Författare Ämne: Röd-vit-blå T43 i Lund  (läst 1600 gånger)

Tågman

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 264
Röd-vit-blå T43 i Lund
« skrivet: tor 16 jul 2015, 17:14:42 »

Igår så var jag på Lund C och plötsligt kommer ett sådant rullande med ett antal gula vagnar som jag gissar är någon typ av "spårläggningsvagnar".
Har aldrig innan sett det här loket i verkligheten, trodde inte det fanns.

Såg jag fel eller???

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #1 skrivet: tor 16 jul 2015, 18:04:05 »
Kan det ha varit Three T:s T43 nr 250 du såg?

http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=374&lokid=2364

Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

Tågman

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 264
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #2 skrivet: fre 17 jul 2015, 06:38:26 »
Jag såg det bara en kort stund och delvis skymt bakom buskar så mitt svar är, jag vet inte.
Tack för ditt svar

Padde81

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 98
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #3 skrivet: fre 17 jul 2015, 16:19:46 »
Inte helt omöjligt det pågår ett större banarbete sträckan Teckomatorp-Kävlinge-Lomma-Arlöv och dem gula vagnarna kan nog vara makadam transport

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #4 skrivet: fre 17 jul 2015, 17:14:09 »
IBAB målade 2006 om T43 222 i den gamla "trikoloren" inför järnvägens 150-årsjubileum (har jag för mig). Jag fotade den i Östersund 2007:



Sen tror jag att ytterligare en har målats om rätt nyligen.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #5 skrivet: fre 17 jul 2015, 18:25:48 »
IBAB:s 222 i trikolor målning har länge gått som växellok i Ö-sunds trakten. Den gick i nästan daglig växlingstjänst ut till Lugnviks industriområde och hämtade vagnar bla.a från mitt förra jobb. Kanske gör den det fortfarande?

Järnvägsmuseet restaurerade nyligen en T43, nr 235 till nära ursprungsutförande och lackade den i klassisk trikolor-lackering.

http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=868185

/Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #6 skrivet: fre 17 jul 2015, 19:49:28 »
T43 222 går numer Mellan Tägten & bangården i Borlänge  :up:
Dragandes på timmervagnar i Rush Rails regi.
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

fernis

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 773
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #7 skrivet: lör 18 jul 2015, 09:39:28 »
En bild på 222 tillsammans med 213
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: T43 222 i uppdrag på egen hand
« Svar #8 skrivet: lör 18 jul 2015, 11:39:15 »
Originalet är alltid bäst ...!
Men inte alltid renast.

- o000oo -

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #9 skrivet: lör 18 jul 2015, 14:22:27 »
@Fernis: Tack för uppdatering om var 222:an håller hus. :up:

@d680ae: Håller med. Trikoloren är svåröverträffad.

222:an var påskjutslok i maj 2013 när IBAB körde ångtåg med E2 1182.




Hytten så som den såg ut 2013. Strax efter att den döpts till "Carina" av IBAB.

Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #10 skrivet: lör 18 jul 2015, 21:34:31 »
..
@d680ae: Håller med. Trikoloren är svåröverträffad.
...




...

Mvh Jocke

Förvisso är trikoloren-färgställningen mycket tilltalande som grund för utseendet på SJ T43, men inte vilken variant som helst.
Åldrade fordons återställande till något som skall föreställa originalutseende gör mig alltid lite misstänksam. Modellbyggare bör vara noggranna med att verifiera autentiskt utseende på sina förebilder om man inte just vill ha en modell med mer modern men fejkad återställning som förebild.
I det aktuella fallet med T43 222 stör det mig något att man inte lagt mer möda på att hitta historiskt korrekta typsnitt på littera- och nummermärkningen på buffertbalk och hyttsida. Avvikelserna med namngivning och logga på hyttsidan är rätt uppenbara och därmed harmlösa avsteg från "originalet" som man inte kan missunna nuvarande nyttjare. Typsnittsavvikelserna är mer försåtliga då det krävs bra referenser från ursprungligt utseende för att avslöja. Likaså är det en något märklig konstnärlig frihet man unnat sig i att låta vinghjulsemblemet på A-huven vara i guldgult i stället för det ursprungliga silvergråa

Därav min uppfattning att originalet är bäst.
- o000oo -

Andy

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #11 skrivet: lör 18 jul 2015, 23:34:03 »
Att efterlikna ett driftslok kan väl aldrig vara fel...
/A
« Senast ändrad: lör 18 jul 2015, 23:45:52 av Andy »

Andy

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #12 skrivet: lör 18 jul 2015, 23:41:42 »
Fel...
« Senast ändrad: lör 18 jul 2015, 23:43:44 av Andy »

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Röd-vit-blå T43 i Lund
« Svar #13 skrivet: sön 19 jul 2015, 00:25:12 »
..
@d680ae: Håller med. Trikoloren är svåröverträffad.
...


...

Mvh Jocke

Förvisso är trikoloren-färgställningen mycket tilltalande som grund för utseendet på SJ T43, men inte vilken variant som helst.
Åldrade fordons återställande till något som skall föreställa originalutseende gör mig alltid lite misstänksam. Modellbyggare bör vara noggranna med att verifiera autentiskt utseende på sina förebilder om man inte just vill ha en modell med mer modern men fejkad återställning som förebild.
I det aktuella fallet med T43 222 stör det mig något att man inte lagt mer möda på att hitta historiskt korrekta typsnitt på littera- och nummermärkningen på buffertbalk och hyttsida. Avvikelserna med namngivning och logga på hyttsidan är rätt uppenbara och därmed harmlösa avsteg från "originalet" som man inte kan missunna nuvarande nyttjare. Typsnittsavvikelserna är mer försåtliga då det krävs bra referenser från ursprungligt utseende för att avslöja. Likaså är det en något märklig konstnärlig frihet man unnat sig i att låta vinghjulsemblemet på A-huven vara i guldgult i stället för det ursprungliga silvergråa

Därav min uppfattning att originalet är bäst.
Okej då förstår ja hur du tänker. Nej T43 222 är långt ifrån någon bra referens för modellbyggare som vill bygga/detaljera en T43 som dom såg ut när dom togs i tjänst. Det kryllar av avvikelser både i lackering och tekniskt utförande.

Järnvägsmuseets T43 235 är mer korrekt i typsnitt. Sen finns det lite tekniska detaljer som inte stämmer med originalutförandet ("lådan" ovanför fläkten, förstärkningskrysset på taket). Kul dock att sandlådorna har hittat tillbaka till boggisidorna.

Tar man Jecos modell av nr 222 i trikolor-lackeringen så stämmer den ju inte med varken aktuellt utförande eller leveransutförande. Så det är valfritt för hemmaknåparen att antingen back-data modellen till originalutförande, eller modernisera den till det nya original "inspirerade" utförandet.

Själv utgick jag från Bengt Spades fina bok om T43:an när jag "gick lös" på min Jeco modell.


Fortfarande fattas sandlådorna, typsnittet på siffrorna är lika som på IBAB:s lok och gråfärgen på chassidetaljerna är egentligen alldeles för ljus...
« Senast ändrad: sön 19 jul 2015, 00:35:20 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.