Författare Ämne: De bortglömda svenska små-tillverkarna  (läst 7963 gånger)

Sweden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 82
De bortglömda svenska små-tillverkarna
« skrivet: sön 28 jun 2015, 21:45:10 »
De bortglömda svenska små-tillverkarna
ä.k.s.
Svenskt MJ-joller


De senaste dagarna har det "lobbats" friskt för en "ny?" svensk firma höjd i dunkel med en hel del stora och än idag obesvarade frågetecken. Men de redan befintliga svenska små-tillverkarna då? Varför är det ingen som "lobbar" för dem? Ja de är ju enligt "vissa" forumsignaturer ett utdöende släkte. Det må så vara att många av personerna bakom de svenska små-tillverkarna är till ålders men de är fan i mig inte döda och begravda ännu. De är dessutom personer med ett stort genuint intresse för svensk MJ-hobby och besitter stora kunskaper om detta samt tillverkning och hur man sköter sina affärer. Deras kunskap och erfarenhet är ingenting som man kan ersätta över en natt, vecka, månad och tom år och den som säger något annat svamlar en massa nonsens och trams. Visst kan ett generationsskifte inom svensk MJ-hobby vara nära förestående men dessa är fortfarande inte döda och begravda. Och vem eller vilka ska ta över deras plats i näringskedjan? Tomte-fabriken AB? Jo jävlar.

Fyller en funktion

De nedan beskrivna svenska små-tillverkarna fyller en funktion på tre olika sätt. För det första så tillverkar de byggsatser/konverteringssatser av förebilder som inte är kommersiellt gångbara för masstillverkning från stora drakar så som t.ex. Märklin och Roco. För det andra så tillverkar de också byggsatser/konverteringssatser av förebilder som inte ens är kommersiellt gångbara för storserietillverkning från Skandinaviska tillverkare så som Heljan, Hobby Trade, Jeco och NMJ. För det tredje så är dessa byggsatser/konverteringssatser "billigare" än handgjorda färdigmodeller från Brimalm där den stora kostnaden består i just antalet mantimmar som måste läggas ner på varje enskild modell för det är just det som gör att modellerna hamnar i prisklassen 5-siffrigt. Och nu pratar/skriver jag om seriösa och redan tidigare etablerade svenska små-tillverkare och inte nya uppkomlingar höjd i dunkel med tvivelaktiga affärer och företagskonstellationer.

Kai Nilssons Dekaler & Etsat

Har en hel del intressant från både äldre och nyare epoker.

http://www.byggsvenskt.nu/

Etsmodeller

På initiativ taget av Bertil "bermod" Modin så köptes rättigheterna till salig Bosse Ekmarks (Mr. Hobbyteknik) etsplåtar och såldes av Bengts Etsmodeller. Tack vare Bertils initiativ och Bengts uppgradering av etsplåtarna så kom alltså Hobbytekniks etsplåtar att få ett nytt liv. Nya etsplåtar för t.ex. lokchassin har också tagits fram. För närvarande så är Etsmodeller en vilande verksamhet. Är för övrigt senare års "nya" svenska små-tillverkare.

http://www.etsmodeller.se/
Observera dock att hemsidan f.n. är inaktiv.

Hans Ryderwall

Har gjort motorvagnen Xoa7 med manövervagnen Cox7 i mässingsbyggsats som har hittat ut på den svenska marknaden. Herr Larsson har förmodligen plankat denna. Den är gjuten i resin-plast och lämnar mycket att önska. Jag avråder alla "seriösa" MJ-utövare att köpa denna och bojkotta denna skit. Hans har också gjort BJ Xoa/SJ Xoa8/X8 men jag är osäker om denna hittade ut på den svenska MJ-marknaden.

Göran Nilssons HNJ Verkstad/Vagnsverkstad

Har under 2000-talet tillverkat ett stort antal lok, personvagnar och godsvagnar i byggsats i mässing, nysilver, vitmetal och resin-plast till större delen från äldre epoker. De senaste åren har Göran trappat ner en del men är fortfarande aktiv med sin vagnsverkstad.

http://www.vagnverkstaden.eu/

Bengt Lindbergs Modellproduktion

Tillverkar och säljer byggsatser samt konverteringssatser från både äldre och nyare epoker. Har också en del i skala 1:160/N.

http://web.comhem.se/~u47753879/produkter.html

Per Lindgrens PerlModell

Sveriges förmodligen längst existerande små-tillverkare och förmodligen den allra mest kända. Per gick för några år sedan i pension och kör på hobby-basis men säljer fortfarande modeller och tillbehör.

http://www.perlmodell.se/

Rene Sjöstrands RS Modell

Är väl kanske mindre känd men gör en hel del intressanta och "tunga" byggsatser, dock utan drivning, i mässing av Of- och Of2-elloken. Han har också plåtar till Rb-loken Rb1 1001 eller 1002, Rb2 1003 eller 1004 och Rb3 1005 eller 1006 samt smalspåriga och norska lok.

Mikael "Mikath" Thörnings Skultorps Vagn & LokVerkstad

Är senare års "nya" svenska små-tillverkare. Mikath har byggsatser från både privatbanor och SJ från äldre epoker samt kringtillbehör. Han tillverkar också i andra skalor.

http://www.svlv.se/

Sture Holmbergs Tumba Lokstation

Mr. Drivningar alla kategorier. Specialiserad på just drivningar så är Sture Holmberg en institution på den svenska MJ-marknaden.

Ingen glömd

Det finns någon svensk små-tillverkare till där ute men ni är inte glömda. Tro mig. Det är ni inte. ;) Den senaste tidens skämt räknar jag dock inte upp i denna lista. :censor:

Credit where credit is due

Att tro att man bara kan komma och "braka" in på den svenska MJ-marknaden med en massa tvivelaktigheter och slogan "kom och köp vi är seriösa" ser varken bra ut eller ger ett gott intryck och så är det bara. Men som i de allra flesta fall så finns det "fanatiskt troende" av endast gudarna kan veta av för skäl som startar korståg för att främja suspekta verksamheter. Därför har jag skrivit denna tråd om "De bortglömda svenska små-tillverkarna" för att de verkligen förtjänar detta med allt de har gjort för svensk MJ-hobby genom årtiondena. Beröm får man inte. Det förtjänar man. Och så är det i detta fall med banalt "lobbande" utan verklig substans.

Lasse alias Sweden
« Senast ändrad: sön 05 jul 2015, 21:53:51 av Sweden »
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #1 skrivet: mån 29 jun 2015, 10:22:25 »
Citera
Credit where credit is due
Jag visste inte riktigt vad jag skulle citera men det du på något sätt vill ha sagt, förutom att du gör en lista på tillverkare, är väl ovanstående en sammanfattning i det du säger...

Om det är precis så som du säger så går Svensk självbyggartradition en mörk framtid tillmötes... De blir inte yngre som du konstaterar. Ynglingen i gänget är Mikath som är en relativt ny men starkt lysande stjärna på himlen.

Ta det inte som att jag påstår att alla på din lista är under avveckling, Kai kanske kan hålla på i 20+ år till, vem vet? Men om man så kategoriskt hävdar att det är omöjligt att "braka" in på den svenska MJ-marknaden med en massa tvivelaktigheter och slogan så inser nog de flesta att vi inom en 10-årsperiod kommer att stå i princip helt utan småserietillverkare... Man måste tillåta att det kommer nya, och om de tror på det som de ska göra så kan man nog också tillåta dom att vara lite sturska... Tar de fram en modell som jag är intresserad av och har råd med så får jag unna dom den sturskheten, annars blir jag utan. Och de lär behöva den...

Jag håller alltså med dig i sak, finns ingen poäng i att plocka med alla som en gång gjort en byggsats. Däremot, att generellt utesluta alla som är på gång att bygga upp sin erfarenhet och kanske över tid skapa sig en verksamhet är inte konstruktivt och rent ut oförskämt och en förolämpning mot de som faktiskt försöker och har antydan till ambitioner. I dagens "brus" så måste man ta i från tårna för att nå igenom, och alla som har försökt VET att det inte är en dans på rosor att ta fram en modell. Man är beroende av underleverantörer och producenter som kanske inte alltid lever upp till det man själv vill uppnå, och kanske inte ens levererar alls... Men tillåt dom att tro på det som de gör och låt dom väsnas, i slutet kommer de alltid att dömas av de som faktiskt kommer fram och det väl alla numera att om man inte lyckas så är domen hård och villkorslös. I vissa fall helt välförtjänt men att döma bort nya aktörer kan slå tillbaka...

Så jag tycker ambitionen att promota alla småtillverkare är bra men att bara hävda att de som finns är bäst och ingen annan göre sig besvär är fel väg enligt mig, då kommer ingen återväxt och man måste ge dom som är på gång en chans att bevisa sig.

Att klassa ner one:87 rakt över linjen baserat på det anser jag vara fel. Man måste hålla isär bolagets ägarstruktur med vad de kan tänkas åstadkomma, ge dom tid att bevisa sig innan bilan faller. Jag medger att deras start kunde varit bättre och det finns mörka moln i ägarstrukturen, där håller jag med 100%.
En liknelse kan vara att det finns nog ett och annat rejält rötägg som har aktier i Volvo men det är väl ingen som på allvar avråder en kompis från att köpa en Volvo med argumentet: "Jag vet en fullkomlig idiot, nästan kriminell, som är aktieägare i Volvo, köp inte en Volvo..."? Men självklart, har du inte ett förtroende för Volvo som företag och vad de producerar, då är det bäst att låta bli... Man kan nog göra liknelser med valfritt företag inom banksektorn också, men de flesta av oss har nog vår ekonomi hos en av de 4 storbankerna trots att vi vet att de skor sig på våra bostadslån osv... Varför ska man agera annorlunda när det gäller sin hobby...? I de flesta fall när det gäller allt annat så är man mest intresserad av slutprodukten: Bilen, Banktjänsterna eller varför inte utbudet hos din lokala ICA-handlare. Då sväljer man förtreten och slår till, även om man vet att ägarna skor sig och att det finns en del rötägg bland ägarna till företaget som sådant, jag vill ju ha produkten! När det gäller hobbyn, borde man inte vara än mer intresserad av produkten? Listan av tillverkare som skulle göra motsvarande modell som har varit uppe på tapeten är nog väldigt lik ett blankt papper...

Se den svenska MJ-tillverkarmarknaden som en porslinsbutik, den är mycket liten och späd och tål inte så mycket. Det krävs en ansträngning att vara en aktör på vår marknad. Att fara fram med basebollträ är en dålig taktik, både som producent och konsument...

Med önskan om några fler nivåer i nyanseringen,
Anders Ö
« Senast ändrad: mån 29 jun 2015, 11:44:36 av kasoe »
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #2 skrivet: mån 29 jun 2015, 11:41:50 »
Mycket bra sammanfattning Anders.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.906
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #3 skrivet: mån 29 jun 2015, 12:53:08 »
Bortsett från ett vid det här laget lite trött 'mata inte trollet' skulle jag tillägga att varken Hans Ryderwall eller Rene Sjöstrand är aktiva längre och Perl tar inte fram fler modeller. Brimalm? Man hoppas, men...

Tillskott till småtillverkarfloran behövs! Speciellt som NMJ, Heljan, Hobbytrade etc skapar egen skepsis mot svenska marknaden av olika och spretande skäl. Att svenska modellrallare är en gnällig och oförskämd skara får de ju bevis för om de är dumma nog att läsa trådar på diverse svenska mj-forum.
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Kenneth.2

  • Gäst
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #4 skrivet: mån 29 jun 2015, 13:21:39 »
Hej Swede, mf.l.

Tackar för sammanställningen, dock ser det glest ut över den svenska mj-marknaden. Det är inte tillverkarna det är fel, utan de "små" svenska ångloken och dieslar.

Ho skalan är "för" liten och det är svårt få rum med motor i dem. Bygga ånglok N eller E med korrekt axelavstånd och rätt hjul är omöjligt.

HO skalan ger inte tyngd åt modellen och därför går de så illa. Bäst går gamla Fleischmann lok för de är "stora".

Svenskarna har önskat svenska "modeller" ända sedan 60-talet och det vi fått är stort sett Da och Rc.

Det är svårt bygga Da också i den "lilla" HO skalan, större skalor är roligare.

Sen har det ingen betydelse om modellen görs i Sverige eller Kina, det blir inget ändå. Nurnberg mässan har alla stora "svenska" förhoppningar på vartenda år. De ger inte mycket av det som önskas.

Nej bara köra med de DB lok som går bra och ha kul. Glöm Svenska Tåg.

MvH Kenneth.2  ;(

ulwen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 984
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #5 skrivet: mån 29 jun 2015, 13:40:15 »
Bortsett från ett vid det här laget lite trött 'mata inte trollet' skulle jag tillägga att varken Hans Ryderwall eller Rene Sjöstrand är aktiva längre och Perl tar inte fram fler modeller. Brimalm? Man hoppas, men...

Tillskott till småtillverkarfloran behövs! Speciellt som NMJ, Heljan, Hobbytrade etc skapar egen skepsis mot svenska marknaden av olika och spretande skäl. Att svenska modellrallare är en gnällig och oförskämd skara får de ju bevis för om de är dumma nog att läsa trådar på diverse svenska mj-forum.

Hobbytrade gick väl i konkurs 2013? Några personer körde vidare med nya bolaget "F 2010" där ett fåtal modeller finns kvar.
H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

Johan S

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 879
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #6 skrivet: mån 29 jun 2015, 14:05:57 »
Annas hobby- och diversehandel är en ny aktör och har bara på något år tagit fram ett stort sortiment husbyggsatser med förebild från VGJ.

MGP kan väl också räknas till de nya även om de har ett par år på nacken.
« Senast ändrad: mån 29 jun 2015, 14:08:01 av Johan S »
Hälsningar,
Johan Stenson

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.642
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #7 skrivet: mån 29 jun 2015, 14:52:04 »
Glöm inte heller Kalmar Modelljärnvägsklubb, som tagit fram en del byggnader och detaljer.
Johan Sjöö, med sina laster.

/Lars

hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 822
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #8 skrivet: mån 29 jun 2015, 16:46:20 »
René Sjöstrand köpte jag DK-lokskyltar av i våras...så jag antar att han fortfarande är aktiv :). Blixtsnabb leverans också.

M v h Hans
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.508
  • On the foothills of the Headlines...
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #9 skrivet: mån 29 jun 2015, 18:21:11 »
Hej Swede, mf.l.

Tackar för sammanställningen, dock ser det glest ut över den svenska mj-marknaden. Det är inte tillverkarna det är fel, utan de "små" svenska ångloken och dieslar.

Ho skalan är "för" liten och det är svårt få rum med motor i dem. Bygga ånglok N eller E med korrekt axelavstånd och rätt hjul är omöjligt.

HO skalan ger inte tyngd åt modellen och därför går de så illa. Bäst går gamla Fleischmann lok för de är "stora".

Svenskarna har önskat svenska "modeller" ända sedan 60-talet och det vi fått är stort sett Da och Rc.

Det är svårt bygga Da också i den "lilla" HO skalan, större skalor är roligare.

Sen har det ingen betydelse om modellen görs i Sverige eller Kina, det blir inget ändå. Nurnberg mässan har alla stora "svenska" förhoppningar på vartenda år. De ger inte mycket av det som önskas.

Nej bara köra med de DB lok som går bra och ha kul. Glöm Svenska Tåg.

MvH Kenneth.2  ;(

Nu snackar du i nattmössan.

Bara Da och Rc... vilket nys!

Ång F, El F, Du, Da, Mg, Ma, Bt, T44, T43, T21, Rc1, Rc2, Rc3, Rc5/6, Dm, Dm3, Hg, Ub, Ue, danskdieslar My, Mx, Mz, Re, olika Hectorlok... och jag har glömt en hel drös.

Att det inte skulle gå att bygga bra fungerande lok i H0-skala är också bara nys. Men bestämmer man sig för att blunda för verkligheten så kan man uppleva det lite annorlunda än de flesta andra.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.170
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #10 skrivet: mån 29 jun 2015, 20:31:05 »
"Nöden är uppfinningarnas moder", brukar det heta. Många av dagens (och gårdagens) småtillverkare började med att ta fram någon modell som de själva behövde, och sedan blev det en till, o s v, med resultatet att det för tillfället faktiskt finns rätt många svenska modeller. Om det nu blir så att en hel generation småtillverkare försvinner samtidigt så är jag övertygad om att det bara är en tidsfråga innan "nöden" gör att en ny generation stiger fram.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.738
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #11 skrivet: mån 29 jun 2015, 20:34:18 »
Sweden, jag håller helt med att det finns många småtillverkare som förtjänar både uppmärksamhet och uppskattning.

Några problem som jag ser:
Marknaden för byggsatser av lok och vagnar är förhållandevis begränsad och ganska mycket mindre än för färdiga lok och vagnar, givet att priset inte sticker iväg.

Finns någon lönsamhet i småserietillverkning av MJ? Skälet till tillverkning kan ju många gånger vara att man vill ge sig själv och några hobbykollegor chansen till en efterlängtad modell och att man då blir fler som delar start- och ställkostnaderna för produktionen.

Det är inget fel med idealism, ofta nödvändigt som småföretagare, men enbart idealism räcker inte för att betala räkningar och löner.

Med risk att glida lite i trådens ämne så tror jag att det skulle vara mycket värdefullt om någon eller flera av småtillverkarna kunde växa sig lite större, förbi enmansstadiet. Om inte annat så för att underlätta framtida generationsskiften, både vad gäller kunskapsöverföring och möjlighet att kunna fortsätta sälja redan utvecklade produkter, något som är viktigt för lönsamheten och uthålligheten.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Kenneth.2

  • Gäst
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #12 skrivet: mån 29 jun 2015, 20:35:06 »
Hej

Svante jag sover utan nattmössa och pyjamas, haha. Lever i verkligheten och ser den som den är också.

Hur ska en ny generation komma fram som inte är intresserade av mj, det går utför för mj`n.

Sweden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 82
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #13 skrivet: mån 29 jun 2015, 21:37:58 »
Det går inte att diskutera

Och det har aldrig gjort det och kommer inte att göra det heller. :wacko:

Troll, troll, troll, troll, troll, troll, troll, troll, troll, troll etcetera in i all evinnerlighet

Det var då ett satans jävla tjatande om troll. :sick: Troll har blivit ett skällsord att ta till när man likt en tjurig fem-åring inte får spaden i sandlådan. :sick:

MJ-Sverige har fått sin frälsning

Amen, halleluja och god natt. Kan moderatorerna ta bort denna jävla tråd? :censor:

Lasse
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.508
  • On the foothills of the Headlines...
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #14 skrivet: mån 29 jun 2015, 22:27:20 »
Hej

Svante jag sover utan nattmössa och pyjamas, haha. Lever i verkligheten och ser den som den är också.

Du ser din verklighet... den är inte samma som någon annans!

Hur ska en ny generation komma fram som inte är intresserade av mj, det går utför för mj`n.

Den generationen eller en två tre till är redan här... de kan bara trycka på knappar. Snurra på en skruvmejsel eller hantera en lödkolv kommer inte på fråga

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 544
    • HNoll
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #15 skrivet: mån 29 jun 2015, 23:59:50 »
Hej hej :)

Först vill jag be moderatorerna att "INTE" ta bort denna tråd. Den behöver läsas av gemene man då jag gärna vill försvara mig mot de anklagelser som haglar tätt på detta och andra forum.

Lasse "Sweden" Olsson.
Det är vida känt inom Mj-kretsar att ingen av våra välkända Mj tillverkare brukar gå ut på forum och berätta om sina produkter. Tystnaden har väl mer eller mindre varit total från samtliga tillverkare med några få undantag. ONE:87 följer strömmen.
Detta har friskt påpekats av många på våra forum och missnöjet har stundtals varit mycket stort och vissa enskilda individer har varit mer tydliga i sitt missnöje. Trots stort missnöje är det få som orkar engagera sig och ta kontakt med våra tillverkare. Om någon tar sig besväret och får kontakt är det lämpligt att hålla god ton och respektera den man pratar med och de svar man får.

Tyvärr som många tillverkare (och butiker för den delen också) fått erfara då man svarat på frågor på forum är att det oftast finns några få som (Alltid) är missnöjda med det som skrivs och väljer att analysera, vrida och vända på det som skrivs så det till slut blir irriterat och de undrar vad fan de öppnade käften för.
Kanske det ger en förklaring till varför ONE:87 inte heller gärna svarar på inlägg på forum.

Lobbying, promotion är 2 rikligt använda påståenden mot mig av dig Lasse. Förtal vill jag kalla det då jag själv sitter på 1.a hands information om detta.
Som jag skrev ovan är det mer sällan någon tar sig tid att ringa eller besöka och ställa frågor till de tillverkare som lyser med sin frånvaro på våra forum.
Rätta mig om jag har fel:
¤ Om jag personligen utan påverkan från tillverkare eller forumsmedlemmar väljer att ta kontakt med berörd tillverkare.
¤ Får den information jag ber om (och lite därtill)
¤ Frivilligt väljer om jag skall gå ut med det jag fått veta eller ej på våra forum.
¤ Utan ersättning, prisreduktion på kommande modeller eller möjlighet att påverka kommande modeller.
Har jag då promotat eller utfört lobbyverksamhet?
Nej!
Det samma gäller Janne och Jeco. Vi har 5% rabatt på deras sortiment som tack för vår insats som Moderator på Stinsen. Det uppskattas, men merparten av mina inköp sker över disk hos Anders på Hobby Center. Det brukar inte bli någon prisskillnad.

När det gäller M-Play så har du alldeles rätt. Jag marknadsför, står på mässor och packar,skickar svarar i telefon och på forum. Inget jag försökt dölja???
Jag kan dock inte förstå varför du himlar med ögonen för detta? Du får det att låta negativt.
Att jag jobbar för M-Play går lite hand i hand med att jag delar med mig av informationen jag får om allt rörande MJ. Alla andra delar med sig av information på våra forum och ställer upp för varandra och då kan väl jag få ge tillbaks utan att jag ifrågasätts på detta otrevliga sätt.
Och för att reda ut några saker kring min inblandning i M-Play.

Mikael Hansson som (Ensam) äger M-play är sjuk. Jag citerar Mikael från en tråd på Mötesspåret:
Varför jag inte funnits med det senaste (på modul-träffar och nu senast i Sandby), beror på en liten godartad knöl på “c” i yttre delen av hjärnan, som klämmer på två nerver som styr stämbanden och mjuka gommen. Även om jag älskar att prata, så kan jag just nu inte.
I situationen som då uppstod ville jag snabbt hitta en person som enligt mina referensramar har en hög ambitionsnivå, och brinner för hobbyn.


Mikael har sedan Hobbymässan i Stockholm november 2014 varit helt offline offentligt.
Jag har valt att hjälpa Mikael då jag älskar produkten/produkterna. Arbetet med M-Play får ses som ideellt arbete. Från start skulle jag packa och skicka och var behjälplig på mässor och träffar och svara på frågor på forumen. Ni som varit på träffarna har säkert sett att endast jag varit närvarande. Mikael har blivit sämre men enligt uppgift via mail häromdagen har det vänt för honom och han känner mer lust och ork att ta tag i vardagen men är fortfarande inte fri från sitt bekymmer. Hans sjukdom har påverkat M-Play och även arbetsbelastningen på mig.

Jag har en förmåga att alltid vilja ställa upp och arbetet med M-play och Hobbymässan har tagit ut sin rätt och jag känner faktiskt ingen lust med något just nu. Ständigt trött utan och motivation. Så illa är det. Jag försöker hitta ljusglimtar som för mig in på rätt spår igen men fasen vad dystert det blir när man får läsa trams om sig själv.

Jag citerar dig Lasse:
Det hela handlar med allra största säkerhet om att få vara någon och att få synas inom svensk MJ-hobby.
Du som självutnämnd "Skribent" talar mer för dig själv med detta påstående. Jag hade mer respekt för dig förr än vad jag har nu. Ihågkommen som en förbannat grinig självutnämnd allvetare kan du räkna med.
Fortsätt du att samla modelltåg i flyttlådor så gör jag mitt bästa för att umgås och utöva hobbyn med andra.

Vidare handlar det säkert om att någon våt dröm om någon modell har framförts och att något löfte i form ja det kan vara en möjlig modell har gjorts.
Våta drömmar finns det gott om. Men några löften riktat till mig personligen finns inte. Spekulera kan du göra tills...

Och för att göra en kort slutsummering.
Jag vet inte vad som hänt med dig Lasse men du verkar inte vara dig själv. Du tar ut svängarna mer än vad som är brukligt. Jag är openminded och inte alls ovillig att reda ut saker som är oklara. Men...
Är du snäll och slutar att tala illa om mig. Det du säger/påstår saknar förankring. Det är bara av dig påhittat skvaller. Du skriver det som du vill att det skall vara fastän verkligheten är en annan.

Och nu när du vänder kappan efter vinden och fått en ny kamrat kan du väl framföra följande:
Jag har gått vidare. Jag har varken kommenterat, nämnt eller kontaktat dig. Känner du att du inte kan gå vidare efter snart 4 år kan du väl kontakta mig på telefon, maila mig rickard.greens@gmail.com eller bjuda ner mig till dig så vi kan ta en fika på stan. Så fort jag vänder ryggen till är du där och hugger med kniven. Jag har under snart 4 år sett hur du metodiskt skickar små gliringar i provaktivt syfte. Min ignorans för detta verkar spä på hatet mer. Av en slump så googlade jag det senast skrivna av dig i tråden "Varning" och fick till min förvåning läsa saker som sedan länge passerat gränsen för nätmobbning, något som du själv högt och tydligt beklagat dig över att vara drabbad av och som du tar avstånd ifrån. För mig står det klart och tydligt vad du står när det gäller Nätmobbing och Pseudonymer.
Är du vänlig och tar kontakt med mig utanför forumet.


Mvh Rickard :)

P:S Mycket väl skrivet inlägg Anders (Kasoe)  :)
« Senast ändrad: tis 30 jun 2015, 00:18:20 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Sweden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 82
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #16 skrivet: tis 30 jun 2015, 00:35:22 »
Richard95

Eftersom du varken är läkare eller psykolog så undanber jag mig dina kommentarer om min mentala hälsa.

Lasse
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.906
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #17 skrivet: tis 30 jun 2015, 02:25:03 »
Lasse, du må för närvarande vara mentalt frisk som en nötkärna men du beter dig som ett rent arsle! Jag kan inte begripa vad du har för skäl att göra det eller vad du tror du vinner på det men faktum är att det du skriver får dig att framstå som en komplett idiot.
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

nikson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 241
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #18 skrivet: tis 30 jun 2015, 07:57:08 »
Den här tråden skulle kunna sysselsätta en hel kongress med psykiatrer.

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.170
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #19 skrivet: tis 30 jun 2015, 08:19:52 »
Jävligt moget att byta namn på tråden efter att elva personer har svarat i den?
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

simonarvestrand

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 81
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #20 skrivet: tis 30 jun 2015, 10:28:20 »
Mycket bra första inlägg i denna tråden iallafall. bra för oss som varit borta från hobbyn i rätt många år .

Synd att folk alltid ska förstöra bra trådar

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.176
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #21 skrivet: tis 30 jun 2015, 10:37:06 »
Ska man verkligen få byta namn på trådar som ngn svarat i ? Ändra!
Torbjörn

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Svenskt MJ-joller
« Svar #22 skrivet: tis 30 jun 2015, 10:43:07 »
CalleA

Blir så när trådar spårar ut, förstörs medvetet.
Har själv gjort så, jäkligt beklagligt när ett trådämne inte respekteras.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Sweden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 82
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #23 skrivet: tis 30 jun 2015, 18:13:44 »
kasoe

Hela idén bakom det här med att svenska små-tillverkare är på väg bort och att det är ett generationsskifte på gång var det dock inte "jag" som startade utan "någon" helt annan person. Jag skriver inget namn för det tar då hus i helvetet. I alla fall så var det ett mycket konstigt argument i diskussionen om Oneeightyseven som jag ville bemöta. Alltså uttalandet av personen och inte personens mentala status i sig själv. Man kunde i detta uttalande skönja en slags "övertro" och att en "frälsning" för den svenska MJ-marknaden hade kommit i form av just Oneeightyseven och att dessa skulle lösa av alla ovan nämnda svenska små-tillverkare.

Försäljningsmetoder a la Electrolux dörr-nasare, systematiskt irriterande telefonförsäljare som inte tar ett nej och kaxiga slips-nissar på Siba som försöker att lura på folk det dem inte behöver är gamla förlegade skojar-metoder och jag fördömer dem totalt. Att sedan "vissa" resonerar att "shit happens" och att nu affärsvärlden fungerar så att det förekommer skojare och bluff-affärer det får stå för dem det. Det är folks surt förvärvade pengar det handlar om och om nu "vissa" kan kalla tusentals kronor, eller t.o.m. tiotusentals kronor, för "läro-pengar" ja då får det stå för dem själva. Sådana påståenden är respektlösa och korkade.

Visst ska "nya" små-tillverkare ha och få en chans att komma in på den svenska MJ-marknaden och det har t.ex. Annas hobby- och diversehandel, Kalmar Modelljärnvägsklubb och Mikael "Mikath" Thörning fått göra men de var inte "sturska" i sitt agerande eller sina affärer. Måste man förresten vara "stursk" för att ge sig in på den svenska MJ-marknaden? Du skriver att "Se den svenska MJ-tillverkarmarknaden som en porslinsbutik, den är mycket liten och späd och tål inte så mycket. Det krävs en ansträngning att vara en aktör på vår marknad. Att fara fram med basebollträ är en dålig taktik, både som producent och konsument..." och med tanke på detta så är "att vara stursk" långt ifrån en bra affärsmetod. Åtminstone så imponerar inte "sturskhet" på mig i alla fall och jag ser det som föga seriöst. Men visst. Det finns de som ser upp till de tuffa och coola killarna och det finns dem som följer som en svans men det får stå för dem det.

Jodå. Det skulle visst finnas en poäng med att ta med alla som någon gång har gjort "en" modell eller konverteringssats. Att jag inte tog med eller räkna upp alla dessa är för det första för att jag i skrivande stund inte kunde komma på alla och för det andra så känner jag inte till dem alla heller. Varför undrar du? Du skriver att "Däremot, att generellt utesluta alla som är på gång att bygga upp sin erfarenhet och kanske över tid skapa sig en verksamhet är inte konstruktivt och rent ut oförskämt och en förolämpning mot de som faktiskt försöker och har antydan till ambitioner." förklarar saken. Vad är det som säger att just Oneeightyseven är vår frälsare på den svenska MJ-marknaden för man kan skönja att "vissa" har en mycket stark övertygelse om att så är fallet.

Vidare så skriver du att "Så jag tycker ambitionen att promota alla småtillverkare är bra men att bara hävda att de som finns är bäst och ingen annan göre sig besvär är fel väg enligt mig, då kommer ingen återväxt och man måste ge dom som är på gång en chans att bevisa sig." men det är inte det som det handlar om från mig och en hel del andra inom MJ-hobbyn. Har du eller de som "förespråkar" just Oneeightyseven verkligen satt er in i all den fakta och information som faktiskt finns lätt tillgänglig att ta del om på det ena eller det andra sättet? Jag undrar om ni har gjort det eftersom ni tydligen inte ser ett enda frågetecken med just Oneeightyseven utan snarare verkar se det som en liten rosenröd solskenshistoria.

Du skriver tyvärr motsägelsefullt. Men för Guds skull se det inte som om jag ifrågasätter din mentala hälsa. Först skriver du att "Man måste hålla isär bolagets ägarstruktur med vad de kan tänkas åstadkomma, ge dom tid att bevisa sig innan bilan faller." men med tanke på vilka "vissa" av de inblandade är och vad deras tidigare förehavande har varit så höjer jag och en hel del andra på ögonbrynen och ifrågasätter för det har med saken att göra. Sedan skriver du att "Jag medger att deras start kunde varit bättre och det finns mörka moln i ägarstrukturen, där håller jag med 100%." och det kan man lugnt säga. Det första officiella livstecknet på åtminstone svenska MJ-fora från Oneeightyseven sker här på SvensktMJ-forum men vem gör det? Jo Herr Larsson. Varför kan man undra. Han är enligt utsago från "bolaget" en minoritetsaktieägare och har inget att säga till om så varför är det han som gör en press release och inte Mr. Magnusson eller Mr. Latten? När man sedan helt plötsligt som grädden på moset ser att "privatpersoner" börjar att "framhäva" dem som företag så blir frågetecknen allt större och större och man funderar om de är oförmögna att föra sin egen talan, vilket de borde om de är seriösa, och i mina och en hel del andras ögon så framstår det hela allt mindre och mindre seriöst. Och varför ska man "framhäva" befintliga och kommande produkter som man ändå aldrig har råd med eller är intresserad av är en fullständig gåta.

Redan där uppstår det frågetecken och fler följer vilket är fullständigt legitima frågeställningar när det handlar om modeller för 25000 spänn.

Det här resonemanget om att så här är världen och så här funkar kapitalismen och företag och att shit happens har en "viss" forumsignatur också tagit upp. Med tanke på att du skriver "Se den svenska MJ-tillverkarmarknaden som en porslinsbutik, den är mycket liten och späd och tål inte så mycket. Det krävs en ansträngning att vara en aktör på vår marknad. Att fara fram med basebollträ är en dålig taktik, både som producent och konsument..." så håller det inte. Det är med just "det" resonemanget som Herr Larsson har kunna hålla på i snart tio år, och som har förstört en hel del på den svenska MJ-marknaden, och hur man än vrider och vänder på det så är han "fortfarande" inblandad i Oneeightyseven oavsett vad som "officiellt" sägs eller bortförklaras. Det är som att säga till en kvinna som har besudlats sexuellt å det grövsta att shit happens för så här är världen. Får man en gaffel i armen då ja då har man allt sig själv att skylla.

Och så det här med vad Oneeightyseven ska åstadkomma. Mr. Latten har klargjort att Oneeightyseven ska ägna sig åt att göra "exklusiva" modeller av svensk förebild och då ställer man sig frågan om vad just exklusiva modeller är. Tja, med tanke på vad deras första modell är, en handbyggd mässingsmodell av Xoa5/X5 ä.k.s. Herr Larssons arv, och med tanke på vad deras "talesman" säger, verkar dock vara modererat, så är det tal om handbyggda mässingsmodeller i prisklassen dyr. Här ger man sig alltså in på den nischade verksamhet som "Brimalm" har/hade och som riktar sig mot "kapitalstarka" investerare och "inte" gemene man eller MJ-Sverige som helhet. Att det inte handlar om massproduktion så som t.ex. Märklin eller Roco står klart av rimliga och logiska skäl. Att det inte heller handlar om stor-serie-tillverkning så som t.ex. Heljan, Hobby Trade, Jeco och NMJ står också klart av lika rimliga och logiska skäl. Kvar är då små-tillverkar nischen av byggsatser och konverteringssatser men det är inte synonymt med exklusiva handbyggda färdigmodeller. Enligt deras "talesman", tydligen dock modererat, så har de en plan över kommande modeller men precis som allting annat så är detta höjt i dunkel. Så vad det är för "fantastiskt" de nu ska åstadkomma övergår då i alla fall mitt förstånd.

Jag citerar en svensk små-tillverkare:

"Jag har då aldrig framhävts på detta sätt i t.ex. de pappersmedia som finns."

Slut citat.

Ja varför det är så kan man undra över. :wacko:

Ett arsle till omogen komplett idiot och what evers resonemang

Hur som helst så är inte de befintliga och redan etablerade svenska små-tillverkarna varken döda eller begravda ännu och ett generationsskifte av svenska små-tillverkare kommer inte att ske idag, imorgon, nästa vecka, nästa månad och med allra största säkerhet det närmsta året och åren. Märklin och Roco har som massproducenter haft det tufft och lika så stor-serie-tillverkare som Heljan, Hobby Trade, Jeco och NMJ för att inte tala om tillverkare i Europa och resten av världen. Tiderna har förändrats radikalt och de yngre generationerna har inte modelltåg som intresse i TV-spelen, datorerna och mobilernas tidevarv som de har växt upp i. Ekonomin har dessutom förändrats radikalt över hela världen etcetera, etcetera, etcetera. Så när folk kommer och pratar om att "frälsningen" är nära så svarar jag dem: You wish.

Lasse
« Senast ändrad: tis 30 jun 2015, 19:12:17 av Sweden »
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #24 skrivet: tis 30 jun 2015, 20:38:31 »
Först ett tack till att du ändrat tillbaka rubriken, jag kände inte att det var någon vits att fortsätta under förra. Ämnet svenska småtillverkare är intressant, det andra... inte så mycket...
Som tur är så kunde jag skriva ut och läsa det du skrev och det underlättade, sällan jag möte någon som kan skriva lika mycket volym som jag själv... ;)

Jag svarade på ditt inlägg så som det var skrivet, jag har missat att det var svar menat åt någon eller till en tråd som finns på annan plats, dina eventuella konflikter med andra tänker jag inte bli del av... Samma med att försöka svara åt andra och deras åsikter, det hoppar jag över, därmed så tror jag att jag har avverkat de första två styckena i din text.

Till saken,

Kanske min användning av "stursk" blev fel, jag tog den som citat från dig och inser att du har använt den i en annan mening än vad jag syftade på. Det jag har menat med "Stursk" är att man i viss mån skriver upp sina egna (ofta aviserade) produkter, att man kör ut dom på bred front på tillgängliga forum, i tidningar och på Facebook. Detta har Annas Diversehandel gjort, det har Mikath gjort och även KMJK. Alla är relativt nya aktörer som har bra produkter men som också måste omvända många ibland skeptiska modellrallare och få dom att prova på och förstå att produkterna som de gör är bra. Man måste lova priser och leveranstider, missar man att kommunicera det eller får fel på något så blir det snabbt grinigt. Jag drar runt på forum, FB och läser tidningar, alla ovan har i mina ögon dykt upp över allt och hela tiden, ibland nästan på gränsen till irriterande i mina ögon. MEN, de måste nå ut och jag vet vad det innebär, det måste till att man tjatar och tjatar och tjatar så jag kan låta dom hållas... DET är vad jag avsåg med "sturskhet", jag syftade inte så mycket på att man kanske är för stursk i betydelsen "nästan otrevlig" i sina utfästelser och formuleringar, debatter om detaljer i formuleringar har vi haft så det räcker...

Det som blir intressant är att när det gäller one:87 så har de gjort ovanligt LITE sådan marknadsföring, avsevärt mindre än ovan nämnda bolag (de är bara plockade ur luften, ingen annan koppling än att det var de som jag kom på...). Men vad jag förstår så är one:87s marknadsföring i dina ögon dålig medan de andras är OK. Det är där jag tycker man måste sätta upp en skiljelinje och se Max Larsson för vad han är och går för och att sen döma one:87 från vad de går för UTAN att väga in tidigare erfarenheter. Jag kan mycket väl inse att det är ett problem för de som har varit inblandade i Cirkus Max sen innan men inte mindre så anser jag att det kan vara bra att hålla lite is i magen.

Min liknelse med porslinsbutik är att den svenska MJ-marknaden är bräcklig på så sätt att det sällan finns utrymme för flera tillverkare av samma modeller, Roco har 80-talsvagnar, NMJ har 40/60-talare och Heljan hade 30-talare. Jag tror inte någon av dessa tre har haft planer på att göra samma vagnar som de andra redan gjort. När det inte finns underlag för konkurrens så är det en bräcklig marknad. Att som tillverkare gå in och berätta att man ska komma med Ditt och datt "sen" för att flera år senare åter dra in aviseringarna, det är för mig att gå in med basebollträ. Och från andra hållet, att som kund överdrivet kritisera en modell och tillverkare kommer ge väldigt lite, att såga någon med fotknölarna hjälper liksom inte för iom att en tillverkare har tagit en kostnad så kommer ingen annan att lägga ut samma peng igen, det är liksom bara att gilla läget... Därmed så ska man inte ta vad för skit som helst, det är inte så jag menar, men leverera kritiken med viss försiktighet, porslinet igen.

I fallet med din tråd så tolkade jag det som att du satte ner foten och sa att dessa, och enbart dessa, små-tillverkare går att räkna med. I nästa andetag så läste jag ditt inlägg som att du menade att andra göre sig inte besvär, de har ingen chans. Kanske jag misstolkade dig, men för mig var det tydligt vad jag trodde du menade... Jag läste ditt inlägg till största delen som ett nytt inlägg och räknade bort eventuella kopplingar till annat tjafs... Rätt eller fel, men så läste jag och jag höll inte med dig, det var också därför jag undrade vad du egentligen menade. Jag förstår nog lite bättre nu...

Jag anser INTE att one:87 är någon frälsare, men jag väntar med att döma tills jag vet vad de kan klara av. Mycket snack just nu men kanske de kan lyckas med att få ut en modell som faktiskt finns men som två andra inte har lyckats få ut på marknaden. Om de lyckas med det så ser jag det som positivt, gör de dessutom upp med saker som de egentligen inte alls har med att göra, då kan jag kanske bli lite imponerad. Om jag sen får se att de faktiskt kan följa upp med egna riktiga modeller så kanske jag uppnår ett förtroende för dom. Men innan dess, tja då har jag egentligen ingen åsikt...
Jag har läst det mesta om one:87, även om Max Larsson och har även personligen drabbats som tredje part av hans framfart. En av mina leverantörer slutade plötsligt att "lita på svenskar" rakt över linjen och det kostade mig lite extra pengar som jag fick ligga ut med under en lång tid 6-9 månader, så jo, jag känner till historien från flera håll. Jag har även blivit erbjuden att köpa upp delar av den produktion som företag gjort åt Max men avböjt... Vill INTE ta del av den soppan...
Men den historia som jag känner till kring Max Larson och hans olika bolag, forum, trix och annat fuffens, INGET av det rör one:87. Och om de som idag uttalar sig för one:87 (Max L undantagen) hävdar att det var ENDA sättet som Max lämnade öppet för att rädda modellen från skrotning hos tillverkaren i Asien, då må det vara så, vem är jag att misstro det? Jeco lyckades inte... Jag kan som mest ifrågasätta deras förmåga att bedöma risken att plocka in Max, men om det var ENDA sättet, tja då får jag tro dom. Återigen, allt som har hänt står med signaturen Max Larsson (och hans alias), jag har ALDRIG i den soppan någon sin sett någon av de andra. Därför så anser jag att det inte heller finns någon anledning att döma dom för det som Max har gjort... Där skiljer vi oss åt tror jag. Jag skulle nog gjort en hel del annorlunda än de har gjort, men det är inte min sak att besluta.

Jag ser inte one:87 som en solskenshistoria i någon färg, men om någon färg dyker upp kring dom så är det nog ändå rött...Dock utan rosor... Men återigen, jag kan ändå låta dom få en chans att visa att det som de säger är sant innan jag dömer. Min "dom" mot Max är redan på plats och den skiljer sig nog mycket lite från din...kanske mindre mustig men ändå i stort sett samma. 

Jag tror du misstolkar mig en smula, men jag vet inte hur jag tydligare ska försöka förklara att jag INTE ser sett likhetstecken mellan Max L och one:87, för mig är det två skilda verksamheter tillsvidare... Vi vet inte heller vad övriga ägare har sagt till Max efter hans inlägg på forumet, jag hoppas de sa till på skarpen att han INTE skulle gå ut med några "förklaringar". Jag tror också det är därför vi har sett både Theo och Richard i princip samtidigt har gått ut med meddelanden om vad som är på gång, ett försök att sätta ner foten och vara tydlig resulterade i att man trampade i ett getingbo... Så ser jag bakgrunden till det som har hänt...

Som ett exempel: En skillnad mellan Max affärer och one:87 är att de senare INTE kräver någon betalning förrän du har modellen i din hand, bara det är ett tecken på att de ändå försöker skapa ett bättre förtroende. Inga förskott eller andra trix, det är en skillnad som kan öppna för en annan bedömning.

Jag tror INTE att marknadsekonomin funkar som kapitalismen har tänkt sig på den svenska MJ-marknaden. Den är helt enkelt för liten, det finns inte utrymme för den konkurrens som skulle behövas, därför blir det ibland snett. Detta har jag försökt få tillverkare och leverantörer att förstå i över 10 år men det går trögt... Däremot så ser man ofta tecken på att precis just så är det... Så nej, man kan inte dra "kaptalistparalleller" för den svenska MJ-marknaden, jag ser den som sagt som "späd". Jag kan skriva massor om det men det är en annan diskussion (och den har redan tagits upp i andra trådar)
Det som finns till buds på svenska marknaden är inte så likt kapitalism, det är mer ett monpol och det beror helt enkelt på att de få kunder som finns räcker inte till två tillverkare, inte om det ska finnas någon sorts lönsamhet i det man gör. Ska det fungera riktigt bra måste man kanske tom mellan sig göra upp om att man kan göra vissa modeller vardera, men det är "kartell" och inte heller något som gillas. Nej, det som i så fall krävs är samarbete, överenskommelser och en 5-årsplan och återigen, det är inte kapitalism...

När det gäller vad som så "sturskt" utlovats från one:87 får stå för dom tills de har bevisat och konkretiserat vad de kommer att göra. Där är jag med dig helt, men nivån på "fantastiskt" återstår att se...

Nu är det bara ditt sista stycke kvar, och där håller jag i stort sett med. Och jag anar också att du inte fullt ut menade att bara de du hade listade var de som gäller när det gällde småtillverkare utan även andra, och att du välkomnar dom. Men stor eller liten, man måste visa vad som finns bakom de stora orden en vacker dag (och inte för sent) och det är den dagen domen faller... Låt även one:87 få den chansen, de är inte bättre än någon annan, men kanske inte sämre heller? Framtiden får utvisa...

Anders
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik