Författare Ämne: Modul-låda  (läst 3324 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
Modul-låda
« skrivet: sön 15 nov 2015, 19:38:23 »
Nu har jag äntligen fått lite tid att påbörja mina nya moduler. Den här gången tänkte jag börja "i rätt ände" med att först göra förvaringslådan och därefter modulerna. ;)

Anledningen är att jag prioriterar att kunna få plats med modulerna i bilen. Jag har mätt och ser att tre 280-moduler får plats på bredden. Och eftersom bakluckan sluttar (kombibil) måste jag sen kompromissa mellan längd och höjd. Efter mycket funderande verkar 700 mm långa moduler bli lagom, då får jag fortfarande plats med två på höjden om jag inte har alltför höga träd. Alternativt har en modul låg vegetation och den andra lite högre. Vi får se hur jag gör där.

Jag har förstås funderat en hel del och ritat upp allting i SketchUp för att se hur det kan bli. Så första bilden får visa hur jag tänkt mig slutresultatet. Detaljerna förklarar jag allt eftersom bygget fortskrider. Det kommer säkert ändras under resans gång...

Det första jag gjorde var att såga till sidor, top och botten ur en 5-lagers 12 mm plywoodskiva. Den är köpt på Bauhaus i somras och har tyvärr redan slagit sig en del. Så det gällde att såga på rätt håll för att minimera effekten av det. :(

Två bitar 300x600 mm och två bitar 300x700 mm blev det. Jag sågade med bordscirkelsåg som klarade max 600 mm bredd, så jag fick mixtra lite extra för att få till 700 mm-bitarna. Men nu har jag hittat tips på nätet hur man gör en "släde" som gör det möjligt att såga även längre bitar rakt.

Hela lådan ska stadgas genom att göra som på bokhyllor; baksidans board fälls in i spår jag gör i sidor, top & botten. Så nästa steg var att göra spåren.

Här tänkte jag först fräsa spåren och jag behövde då en 4 mm notfräs. Det är den jag väntat på att orka köpa och när Clas Ohlson hade 20% rabatt vid invigningen av Mall of Scandinavia i fredags, slog jag till. Men precis innan jag skulle ut i garaget och börja fräsa, läste jag på nätet hur man enklare kan få till spåren med hjälp av bordscirkelsågen. Man sätter sågklingans höjd till det djup man vill ha på spåret och sen sågar man flera gånger i bredd och flyttar anhållet en sågbredd mellan varje sågning, tills man uppnått önskad bredd på spåret. Låter kanske krångligt, men var enkelt i praktiken!

Enda nackdelen med tekniken är att spåren går ända ut i gavlarna och kommer att synas lite från utsidan, men jag planerar täppa till dem med trälim- och sågspånsblandning så de inte syns så väl.

Lådan ska ju även ha ett borttagbart lock som ska sitta på plats med ett par hängbleck i nederkant och ett par cylinderlås (inte just dessa) i överkant. För att dessa ska sitta kvar, behöver jag ett par spår i top- respektive bottenskivorna. Och till detta passade min nya frässats ypperligt.

Nästa steg blev alltså att fräsa ut 4 mm spår där hängbleck och cylinderlås ska "haka i". Ett 4 mm spår är egentligen för brett, men jag räknar med att modulerna i lådan får plats så precis att locket inte riskerar att skallra alltför mycket. Vi får se...

Det sista jag gjorde nu ikväll var att limma ihop tre av sidorna plus baksidan. Baksidan är en boardskiva som jag valde att sätta med släta sidan inåt. Tanken är att kanske lasera lådan i framtiden och då blir det bättre med "skrovliga" sidan utåt.

Efter lite trixande fick jag till sist ihop de tre sidorna och satt även den fjärde tillfälligt på plats för att allting skulle bli rakt. Det hade varit bra med tre limknecktar till, men i brist på det fick två remmar duga att hålla den fjärde biten på plats. Nu väntar jag på att se hur stadigt det hela blir när limmet torkat och limknektarna tagits bort.

Jag borde nog haft mer lim i spåret, men frågan är om det spelar så stor roll? Jag får väl föra på mer lim i efterhand istället (från insidan, så jag kan lasera utsidan).
« Senast ändrad: sön 15 nov 2015, 19:55:56 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 343
SV: Modul-låda
« Svar #1 skrivet: sön 15 nov 2015, 19:48:45 »
Fint arbete. Och bra med tips så lätt inbakade inbakade i din text.  :up: 
Staffan S

tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 579
« Svar #2 skrivet: sön 22 nov 2015, 08:51:23 »
Kan inte annat än att hålla med, snyggt bygge och beskrivning. Själv kommer jag att göra nått liknande som Tompa gjorde, en vanlig flyttkartong med plats för två moduler. Då jag saknar ett garage eller snickeriverkstad och bor i lägenhet är de flesta större snickeriarbeten ej lämpliga av familjära skäl. 
/ mvh Micke

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: sön 22 nov 2015, 11:22:31 »
Kan inte annat än att hålla med, snyggt bygge och beskrivning. Själv kommer jag att göra nått liknande som Tompa gjorde, en vanlig flyttkartong med plats för två moduler. Då jag saknar ett garage eller snickeriverkstad och bor i lägenhet är de flesta större snickeriarbeten ej lämpliga av familjära skäl.
Du menar att frugan inte skulle tycka om att du kör med bordscrikelsåg i vardagsrummet? Konstigt. :) :)  :D
Skämt åsido, visst känns det lite lyxigt att ha "eget" garage med hobbyrum. Jag gillar ju snickrandet och nu när julklappspengarna använts till bra maskiner är det faktisk ännu roligare.

Men vi är faktisk ett gäng modulbyggare som tillsammans hyr en lokal i Huddingetrakten. Där kommer finnas plats för modulbygge och med tiden hoppas vi även kunna samla ihop lite verktyg/maskiner. Jag tror det finns plats för fler "delägare"... Kanske ett alternativ för den trångbodde som ändå vill snickra modulerna själv?
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #4 skrivet: sön 22 nov 2015, 11:43:27 »
Lådbygget fortsätter.
Limmet har nu fått torka ordentlig under ett drygt dygn och innan jag fortsatte var jag tvungen att prova om lådan verkligen får plats i bilen. Och det fick den!
Lådan ser kanske för stor ut på bilden, men bakluckan är lite välvd så det är flera centimeter tillgodo. Dessutom finns det lätt plats för två lådor till bredvid. Det är flera centimeter tillgodo överallt! :)

Om jag fäller baksätena får jag dessutom plats med ytterligare tre lådor, så nu kan jag bygga upp till 12 st moduler innan jag får problem med frakten. Det blir 8,4 m moduler med 280 mm bredd. Om jag skulle göra lådor som är 500 mm breda (för 480 mm-moduler) går det totalt in 4 st lådor = 8 st moduler = 5,6 m modullängd.
Nu inser jag dock att jag måste få plats med lite annat också; väska med personliga prylar, stol, verktyg, sladdar, lok/vagnar etc. Så alla lådor kanske inte kan innehålla moduler...

Nåja, nu vet jag att lådan får plats. Men innan dess måste den bli klar.
Mitt nästa steg var att prova med löstagbara hjul. Jag tänker att det kan vara långt mellan bilen och modulbanan och då vore det skönt att slippa bära. Jag tänkte mig först en axel av 16 mm VP-rör (såna man har för att dra elen i) och ett par hjul från Jula (häpp!) till det.

Jag sågade ur en 70x22 mm bräda så röret fick plats och limmade brädan mot en 45x22 mm läkt. Sen gjorde jag två skruvhål i "hjulupphängningen" och två motsvarande i lådan. Hålen i lådan blev lite större, för där satte jag islagsmutter (M6) från insidan. Så nu är alltså tanken att hela "hjulupphängningen" ska kunna monteras på lådan med ett par vingskruvar. Och behöver jag inte ha lika många "hjulupphängningar" som jag har lådor, utan kan flytta hjulen mellan lådorna.

Här är det ett prov med sexkantskruv, men tanken är alltså att ha vingskrubv istället. Då kan jag lätt få på och av hjulen utan verktyg.

När jag satte fast islagsmuttrarna för hjulen, lyckade jag även slå isär limningen och måste göra om den. Då bestämde jag att det får bli lite skruvar i sidorna också. Så nu har jag förborrat, försänkt och skruvat i tre stycken 30 mm träskruv i varje hörn. Det bör räcka och lådan känns i alla fall stadig efter detta.

---
Mvh Peter

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.916
« Svar #5 skrivet: sön 22 nov 2015, 12:27:36 »
Snyggt! Min första tanke var att du kanske kunde ha modulerna tätare, dvs inte så högt utrymme för varje modul, men då får man ju bara plats med buskar och enplanshus.

Bra 'tutorial' också!
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: sön 22 nov 2015, 16:36:31 »
Tackar!

Jodå, tanken har funnits att kunna ha kanske uppåt 4 st moduler i en låda. Men då måste som sagt landskapet vara lågt och eventuella hus möjliga att ta bort. Har även funderat på att ha träd borttagbara på något klurigt sätt, men vet ännu inte riktigt hur.

Å andra sidan har jag ännu inte bestämt vad mina kommande moduler ska vara för något. Har massor med idéer, men ingen som ännu känns extra lockande...  :(
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #7 skrivet: sön 22 nov 2015, 17:27:07 »
Hjul och framsida
I förrgår var jag på Jula och köpte hjul, så nu har jag min hjulhandel avklarad! :)
(Ja, den var dålig men jag kunde inte låta bli :oops: )

Jag provade att tillfälligt montera hjulen på ett VP-rör och sätta allting på lådan. På jobbet hade några kollegor undrat om VP-rör verkligen var tillräckligt stabilt, men det är det. Jag provade lådan med lite mer vikt istoppad och det är inga problem. Hjulen rullar fint och är lagom stora.

Men efter besöket på Jula var jag på Biltema där de hade andra hjul. Enklare och billigare, men framför allt med 12mm axelhål. För mitt problem med 16 mm VP-rör är hur jag ska få hjulet att sitta kvar på axeln.

Så nu har jag bestämt att lämna tillbaka Jula-hjulen (jag var försiktigt när jag provkörde, så de blev inte ens smutsiga) och köpa 12 mm rundstav och hjulen på Biltema istället. Då kan jag lättare sätta en bricka och skruv i änden på rundstaven, för att hålla hjulen på plats. Eventuellt blir det en möbelplugg i en änden på axeln, så jag kan ha maskinskuv och även ta bort hjulen från axeln när jag inte använder dem.

Handtag
Jag monterade även hantag på lådan. Från skrotlådan på jobbet räddade jag några handtag som är "återfjädrande". Dessa monterade jag med tre genomgående skruvar, för jag är lite rädd att träskruv med tiden tappar fästet. Muttrarna på baksidan sitter i den höjd där jag ändå tänkt ha ett stöd för att vila en modul på (se första inläggets första skiss), så de är inte tänkta att synas när jag är klar.
Som ni ser på bilden, är brickorna i minsta laget, men det var vad jag hade hemma. Kanske byts ut till bredare brickor framöver...

Lock
Jag har även fått klart locket till lådan. Det blev inte helt bra, då jag sågade från en stor skiva som råkade fastna lite mitt i sågandet. Så det blir lite väl mycket glipa på ett ställe, men det får jag leva med.

Locket fästs med två stycken cyliderlås upptill. Det kluriga här är att räkna ut hur långt från locket överkant de ska placeras, så att låsbladet hamnar lagom djup i lådans frästa skåra.

I nederkant är det lättare, bara att lägga dit hängblecket, markera hålen och borra. Jag fäste blecken med två skruvar var och allt ser lite väl rejält ut.

Funderar just nu på om det inte hade räckt med två små bitar av 4 mm plywood istället, limmade på plats...?

Grundlådan klar
Så helgens bedrift blev att få grundlådan klar.
Det återstår att få till de löstagbara hjulen och så måste jag fundera på inredningen. Hur många moduler ska få plats, var/hur förvarar jag benen & tillbehören och hur kommer lådan fungera i praktiken?
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: tor 17 dec 2015, 19:19:20 »
Smidigare hjul
Nu har jag varit på Biltema och köpt andra hjul. Framför allt har de 12 mm hål vilket gör att jag kan använda en vanlig rundstav av trä, utan modifiering.

Jag gjorde nya träbitar med ett spår som bara är 12x12 mm istället. Om det är lite för stort gör inte så mycket.

I ena änden på rundstaven skruvade jag fast en bricka med större diameter än rundstavens 12 mm. Sedan provmonterade jag allting för att kunna mäta ut stavens exakta längd.

Sen borrade jag hål och satte i det som Biltema kallar för M4 möbelplugg. Detta för att kunna montera isär allting när jag förvarar det.

Sen trädde jag på hjulen och såg till att det kom med en M12 båtbricka mellan hjulen. Detta för att hjulen inte ska ta i själva lådan när de snurrar.

Därefter skruvade jag med hjälp av en M4 maskinskruv fast en ytterbricka i rundstavens andra ände.

Jag provade förstås sen att montera både staven med hjul i trähållaren och därefter allting på lådan. Och allt fungerade bra. Precisionen är väl inte 100%, men duger gott till ändamålet!

Nedan är en bild som visar alla delar som ingår i min hjulsats.
---
Mvh Peter

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #9 skrivet: tor 17 dec 2015, 21:50:07 »
Behöver du verkligen skruva isär axeln vid förvaring?
Räcker det inte att ta ur den ur spåret i träbiten och ställa på högkant?

/Lars

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #10 skrivet: tor 17 dec 2015, 22:32:21 »
Ingen aning!  :)
Jag har nämligen inte riktigt klart för mig hur hjulen ska förvaras - än.

Men visst är det kanske överdrivet att kunna ta bort hjulen. Det är nog mest så att det är roligt att se om det överhuvudtaget går att få till och att prova hur bra dessa "möbelplugg" fungerar.
---
Mvh Peter

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.684
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #11 skrivet: tor 17 dec 2015, 23:01:52 »
Kanon! :up: Precis en sån lösning jag försökt komma på när det gäller våra Norgemoduler. Snor konceptet! :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #12 skrivet: fre 18 dec 2015, 20:24:27 »
Härligt att någon har nytta av det man visar. Sno på bara!  :P  :)

Men vad, mer exakt är det du/ni tänkte göra? Låda och/eller hjul?
---
Mvh Peter

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.684
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #13 skrivet: lör 19 dec 2015, 00:09:15 »
Tackar! :) Det blir hjulen i så fall. "Norgepaketet" består av 3x2 otympliga moduler som det vore skönt att ha hjul på, och din lösning är idealisk för dem. :up: Återkommer längre fram med bilder.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #14 skrivet: lör 09 jan 2016, 22:59:21 »
Nu har jag börjat fundera på hur jag ska "inreda" lådan:

Här får det plats 1,8 m moduler inklusive tillbehör och lite verktyg. På bottenplan ska jag försöka få till något som gör att jag kan transportsäkra både kurvmodulerna och plastlådorna. Men det får bli när det inte är så kallt i garaget... ;)
---
Mvh Peter

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #15 skrivet: sön 17 jan 2016, 20:04:19 »
En fantastisk välberättad byggbeskrivning. Saknas bara att du levererar byggsatsen till också.
Med eller utan moduler?
Skämt åsido: Din hjulidé kan du väl skriva en stycklista för när du är klar?
De spänns väl fast och passar i så fall till många olika typer av lådor.

Ett tips som du kanske redan känner till, snott från ArneIvan (vad vore hobbyn utan alla "lån"?)
Ordna dig ett lådkoncept med en dedicerad låda/box/ask/väska för varje modul eller moduluppsättning.
Den ska vara märkt med modulen/modulernas namn och alltid innehålla allt du behöver till just den modulen/de modulerna.
Alltifrån nödiga verktyg för uppsättning, nedtagning och packning till erforderliga brickor, pinaler, tejp mm.
På det viset slipper du rota runt i ditt garage sökandes desperat efter verktyg mm inför träffen.

Varje modul/ moduluppsättning har sin uppsättning så när det är dags så tar du bara med dig de anmälda modulerna samt tillhörande lilla låda med verktyg och pinaler.

/Curt
« Senast ändrad: sön 17 jan 2016, 20:42:48 av qrt »

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #16 skrivet: mån 25 jan 2016, 17:59:41 »
En fantastisk välberättad byggbeskrivning. Saknas bara att du levererar byggsatsen till också.
Med eller utan moduler?
Skämt åsido: Din hjulidé kan du väl skriva en stycklista för när du är klar?
De spänns väl fast och passar i så fall till många olika typer av lådor.
Tackar!
Faktum är att jag har tänkt tanken att bygga till den som vill ha. Det blir ju inte maskinprecision på dem och behovet är nog väldigt litet, men är någon intresserad så...  :)
Och modulstomme 280x800 mm har jag redan liggande en "komplett" byggsats. ;)

Här är materiallistan för hjulen:
Läkt 22x45 mm, 0,4m - Byggmax 8020045 (6 kr för 1m)
Rundstav 12mm, 0,3m - Bauhaus 4402475V (20 kr för 1m)
Hjul m 12mm hål, 2st - Biltema 41128 (50 kr för 1st)
Träskruv 3,5x16 mm, 1st - Clas 40-9568-1 (17 kr för 50st)
Möbelplugg M4, 1st - Biltema 862011 (13 kr för 10st)
Båtbricka M5, 2st - Clas 11-1130-531 (17 kr för 10st)
Skruv M4x10, 1st
Bricka M12, 2st - Clas 11-1203-12 (25 kr för 25st)
Båtbricka M6, 2st - Clas 11-1130-641 (19 kr för 10st)
Vingskruv M6, 2st - Biltema 870030 (35 kr för 10st)
Islagsmutter M6, 2st - Clas 11-514-6 (20 kr för 10st)

Ett tips som du kanske redan känner till, snott från ArneIvan (vad vore hobbyn utan alla "lån"?)
Ordna dig ett lådkoncept med en dedicerad låda/box/ask/väska för varje modul eller moduluppsättning.
Den ska vara märkt med modulen/modulernas namn och alltid innehålla allt du behöver till just den modulen/de modulerna.
Alltifrån nödiga verktyg för uppsättning, nedtagning och packning till erforderliga brickor, pinaler, tejp mm.
På det viset slipper du rota runt i ditt garage sökandes desperat efter verktyg mm inför träffen.

Varje modul/ moduluppsättning har sin uppsättning så när det är dags så tar du bara med dig de anmälda modulerna samt tillhörande lilla låda med verktyg och pinaler.
Möjligt att jag redan läst tipset...? För det är i alla fall så jag tänkte göra!
Mina modullådor ska ha plats för allt som behövs för att montera upp just de moduler som finns i lådan; tillbehören (typ kontaktledningsstolpe & figurer), skruv & mutter, skarvräls, Eke-panel etc.

Men i "mitt" koncept ska det även finnas en "träfflåda" som innehåller det som alltid ska med till en träff, oavsett vilka moduler som följer med. T.ex. verktygen, pall, lok- och vagnlådor, skarvkabel, "fika-verktyg", inneskor, plats för fika & vattenflaska, fraktsedlar, broschyrställ, rengöringsprylar, körhandtag etc.
Eventuellt göra jag detta som enskilda hyllor som kan stoppas in i valfri låda istället för en vanlig modul.

Vi får se hur långt jag orkar driva konceptet...
---
Mvh Peter

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #17 skrivet: mån 25 jan 2016, 22:31:25 »
Vi får se hur långt jag orkar driva konceptet...
Jag har inte "orkat" genomföra det helt än. Och konstaterar varje gång hur en massa tid, tänk och kraft går åt i onödan till letande efter dessa saker. Ork som man kanske kunde använt till de där sista finjusteringarna på modulen istället som aldrig blir av.
Den som tar sig orken blir således rikligt belönad redan till nästa träff. 

Och jag hade senast i helgen åter god nytta av den lilla specialköpta spärrnyckeln med dito lilla polygrip.
Två bra hjälpmedel när andras nypor har dragit åt skruvförbanden  mellan modulerna.
/Curt