Författare Ämne: Ur led är tiden  (läst 747 gånger)

nikson

• Användare
  • Antal inlägg: 241
Ur led är tiden
« skrivet: tis 21 jul 2015, 21:23:25 »
Jag har länge tänkt att komplettera minsamling av Märklins 44:or och köpa den saknade GC-varianten. De andra köpte jag nya för 1400 kr respektive 1600 kr men nu ska jag helt plötsligt betala nästan det dubbla för Green Cargo-varianten. Är den gjord av guld eller?  ;(

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 569
SV: Ur led är tiden
« Svar #1 skrivet: tis 21 jul 2015, 22:53:12 »
GC-T44:an har ju ljuddekoder installerad. Det höjer väl priset en del. Sen kostade inte de föregående T44 modellerna 1400:- och 1600:- ursprungligen.

Det verkar som att handlarna tog in för många av de förra loken, och fick REA ut en del av dom. Jag betalade runt 1600:- för min orangea T44. Ursprungspriset låg närmare 2000:-. Den blå var väl rätt så dyr när den kom ut? Runt 2500:- eller något sådant?

Du får vänta och se ifall samma sak händer nu och GC-loken sjunker i pris framöver.

Edit: Det verkar vara Märklins gamla Nohab-ljudprojekt (vem som nu tagit fram det) som använts i GC-T44:an. Priset på den orangea T44 tycks förresten ha gått upp, nu när lagren börjar ta slut...  http://www.trainshop.se/n/productinfo.php?product=56

Trainshops aktuella pris på ett lätt begagnat lok.
« Senast ändrad: tis 21 jul 2015, 23:46:31 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

nikson

• Användare
  • Antal inlägg: 241
SV: Ur led är tiden
« Svar #2 skrivet: ons 22 jul 2015, 07:48:59 »
Jag tänkte nog inte på att det både var digitaliserat och hade ljuddekoder. Det är möjligt att det motiverar priset. Den röda och den blå köpte jag direkt när dom kom så där hade jag nog tur med priset. Lite surt är det i alla fall med den gröna. Alla mina lok och vagnar hamnar i vitrinskåp så dekodrar har jag ingen större nytta av. Kör gör jag i skala N.