Författare Ämne: Tolerans på modulgavlar?  (läst 1926 gånger)

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
Tolerans på modulgavlar?
« skrivet: tis 24 nov 2015, 20:43:44 »
Nu har jag börjat kapa & borra några nya modulgavlar.

Tyvärr har jag bara en 12 mm 5-lagers plywood-skiva som slagit sig att utgå från. Så här ser en påbörjad 280 mm MMM 2R-gavel ut:





Duger denna gavel om jag har alla övriga mått och vinklar korrekta?  Erfarenheter? Farhågor?
---
Mvh Peter

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.960
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #1 skrivet: tis 24 nov 2015, 21:24:33 »
Det viktigaste är gaveln är vertikal mot spåret i alla plan.

Med en passbit baksidan kan det gå att få bort böjningen.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #2 skrivet: tis 24 nov 2015, 21:41:00 »
...Så här ser en påbörjad 280 mm MMM 2R-gavel ut:

Nej, så ska en Modulgavel inte se ut!  :)
Jag förstår du vill använda din skiva men att börja med skeva gavlar slutar inte bra.

micke321

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 45
    • http://www.micke-andersson.se
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #3 skrivet: ons 25 nov 2015, 05:44:40 »
Tror också att det bara räcker med en passbit bakom och att du sätter en sträva rakt över som är lika lång som modulen. Då trycker den ut buktningen.
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se

http://www.micke-andersson.se

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #4 skrivet: ons 25 nov 2015, 09:30:14 »
...Så här ser en påbörjad 280 mm MMM 2R-gavel ut:

Nej, så ska en Modulgavel inte se ut!  :)
Jag förstår du vill använda din skiva men att börja med skeva gavlar slutar inte bra.

Det är ju att göra sig en otjänst att börja krokigt, då är det bättre att leta rätt på en plan bit, de flesta bygghandlare brukar ha en hörna med spillbitar som går att få billigt... Gärna då en plyfa med fler lager vilken håller formen bättre...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Arne Ivan

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 801
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #5 skrivet: ons 25 nov 2015, 10:08:38 »
En sån där bit kan du använda att ställa tvärs på högkant som förstyvning, men gavel.. njää.

Du kommer att skapa mer fel än du kan gissa dig till idag, och den där kroken kommer för alltid att spöka.

Och nu när du har berättat om den kommer alla att titta på din modul och kommentera den.
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.650
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #6 skrivet: ons 25 nov 2015, 11:21:38 »
Instämmer i att den där gaveln bör gå i soporna.
Men om du trots alla goda råd från oss som redan gjort dom där misstagen bestämmer dig för att använda den så ska du ha buktningen utåt.
Då gör den minst skada när man bultar modulerna mot varann.
Har du buktningen inåt så pressar modulens sidkanter mot den andra modulen och det blir ett onödigt hårt tryck på dom när bulten dras åt i mitten.
Sätter du buktningen utåt så har du bäst chans att få det bra i mitten där spåret ligger.
Men, som sagt, släng den där biten och skaffa en rak.

Mvh UB

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #7 skrivet: ons 25 nov 2015, 18:53:30 »
Först vill jag påpeka att vi pratar om en enda millimeter här! Och att jag avser att noggrannt göra gaveln vinkelrät mot spåret i bägge plan - vilket jag för övrigt också anser är det mest viktiga.

Jag tänker också bygga så här:


..vilket jag hoppas kan motverka utbuktningen lite om jag sätter den inåt modulen på bägge sidor.

Sen kan jag också hålla med om att man kan tycka att det inte är bra eller snyggt, men är det tekniskt dåligt på något sätt?

Det måste bara finnas moduler som redan används där ute och har fel på upp till en millimeter? Finns det några konkreta exempel på när ett millimeterfel verkligen är ett problem?
Jag har t.o.m för mig jag pratat med någon som ansåg att problemen uppstår först när avvikelserna kring gaveln hamnar på 2-3 millimeter eller mer?

Kan också konstatera att min första modul är gjord av spånskiva och min andra modul av 3-lagers plywood. I bägge fallen avråddes jag starkt från att använda dessa material. Men jag tycker inte farhågorna har besannats, förutom att jag redan från början visste att det utseendemässigt inte blir lika bra.
Jag börjar mer och mer anse att materialet inte är det viktiga, utan noggrannheten när man bearbetar och monterar det!?


Några kommentarer:
Citera
Gärna då en plyfa med fler lager vilken håller formen bättre...
Den här är 5-lagers och bra mycket krokigare än den 3-lagers jag har i mina två små kurvmoduler - där den ena har varit med på två träffar utan problem hittills.

Citera
Har du buktningen inåt så pressar modulens sidkanter mot den andra modulen och det blir ett onödigt hårt tryck på dom när bulten dras åt i mitten.
Trycket som behövs för att trycka ihop denna millimeters utbuktning med grannmodulens är ingenting mot det tryck man normalt använder på en träff för att skruva ihop modulerna. En skillnad på minst 10 ggr skulle jag uppskatta det till.

Citera
Och nu när du har berättat om den kommer alla att titta på din modul och kommentera den.
Säkert! :)
Och jag funderar starkt på att kalla den för Utbuktningen också. :)
---
Mvh Peter

trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #8 skrivet: tor 26 nov 2015, 07:13:52 »
Jag byggde tre moduler i plyfa och blev galen på materialet, även små bitar slog sig. Har gått över till brädgårdssågad mdf och är nöjd.

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #9 skrivet: tor 26 nov 2015, 07:46:54 »
Jag byggde tre moduler i plyfa och blev galen på materialet, även små bitar slog sig. Har gått över till brädgårdssågad mdf och är nöjd.

Då var det inte plyfa av bra kvalité du använde eller...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #10 skrivet: tor 26 nov 2015, 08:14:21 »
10 mm 9-lagers furuplywood, ej konstruktionsplyfa. Sågad på brädgården. Modulerna fungerar på körning, men om det gäller toleranser på nivån som tas upp i tråden så tyckte jag inte att det fungerade.
« Senast ändrad: tor 26 nov 2015, 09:06:46 av trumpetaren »

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #11 skrivet: tor 26 nov 2015, 09:06:16 »
5-lager på 10mm känns lite lite...

Sen beror mycket på hur man hanterar materielet de före, under och efter bygget, att plyfan ligger plant och luftigt och torkar lika mycket på bägge sidor.

A och O är även att ytbehandla från det träfärdiga stadiet så man inte har naket träd mot landskapet och diverse lim och vattenlösningar

När jag bygger  i trä räknar jag med toleransen 1mm utom vid planheten i gaveln, där är det stålskalan som har tolkningsrätten vid bygget...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #12 skrivet: tor 26 nov 2015, 09:08:51 »
Hittade en bit, 9 skikt var det. Nåja, mdf funkar som sagt för mig. Har kört 10 mm men går nog upp till 12 nästa gång. Lättare att skruva.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.650
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #13 skrivet: tor 26 nov 2015, 10:18:34 »
1 mm tror jag inte gör någonting, men trä rör sig så risken finns att 1 mm blir 2 och om man bultar två st moduler som båda buktar 2 mm inåt under spåret och sedan drar ihop det så lär det hända grejer. Troligen släpper en del limfogar, skruvar flyttar sig litegrann osv. Spelar säkert inte heller någon roll första gången men för varje gång man bultar ihop modulen så kommer det bli sämre. En modul som fått skador tål också lagring, luftfuktighetsändring osv sämre.
Mina moduler som jag byggde för 10 år sedan har alla ändrat sig, och det har inte blivit till det bättre.
Dom går alla att använda men priset är mer bök när man ska montera upp dom.

Den stora anledningen till att man ska använda så bra material som möjligt och vara så noggrann som möjligt är just det, för att spara tid vid montering av banan.

Ser du någon stor nackdel med att använda en rak gavel?

Med vänlig hälsning UB

Daniel R

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 267
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #14 skrivet: tor 26 nov 2015, 11:55:37 »

Sen beror mycket på hur man hanterar materielet de före, under och efter bygget, att plyfan ligger plant och luftigt och torkar lika mycket på bägge sidor.

A och O är även att ytbehandla från det träfärdiga stadiet så man inte har naket träd mot landskapet och diverse lim och vattenlösningar

Vad använder du till ytbehandling? Jag ska strax börja med min första modul och alla tips tas tacksamt emot.

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #15 skrivet: tor 26 nov 2015, 17:18:00 »

Sen beror mycket på hur man hanterar materielet de före, under och efter bygget, att plyfan ligger plant och luftigt och torkar lika mycket på bägge sidor.

A och O är även att ytbehandla från det träfärdiga stadiet så man inte har naket träd mot landskapet och diverse lim och vattenlösningar

Vad använder du till ytbehandling? Jag ska strax börja med min första modul och alla tips tas tacksamt emot.

Jag målar med vanlig Servalac Aqua, insidan blir vanligen två lager grundfärg, blir behagligt och ljust att jobba mot...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Ante80

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 140
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #16 skrivet: tor 26 nov 2015, 22:07:56 »
MDF är det material som jag funnit vara mest formstabilt, Plywood är mer känsligt. Som trumpetaren så låter jag såga remsorna på brädgården.
Mvh
Andreas Ljungqvist
Svenskt rullande & SkåNska moduler enligt Fremo
skånskaN

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #17 skrivet: mån 30 nov 2015, 21:29:12 »
Jag har fortsatt prova lite, eftersom jag inte gillar raka gavlar.  ;)  :)

Jag har limmat ihop modulens gavlar & långsidor och var noga med att vända gavlarna så att skevheten kom inåt och modulen blev lite kortare på mitten. Sen har jag på prov monterat dit rälsbäraren för att se om den räcker för att tvinga ut gaveln så den blev mer rak. Så här har jag testat:


Och resultatet så här långt är följande:


Och det är inte glapp i ändarna som är utanför bild. ;)
Bättre än väntat, men det återstår ju att se lite vad som händer när limknektarna tas bort. Rälsbäraren måste nog kortas någon halvmillimeter för ena gavel lutar nu istället lite utåt i överkant. Fortfarande bara en millimeter, men det vore trevligt om det blev max en halv millimeter.
---
Mvh Peter

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Tolerans på modulgavlar?
« Svar #18 skrivet: ons 02 dec 2015, 19:46:47 »
Nu är gavlar & långsidor på bägge modulerna hoplimmade och då var det dags för ett test.

Jag ställde modulerna löst på bordet, med gavlarna mot varandra. Först med bara en rälsbärare provisoriskt ditsatt:


Sen satte jag rälsbäraren provisoriskt på plats även på andra modulen:


Jag tycker inte heller att det blir speciellt mycket spänningar i modulen när jag gör så här. Man får tänka på att 1 mm på 280 mm totalt är ganska lite. Man klämmer lätt ihop det med en hand, utan speciellt mycket kraft.

Naturligtvis ska jag fortsätta hålla koll på måtten tills hela stommen är klar, vilket jag alltid brukar göra. Det saknas tvärstag och rälsbärare med stag. Men jag förväntar mig inte att glappet ska behöva bli större när jag är klar...

Kommentarer?
---
Mvh Peter