dom redan.
Men jag kollmäter koppelhöjden, det lovar jag, innan jag börjar montera fickor, jag lovar.   ;)
Eller vad menar du med "Bättre att använda NEM "?

/Arne

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #15 skrivet: lör 19 dec 2015, 08:31:23 »
Enbart Symoba NEM-schakt.
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=8&key=symoba

Om man nu kan fästa en sådan i en fosforbronstråd så blir det kanske rätt prisvärt, å andra sidan kanske man i så fall lika gärna kan hoppa över nem-ficka och fästa kopplet direkt med tråd om man kan vara utan flexibiliteten med NEM-ficka.
Jo jag såg fickorna, nackdelen är det fyrkantiga hålet.

Mmm.. man kunde hoppa NEM-fickan.
Fast ska jag använda 6511 så måste jag ju ha en ficka. Fickan har jag tänkt mig fästa med en skruv eller nit eller nåt.
Fosforbronstråden ska bara fungera som centreringsfjäder.
Iofs, du fick mig att tänka efter. Jag kan kanske centrera ett Lima fladderkoppel på samma sätt.  :clap:
Inte ens två Roco-vagnar med kuliss, NEM-ficka och 6511 kopplar perfekt trots att 6511 är det som ska funka.
Fast det är ju skönt att kunna säga "Det är 6511 i NEMficka på rätt höjd" om nån gnäller över mina koppel på trafikspel.  ;)

LLJ

• Veteran
« Svar #16 skrivet: lör 19 dec 2015, 09:37:39 »

Jag menar att många tillverkare som som levererar fordon med kulliser och NEM-ficka har NEM-fickor ändå inte håller NEM höjd t.ex. för att kullisen är för glapp så att kopplet hänger ner. Ibland är dessutom hålet i NEM-fickan för högt så att kopplet hänger ner/är för lågt pga av detta.
Det har jag ibland löst genom att skimsa kopplet med en bit kartong så att det hänger rakare/högre.

/Lars

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #17 skrivet: lör 19 dec 2015, 16:12:51 »

Jag menar att många tillverkare som som levererar fordon med kulliser och NEM-ficka har NEM-fickor ändå inte håller NEM höjd t.ex. för att kullisen är för glapp så att kopplet hänger ner. Ibland är dessutom hålet i NEM-fickan för högt så att kopplet hänger ner/är för lågt pga av detta.
Det har jag ibland löst genom att skimsa kopplet med en bit kartong så att det hänger rakare/högre.

/Lars
Okej, jag hittade en artikel från UK hur dom bytte till NEM på Hornbyvagnar, dom fick shimsa inne i fickan ibland.
:)
Det blir nog bra.

FONTANA

• Stammis
« Svar #18 skrivet: lör 19 dec 2015, 16:21:57 »
Jag ser på bilderna ifrån Leo mfl att det är boggievagnar som ni har bytt fäste på. Det ligger ute ett par gamla Fleischmann tvåaxlade FS på tradera (vagnar likström) och där ser man kopplet underifrån. Om någon har tid och lust att titta på dom, så undrar jag om det går att montera ett SYMOBA fäste på typ sådana vagnar. Det är nog det jag är mest intresserad av att få till, äldre godsvagnar tvåaxlade med FS förebild av olika tillverkare. Hoppas på svar!

MVH

LeoArietis

• Veteran
« Svar #19 skrivet: lör 19 dec 2015, 19:23:18 »
Tvåaxlig vagn.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

FONTANA

• Stammis
« Svar #20 skrivet: mån 21 dec 2015, 19:13:23 »
Ser mycket bra ut Leon, då vet jag spelreglerna ungefär och tack för alla svar!

Mvh

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #21 skrivet: lör 26 dec 2015, 19:38:46 »
Ser mycket bra ut Leon, då vet jag spelreglerna ungefär och tack för alla svar!

Mvh
Tack du också FONTANA, som startade tråden. Den gav mig många nyttiga svar.  :up: