Författare Ämne: De bortglömda svenska små-tillverkarna  (läst 7965 gånger)

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #50 skrivet: mån 06 jul 2015, 19:03:23 »
Ännu mer.
http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=1459&hilit=piratkopiering&start=20

Diskussionen hade varit intressant om man var ute efter att hitta en grund till hur en etsning av ett föremål rent moraliskt inte skulle få utföras av någon annan aktör om föremålet finns framtaget tidigare.

Rent formellt så är det inte olagligt att ta fram ett identisk samma föremål.
I så fall skulle vi inte inte kunna ta fram etsplåtar för signaler bla.

Att ta fram en exakt kopia av ett föremål med samma grund egenskaper där det finns patent utfärdat, så kommer detta i en helt annan proportion.

Jag kan lite om det här, och det känns alltid bittert när ett liknande föremål dyker upp på marknaden med samma funktion för en modell som tidigare finns.
« Senast ändrad: mån 06 jul 2015, 19:30:42 av Bo »
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Johan S

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 879
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #51 skrivet: mån 06 jul 2015, 19:56:10 »
Känns inte som om någon är betjänt av att detta ältas igen.
Hälsningar,
Johan Stenson

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.435
    • http://loktok.blogg.se/
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #52 skrivet: mån 06 jul 2015, 20:35:55 »
Saknar två fina 08 småtillverkare i Lasse`s lista vilka jag har just nu på mitt byggbord.

SMJ - www.smj.org
Rimbo-Grande - www.rimbogrande.se

R-G nya hemsida har dröjt lite , men är enligt säker källa på gång.Gamla hemsidan finns här - https://web.archive.org/web/20100818212507/http://www.rimbogrande.se/startsv.html


LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.738
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #53 skrivet: mån 06 jul 2015, 20:48:28 »
Kopiering av etsplåtar är tveksamt, även om verkshöjden kanske är låg så har oftast etsplåtar vissa konstruktionsdetaljer som styrklackar och spår och dessa bör väl rimligen omfattas av något sorts mönsterskydd. Däremot är det tillåtet att göra en ny modell av samma förebild, varken Roco, Jeco, Fleishman, Lima eller Märklin har ju monopol på RC-lok, låt vara att det är olika underlittera ibland.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

TeVe

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #54 skrivet: mån 06 jul 2015, 21:21:41 »
Kopiering av etsplåtar är tveksamt,......

Kan du begrunne det juridisk, dv s i lagstifningen ?

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.738
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #55 skrivet: mån 06 jul 2015, 23:01:06 »
Nej, jag kan inte tillräckligt om immaterialrätt, men varför skulle etsplåtar för skalamodeller skilja sig mot annan varuframställning vad gäller möjligheten till mönsterskydd, varumärkesintrång eller kopiering? Möjligen blir verkshöjden för låg om etsarket i princip motsvar ett klippark med modellens 6 yttersidor noggrann återgivna.

I och för sig så har jag hört att tillverkare utanför mj beklagar sig över bristerna vad gäller möjligheterna att försvara patent och "generation gratis" har ju sin inställning klar vad gäller att betala för intellektuellt eller konstnärligt arbete som går att kopiera.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

nikson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 241
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #56 skrivet: tis 07 jul 2015, 00:48:06 »
Patent kan aldrig komma i fråga. Man kan t.ex. inte patentera en pdf-fil eller ritning. Man kan däremot (försöka) mönsterkydda sitt verk. Här krävs dock verkshöjd och det är Patent & Registreringsverket som bedömmer detta. Personligen tror jag inte att man kan få etsplåtar mönsterskyddade. P&R kan svara på detta per telefon. I slutänden är det en moralisk fråga om man vill kopia någon annans etsplåtar och tjäna pengar på detta. För eget bruk är det däremot inga problem. Där gäller inte ett eventuellt mönsterksydd.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #57 skrivet: tis 07 jul 2015, 08:03:28 »
Terje, det finns lagar om mönsterskydd, där framgår rätt tydligt (enligt mig som icke-jurist) att det som hände faktiskt var ett intrång på mönsterskyddet. MEN; för att kunna lagföra krävs en registrering och den tvivlar jag på att den fanns...

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Monsterskyddslag-1970485_sfs-1970-485/

Citera
Citat från: hanlof skrivet Igår kl. 18:04:58

Hej,

Vill minnas att det var en infekterad diskussion för 3-4 år sedan mellan bermod och Mikath....och att Etsmodeller var piratkopiering...med reservation för att jag kan minnas fel nu...

M v h Hans

Korrekt:  Mikat påsto at Etsmodeller bedrev piratkopiering..
....og som alltid når Mikat tar feil juridisk så ender han opp i moral og reiligion.. og kanskje annet.

Hepp! Här gick det väl ändå lite snabbt?! Jag har inte läst varje bokstav i länkade trådar, men jag har skummat dom och jag får nog påstå att detta är INTE korrekt... inte så som jag läser det...

Jag såg inga anklaganden om att företaget etsmodeller pekades ut som att vara piratkopior...? Däremot så hade en person som var initiativtagare till Etsmodeller några plåtar liggande som var Max Larssons som han ville sälja och gjorde det utan att försöka sälja dom som äkta vara. Ser inget fel i det men visst kan man diskutera etiken, moralen och lämplighet i det, precis som mikath gjorde, men någon juridisk diskussion var det väl ändå inte...?

Det var en debatt om främst det etiska, inte juridiska, i att vidaresälja piratkopierade etsplåtar mellan två privatpersoner som dessutom via telefon redde ut sina meningsskiljaktigheter sinsemellan. Det hade inte vad jag kunde se något med etsmodeller som företag att göra... Om det sen hände saker i kulisserna som jag inte känner till är en annan femma men jag kan inte se denna debatt som någon orsak till att Etsmodeller stängde, i så fall verkar det aningen förhastat (återigen min tolkning...).

Att mikath torgför sina åsikter om det moraliska, inte juridiska, i att vidaresälja plåtar som uppenbarligen är piratkopior har väl inte med något i denna tråden att göra?! (de såg enligt "kunniga användare" likadana ut men loggan var borttagen vilket då strider mot lagtexten, dock utan registreringen...) Jag tycker nog att mikath har rätt att tycka som han tycker likväl som andra har rätt att inte hålla med... Jag ser inte riktigt varför han ska få klä skott för ämnet i denna diskussionen?!

Nu är det väl OT, någon bra sammanfattning över svenska småtillverkare går inte att hitta i denna tråden längre... ;)

/Anders Ö

EDIT: Jag står fast vid mitt inlägg ovan, det skrevs baserat på det jag visste vid tidpunkten och kunde sluta mig till efter att ha läst på länkarna som finns i tidigare inlägg. Några hade jag inte sett tidigare och den enda kännedom jag hade av Etsmodeller var att de var med på Dream-track vid ett tillfälle, då talade jag med dom lite och tänkte kika mer på deras modeller men sen var de plötsligt borta...

Däremot så har jag nu via andra kanaler fått en betydligt tydligare redogörelse för hur läget låg, mer än de rykten och antydningar jag hade hört innan jag skrev inlägget.
Med den informationen så kan jag inte sluta mig till annat än att det finns en klar orsak till att Etsmodeller försvann, och den hänger ihop med det som diskuterats i denna tråden. Att det rent juridiskt inte går att definiera denna sorts kopiering som en "Piratkopia" är en sak, men det går att moraliskt/etiskt klargöra vilken sida av linjen som man bör hålla sig på... Om man är på fel sida så har man troligen sin tid utmätt som tillverkare, och där finns kärnan i problemet med Max Larsson och one:87...

Nåja, mina lösa trådar är ihopknutna igen, och jag släpper denna tråd igen...
« Senast ändrad: tis 07 jul 2015, 12:22:32 av kasoe »
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.967
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #58 skrivet: tis 07 jul 2015, 13:57:48 »
Etsmodeller stängde ned på grund av bombardemang av email som blockerade inlådan.
Efter ett tag ansåg sig Etsmodeller utmobbade varför de stängde ned.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.029
  • alsum
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #59 skrivet: tis 07 jul 2015, 15:09:52 »
Jag haft kontakt med etsmodeller men helt slut eller frågtecken. Varför vet jag inte?

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #60 skrivet: tis 07 jul 2015, 17:47:36 »
Etsmodeller stängde ned på grund av bombardemang av email som blockerade inlådan.
Efter ett tag ansåg sig Etsmodeller utmobbade varför de stängde ned.
-Per

Man kan ju ställa sig frågan vem som låg bakom denna händelse :|
 " KANSKE " :question: Frågan kan bli löst av någon som besitter visdomen.
« Senast ändrad: tis 07 jul 2015, 17:49:22 av Bo »
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 822
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #61 skrivet: tis 07 jul 2015, 18:38:16 »
Man kan nog gissa att det är någon eller några med modelljärnvägsintresse, som stod bakom emailbombningen :), om detta nu stämmer.

M v h Hans
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #62 skrivet: tis 07 jul 2015, 18:49:06 »
Man kan nog gissa att det är någon eller några med modelljärnvägsintresse, som stod bakom emailbombningen :), om detta nu stämmer.

M v h Hans

Och med koppling till debatten om " piratkopieringen "
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #63 skrivet: ons 08 jul 2015, 08:08:15 »
Vilka konspirationsteorier... Jag betvivlar starkt att det som antyds är med sanningen överensstämmande...
Jag har svårt att se att någon som håller på med att ta fram etsplåtar skulle orka lägga sådan energi i en E-postattack... Och om det var fallet så är det minst lika förvånande att en firma lägger ner enbart med det som motivering...

Genom åren har vi bland annat blivit hackade av islamister (Vår webshop fick plötsligt ett helt annat utseende...) och några andra fula knep, men jag kan inte se något av dom som anledning till att lägga av, gör man det så hade man nog inte vad som krävdes från början, t.ex. produkter som man tror på eller den orubbliga vilja som krävs för att driva småföretagande i en bransch där marginaler och möjligheter till stora vinster, eller ens vinster, är minimala... ;)

Jag tror snarare att det kan vara något i stil med nedanstående:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15082059.ab (INTE en färsk artikel, från 2012, typ samtidigt då detta hände...)

De värsta "hack" jag har upplevt från konkurrenter inom MJ-branschen är att de prenumererar på våra nyhetsbrev och att de stänger bort mig från att prenumerera på deras... ;) Att de skulle klara av att göra en DOS attack eller annat ser jag som helt orimligt, och OM de hade kunnat så hade vi nog hört mer om det...

Det finns en hel rad "enkla" förklaringar som jag tror är mer uppenbara och sanna än att det skulle röra sig om någon sorts uppgörelse inom den "undre svenska Mj-världen"... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

TeVe

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #64 skrivet: fre 10 jul 2015, 21:06:16 »
Anders
I din link til svensk lag leser jeg

4 a § Mönsterrätt får inte omfatta sådana detaljer i en
produkts utseende
 1. som uteslutande är bestämda av produktens tekniska funktion,
eller
 2. som måste återskapas exakt till formen och dimensionerna för
att den produkt som mönstret avser skall gå att mekaniskt
ansluta till eller placera i, kring eller mot en annan produkt
så att båda produkterna fyller sin funktion.

Dette går direkte imot etselplaten som mønster.

Etsmodeller / Mikat
Jeg mener det var en diskusjon  rundt Dg2 hvor Mikat gikk i taket over at Etsmodeller hadde kopiert ut en detalj fra et Roco-lok, tror det var blindhjulet og omgivninger.

Både Etsmodeller og Mikat kopierer. Den sistnevnte aksepterer det ikke, men likefult kopiere han andres design.
Enhver skalamodell er en kopi, enhver som designer skalamodeller kopierer.
Designretten ligger kun hos den som har gjort orignaldesignet og retten innebære også enhver for for skalering.

Rettet opp da citatfunksjonen ble feil.
« Senast ändrad: lör 11 jul 2015, 11:27:29 av TeVe »

Sweden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 82
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #65 skrivet: sön 12 jul 2015, 08:20:34 »
hanlof

Nej då. Inte alls. Jag målar inte fan på väggen. Jag ställer fortfarande endast fullständigt legitima frågor.

För det första så är Herr Larsson inblandad i Oneeightyseven hur än "du" eller någon "annan" vrider och vänder på det och hur än Oneeightyseven nu förklarar detta faktum. Så är det bara. Och detta om du nu läser punkt nummer två nedan.

För det andra så ska Herr Larsson enligt Oneeightyseven själva ha aktieägarminoritet och inte ha något att säga till om.

Men här går de fett emot sig själva för det stämmer inte alls.

Herr Larsson ville inte ha en summa pengar för rättigheterna till modellen av Xoa5/X5 utan en del av företaget enligt Oneeightyseven själva. Här är det alltså just "Herr Larsson" som dikterar villkoren för hur modellen ska komma att säljas. Herr Larsson "får" en del av företaget Oneeightyseven i utbyte mot att denna nya konstellation ska få "rädda" modellen av Xoa5/X5. Åter igen så är det Herr Larsson som dikterar villkoren för att detta företag över huvud taget ska existera eftersom deras främsta uppgift är att "rädda" Herr Larssons arv.

Herr Larsson ingenting att säga till om? Kyss mig i arslet att han inte har. :censor:

För det tredje så har Theo Magnusson själv skrivit att de "visste" att diskussioner som denna skulle uppstå med Herr Larsson fortfarande inblandad i det hela men om de nu visste om detta ja vad fan var de då inte förberedda och bemötte allt detta? Ja, ja jag har redan hört alla infantila bortförklaringar om sekretessbelagda statshemligheter och att Mr. Latten måste ha sko-storlek och personnummer för att ens bemöda sig att svara på t.ex. Lasse Ms frågor. För att inte tala om det förbannade jollret att man ska ringa Theo. :sick:

För det fjärde så verkar Oneeightyseven med ovan nämnda fakta vara ett mycket slafsigt och hastigt sammansatt företag.

För det femte så drar Herr Larsson mer eller mindre egen fördel av detta oavsett vad du eller någon annan påstår eller säger. Oavsett om han får en krona eller några av hans gamla affärer klaras upp ekonomiskt så är det för mig vedervärdigt om han gynnas på ett enda jävla sätt. :censor:

Seriöst. Tycker du och alla troende inte att något av allt detta ens är märkligt? Eller har ni köpt hela "kitet" med hull och hår som MJ-Sveriges nya frälsare? :emm:

Jodå. Jag är genuint intresserad av svenska modelltåg i skala 1:87/H0 och vill ha bra produkter från seriösa tillverkare.

Jag välkomnar "nya" aktörer på den svenska MJ-marknaden men eftersom det är en smått "skör" marknad så lyxar då åtminstone inte "jag" till det genom att köpa solskenshistorier som t.ex. Herr Larssons allt trams eller Oneeightyseven som inte kan svara på frågor om skumma fenomen och företeelser.

Mr. Latten har klart och tydligt klargjort att Oneeightyseven ska göra handgjorda modeller i mässing för kapitalstarka investerare och därmed ge sig in på Brimalm och NMJs nischade marknad med modeller av denna typ. Störst på detta är NMJ som har gjort en mängd modeller och som bekant är att Brimalm under många år har haft grava ekonomiska problem. De ska alltså konkurrera med Brimalm om handgjorda modeller i mässing, och i viss mån också med NMJ, och eftersom de har problem så har jag svårt att se att Oneeightyseven ska kunna lyckas. Vidare så är inte handgjorda modeller i mässing något som gynnar gemene man och MJ-hobbyn som helhet. Denna typ av modeller tillverkas för och riktas emot just kapitalstarka investerare och det är väl just det som det handlar om. En investering och något att visa upp än något man faktiskt köper för att köra även om vissa gör det.

Du kan kalla det vad du vill. Sågande, mörbultande eller fan och hans moster. Läs punkt 1 till 5 ovan om det är fortfarande är oklart.

Avslutningsvis så kan jag tala om för dig att mitt "sågande" av Oneeightyseven som du kallar det knappast kommer att påverka Oneeightyseven negativt oavsett vad den nu "egentliga" sanningen bakom det hela kan vara eller inte. Men låt oss leka med tanken att nu det kommer att levereras Herr Larssons arv. För det första så lockas de som har förskottsbetalat förbokningsavgiften att fullfölja sitt köp. För det andra så är "en del" på ren svenska så fruktansvärt kåta på allt som heter handgjorda modeller i mässing då det i deras ögon är status, lyx, exklusivt, nobless, och den enda och sanna och rätta vägen att de kommer att köpa.

Om jag sedan trots allt skulle ha rätt helt eller delvis spelar ingen som helst roll. Herr Larsson tilläts att hålla på i 10 år av "vissa" svenska MJ-utövare. Med det facit i hand kan vilken jävla skojare som helst ge sig in på den svenska marknaden för är det handgjort, exklusivt och mässing då köper folk vad fan som helst. :sick:

Lasse
« Senast ändrad: sön 12 jul 2015, 08:24:24 av Sweden »
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #66 skrivet: sön 12 jul 2015, 08:55:59 »
Saknar två fina 08 småtillverkare i Lasse`s lista vilka jag har just nu på mitt byggbord.

SMJ - www.smj.org
Rimbo-Grande - www.rimbogrande.se

R-G nya hemsida har dröjt lite , men är enligt säker källa på gång.Gamla hemsidan finns här - https://web.archive.org/web/20100818212507/http://www.rimbogrande.se/startsv.html

Tack loktok.

RG som tillgång är viktigt för alla byggare bla.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #67 skrivet: sön 12 jul 2015, 09:05:58 »
Lasses lista skulle vara möjligen intressant om det inte hade varit för allt annat som blir till focus.

När jag läser bla det sista inlägget så kan jag med all säkerhet säga att det är fel uppfattning om att mässingsmodeller, handgjorda eller ej skulle vara ett lockbete.

För egen del så bygger jag en del mässings modeller för att dessa inte finns att få tag på att köpa som färdiga utgåvor.
Hade tex Roco eller annan stortillverkare kommit ut med X0a7-X0a5 Mfl samt Ångloken B-A-F-J osv så hade jag med glädje köpt dessa.

Vad det anbelangar Herr Max affärer  och konstellationer så behövs det "nog" inte så värst mycket varning och skriverier, då alla vet var det slutar.
Så är min inställning till Max affärer.

Jag tror "hoppas" att alla andra MJ utövare kan ta sina egna beslut och bojkotta detta affärsidé.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #68 skrivet: mån 13 jul 2015, 09:19:35 »
Citera
Anders
I din link til svensk lag leser jeg

Läs också det jag skrev, OM det går att mönsterskydda en etsplåt får vi veta först den dagen någon försöker och jag tror inte det blir lätt att diskutera fram så det är OK med PRVs tjänstmän, men omöjligt är det inte förrän man har försökt och misslyckats, kanske flera gånger... ;)

Och nej, en skalamodell är INTE en kopia, det är en avbildning, kommer aldrig kunna vara något annat så att snacka om att det är "kopiering" är döfött.. Det är väl bara för arkitektur som det finns ett undantag som tar hänsyn till "skala", när det gäller ett lok eller en vagn så har originalkonstruktören rättigheten till kopior, men inte nödvändigtvis till avbildningar. Där pker man bara dit om man gör övertramp på "varumärkesskyddet"...

Allt är teorier till det prövats i domstol, och det får vi väl hoppas vi slipper. Det som är viktigt är inte att leta upp den exakta juridiska betydelsen av alla lagar som finns utan att "vi inom branschen" UTAN juridisk inblandning ser till att det blir det bästa klimatet för att ta fram och sprida modeller och att dela med sig till de som frågar och man kommer överens med och att bojkotta dom som bryter mot praxis. Om man börjar tumma på detta så kommer alla i slutändan vara förlorare...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

TeVe

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #69 skrivet: mån 13 jul 2015, 10:58:51 »
Citera
Anders
I din link til svensk lag leser jeg

Läs också det jag skrev, OM det går att mönsterskydda en etsplåt får vi veta först den dagen någon försöker och jag tror inte det blir lätt att diskutera fram så det är OK med PRVs tjänstmän, men omöjligt är det inte förrän man har försökt och misslyckats, kanske flera gånger... ;)

Och nej, en skalamodell är INTE en kopia, det är en avbildning, kommer aldrig kunna vara något annat så att snacka om att det är "kopiering" är döfött.. Det är väl bara för arkitektur som det finns ett undantag som tar hänsyn till "skala", när det gäller ett lok eller en vagn så har originalkonstruktören rättigheten till kopior, men inte nödvändigtvis till avbildningar. Där pker man bara dit om man gör övertramp på "varumärkesskyddet"...

Allt är teorier till det prövats i domstol, och det får vi väl hoppas vi slipper. Det som är viktigt är inte att leta upp den exakta juridiska betydelsen av alla lagar som finns utan att "vi inom branschen" UTAN juridisk inblandning ser till att det blir det bästa klimatet för att ta fram och sprida modeller och att dela med sig till de som frågar och man kommer överens med och att bojkotta dom som bryter mot praxis. Om man börjar tumma på detta så kommer alla i slutändan vara förlorare...

Hälsar,
Anders Ö

Innen design så gjelder rettigheten alle former for skalering, så ikke bare arkitektur.

Bransjeavtaler kan direkte stride mot lagen og EUs konkurransebestemmelser. En slik avtal om konkkuransebegrensning og boikott bør man avstå fra om man ikke vil risikere sin økonomi.

Terje

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #70 skrivet: mån 13 jul 2015, 15:55:43 »
Nu snackade vi om Z3 och det är en design signerad SJ. Dvs varje svensk är delägare... Det har jag kollat med SJ direkt, i princip förstod de inte frågan... ;-)

När det gäller modernare och designade fordon som tex Regina är det värre. Jag har kollat det också, med ABB, och det är svårare att få klart vad som gäller. ABB äger konstruktionen men designen är gjord av en designbyrå. Den jag snackade med avrådde från att chansa...

Konkurrens är svårt inom  vår hobby. Där har jag också diskuterat med konkurrensverket men de har svårt att se bortanför begreppet "ett modelltåg"...

Som jag skrev innan,  det finns massor med regler och praxis från andra håll men innan det prövatt på ett fall från vår bransch är det bara vår egen praxis som avgör... och då är vi tillbaka till det jag skrev innan... Det viktigaste är att "vi" enas om vad som gäller,  är det verkligen någon som vill blanda in den riktiga juridiken?

Anders
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.790
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #71 skrivet: mån 13 jul 2015, 20:29:10 »
Lite tidigare diskuterades i detta forum ett rättsavgörande om en logotype. Opel - tror jag det var - hade i Tyskland stämt en modellbilstillverkare för att det satt Opel-loggor på modellerna. Opel har registrerat sitt varumärke även för leksaker - de ger kanske ut en del egna.

Men modellbilstillverkaren fick klartecken i Europadomstolen. Resonemanget gick så att avbildningen inte inskränker det ändamål för vilket Opel fått sitt skydd, nämligen att designa om marknadsföra bilar. Ingen kunde tro att det i modelltillverkarens kartonger fans en Opel på riktigt - man kunde se att det var en efterbildning. (Det går ju inte att få in en hel bil i en så liten kartong).

Att man får avbilda byggnader framgår redan av upphovsrättslagen. Och så finns ju citaträtten som kanske kan anföras som grund för att man gör en liten Regina eller något annat.

Klart att ingen på ABB vågar säga ja. Nej är mycket enklare.
Bengt W
H0 2R DCC

TeVe

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #72 skrivet: mån 13 jul 2015, 21:40:41 »
Lite tidigare diskuterades i detta forum ett rättsavgörande om en logotype. Opel - tror jag det var -.........


Du tenker på denne:  http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15854.msg156627#msg156627
Som om jeg skulle ha skrevet det selv ;).

Tror konklusjone i den saken også gjlelder Regina. Jernbanematereill eller bil går vel ut på ett i forhold til skalamodeller.
Lagt til: Legg merke til at Opel ikke tok opp i saken selve nedskalleringen (kopi/eller avbildning om man vil) av bilen.

Terje
« Senast ändrad: mån 13 jul 2015, 21:47:12 av TeVe »

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #73 skrivet: tis 14 jul 2015, 08:37:03 »
Citera
Klart att ingen på ABB vågar säga ja. 
Visst är det så. Men det som gjorde mig tveksam var att det inte var ABB som ägde designen utan ett företag som lever på att designa. Mycket högre sannolikhet att de skulle agera och någon rättsprocess... nej tack... Detta var för övrigt ungefär samtidigt som allt natt med UP, DB, Ford, Opel m.m. vatten uppe vilket också bidrog...

Anders
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.790
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #74 skrivet: tis 14 jul 2015, 11:03:19 »
Håller med dig Anders. En litet trist sida av den moderna utvecklingen.
Bengt W
H0 2R DCC