Författare Ämne: De bortglömda svenska små-tillverkarna  (läst 7947 gånger)

Sweden

• Användare
  • Antal inlägg: 82
SV: De bortglömda svenska små-tillverkarna
« Svar #25 skrivet: fre 03 jul 2015, 05:25:06 »
hakang

Brimalm har mer och större problem än vad som officiellt har kommit ut så jag sätter noll och ingen tilltro till deras nu 7 år gamla "satsning" på den svenska marknaden. Vad jag vet eller känner till orkar jag dock inte gå in på för man ska inte "mata trollen" som du säger. Vad det gäller Hans Ryderwall och Rene Sjöstrand så må det vara år och dagar sedan de tog fram någon ny "etsplåt" men det förringar knappast de modeller som de faktiskt har tagit fram en gång i tiden.

Jag citerar dig:

Tillskott till småtillverkarfloran behövs! Speciellt som NMJ, Heljan, Hobbytrade etc skapar egen skepsis mot svenska marknaden av olika och spretande skäl. Att svenska modellrallare är en gnällig och oförskämd skara får de ju bevis för om de är dumma nog att läsa trådar på diverse svenska mj-forum.

Slut citat.

Eftersom det "inte" är Frälsningsarmén som "skänker" bort de svenska modellerna, utan vi konsumenter som faktiskt betalar för dem med våra surt förvärvade pengar, så är vi i vår fulla rätt att "reklamera" dessa samt ha åsikter och komma med (konstruktiv) kritik, särskilt om något inte stämmer eller produkterna är felande. Vad jag vet så är det "inte riktigt" vilda western ännu, även om nu risken är överhängande stor att det blir så, och dessutom så finns det konsumentköplagen etcetera, etcetera, etcetera som skyddar just konsumenter. Vidare så får du nog också ta och "idiotförklara" norskarna som också kritiserat NMJ rätt så saftigt.

Det hela handlar inte om Brio trä-tåg, renodlade leksaker eller tolkningar av verkligheten utan skal-modeller, alltså 3-dimensionella avbildningar av verkligheten, i detta fall skala 1:87/H0 och ingenting annat. Hur nära verkligheten var och en av tillverkarna kan komma beror oftast på den ekonomiska faktorn så naturligtvis kan "vissa" kompromisser uppstå och förekomma på ett eller annat sätt och mer eller mindre. Men med dagens moderna produktionsteknik så går det dock att tillverka modeller som ligger verkligheten "ruggigt" nära och detta har man t.o.m. anammat inom branschen för de som tillverkar Science Fiction-modeller med superskalenliga och superdetaljerade modeller från just Science Fiction-genren.

Av det som har framkommit t.o.m. från tillverkarna själva, som t.ex. skandinaviska Jeco och NMJ, så innebär tillverkning i Asien inte bara billigare möjligheter för dem att ta fram modeller i stålformar utan också en massa problem. Förutom det uppenbara, som t.o.m. NMJ själva har skrivit om i en av sina kataloger, att världsekonomin har påverkat kostnaderna för olja, stål och löner så har tillverkarna problem med att det "slarvas" på de Asiatiska fabrikerna. Då det förmodligen är alldeles för dyrt att anställa säg t.ex. en "Europé" som sköter bevakningen av produktkvaliteten och som hänger över axeln på företagen/arbetarna så har det kommit ut en hel del måndagsexemplar för att inte säga rent felaktigt konstruerade modeller på den svenska marknaden. Vidare så har det också framkommit att man i Asien inte heller kan ta konstruktiv kritik för då blir de ledsen på ögat och bojkottar dig genom att ta ett annat företags beställning före din egen. Att de sedan tydligen inte kan läsa ritningar är ett annat mycket välkänt problem och för att inte glömma språksvårigheter.

Och det är tydligen här som vi konsumenter som du skriver blir "...en gnällig och oförskämd skara." :wacko:

Okay. Så kan man då tydligen också resonera. Tig, lid och håll käften för vi är sååå snälla med er som tillverkar modeller åt er. Jaha? Okay? Verkligen? Ja så resonerar t.ex. NMJ och jag ska ge två fina exempel på det.

När det hade framkommit på svenska och norska MJ-forum att en del av NMJs modeller var "måndagsexemplar" av den ena eller den andra anledningen så dök det upp en artikel på NMJs hemsida som berörde detta men på ett smått märkligt sätt. I denna förklarade NMJ ingående om tillverkningsprocessen från idé till färdig produkt och om vi bara visste vilket "jobb" det var. När man läser mellan raderna i denna artikel så får man just känslan av att "Tig, lid och håll käften för vi är sååå snälla med er som tillverkar modeller åt er." är det man vill få fram istället för att säga som det "verkligen" är. Tyvärr så verkar denna artikel vara borta från NMJs hemsida då man för en tid sedan uppdaterade denna.

En signatur på Stinsen uppmärksammade i en tråd att en av NMJs G-vagnar som han hade köpt hade ett felaktigt individnummer. Han berättade också att han hade frågat om detta och fått svar av "Moe senior" och det var ett högst märkligt svar. Det spelade tydligen ingen roll då "ingen" bryr sig om att man tillverkar vagnar med olika individnummer. Detta är högst märkligt för då ställer man sig genast frågan varför de överhuvudtaget tillverkar vagnar med olika individnummer. Motsägelsefullt och högst märkligt.

Vad jag vet och känner till i alla fall så var det ingen som hade "spytt galla" på NMJ angående dessa fall utan att det var fullständigt legitima frågeställningar samt konstruktiv kritik från "betalande" konsumenter. Har t.ex. NMJ fått "måndagsexemplar" levererade från Asien så har de fått "måndagsexemplar" levererade punkt slut. Detta kan knappast konsumenterna läggas till last för och om de då kommer med konstruktiv kritik och/eller reklamationer så måste väl ändå NMJ ha så pass mycket civilkurage och acceptera dessa samt att på ett sunt och friskt sätt hantera detta faktum.

Ett annat intressant fall är när signaturen jonas_sth på modelltag.se hade köpt ett El13 (norskt ellok) för AC Växelström av NMJ via MJ-Hobbyexperten och detta visade sig vara just ett "måndagsexemplar" och recenserade denna på sitt forum. Jag orkar inte gå in på eller kolla exakt vad det var för fel i skrivande stund men förstår att Jonas var arg, ledsen och besviken över detta särskilt med allt strul som sedan följde att försöka att reklamera loket. Detta skulle han tydligen "inte" ha gjort då "Moe senior" skickade honom ett mindre trevligt mejl med suspekta undertoner.

Med tanke på vad signaturen "kasoe" säger om att den svenska (och norska) MJ-marknaden är "skör" så kan man verkligen som tillverkare "unna sig" lyxen att inte ens kunna ta konstruktiv kritik? Tydligen så kan man det. Jag skulle kunna räkna upp en hel del "snaskigt" om vissa av de skandinaviska tillverkarna men det är inte det som är själva poängen utan att man faktiskt har rätt att reklamera och framföra konstruktiv kritik när varor är felande eller felaktigt konstruerade.

Jag vet inte hur "du" resonerar men om en modell är en färdigmodell så bara "ska den" vara att sätta på spåret och köra med utan att man ska behöva "karva" i och göra "åverkan" på den. Om du nu tycker att det är okay så får det i så fall stå för dig personligen men räkna inte med att alla andra ska tycka eller resonera på exakt samma sätt som dig. Vidare så är det inte alla som är lika händig som dig, mig eller Nisse Nilsson Pysslingsson och så är det bara. Ska MJ-utövare behöva avstå från t.ex. svenska MJ-produkter bara för att man ska stryka tillverkare, som har problem med produktionen i Asien, medhårs för att de väljer att tillverka med åtminstone sedan ett 15-tal år tillbaka ökända problem med just tillverkning i Asien? Tydligen men får man då "pisk" för detta korkade resonemang så får man skylla sig själv som tillverkare.

Men så har vi en s.k. grå-zon inom MJ-branschen.

Jag tänker inte starta en diskussion om vilket som är den enda, sanna och rätta vägen av 2-räls/DC Likström eller 3-räls/AC Växelström men om man rallar den senare kategorin så kan det som välkänt är dyka upp en del problem med likströmsmodeller på 3-räls. Att det finns "Märklinister och 3-rälsrallare" det kommer vi aldrig ifrån och att dessa vill ha 3-rälsversioner av likströmsmodellerna är tillverkarna väl medvetna om då det finns pengar att hämta där. Nu är jag sanningen och säga långt ifrån någon expert i ämnet 2-räls på 3-räls men vad jag har förstått så finns det några grundläggande problem mellan dessa.

Då det allra största utbudet av t.ex. svenska modeller tillverkas för just 2-rälssystemet och är mer skalmodeller, 3-dimensionella avbildningar av verkligheten, så börjar problemet där då 3-rälssystemet inte direkt är det mest skalenliga av de två. Som jag har förstått det så gör många tillverkare av likströmsmodeller det enkelt för sig genom att t.ex. slänga en släpsko under ett likströmslok vilket kanske inte alltid fungerar klockrent. Kanske man i vissa fall skulle ha behövt tillverka ett speciellt chassi just för loken i 3-rälsversion vilket dock kan bli alldeles för dyrt varför man väljer den enkla utvägen. Detsamma kan man väl säga om person- och godsvagnar för likström i 3-rälsversion då man måste ha "Märklin-hjul" med elefant-flänsar, för att de ska kunna rulla utan problem på Märklin-räls, men som ofta tycks medföra att dessa hjul inte riktigt "får plats" på de skalenliga likströmsmodellerna.

Här uppstår då vad jag kallar en grå-zon. En del av tillverkarna av likströmsmodeller vill inte göra specifika chassin för 3-rälssystemet och 3-rälsrallarna är märkes- och systembundna och då uppstår det en konflikt mellan dessa. Kanske måste 3-rälsrallarna sänka sina krav på att likströmsmodeller ska fungera på Märklins samtliga skenor av C, K och M-typ? Här kan jag se "kritiken" från 3-rälsrallarna som "konstruktiv" eftersom modellerna också marknadsförs och säljs för att kunna fungera på 3-räls. Samtidigt så kan jag förstå tillverkarna om de bara testar och gör modeller för att kunna fungera på C-räls. Ett Moment 22 alltså.

Men "ingen regel utan undantag" sägs det och det finns några fall där det faktiskt gnällts oförskämt mycket.

Heljan är ett sådant fall. Särskilt efter att Ola "Likhströmsverken" Ahlström har förklarat varför "vissa" saker med t.ex. de nitade 30-talspersonvagnarna vart fel. Inte för att jag personligen kände till dessa "små-fel" på vagnarna när jag köpte dem men jag gillade dem dock inte mindre efter att Ola hade förklarat saker och ting. Det Ola beskrev var om man använde sitt vanliga sunda bondförnuft och förmåga till logiskt tänkande fullständigt acceptabla skäl till de fel som fans. Om jag minns rätt så var det brist på fotografier av vagnstypen som var ett av skälen. Ett annat var väl brist på information/referensmaterial då det inte var Sveriges "alla" kunniga rallare som hjälpte Heljan för att få fullständigt sådant utan några få som bidrog med vad "de" visste och kände till. När man sedan får höra att det verkade som om Heljan hade tänkt göra alla vagnarna i 30-talsserien så som t.ex. resgodsvagnar, restaurangvagnar, sovvagnar och t.o.m Kungavagnen så blir man ledsen över att de piskats på ren svenska åt helvetet för mycket.

Deras Ång-F är en enormt fin modell särskilt i den uppgraderade Version 2, jag har F 1202 och 1207 i uppgraderad version i min samling, även om det hela började väldigt olyckligt för Heljan. Vad jag förstår så var det slarv från fabriken i öst samt mindre konstruktionsfel som gjorde att först den förbokade och delvis förskottsbetalade F 1200 "Guldmodellen" och sedan F 1202 och 1207 floppade.

T21 är också en kanon-fin modell även om det är lite "vingel" att öppna loket och pula in en dekoder. TMX och TMY är också fina modeller även om de har ingjutna ledstänger och 2-dimensionella boggier.

Men. Och jag säger men. Och det är lite av Moment 22. Hade Heljan varit mer öppna och haft en viss "transparens" (insyn) med de problem de fick så kanske "gnället" inte hade varit så stort och omfattande. Detsamma gäller Hobby Trade, Jeco och NMJ som med den ena eller den andra eller flera produkter i sitt sortiment har haft problem med från fabrikerna i öst. Jag är övertygad om att hade de haft mer kontakt med sina konsumenter och gjort press releaser på svenska, norska och danska MJ-forum så hade MJ-folket haft mer förståelse och mer tålamod med de problem som de har mött i öst genom åren. Men visst. Vill de bita sig själv i arslet så får de.

Angående gråt och andra tjurigheter i sandlådan

Vad det gäller just kategorin "gnäll" så är väl skällsorden "Kina-plast och Kina-rappell" gnäll om något då det i "vissa" fall har tjatats till leda om. Att man inte skulle kunna tillverka modeller i Asien och att plasten där är rappell är ingenting annat än ren och skär bullshit. Som jag har skrivit ovan så är det andra faktorer som slarv och bristande produktkontroll som gör att det kommer många måndagsexemplar från den sidan av världen. Och detta kan som sagt vi konsumenter inte läggas till last för genom att tillverkarna inte kan lösa detta problem och har fått för sig att vi ska acceptera felaktiga och felkonstruerade modeller.

Och så har vi det där jävla och totalt uttjatade skällsordet "niträknare" som verkar ha fastnat i pannbenet på en del. Eftersom modelltåg handlar om skalmodeller, åter igen alltså 3-dimensionella avbildningar av verkligheten, i detta fall i skala 1:87/H0 så borde dessa "gnäll-spikar" ha fakta klart för sig. Anser man att modelltåg är detsamma som Brio trä-tåg, renodlade leksakståg och tolkningar av verkligheten och att skalenlighet och detaljer är totalt ovidkommande så kanske man ska ta och hålla sig till den sandlåda man leker i.

Och om du nu ska starta ett korståg över MJ-Sveriges orättvisor så kommer du att stå inför en enorm och mycket svår uppgift. Ska vi ge oss in i den diskussionen så finns det riktiga "riks-puckon" i MJ-Sverige som du kan jaga och som är ett betydligt "större" problem för hobbyn än mig. Klassiska citat som "Det är inte meningen att alla ska ha en Roco Dm3" och "Det är bara att öppna lädret och köpa Brimalm om man vill ha kvalitet" lär hamna i MJ-Sveriges "Hall of shame" då de knappast gynnar hobbyn. Eftersom den fuktiga och tunga "terror-värmen" har anlänt Sverige så orkar jag inte gå djupare in på denna diskussion och lämnar den därhän.

Nej hakang. Det är ingen "konspiration" och jag har ingen "dold" agenda. :wacko: :lol:

Lasse - Arsle och komplett idiot. Kärt barn har många namn. Aschberg-are bl.a. Oooops! Glömde ADHD-are.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.573
« Svar #26 skrivet: fre 03 jul 2015, 07:42:59 »
De stora problemen i Kina är väl att fabriker slått igen, nära nog monopolställning av en tillverkare, svårt att behålla personal samt snabbt stigande löner, dom skulle väl fördubblas inom fem år tror jag.

Sen undrar jag bara, hur vet man att en Sci-fi modell är skalenlig?  :P

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

nikson

• Användare
  • Antal inlägg: 241
« Svar #27 skrivet: fre 03 jul 2015, 08:16:36 »
Lasse - Arsle och komplett idiot. Kärt barn har många namn. Aschberg-are bl.a. Oooops! Glömde ADHD-are.
Du glömde bipolär. ;) Det har jag fått heta många gånger.

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 312
« Svar #28 skrivet: fre 03 jul 2015, 08:32:50 »
En aktör på den svenska marknaden som inte får glömmas är da915, www.da915.se. Han levererar de flesta av de 80-talsvagnar som Roco inte levererat. Dessa är baserade på Rocovagnar med modifierade sidor och ibland tak.  På samma vis, men baserat på NMJ-vagnar, levererar han restaurang-, sov- och postvagnar av 60-talstyp. Båda typerna är av utmärkt kvalitet. Visst de kostar, men det ligger en hel del insatsprodukter och arbete i priset.

Sweden

• Användare
« Svar #29 skrivet: fre 03 jul 2015, 19:35:24 »
Rickard95

Här har det skett en rejäl "massuppfittning" tyvärr. :emm:

Angående min användning av ordet "lobba" (lobbying). Ord kan ha fler betydelser än ett och användas i fler sammanhang och situationer än en. Och så är det i detta fall när jag har använt ordet "lobba" om det du gör med Oneeightyseven. Den generella missuppfattningen om just "lobbying" är att det är synonymt med att man får pröjs för att driva och få igenom någonting på ett oärligt och oetiskt sätt. Men så är "inte" fallet.

Ta en titt på Wikipedia på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lobbying

Här kan man se att "lobbying" inte alltid är synonymt med att få pröjs. Med den generella och felaktiga uppfattningen folk har om "lobbying" så kan jag på ett sätt förstå att du och en del andra uppfattar det som om jag anklagar dig för att ta mutor. Men och andra sidan så har ni den generella och felaktiga uppfattningen om vad "lobbying" kan innebära och därför drar förhastade slutsatser som är felaktiga.

Mitt användande av ordet "lobbying" kan alltså missuppfattas men mitt användande av det är "inte" fel per se. Jag använde aldrig ordet för att påstå och anklaga dig för att du tar mutor från någon av dessa tre företag. Visst kunde jag ha använt mig av t.ex. ordet "gratis-reklam" vilket du faktiskt gör men det är "du" och en del "andra" som inte riktigt känner till ordet "lobbying" och dess fulla mening och användningsområden.

Så, då var det utrett en gång för alla.

Jag står dock för att jag finner din "gratis-reklam" för Oneeightyseven som smått märklig. Richard Latten har klargjort att deras tillverkning ska handla om "exklusiva" färdigmodeller som Xoa5/X5. Denna och dessa framtida färdigmodeller är ingenting som vad jag kan se att du är intresserad av och har råd med. Tro nu dock inte att jag hackar på dig för att du inte har råd med modeller för 25000 papp för det gör jag inte. Med tanke på detta så förstår jag inte ditt korståg vad det gäller Oneeightyseven för jag ser helt enkelt ingen logik i det. Jag ser inte heller någon som helst logik i att Oneeightyseven verkar vara totalt oförmögna att föra sin egen talan.

Du och en del andra påstår att jag målar fan på väggen och får det att verka som om jag lider av paranoida vanföreställningar vad det gäller Oneeightyseven men det får stå för er det då det inte är någonting annat än ren bullshit. Så länge ingen av er är utbildade nevrologer eller psykologer så kan ni stoppa upp era uttalanden om min mentala status där solen inte skinner för det är också ren bullshit. Men visst. Nu för tiden så är det uber-populärt bland totalt okunniga att ställa diagnoser på folk särskilt när man som ett 5-årigt barn inte får som man vill i sandlådan. Vidare så målade "du" och en del "andra" själva fan på väggen angående mitt användande av ordet "lobbying" och ni själva fick det att framstå som om ni själva också hade just paranoida vanföreställningar.

Nattsvart, mycket sjuk och mycket ironisk humor är "inte" synonymt med mentala sjukdomar eller diagnoser.

Angående Oneeightysevens totala tystnad och ovilja att svara på de fullständigt legitima frågeställningar som finns. Inte för att min privata ekonomi har med någon av er att göra men säg att jag har tillräckligt med cash för att kunna köpa alla tre versionerna av Xoa5/X5 från Oneeightyseven. Tror du eller någon annan att jag ens skulle beställa dessa modeller och lösa ut dem mot postförskott på På-sten med tanke på just de fullständigt legitima frågeställningar som finns men som är obesvarade?

Vidare så kan du läsa det som jag skrev till hakang angående "gnället" på svenska MJ-utövare för svar på denna fråga om nu svaret skulle vara oklart för dig.

Nej Richard. Det är ingen "konspiration" och jag har ingen "dold" agenda. Jag känner inget s.k. hat till dig. Jag tycker bara att du agerar märkligt och för konstiga resonemang vid vissa tillfällen. Jag vet vad jag skrev på "Mötesspåret" och att jag skulle sitta hemma och gråta floder över den mobbing du säger att jag är utsatt för är ingenting annat än en vanföreställning. Ska vi gå in på mobbing så är jag ett av dina allra minsta problem så ge dig istället ut på jakt efter den herre som hånade och häcklade dig för att du lade upp din digitala startsats på köksbordet och testade lok och vagnar för att sedan visa bilder och film från just det köksbordet. Jag kör själv på köksbordet i brist på plats och ser inget som helst fel eller problem i det men "någon annan" ökänd person störde sig något gräsligt på att du gjorde det.

Ja jag har förstått att en del av er tydligen har väldiga problem med att jag skriver MJ-artiklar och har en större samling svenska och norska modeller för varför drar ni annars upp det titt som tätt och använder det som någon slags skällsord? Yeah! And fuck you too! som R.J. (Kurt Russell) MacReady sade i John Carpenters The Thing från 1982. Vad jag kommer att bli ihågkommen för råder det delade meningar om. Som en del vet så är jag inte speciellt förtjust i att få "ryggdunkningar" och feta "superlativer" varför folk sällan ger mig beröm offentligt. Men det innebär inte att det inte finns de som uppskattar det jag gör för svensk MJ-hobby för det går att kontakta mig privat vilket många gör för att vissa sin uppskattning. När jag får detta tar jag mycket ödmjukt emot denna uppskattning men det jag gör behöver jag ingen uppskattning för eftersom jag älskar att dela med mig av just det jag gör till andra likasinnade.

Vad det gäller Johan Molin. Vi är inte kamrater som spelar bridge om kvällarna. Vi hade dispyter en gång i tiden men det rann ut i sanden då vi huserade på olika håll efter att Stinsen dog en plötslig och hastig död. Johan räckte ut handen och tyckte att "bygones are bygones" och eftersom jag "inte" är omöjlig så gjorde jag detsamma. Men bara för det så hånglar vi "inte" upp varandra i U-båtsbrygga och vi konspirerar inte heller mot varandra. Vi är två MJ-utövare som språkas vid om MJ-hobbyn ibland som de allra flesta andra med andra ord. :lol: :party:

Lasse - Bipolär amatörförfattare med flyttkartonger

Sweden

• Användare
« Svar #30 skrivet: fre 03 jul 2015, 21:37:09 »
Kenneth.2

Varsegod. :)

Förstår vad du menar med svårigheten att tillverka "vissa" modeller. :up:

Ja du. Tåg är de flesta i de yngre generationerna inte speciellt intresserade av. :disapprove:

ulwen

Jo det stämmer. Hobby Trade gick mycket riktigt i konkurs 2013. F 2010 uppstod dock snabbt då det tydligen ska vara samma folk men ett "nytt" företag. Stålformarna till de modeller som tillverkades finns kvar, var väl bara någon laglig teknikalitet som försenade flytten av dessa från det gamla till det nya företaget, så modellerna är inte borta utan befintligt lager är slutsålt. De danska versionerna av He/Icps lär vara på gång och tydligen ska de svenska också vara på gång så man ska väl inte räkna ut Hobby Trade/F 2010 ännu.

Johan S

Ja dessa är icke att förglömma. :up:

LLJ

Som ovan. :up:

hanlof

Där kan vi vara ense. Rene Sjöstrand säljer ännu.

Svante Andersson

Enligt NMJs Moe Senior så kan man inte tillverka ånglok annat än i mässing har norskarna skrivit om på norska MJ-forum. Märkligt uttalande av honom. :pinch:

Ja du. För dem gäller bara en massa "annat" som t.ex. "Kissie i Byxan" och "Paradise Dårhotell". :wacko:

LeoArietis

Ja de förtjänar minst lika mycket uppmärksamhet som det "nya" företaget.

Visst är den det men små-tillverkarna gör det som inte massproducenterna och storserietillverkarna vill göra som färdigmodeller.

Lönsamhet för små-tillverkare lär nog finnas mer eller mindre då PerlModell är den största av de små även om Per Lindgren trappat ner på äldre dagar.

Förvisso men idealism spelar stor roll när det handlar om mindre kommersiellt gångbara modeller som jag skrivit ovan till dig.

Ja om nu inte någon "seriös" kan ta över produkterna från små-tillverkarna och fortsätta att tillverka dessa.

simonarvestrand

Tack. :)

Ja "Party Poopers" finns det gott om. :sick:

71

Jo det inräknat också.

Enkelt! Många av de som designar Science Fiction-objekt, men inte alla, gör ritningar eller modeller i en viss skala baserat på hur stort det "verkliga" objektet skulle ha varit om det fanns i verkligheten. Det är med hjälp av dessa fakta och själva filmmodellerna som man sedan kan göra skalmodeller av. :P

nikson

Ja kärt barn har många namn så jag lade till det i min CV. :lol:

A4 4468 The Mallard

Oh ja. Man ska definitivt också komma ihåg Da 915 som har gjort enormt mycket för svensk MJ-hobby med sina målningsvarianter och konverterade vagnar. :up:

Lasse alias Mr. Knastertorra Fakta

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.904
« Svar #31 skrivet: lör 04 jul 2015, 01:13:55 »
Först och främst, den här tråden är nu vad den är men det finns helt klart ett behov av en ANNAN tråd (eller kanske snarare lista) med/för alla småtillverkare som tillverkar nyttigheter för Sveriges modellrallare.

Trådstarten var ju helt inriktad på rullande materiel men det finns ju så mycket annat man behöver, och ibland hittar. Mycket av detta poppar upp då och då från nån hobbyist som tar fram nåt intressant för egen del och sen erbjuder överex till mer allmän försäljning, men ofta försvinner dessa små juveler in i tystnaden utan att få den uppmärksamhet de förtjänar.

Med detta sagt, här kommer några kommentarer till Swedens drapa riktad till mig.

- Konstruktiv kritik är nog oftast välkommen, hur välkommen den är beror säkert ofta på hur den framförs. Den kritik du framfört mot one87 verkar i mina ögon varken konstruktiv eller framförd på nåt särskilt smakfullt sätt.

- Olika tillverkare har naturligtvis olika ambitionsnivå och därmed också olika prisbild. En del väljer att tillverka exklusiva modeller i små serier med relativt höga priser, andra gör enklare modeller för den som inte vill/kan lägga så mycket pengar på just den här hobbyn. Man måste alltså till exempel inse och acceptera att alla inte har råd med allt. Till exempel måste man nu fundera på vad man helst har, ett X5-tåg eller 25000 kronor. (Tidigare har man behövt välja mellan Brimalms B-lok eller 9 papp, Rocos senaste Rc-lok eller 2-3000 spänn osv.). Och gillar man inte balansen värde-kostnad får man ta konsekvensen av det. Värre är det inte.

- Jag menar inte att Sveriges mj-konsumenter är gnälliga och oförskämda. Däremot är många skribenter på våra mj-forum onödigt gnälliga och onödigt oförskämda. Rena felfinnarligan utan några som helst sociala färdigheter… Men glöm inte bort att det bara är en ofantligt liten del av hobbyutövarna (konsumenterna) som överhuvudtaget frekventerar något av våra forum.

- Ett exempel på kommentarer/gnäll som alltid dyker upp när nåt svenskt presenteras brukar vara av typen ”varför gjorde dem inte vagnen i utförandet från 1930/1940/1950/1960/1970/1980/1990/2000/2010 istället, nu tänker i alla fall inte jag köpa nåt…”. Och inte ens experter i ämnet klarar av att bena ut hur lok/vagnar ska vara märkta, hur fasen ska man kunna begära att allt blir korrekt då? (Det finns väl iofs två experter som faktiskt KAN bena ut det, T Tell och B Japlin, men mer är det nog inte, och inte ens de är alltid helt säkra).

- Jag vill inte kommentera någon specifik tillverkare i negativa ordalag. Åsikter och erfarenheter har jag men känner inte att jag behöver torgföra dem här.

- Står helst över diskussionen om 2R/3R och hur tillverkare ska hantera sin produktutveckling. Har starka åsikter i ämnet men känner inte att jag behöver torgföra dem (heller) här.

- Hade jag haft planer att ta fram modeller till försäljning så hade jag inte presenterat någonting till någon (utom Tell/Japlin…) förrän grejerna stod på hyllan i hobbyaffärerna. Och jag hade inte lämnat ut någon information om företaget alls. Till någon. Någonsin. Och när det ändå kom ut skulle jag inte kommentera. Något. Nånstans.

- När jag var liten var det Japan som tillverkade lågkvalitativa kopior av bra grejer tillverkade i andra länder. Sen gick utvecklingen via högre krav, högre kvalitet, högre löner/kostnader till det läge Japan är i idag. (Hur länge sen var det ni hörde frasen ’japanskit’?) Korea följde efter, Taiwan kom väl sen, och Indien blir väl näst i raden. Kina ligger på samma utvecklingskurva och kvalitet och kostnader kommer säkert stiga på samma sätt som för Japan. 

- Hela stycket om ’niträknare’ håller jag med om.

- Angående ditt avslutande stycke om riks-puckon osv: Glöm inte att jag tycker att orättvisor är bra! Jag tycker inte att allt är för alla! Bl.a. för att alla helt enkelt inte har samma preferenser. Och så undrar jag om inte det där ”Det är inte meningen att alla ska ha en Roco Dm3” är mitt uttalande från början?

- Jag älskar dig ändå och fortfarande!
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #32 skrivet: lör 04 jul 2015, 08:55:26 »
Trådens ämne har tappats bort på vägen.

Personligheter och tabelluppsättning för d:o och tjafs skulle forumet behöva skaffa en ny kategori. ;)
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 544
    • HNoll
« Svar #33 skrivet: lör 04 jul 2015, 13:26:38 »
Hallå  :)

Rickard95

Här har det skett en rejäl "massuppfittning" tyvärr. :emm:

Angående min användning av ordet "lobba" (lobbying). Ord kan ha fler betydelser än ett och användas i fler sammanhang och situationer än en.
Ta en titt på Wikipedia på engelska.

Jag personligen har inga problem med att förstå engelska. Men det finns säkert en och annan som kanske inte behärskar språket fullt ut (Inge konstigt med det alls). Men detta forum heter väl just "Svenskt Mj-forum" och här använder vi det Svenska språket när vi skriver.

Eller kan vi fritt välja vilket språk som ska användas i trådar?

Z43
Ja man kan tycka det särskilt med tanke på det jag kommer att skriva till hakang nedan.

hakang
Ahum. Att vissa personer kanske inte är riktigt bevandrade med det engelska språket är vanligt sunt bondförnuft och ren logik och med tanke på denna "soppa" så kan det vara av vikt för dessa att fullständigt kunna förstå vad Richard Latten faktiskt skriver om.
Lasse

Ok... Skall vi skriva på svenska eller engelska? Skall vi skriva på svenska men andemeningen skall tolkas på engelska... Jag är förvirrad... ;)

Rickard95
Jag står dock för att jag finner din "gratis-reklam" för Oneeightyseven som smått märklig.
Lasse

Vad är märkligt och vad är det för gratisreklam? Du fick möjlighet att ringa Theo men avböjde. Om du fått alla chanser att reda ut om så bara ett av de frågetecknen som finns med Theo och ONE:87 men avböjer, skall då jag då få skit för att jag tar mig tid och gör något aktivt istället för att spekulera på forumet.

Rickard95

Denna och dessa framtida färdigmodeller är ingenting som vad jag kan se att du är intresserad av och har råd med. Tro nu dock inte att jag hackar på dig för att du inte har råd med modeller för 25000 papp för det gör jag inte. Med tanke på detta så förstår jag inte ditt korståg vad det gäller Oneeightyseven för jag ser helt enkelt ingen logik i det. Jag ser inte heller någon som helst logik i att Oneeightyseven verkar vara totalt oförmögna att föra sin egen talan.
Lasse
Jag är inte intresserad av Xoa5 modellen. Mitt intresse för modelltåg baseras på de tåg jag såg som liten i början på 80 talet samt de tåg jag åkt med på 80 talet. Man kan se om man följt mina inlägg att detta innefattar Da, Hg, Ma, Rc. Att jag sedan har lite modernt 80 tal samt lite invandrade modeller får ses som att jag tycker dessa modeller är snygga eller att jag finner dem intressanta. Även Xoa7 samt paprikatåget X9 är saker jag finner intressanta. Skulle jag köpa en Xoa7 eller en X9 för 25 tusen. Troligtvis inte. Om dessa 2 modeller som står högst upp på min önskelista kommer bli verklighet får framtiden utvisa. Den information jag fått innefattar inte framtiden för dessa modeller. Att ha råd eller tycka att modellen inte är värd så mycket pengar är skilda saker. Framtiden och kommande modeller får visa om jag har råd ;)

Mitt så kallade korståg kanske har ett syfte att lyfta fram och komma med positiv kritik för att ge dem motivation att fortsätta ta fram svenska modeller som vi aldrig annars skulle få se. Att hela tiden bara få både motiverad och omotiverad kritik kommer troligtvis inte motivera dem att ta fram mer svenska modeller. Att starta denna tråd hoppas jag inte syftade på att jag på något sätt vill förringa våra byggsatstillverkare. Jag är ingen byggare och det skall respekteras och inte vändas/vridas på till något negativt kring våra andra tillverkare oavsett inriktning på deras verksamhet. Vill jag lyfta fram en eventuell framtida tillverkare av färdigmodeller så kan jag väl få göra det :???:

Det har sagts förut. Att man som tillverkare inte ger sig in i några som helst diskussioner kan bero på att det sällan blir bra i slutändan. Och i detta säregna fall där Max är inblandad kan man inte annat än dra slutsatsen att det kan/kommer bli så. Tala är silver tiga är guld.

Rickard95
Nej Richard. Det är ingen "konspiration" och jag har ingen "dold" agenda. Jag känner inget s.k. hat till dig. Jag tycker bara att du agerar märkligt och för konstiga resonemang vid vissa tillfällen. Jag vet vad jag skrev på "Mötesspåret" och att jag skulle sitta hemma och gråta floder över den mobbing du säger att jag är utsatt för är ingenting annat än en vanföreställning. Ska vi gå in på mobbing så är jag ett av dina allra minsta problem så ge dig istället ut på jakt efter den herre som hånade och häcklade dig för att du lade upp din digitala startsats på köksbordet och testade lok och vagnar för att sedan visa bilder och film från just det köksbordet. Jag kör själv på köksbordet i brist på plats och ser inget som helst fel eller problem i det men "någon annan" ökänd person störde sig något gräsligt på att du gjorde det.
Lasse

Känns som du missuppfattat vem det du skriver om ovan var riktat till. Absolut inte dig Lasse...

Rickard95
Vad det gäller Johan Molin. Vi är inte kamrater som spelar bridge om kvällarna. Vi hade dispyter en gång i tiden men det rann ut i sanden då vi huserade på olika håll efter att Stinsen dog en plötslig och hastig död. Johan räckte ut handen och tyckte att "bygones are bygones" och eftersom jag "inte" är omöjlig så gjorde jag detsamma. Men bara för det så hånglar vi "inte" upp varandra i U-båtsbrygga och vi konspirerar inte heller mot varandra. Vi är två MJ-utövare som språkas vid om MJ-hobbyn ibland som de allra flesta andra med andra ord. :lol: :party:
Lasse
Tala är silver tiga är guld. :emm:

Jag tycker vi har nått klimax och vi kan vara goda forumvänner. Jag har stor respekt för dina inlägg om Mj och uppskattar dem och vill säga med beröm att de senare inläggen från dig Lasse visar på den Lasse jag vill känna igen sedan tidigare. Jag är öppen för vidare diskussion via Telefon då det blir lättare att säga det man vill ha sagt och andemeningen kommer inte i kläm.

Mvh Rickard :up:

BO
Trådens ämne har tappats bort på vägen.

Personligheter och tabelluppsättning för d:o och tjafs skulle forumet behöva skaffa en ny kategori. ;)

Denna tråd hänger lite ihop med One:87 - Xoa5 tråden.
Jag tror forumets moderatorer haft överseende med detta och sett till den oenighet som råder och de möjligheter som funnits att reda ut dem. Jag tycker tonen i inläggen nu är goda.
« Senast ändrad: lör 04 jul 2015, 13:39:31 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 822
« Svar #34 skrivet: lör 04 jul 2015, 14:45:13 »
Man kan i alla fall inte klaga på trådens underhållningsvärde :) ;).

Bra inlägg av hakang och Rickard. Jag tycker det är svårt att bli irriterad på Lasse Sweden...då det lyser igenom i dina inlägg att du är genuint intresserad av modelljärnvägar :) och vill ha bra produkter från seriösa företag. Det jag inte håller med dig om är din åsikt om One:87...tycker att du målar f-n på väggen. Jag välkomnar varje ny aktör i modelltågsbranschen, som kan tillverka de där modellerna som vissa verkligen vill ha och dessutom är beredda att casha upp för. Jag kan... betala 25 000 kr :) för en modell, men gör det inte. Motorvagnar är heller inte min prio ett. Visst har man säkert totalt lagt ett sexsiffrigt belopp på mj under åren, men har en egen slags "limit" på max 10 000 för en modell. Jag kan inte försvara ett köp inför mig själv på 25 kkr  för en enda modell, men respekterar dom som gör det! Jag tycker också att du, Lasse Sweden, skall låta One:87 få leverera produkterna och avvakta lite med din sågning, eller åtminstone lägga en brasklapp, dvs att det kan bli bra? :D Personligen är jag övertygad om att modellerna kommer att 1) levereras 2) kommer att ha hög kvalitet. Dessutom inga förskottsbetalningar, så har svårt att se en problematik här.

M v h Hans
« Senast ändrad: lör 04 jul 2015, 14:47:36 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

KES

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #35 skrivet: lör 04 jul 2015, 17:31:51 »

Eftersom det "inte" är Frälsningsarmén som "skänker" bort de svenska modellerna, utan vi konsumenter som faktiskt betalar för dem med våra surt förvärvade pengar, så är vi i vår fulla rätt att "reklamera" dessa samt ha åsikter och komma med (konstruktiv) kritik, särskilt om något inte stämmer eller produkterna är felande.

Det hela handlar inte om Brio trä-tåg, renodlade leksaker eller tolkningar av verkligheten utan skal-modeller, alltså 3-dimensionella avbildningar av verkligheten, i detta fall skala 1:87/H0 och ingenting annat.

Jag vet inte hur "du" resonerar men om en modell är en färdigmodell så bara "ska den" vara att sätta på spåret och köra med utan att man ska behöva "karva" i och göra "åverkan" på den.

Och så har vi det där jävla och totalt uttjatade skällsordet "niträknare" som verkar ha fastnat i pannbenet på en del. Eftersom modelltåg handlar om skalmodeller, åter igen alltså 3-dimensionella avbildningar av verkligheten, i detta fall i skala 1:87/H0 så borde dessa "gnäll-spikar" ha fakta klart för sig. Anser man att modelltåg är detsamma som Brio trä-tåg, renodlade leksakståg och tolkningar av verkligheten och att skalenlighet och detaljer är totalt ovidkommande så kanske man ska ta och hålla sig till den sandlåda man leker i.

Det här var ett klockrent inlägg om svensk-MJ i dag.

Det bästa som skrivits ur ett (MJ-)konsumentperspektiv sedan Krister Brandts dagar under "Allt om Hobby":s topperiod!

Det är ju självklart att vi MJ-konsumenter ska ställa krav både på modeller, tillverkare och handlare!

Tack Sweden!!!

nikson

• Användare
« Svar #36 skrivet: lör 04 jul 2015, 19:47:29 »
Jag håller med föregående talare. Jag har lärt mig massor av Sweden genom den mustiga munhuggningen. Tillverkare jag inte känt till och andra tillverkares bakgrund och andras uppgång och fall. Inte illa pinkat av en Messerschmitt med hybris som lider av Aspberger, ADHD och är ett Bipolärt praktarsle - möjligen ett högrövat d:o.  ;)

hanlof

• Stammis
« Svar #37 skrivet: lör 04 jul 2015, 19:54:28 »
Hej,

Bra att ni två (KES och Nikson) lärt er massor av Sweden :O...men det Sweden skrivit är mycket välkänt för de modellrallare som hållit på med detta...ett tag :), inga nyheter alltså. Min poäng är istället att man skall undvika att, som Sweden gör, såga nya mindre mj-företag...då det är ganska ont om dom. Ge dom en chans först alltså!

M v h Hans

Sweden

• Användare
« Svar #38 skrivet: sön 05 jul 2015, 04:04:13 »
Rickard95

Jag förstod att den kommentaren skulle komma så det var inte otippat. :lol:

Men visst jag ska förklara då det är fullständigt logiskt. :party:

Att ord kan ha olika innebörd i olika sammanhang var för mig uppenbart så jag sökte på Internet vad som fanns skrivet om just "lobbying" då vissa oftast ifrågasätter det jag säger mer eller mindre och på ett eller annat sätt. Detta var för att gardera mig mot eventuella "mothugg" av diverse karaktär och udda logik som oftast förekommer i diskussioner som t.ex. denna. Bland de första förslagen med länkar till sidor som avhandlar ordet "lobbying" så dök Wikipedia upp. Jag kollade då både hur engelska och svenska Wikipedia beskrev ordet och fenomenet.

Svenska Wikipedia beskrev endast ordet ur den synvinkeln att det handlar om korruption samt oetiskt och omoraliskt agerande inom politiken och affärsvärlden etcetera. Engelska Wikipedia beskrev dock ordet att man utan ekonomisk ersättning kan just "lobba" för någonting och det var "det" som jag ville få fram. Valet föll därför på att länka till engelska Wikipedia för att de gav en mer nyanserad bild av ordets innebörd. Jag tänkte också länka till svenska Wikipedia men tyckte det var totalt meningslöst av ovan skäl.

Konstigare än så var det inte. :lol:

Det är "fler" som ställer samma frågor om Oneeightyseven som jag gör vilket jag antar att du faktiskt "inte" har missat. Istället för att "alla" ska ringa var sitt samtal till Theo så är det inte bra mycket bättre och enklare att han går ut med en officiell press release där han svarar på de frågeställningar som har uppstått? Jag ser ingen som helst logik i det och varför måste var och en som ställer frågor nödvändigtvis ringa? Det ger enbart en känsla av att sära och söndra och varför detta måste ske i det fördolda begriper jag inte ett endaste dugg. Det är trots allt inte några statshemligheter vi pratar om.

Det här med att tillverkare inte skriver för att de bara får skit köper jag inte ett endaste dugg så det är enbart en banal bortförklaring. Vi kan ta ett exempel och det blir NMJ och deras fet-kraschade storsatsning på 60-talspersonvagnarna. Vart någonstans har de t.ex. skrivit om eller gjort någon press release om dessa på de svenska MJ-forum som finns? Jag känner då inte till något sådant. Vart har de själva överhuvudtaget skrivit något om sina svenska produkter på de svenska forumen? Jag har då aldrig sett det så att t.ex. de inte skulle skriva på svenska MJ-forum för att de har fått skit stämmer då inte. Och när kritik mot deras svenska produkter har framkommit på svenska MJ-forum varför går de då inte ut och svarar på detta för att reda ut begreppen? För att man inte vill ha kritik så klart.

Jag har redan skrivit vad jag tycker är märkligt med ditt agerande angående Oneeightyseven men jag ska upprepa mig.

1) Varför kan de inte föra sin egen talan? Halsfluss eller?

2) Du är själv inte intresserad av Xoa5/X5.

3) Det är ingenting som du själv har sagt är kapitalstark nog för.

4) Richard Latten har klargjort att det är Brimalms nischade marknad de ska ge sig in på för de som är kapitalstarka.

5) De satsar alltså inte på gemene man och marknaden i sin helhet.

6) Om du nu har fått veta allt så varför kan då du inte berätta.

7) Är det officiella uppgifter för en person i taget på telefon så varför inte officiellt för alla på en gång.

8) Varför tar du dig tid för något som av ovan nämnda punkter i tanke inte gynnar dig själv.

Vad dina intressen är vad det gäller epoker och fordon från dessa förstår jag helt och fullt. Det du dock bör komma ihåg är varför t.ex. Märklin, Roco, Heljan, Hobby Trade/F 2010, Jeco och NMJ gör de svenska modeller som de gör och varför svenska små-tillverkare gör byggsatser i mässing, nysilver, vitmetall och resin-plast som de förstnämnda "inte" gör. För de förstnämnda så handlar det om vad som är kommersiellt gångbart för massproduktion och storserietillverkning med stålformar som kostar stora och grova sedlar. För små-tillverkarna som gör byggsatser och konverteringssatser så handlar det om vilken tillverkningsmetod som är billigast för dem för att kunna ta fram modeller. Att det blir byggsatser är för att ska det vara färdigmodeller så måste montörer anställas och betalas och baaam det kostar pengar som ökar priset radikalt. Det är därför Brimalms handbyggda färdigmodeller kostar en hel månadslön för en låginkomsttagare och inte för att de skulle vara klädda med bladguld.

Jag har sagt det förut och säger det igen. De kommer aldrig att kunna massproducera svenska modeller som t.ex. Märklin och Roco av uppenbara och logiska skäl. Tror man det ja då vet man allt bra lite om affärer, ekonomi och tillverkning etcetera. De kommer aldrig att kunna storserietillverka svenska modeller som t.ex. Heljan, Hobby Trade, Jeco och NMJ av lika uppenbara och logiska skäl. Fast dessa företag redan är etablerade så har de likt sig förbannat precis som många andra företag världen över fått problem med kina-produktionen av tidigare nämnda skäl så det kan Oneeightyseven fet-glömma. Kvar är då den svenska små-tillverkar nischen med byggsatser och konverteringssatser samt handgjorda färdigmodeller och det är den sistnämnda kategorin som Richard Latten har sagt ska vara deras business. Med tanke på hur läget är med Brimalm så kan jag varken förstå eller begripa vad det är Oneeightyseven ska klara av som inte Brimalm klarar.

Jag förstår din tanke bakom det du gör och den är nobel men med ovan nämnda fakta och faktorer så blir det tyvärr mest bara ett önsketänkande. Tillverkarna gör "inte" modeller till oss för att de är så "snälla" utan för att det är det levebröd de har valt och de tjänar pengar på det även om de kan ha ett "eget" intresse av modelltåg. De tar fram de modeller de har kalkylerat kan vara kommersiellt gångbara, ibland kan de dock misslyckas av diverse skäl, och så länge de säljer modeller och tjänar på det så kommer de att tillverka. Om de skulle vara känsligare för kritik och framförallt konstruktiv sådan att de slutar att tillverka köper jag inte heller och om inte annat så är de då föremål för många folklivsforskare och psykologi-studier som ett särskilt känsligt släkte eller ras.

Nej jag tror "inte" att du förringar de redan befintliga svenska små-tillverkarna. Det jag däremot reagerade på var din plötsliga "entusiasm" om Oneeightyseven av ovan nämnda skäl. Då jag av ovan nämnda skäl också inte förstår den så tog jag tillfället i akt att påtala att det fortfarande finns befintliga små-tillverkare.

Jag åtminstone "respekterar" att du inte är byggare för alla är inte det av en eller annan anledning. Jag orkar inte gå in på vilka anledningar det nu kan råka vara men de är fullständigt logiska och det är absolut ingenting konstigt med det. Visst får du lyfta fram tillverkare av färdigmodeller men av vad som har framgått så är det varken dig, mig eller gemene man som Oneeightyseven beskriver att de ska tillverka för och framförallt vad de "ska" tillverka.

Om du med tanke på vad du önskar däremot lyfter fram Janne Wallin och hans Jeco så har jag inga som helst problem med det och ser det mer logiskt för han tillverkar modeller i vår prisklass som dessutom är just färdigmodeller. Det är bara synd att Janne har haft stora problem med tillverkningen i Kina som har sabbat så mycket för honom. Först vart det problem med deras första Kina-tillverkare MKT-Model Korea Trading, de som har gjort Herr Larssons arv Xoa5/X5 som Oneeightyseven nu ska nasa av, och sedan med den senaste, nyaste och andra tillverkaren i Kina vad de nu heter. Jag menar... Det fick ju Janne att plocka ner kommande modeller från hemsidan.

Angående stycket om "konspirationer" etcetera så var det med mycket sjuk, svart och ironisk humor "så inga hårda känslor" (no hard feelings). :lol: ;)

Jodå. Inga problem som helst. Vi "är" goda forumvänner. Samtal live får dock komma framöver. Jag har tyvärr häcken full med skit, ha... ha... ha... tvetydigt budskap, sedan misshandeln för över 5 år sedan, rätts- och försäkringsmässiga sådana, att jag har tusen och en sak att deala med som fullkomligen äter upp mig och mitt liv levande.

M.V.H.

Lasse pappkasse.

Sweden

• Användare
« Svar #39 skrivet: sön 05 jul 2015, 21:59:10 »
Uppdaterat...

...listan med en svensk små-tillverkare som jag hade glömt bort nämligen Etsmodeller som är en annan relativt ny aktör på den svenska marknaden. :up:

Lasse

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #40 skrivet: sön 05 jul 2015, 22:19:47 »
Uppdaterat...

...listan med en svensk små-tillverkare som jag hade glömt bort nämligen Etsmodeller som är en annan relativt ny aktör på den svenska marknaden. :up:

Lasse

Som du har noterat idag så är ju inte Etsmodeller aktiva längre och hemsidan inaktiv, efter en del tråkigheter utifrån, vilket är synd.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

nikson

• Användare
« Svar #41 skrivet: mån 06 jul 2015, 10:03:39 »
Som du har noterat idag så är ju inte Etsmodeller aktiva längre och hemsidan inaktiv, efter en del tråkigheter utifrån, vilket är synd.
Intressant. Då vet du förmodligen något som vi andra kanske har missat. Har du lust att utveckla vidare?

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #42 skrivet: mån 06 jul 2015, 11:36:44 »
Intressant. Då vet du förmodligen något som vi andra kanske har missat. Har du lust att utveckla vidare?

Detta kan säkert Bertil Modin ( bermod ) själv redogöra för.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Cunhalasse

• Användare
  • Antal inlägg: 424
« Svar #43 skrivet: mån 06 jul 2015, 13:10:17 »

Det är tre år sedan de plötsligt upphörde med verksamheten. Det är bara att gå in på deras hemsida som än så länge finns kvar.

http://www.etsmodeller.se/
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.967
« Svar #44 skrivet: mån 06 jul 2015, 16:55:01 »
Bertil kan kommentera med förstahandsinfo men det handlade i stort om avundsjuka från annan tillverkare, bombardering av email för att krascha mailen och spridande av felaktigheter.
Tråkigt! Etsmodeller hade fått överta Bosse Ekmarks original så mycket var på gång att åter produceras.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

kasoe

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
« Svar #45 skrivet: mån 06 jul 2015, 17:42:04 »
Citera
...handlade i stort om avundsjuka från annan tillverkare...
Kan inget om detta och vet inte om detta är sant, känner bara till att de försvann nästan lika snabbt som de dök upp...

Däremot så vill jag återknyta till det jag skrev innan, detta om att den svenska marknaden är "bräcklig" ("glasbutiken" osv...). OM det finns någon sanningshalt i detta så påvisar det precis det jag menade, det är ont om plats på svenska marknaden och om någon gett ut en modell så är det osannolikt att den återkommer från någon annan... Här var det i så fall någon som var framme med basebollträt igen... Gäller tydligen både små och stora tillverkare...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #46 skrivet: mån 06 jul 2015, 17:45:57 »
Bertil kan kommentera med förstahandsinfo men det handlade i stort om avundsjuka från annan tillverkare, bombardering av email för att krascha mailen och spridande av felaktigheter.
Tråkigt! Etsmodeller hade fått överta Bosse Ekmarks original så mycket var på gång att åter produceras.
-Per

Jodå detta stämmer till fullo.
Pratade med Bertil och kunde bara höja på ögonbrynen " Är detta sant "
Denna tillverkare som det handlar om gick igång med att ta stora debatter kring Piratkopiering.
Dubbelmoral.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

hanlof

• Stammis
« Svar #47 skrivet: mån 06 jul 2015, 18:04:58 »
Hej,

Vill minnas att det var en infekterad diskussion för 3-4 år sedan mellan bermod och Mikath....och att Etsmodeller var piratkopiering...med reservation för att jag kan minnas fel nu...

M v h Hans

« Senast ändrad: mån 06 jul 2015, 18:15:17 av hanlof »

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #48 skrivet: mån 06 jul 2015, 18:13:43 »
Hej,

Vill minnas att det var en infekterad diskussion för 3-4 år sedan mellan bermod och Mikath....och att Etsmodeller var piratkopiering...med resevation för att jag kan minnas fel nu...

M v h Hans

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=46&t=563&hilit=etsmodeller&start=20
Bläddra lite i dessa sidor och skapa er en egen uppfattning.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

TeVe

• Användare
  • Antal inlägg: 46
« Svar #49 skrivet: mån 06 jul 2015, 18:37:14 »
Hej,

Vill minnas att det var en infekterad diskussion för 3-4 år sedan mellan bermod och Mikath....och att Etsmodeller var piratkopiering...med reservation för att jag kan minnas fel nu...

M v h Hans

Korrekt:  Mikat påsto at Etsmodeller bedrev piratkopiering..

....og som alltid når Mikat tar feil juridisk så ender han opp i moral og reiligion.. og kanskje annet.