Författare Ämne: De bortglömda svenska små-tillverkarna  (läst 8024 gånger)

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.178
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #75 skrivet: mån 20 jul 2015, 10:13:53 »
För det andra så ska Herr Larsson enligt Oneeightyseven själva ha aktieägarminoritet och inte ha något att säga till om.

Men här går de fett emot sig själva för det stämmer inte alls.

Herr Larsson ville inte ha en summa pengar för rättigheterna till modellen av Xoa5/X5 utan en del av företaget enligt Oneeightyseven själva. Här är det alltså just "Herr Larsson" som dikterar villkoren för hur modellen ska komma att säljas. Herr Larsson "får" en del av företaget Oneeightyseven i utbyte mot att denna nya konstellation ska få "rädda" modellen av Xoa5/X5. Åter igen så är det Herr Larsson som dikterar villkoren för att detta företag över huvud taget ska existera eftersom deras främsta uppgift är att "rädda" Herr Larssons arv.

Herr Larsson ingenting att säga till om? Kyss mig i arslet att han inte har. :censor:

Öh, var säger de emot sig själva?

Max Larsson satt med trumf på hand i och med att han ägde modellen, men det upphörde ju i samma sekund som han sålde den till det nystartade företaget? Finns det överhuvudtaget något som tyder på att han har något att säga till om i företaget?
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
« Svar #76 skrivet: mån 20 jul 2015, 10:54:49 »
Men modellbilstillverkaren fick klartecken i Europadomstolen. Resonemanget gick så att avbildningen inte inskränker det ändamål för vilket Opel fått sitt skydd, nämligen att designa om marknadsföra bilar. Ingen kunde tro att det i modelltillverkarens kartonger fans en Opel på riktigt - man kunde se att det var en efterbildning. (Det går ju inte att få in en hel bil i en så liten kartong).
Resonemanget innehöll också att modelltillverkaren inte får sätta ett Opelmärke på något som inte är en Opel. Dvs det måste vara en tillräckligt trogen avbildning. Ospecificerad var gränsen går så klart.

Harald.

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
« Svar #77 skrivet: mån 20 jul 2015, 11:09:10 »
För det andra så ska Herr Larsson enligt Oneeightyseven själva ha aktieägarminoritet och inte ha något att säga till om.

Men här går de fett emot sig själva för det stämmer inte alls.

Herr Larsson ville inte ha en summa pengar för rättigheterna till modellen av Xoa5/X5 utan en del av företaget enligt Oneeightyseven själva. Här är det alltså just "Herr Larsson" som dikterar villkoren för hur modellen ska komma att säljas. Herr Larsson "får" en del av företaget Oneeightyseven i utbyte mot att denna nya konstellation ska få "rädda" modellen av Xoa5/X5. Åter igen så är det Herr Larsson som dikterar villkoren för att detta företag över huvud taget ska existera eftersom deras främsta uppgift är att "rädda" Herr Larssons arv.

Herr Larsson ingenting att säga till om? Kyss mig i arslet att han inte har. :censor:

Öh, var säger de emot sig själva?

Max Larsson satt med trumf på hand i och med att han ägde modellen, men det upphörde ju i samma sekund som han sålde den till det nystartade företaget? Finns det överhuvudtaget något som tyder på att han har något att säga till om i företaget?

Visst Calle... Kollade just att man kan titta hos bolagsverket hur ägarförhållandena i ett svenskt bolag ser ut. Men det kostar.
Så företaget äger hela rättigheterna och Max äger en (förhoppningsvis) liten del av företaget.
Det är den enkla vägen... Sen kan man dölja det med diverse bokföringstrick, då blir det svårare.
Jag tror inte dom som äger Oneeightyseven är dumma... Kontrollfråga? Skulle DU satsa pengar i ett företag där Max har röstmajoriteten. Trodde inte det.. ;)
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.041
  • alsum
« Svar #78 skrivet: mån 20 jul 2015, 12:12:17 »
Har provat liten tillverka ;). Tyckte allt bra men för tröttsamt och jobba jämnt och hela tiden. Löns inte fortsätta delar. För jobbigt. En del visste inte att man måste ha .......... .Då lika bra sluta delar. Orsak alla kunder törs inte kontakt med mig för att jag var helt Döv. Skriva på papper men alla ville inte skriva på och :sick: bara gick ifrån. Då förstod det. Löns inte fortsätta. Men tack i alla fal :handshake:l. Haft det trevliga kunder och pratade varandra om modeller. Jag ville inte skriva mer annars alla tyckte dumt gjorde modeller. :beer: :handshake: :party:

CalleA

• Veteran
« Svar #79 skrivet: mån 20 jul 2015, 22:49:22 »
Som jag skrev innan,  det finns massor med regler och praxis från andra håll men innan det prövatt på ett fall från vår bransch är det bara vår egen praxis som avgör... och då är vi tillbaka till det jag skrev innan... Det viktigaste är att "vi" enas om vad som gäller,  är det verkligen någon som vill blanda in den riktiga juridiken?

Jag tror att "vi" redan är överens om vad som gäller, problemet är de personer som av ena eller andra anledningen väljer att strunta i det. De personerna kommer du aldrig åt utan att blanda in "den riktiga juridiken".

Sweden

• Användare
  • Antal inlägg: 82
« Svar #80 skrivet: tis 21 jul 2015, 03:46:23 »
CalleA

Varför du överhuvudtaget frågar mig vad jag menar när du själv svarar på din egen fråga är för mig "Jävligt moget" som du uttrycker det. :sick:

Oneeightyseven 4 Dummies:

Max Larsson sålde inte rättigheterna till modellen av Xoa5/X5 till Oneeightyseven. Han "fick" en del av firman. Allt enligt dem själva. :wacko:

Öppna lädret och köp in dig i Oneeightyseven. Det är inte meningen att alla ska ha ett Herr Larssons arv. :lol:

Lasse
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

CalleA

• Veteran
« Svar #81 skrivet: tis 21 jul 2015, 08:28:18 »
Max Larsson sålde inte rättigheterna till modellen av Xoa5/X5 till Oneeightyseven. Han "fick" en del av firman. Allt enligt dem själva. :wacko:

Du får ursäkta, men det låter faktiskt helt orimligt att de skulle ge honom en del av företaget utan att kräva något tillbaka.

Ett erbjudande från en samling investerare att rädda projketet dök upp och en eventuell lösning på finansieringen av Xoa5 projektet började diskuteras. Slutresultatet blev ett nytt bolag som tog över Xoa5 projektet och finansierade det mot att jag fick en mindre del i bolaget samt att bolaget skulle ersätta kunderna som förskottsbetalat Xoa5. Min roll i bolaget är helt passiv och det var också ett villkor.

We had several discussions with Max Larsson, the original owner of the project. He was prepared to transfer the project into One:87. As compensation he would get a small minority share in One:87.