Författare Ämne: One:87 - Xoa5  (läst 13219 gånger)

Utloggad richardvoorhaven

• Användare
  • Antal inlägg: 33
One:87 - Xoa5
« skrivet: mån 22 jun 2015, 12:45:21 »
Dear all,

I read all the postings in this forum regarding the Xoa5 project and comments and speculations surrounding this project. I herewith take the opportunity to clarify a few things from my side. I can read and understand Swedish but writing is difficult. That is why this message is in English.

Like some other persons in the Swedish MJ-scene, I am one of those that pre-ordered a Xoa5 model a long time ago. Since my pre-order I have been following this project and I noticed quite well that this project was going down the drain, my guess at the time was , as a result of lack of funding.

Although I live and work in the Netherlands as a lawyer, I have a special interest in Swedish railways and Swedish model railways as well since I was a child. This is because part of my family on father’s side is living in Sweden. I have a special interest in the Swedish railway scene of the 1980´s, which is the time when I started travelling in Sweden on my own. In 1985 during one of my interrail tours in Sweden I saw the X5 in regular traffic and this EMU immediately became one of my favorites, which explains my interest in the model since it was first announced.

One of my friends in the Swedish model railway scene is Theo Magnusson, an excellent builder of handmade brass models. Theo approached me a number of months ago whether I would be interested in participating in a new model railway production firm, which meanwhile has been established under the name of One:87. Me and a few others have been able to raise funds to get One:87 up and going. I am the CEO of One:87 but day-to-day business is done by Theo.

In my opinion the Xoa5-project of Max Larsson is a very good project. The first photos of the samples made in Korea published two years ago looked very promising. With this project going down the drain due to lack of funding production of the model in Korea, this projects was envisaged by Theo, me and the other participants in One:87 as a project that might be a good start-off for One:87. We had several discussions with Max Larsson, the original owner of the project. He was prepared to transfer the project into One:87. As compensation he would get a small minority share in One:87. We also discussed right from the beginning that those customers who can prove (by showing a bank slip or other proof) that a down payment was done earlier (and to what amount) to Max’s company in relation to the Xoa5-project, would get some kind of rebate or compensation from One:87 when buying a Xoa5 model. The reason is that right from the start we were aware of the problems surrounding the Xoa5 project.  If we would not have decided to take over the Xoa5 project, this project would die forever and that would have been a total waste for everyone.

When Theo asked me to participate in One:87 I had to think for a while. I had to get over my personal feelings in which I succeeded and in the end I made the decision to indeed participate on the following thoughts:
1) One:87 is indeed a very good initiative and the Swedish model railway scene – as small as it is – can handle a new firm very well. In fact, it might even be refreshing to have a new player having the aim to make high end precision model trains.
2) One:87 might be the lifesaver of the Xoa5, which in my opinion already was a good model and has become even better with the improvements made in the last months. We can all be angry over what happened in the past but that anger is a negative energy that results in nothing. If One:87 could bring the Xoa5 to the stage of production and sales, we all (that is all those interested in Swedish model trains) have the opportunity to acquire the longed for model of a Xoa5.
3) When participating in discussions about establishing One:87 and in relation thereof  discussions about the pro’s and con’s of taking over the Xoa5-project, I was well aware of the problems relating to the Xoa5 project dating from the past. I have got to know Max Larsson from discussions concerning taking over the Xoa5-project. Unlike the vast majority of model railroaders he took initiatives in the past to realize several projects. That is a plus. A minus is that he has done this rather naively with the result that projects were not or not properly funded and – worse – money received from customers was used for development without the certainty of actual production of models. That is a major mistake. Having thought this over thoroughly, I decided to support Theo and participate in One:87 as well as the plan to take over the Xoa5 project from Max Larsson.

I can assure you all that Max Larssons involvement in One:87 is nothing more than holder of a small minority share. Max is not at all involved in day to day business of One:87, neither is Max involved in the development of future projects. With the promise to customers that those who can prove to have made a prepayment to Max Larsson for the Xoa5 (which is a promise that has no legal basis but merely has been done to overcome frustrations from the past on customer’s side), it is the sincere hope of One:87 and the undersigned that this new firm is well received in the Swedish model railway scene – as is the model of the Xoa5.

I trust that with these personal words from my side, speculations and bad words about One:87 and its intensions stop and that One:87 is granted a fair chance.

Richard Latten
ordförande/CEO One:87.

Utloggad Lasse M

• Stammis
  • Antal inlägg: 656
SV: One:87 - Xoa5
« Svar #1 skrivet: mån 22 jun 2015, 14:46:38 »
If you work as a lawyer you should know that using others' images without permission is a violation concerning copyright law. Still you seem to have no problem doing that in your marketing. That don´t give a very serious impression of your company. For one of the images I know who´s the photographer. Or perhaps you do have permission to use those images in your marketing of the Xoa5/X5 model? If not I find it so nonchalant just to steal the work of others.  :down:

The same way that Max L did as he in his marketing without permission used images that belong to persons I know. When they contacted him for compensation for the use of their images he blamed it on another (fantasy)person in the Skanex-association(?) that had told him that it was his own images. So Max refused to pay any compensation. Such a nice ang honest guy.  :wacko:

To put it simple, this is what applies:
"Fotografen får skicka en faktura där han tar betalt för användningen av bilderna + skadestånd för bildstöld (100% av priset för användningen) samt skadestånd för utebliven byline (100% av priset för användningen) – man måste nämligen alltid skriva ut fotografens namn i anslutning till bilden när man publicerar den."

Utloggad richardvoorhaven

• Användare
  • Antal inlägg: 33
« Svar #2 skrivet: mån 22 jun 2015, 15:24:24 »
Dear mr Lasse M,

you might have noted that my first posting in this thread has my name under it. I am not used to corresponding to somebody whose name is not revealed. I therefore would appreciate if you could mention your real name so I know who I am corresponding with.

To my best knowlegde pictures used on the One:87 website have been cleared for use. Yet I will double check and if it appears there is any problem or uncertainty, this picture will be replaced.

If a photographer or in fact anyone dealing with One:87 has a complaint, this person can approach me. Yet I am quite certain that with Theo Magnusson handling day-to-day affairs, everything has been properly arranged. What arrangements have been made I am not going to tell you as it is not your business. Yet, I repeat, if anybody dealing with One:87 has an issue, please let this person approach me or Theo Magnusson and the issue will be dealt with properly.

best regards, Richard Latten

Utloggad nikson

• Användare
  • Antal inlägg: 241
« Svar #3 skrivet: mån 22 jun 2015, 18:10:48 »
Den här meningen "What arrangements have been made I am not going to tell you as it is not your business." översatt till svenska blir "Vad vi arbetar med ska ni fullständgt skita i då ni inte har med det att göra". Jag tror inte jag kommer att göra några affärer med de här jepparna.

Utloggad Z43

• Användare
  • Antal inlägg: 120
« Svar #4 skrivet: mån 22 jun 2015, 18:28:34 »
Jag personligen har inga problem med att förstå engelska. Men det finns säkert en och annan som kanske inte behärskar språket fullt ut (Inge konstigt med det alls). Men detta forum heter väl just "Svenskt Mj-forum" och här använder vi det Svenska språket när vi skriver.

Eller kan vi fritt välja vilket språk som ska användas i trådar?

« Senast ändrad: mån 22 jun 2015, 18:30:10 av Z43 »

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.960
« Svar #5 skrivet: mån 22 jun 2015, 18:51:20 »
Jag tycker det här hackandet börjar gå överstyr!

Trådstartaren har förklarat varför han skriver på engelska, låt det räcka med det. Personligen läser jag f.ö. hellre inlägg på engelska än misshandlad svenska.

Och kan det inte startas en egen tråd för alla som känner sig tvungna att berätta för världen vem de inte tänker köpa tåg av, eller vilka tåg de inte tänker köpa?
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 913
« Svar #6 skrivet: mån 22 jun 2015, 19:38:35 »
Hej,

Håller helt med hakang. Båda denna tråden och den parallella har gått helt överstyr.

Jag har ingen erfarenhet av Skanex mm eller Max. Däremot hade jag en del kontakt med Theo Magnusson via email i våras om Mg-lok. Theo visar sig vara en riktig klassbyggare och jag har sett ett antal av hans byggen. Jag känner också sedan tidigare till lanseringen av Xoa5. Tycker Theo gav ett klart seriöst intryck.

M v h Hans
« Senast ändrad: mån 22 jun 2015, 20:10:42 av hanlof »
Svenskt 1970-2000: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.486
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #7 skrivet: mån 22 jun 2015, 20:09:59 »

Däremot hade jag en del kontakt med Theo Magnusson via email i våras om Mg-lok. Theo visar sig vara en riktig klassbyggare och jag har sett ett antal av hans byggen. Jag känner också sedan tidigare till lanseringen av X0a5. Tycker Theo gav ett klart seriöst intryck.

M v h Hans

Kul att läsa Hans.

Detta ger en liten annan syn ifrån min sida.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 579
    • HNoll
« Svar #8 skrivet: mån 22 jun 2015, 21:48:47 »
Jag får allt hålla med om att det gått överstyr. Det känns som det blivit en principsak att det skall slås ner på den nya verksamheten i ett led av att Max Larsson inte sitter bakom lås och bom. Man söker nya vägar och kommer fortsätta så i ett led att misskreditera allt som har med Max Larsson att göra oavsett hur eller hur mycket/lite Max Larsson är involverad.

Jag kan förstå att det finns en ilska kring den historia Max Larsson har. Jag har svårt att tro att Max Larsson medvetet med ont uppsåt försökt lura folk på pengar. Jag tror mer att Max Larsson saknat självinsikt i sina egna begränsningar och handlingar.

Max Larsson har haft en intention att tillverka ett Hg lok med gamla formar för att finansiera en modell av X5. (även renovering av sådan i fullskala om jag förstått det rätt) När detta inte gick som planerat har den ena räddningsplanen efter den andra (som misslyckats) avlöst varandra. Max Larsson har med all sannolikhet mått mycket dåligt genom hela denna process (likaså alla kunder) och blundat för kritik och försök till kontakt (medvetet eller omedvetet för att överleva) med hopp om att det skulle lösa sig ekonomiskt och därmed att alla modeller skulle nå ut till sina köpare.

I ett desperat led att lösa den ekonomiska situationen har Max Larsson sålt Hg lok på Tradera vid sidan om verksamheten för att få in pengar till fortsatt tillverkning. Man kan se det som att 1 sålt Hg lok på Tradera kan finansiera flera tillverkade Hg lok till köpare. Även piratkopiering av andra tillverkares modeller har enligt hörsägen förekommit. Ett klart tecken på en desperat situation där Max Larsson gör allt för att lösa den ekonomiska situationen för att kunna leverera loken till kunder som betalt i förskott.

Jag kan förstå den frustration kunder haft i väntan på modellerna och hur förtroendet är idag. Det finns gott om ohederliga människor i vårt samhälle, dock med lite sunt förnuft så kanske man slipper leva efter "En dåre och hans pengar går snart skilda vägar". Nu är det nya ansikten bakom modellerna och jag kommer att ha ett öppet sinne och hoppas det kommer sluta väl med nya modeller som inte bara är ekonomiskt hanterbara för de riktigt välbärgade.

Den här meningen "What arrangements have been made I am not going to tell you as it is not your business." översatt till svenska blir "Vad vi arbetar med ska ni fullständgt skita i då ni inte har med det att göra". Jag tror inte jag kommer att göra några affärer med de här jepparna.
Här finns ett ordspråk till att ta till. "Du läser (Översätter) texten som fan tolkar bibeln".
Jag har tolkat det mer som: "Vilka åtgärder som vidtagits kommer jag ej berätta för er/tala om/prata om då detta inte är era angelägenheter."

Vem som kommer köpa eller inte köpa handlar mer om Principer eller om man har råd.
Även om en del gör det tror jag långt ifrån alla i Mj Sverige läser inlägg här som spretar åt alla håll med personliga synpunkter. De flesta bildar sig nog en egen uppfattning och handlar därefter även om mycket information finns här.
De som vill ha denna modell köper den rätt upp och ner utan dåligt samvete. Så funkar verkligheten.

Mvh Rickard :)
(När man skriver långa inlägg blir det ibland fel. Har jag skrivit något som någon tycker är fel/borde ändras så ta detta via Pm)
« Senast ändrad: mån 22 jun 2015, 21:58:08 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad nikson

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 22 jun 2015, 22:06:04 »
Här finns ett ordspråk till att ta till. "Du läser (Översätter) texten som fan tolkar bibeln".
Jag har tolkat det mer som: "Vilka åtgärder som vidtagits kommer jag ej berätta för er/tala om/prata om då detta inte är era angelägenheter."
Mvh Rickard :)
(När man skriver långa inlägg blir det ibland fel. Har jag skrivit något som någon tycker är fel/borde ändras så ta detta via Pm)
Det var min fru som kommenterade och jag skrev ner det. Hon är född och uppvuxen i Luton.

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 579
    • HNoll
« Svar #10 skrivet: mån 22 jun 2015, 22:45:28 »
Det var min fru som kommenterade och jag skrev ner det. Hon är född och uppvuxen i Luton.
Oavsett om det var du eller din fru som översatte texten så är den felaktigt översatt.
Ordspråket används då personer medvetet tolkar text på ett felaktigt sätt. Om så är fallet eller om det var en olyckshändelse vet inte jag.
Oavsett vems översättning det är har den som skrivit på SvMjF valt att skriva översättningen på ett nedlåtande sätt som kan vara men inte nödvändigtvis ett ställningstagande i ärendet. För att andra inte skall tro att det du skrev är den korrekta översättningen och därav bilda sig en felaktig uppfattning av vad Richard Latten skrev så kommenterade jag detta.

Mvh Rickard :up:

(Jag kan dock förstå att man kan tolka texten så om man ser till hela sammanhanget. Lasse M går ju väldigt aggressivt åt allt som har med Max Larsson och One:87 med tillhörande personer att göra vilket han har all rätt att göra. Jag tror man bitit sig i tungan både en och två gånger för att inte säga fel saker. Jag tror man är redigt trött på den ihärdiga kritik som följer alla inlägg. Det verkar inte finnas något slut. Hur som helst så står det precis det det står.)
« Senast ändrad: mån 22 jun 2015, 22:57:21 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad Lasse M

• Stammis
  • Antal inlägg: 656
« Svar #11 skrivet: tis 23 jun 2015, 00:04:53 »
(Jag kan dock förstå att man kan tolka texten så om man ser till hela sammanhanget. Lasse M går ju väldigt aggressivt åt allt som har med Max Larsson och One:87 med tillhörande personer att göra vilket han har all rätt att göra. Jag tror man bitit sig i tungan både en och två gånger för att inte säga fel saker. Jag tror man är redigt trött på den ihärdiga kritik som följer alla inlägg. Det verkar inte finnas något slut. Hur som helst så står det precis det det står.)

Rickard, ska du påstå något om mig så bör du i a f ha rätt för dig. Min enligt dig aggressiva(?) kritik har inte riktat sig mot någon/några personer i One:87 förutom Max L. Enda kritik jag hade gentemot One:87/Richard Latten var rörande bildstölder på One:87´s websida, något jag tycker är lika illa och nonchalant som piratkopiering. Och uppenbarligen hade jag helt rätt då bilderna nu plötsligt är utbytta.

Och apropå redigt trött så finns det en hel del kunder som är redigt trötta på Max L och hans s k affärer som lämnats oavslutade. Att då se hans namn involverat i en ny firma oavsett hur stor eller liten roll han har i den irriterar i a f mig rejält då det finns en hel del kunder han totalt ignorerat med både leveranser av betalda modeller, utlovade återbetalningar, utlovade kompensationer, obetalda fodringar och t.o.m så enkla saker som att ens svara på mail och förklara sig. Så som jag sagt tidigare, oavsett hur goda intentioner dessa personer bakom One:87 har och hur ärliga och seriösa dom må vara, med Max L involverad i firman ger det det hela en bitter eftersmak.
« Senast ändrad: tis 23 jun 2015, 01:32:15 av Lasse M »

Utloggad Sweden

• Användare
  • Antal inlägg: 82
« Svar #12 skrivet: tis 23 jun 2015, 02:14:26 »
Ska man skratta eller gråta?

Jag började med att skriva till Richard Latten då jag upptäcker att ett gäng mer eller mindre briljanta kommentarer har gjorts och väljer att kommentera dessa först.

Z43

Ja man kan tycka det särskilt med tanke på det jag kommer att skriva till hakang nedan.

hakang

Ahum. Att vissa personer kanske inte är riktigt bevandrade med det engelska språket är vanligt sunt bondförnuft och ren logik och med tanke på denna "soppa" så kan det vara av vikt för dessa att fullständigt kunna förstå vad Richard Latten faktiskt skriver om.

Jag citerar Theo Magnusson:

"Det är jag som ska arbeta för One:87 och vara ansiktet utåt. Då aktieägarna inte aktivt kommer att arbeta med bolaget ser jag ingen anledning att gå ut med deras namn men betalar man en slant på allabolag så får man de uppgifterna också.

Idag tänker jag fira midsommar men imorgon sitter jag med telefonen i handen."

Slut citat.

Mycket motsägelsefullt. Hittills har "Oneeightyseven" hela tre ansikten utåt. Herr Larsson, Theo Magnusson och Richard Latten. Den sista skulle väl vara "hemlige Målgan" som inte alls var så hemlig då det är officiella uppgifter.

Varför nämner jag då detta?

Om Theo är ansiktet utåt så varför skriver inte han (på svenska så att alla kan förstå) eller översätter åt Richard? Jag menar... Han har ju tid att sitta med telefonen i handen.

Eftersom det råder yttrandefrihet i Sverige, och även om det inte gjorde det så skulle jag yttra mig likt förbannat, så tycker jag att det är onödigt med sådana trådar du föreslår.

"Det är inte meningen att alla ska ha en Roco Dm3."

hanlof

Vad är det exakt som har gått över styr? Att det förekommer fullständigt legitima frågeställningar om Herr Larsson och Oneeightysevens? :wacko:

Jag har aldrig hört talas om Theo Magnusson i MJ-sammanhang förrän nu. Om han är en "klassbyggare" får stå för dig. Epitetet "Mästerbyggare" eller dylikt är ett tämligen missbrukat och utslitet ord inom svensk MJ-hobby. Jag kan påpeka att världen fullständigt kryllar av mästerbyggare så det är "inte" något nytt eller unikt. :party:

"Där hjärnan tar slut tar nävarna vid."

Bo

Du har väl hela tiden haft en annan syn på "saken" eller vänder du kappan efter vinden? :lol:

Rickard95

På tal om att bita sig själv i tungan så får jag verkligen bita mig i tungan av det du skriver om. Japp. Så är det. :censor:

För det första så påstår du att Lasse M "går ju väldigt aggressivt åt allt som har med Max Larsson och One:87 med tillhörande personer" vilket är banalt då jag också har påtalat de "fullständigt legitima frågeställningar" som finns om Herr Larsson och Oneeightysevens. :down:

Kvalificerat svammel och nonsens. Det handlar om vad som är rätt och fel samt lagligt och olagligt och till sist "fullständigt legitima frågeställningar" om Oneeightysevens då det fullständigt skriker Herr Larsson om affärsmetodik och tillvägagångssätt och som toppen på isberget att Herr Larsson finns med åter igen.

Påstår du på fullaste allvar att detta är fel och fel att behandla på detta, eller andra, forum med tanke på ovan kommentar? :pinch:

Vilken rörande liten vacker solskenshistoria du drar om Herr Larsson. :sick:

Herr Larssons eventuella personliga eller psykiatriska problem är helt och totalt ovidkommande i detta fall. Vilket som så är det "hans business och problem" och ska inte drabba oskyldiga människor som tror/trodde på honom. Och om det nu så skulle råka vara fallet så ursäktar det "inte" hans bedrägliga affärer ett endaste skit. Det kan på sin höjd kanske "förklara" dem och inget annat.

Piratkopiering hörsägen? Jo jävlar. :censor:

Jag citerar dig:

"Nu är det nya ansikten bakom modellerna och jag kommer att ha ett öppet sinne och hoppas det kommer sluta väl med nya modeller som inte bara är ekonomiskt hanterbara för de riktigt välbärgade."

Slut citat.

Och detta är vad Richard Latten skriver "a new player having the aim to make high end precision model trains" och gissa vad just "high end" betyder. :lol:

Jag citerar dig:

"Du läser (Översätter) texten som fan tolkar bibeln".

Slut citat.

Jag kontrar med att vill man hitta möjligheter så kan man också göra det i en påse med hundskit också. :wacko:

Jag citerar dig:

"Vem som kommer köpa eller inte köpa handlar mer om Principer eller om man har råd.
Även om en del gör det tror jag långt ifrån alla i Mj Sverige läser inlägg här som spretar åt alla håll med personliga synpunkter. De flesta bildar sig nog en egen uppfattning och handlar därefter även om mycket information finns här.
De som vill ha denna modell köper den rätt upp och ner utan dåligt samvete. Så funkar verkligheten."

Slut citat.

Suck. Dubbelsuck. Trippelsuck. Kommentarer och diskussioner om Herr Larsson bedrägliga affärsmetoder och förehavande som bryter mot Svea Rikes Lag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli spretande personliga synpunkter. Lika så de "fullständigt legitima frågeställningar" om Oneeightysevens som finns. :pinch:

Korrekt översättning är förresten:

"Vilka arrangemang som har gjorts kommer jag inte att berätta om (för) dig eftersom det inte är dina affärer."

Ordet "för" står inom parentes för att Latten utelämnade ordet "about" i meningen. ...to tell you "about" as it...

Beroende på i vilket sammanhang och hur meningen används i skrift eller i vilket sammanhang och hur meningen sägs i verkligheten så är "inte" "niksons" frus översättning fel per se. Tro mig. Jag talar och tänker flytande engelska utan några som helst problem.

Lasse M

För att citera allas vår "Svante Andersson":

Det löns int förklara för de som int begrip. :party:

Klockrent. :up:

Lasse
« Senast ändrad: tis 23 jun 2015, 02:17:25 av Sweden »
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

Att formatera text är "inte" detsamma som att skriva med versaler/skrika.

Utloggad nikson

• Användare
« Svar #13 skrivet: tis 23 jun 2015, 07:16:26 »
Oavsett om det var du eller din fru som översatte texten så är den felaktigt översatt.
Ordspråket används då personer medvetet tolkar text på ett felaktigt sätt. Om så är fallet eller om det var en olyckshändelse vet inte jag.
Oavsett vems översättning det är har den som skrivit på SvMjF valt att skriva översättningen på ett nedlåtande sätt som kan vara men inte nödvändigtvis ett ställningstagande i ärendet. För att andra inte skall tro att det du skrev är den korrekta översättningen och därav bilda sig en felaktig uppfattning av vad Richard Latten skrev så kommenterade jag detta.

Mvh Rickard :up:

Jag ska genast meddela min fru att hon inte förstår sitt eget modersmål och framför allt dess nyanser.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.228
« Svar #14 skrivet: tis 23 jun 2015, 07:25:41 »
Jag ska genast meddela min fru att hon inte förstår sitt eget modersmål och framför allt dess nyanser.

För en bra översättning räcker det oftast inte med bra kunskaper i ETT av språken.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad nikson

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 23 jun 2015, 09:34:27 »

För en bra översättning räcker det oftast inte med bra kunskaper i ETT av språken.
Du tänker nog inte innan du skriver är jag rädd. Hon har inte översatt. Hon sa till mig att: basically what he is saying is that you should go and fuck yourself. Det är andemeningen av vad han skriver. Jag citerar dig: För en bra översättning räcker det oftast inte med bra kunskaper i ETT av språken.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.228
« Svar #16 skrivet: tis 23 jun 2015, 09:45:25 »

Du tänker nog inte innan du skriver är jag rädd. Hon har inte översatt. Hon sa till mig att: basically what he is saying is that you should go and fuck yourself. Det är andemeningen av vad han skriver. Jag citerar dig: För en bra översättning räcker det oftast inte med bra kunskaper i ETT av språken.

Är du på riktigt?
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.771
« Svar #17 skrivet: tis 23 jun 2015, 10:18:56 »
En länk till alla som tänker sig handla på internet, oavsett av vem.
https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Bedrageri/Handla-pa-Internet/

Mvh UB

Utloggad hakang

• Stammis
« Svar #18 skrivet: tis 23 jun 2015, 10:26:39 »
"What arrangements have been made I am not going to tell you as it is not your business." översatt till svenska blir "Vad vi arbetar med ska ni fullständgt skita i då ni inte har med det att göra".

Det som är skrivet i citatet ovan är fel, inkorrekt, oriktigt.

En tolkning kan vara det Hr niksons fru meddelade att han 'basically' sa, men en korrekt översättning är 'Vilka åtgärder som vidtagits kommer jag inte berätta för er då detta inte är era angelägenheter'. En tolkning är inte en översättning! En 'andemening' är också något helt annat än en översättning.

Oavsett vad man vill ha fram i den här tråden är det rätt trist om man inte kan vara aningens korrekt i hur man framställer saker och ting.

Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad 1956

• Användare
  • Antal inlägg: 422
« Svar #19 skrivet: tis 23 jun 2015, 12:14:48 »
Oavsett om man översätter "korrekt" eller om man utläser den andemening som niksons engelska hustru gör (vi bör väl kanske trots allt inse att hon har ett övertag i tolkningen av den engelska texten gentemot oss infödda svenskar) så skulle absolut inte jag och/eller mitt företag uttrycka oss så mot vår kunder eller presumtiva kunder på ett sådant sätt, det hade varit helt förödande för verksamheten.

Utloggad nikson

• Användare
« Svar #20 skrivet: tis 23 jun 2015, 12:30:40 »
"What arrangements have been made I am not going to tell you as it is not your business." översatt till svenska blir "Vad vi arbetar med ska ni fullständgt skita i då ni inte har med det att göra".

Det som är skrivet i citatet ovan är fel, inkorrekt, oriktigt.

En tolkning kan vara det Hr niksons fru meddelade att han 'basically' sa, men en korrekt översättning är 'Vilka åtgärder som vidtagits kommer jag inte berätta för er då detta inte är era angelägenheter'. En tolkning är inte en översättning! En 'andemening' är också något helt annat än en översättning.

Oavsett vad man vill ha fram i den här tråden är det rätt trist om man inte kan vara aningens korrekt i hur man framställer saker och ting.
Å herre gud. Nu har du läxat upp en engelsk dam och hennes man med eftergymnasiala studier i engelska. Det är så meningen är uppbyggd. Det kallas att vara subtil. Brittisk humor och sarkasm bygger just på detta. Implicita meningskonstruktioner. Att du inte har en susning om hur man på ett främmande språk artigt och implicit tvålar dit någon gör dig ändå till språkexpert på ett språk som inte är ditt modersmål. Fantastiskt. Lev vidare med din översättning du. Men du, snälla, med socker på toppen, skriv inget till mig mer - någonsin. Jag skulle inte nå fram till dig ens om jag använde en pålkran.

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.335
« Svar #21 skrivet: tis 23 jun 2015, 12:55:32 »
Nu verkar ju inte Richard Latten vara engelsman utan holländare så engelska är förmodligen inte hans förstaspråk. Att då lägga in engelsk humor, sarkasm och implicita meningskonstruktioner till vad han skriver är väl att gå lite väl långt.

/stefan

Utloggad hakang

• Stammis
« Svar #22 skrivet: tis 23 jun 2015, 13:03:15 »
Nu har du läxat upp en engelsk dam och hennes man med eftergymnasiala studier i engelska.

Det jag anmärker på är inte språkbehandlingen i det niksonska hushållet utan niksons ytterligt slarviga användning av vad som egentligen är antydningar, andemeningar etc. samtidigt som man låter påskina att man har nån form av auktoritet avseende vad författaren (som är holländare...) egentligen menar.

Detta inte skrivet till nikson utan till alla andra.
« Senast ändrad: tis 23 jun 2015, 13:05:03 av hakang »

Utloggad Ballast

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #23 skrivet: tis 23 jun 2015, 14:59:55 »
Är det någon som vet vad tråden handlar om ???skärp er det här är rena småskolan :dead:
HO 3r Dcc Z 21 Digital Epok 3 Svenskt 60-70-talet

Utloggad 1956

• Användare
  • Antal inlägg: 422
« Svar #24 skrivet: tis 23 jun 2015, 15:51:26 »
Är det någon som vet vad tråden handlar om ???

Jag tror att det helt enkelt handlar om vilket förtroende var och en som är intresserad av den modellen har för det företag och dess ägare/företrädare som nu har den till försäljning. Det är väl just där åsikterna går isär och då är det ju framför allt enkelt för icke tidigare ekonomiskt drabbade att vara mer okritiska än de som är det.