Författare Ämne: Wrångarp-Relsingborg  (läst 38664 gånger)

Utloggad Jan

• Användare
  • Antal inlägg: 449
SV: Wrångarp-Relsingborg
« Svar #175 skrivet: fre 14 feb 2020, 12:33:06 »
Jag har kikat på Tom Johnsons Logansport and Indiana Northern som också är avfolkad. Hans intressanta filosofi är att de få gubbar som finns på banan skall vara stilla. Det samma gäller för bilarna som skall vara parkerade. Bilderna från hans anläggning är värda en titt, inte minst för de fantastiska övergångarna mellan anläggning och bakgrund. (Om ni inte redan sett den.)
https://model-railroad-hobbyist.com/node/8934

Tack för länken. Ännu en otrolig anläggning att kolla upp. Det är i princip omöjligt att se var anläggningen slutar och var bakgrunden börjar. Intressant att läsa hans förklaring hur han går tillväga. Även om man aldrig någonsin kommer att ens komma i närheten av hans standard kan man i alla fall ta till sig lite av hans arbetssätt.

/Jan

Utloggad Kullamannen

• Användare
  • Antal inlägg: 153
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #176 skrivet: fre 14 feb 2020, 13:06:07 »
Ja, på en bild har han illustrerat skarven med en pil. Trots det är det svårt att se var skarven är!

Visst finns det mycket inspirerande (och imponerande) att titta på! En som lyckats helt otroligt med färgsättning är Mike Confalone och hans Allagash Railroad. Suverän återskapning av den femte årstiden mitt mellan vinter och vår.

https://model-railroad-hobbyist.com/node/15291?page=1
Ha det gött! /BP

Utloggad Jan

• Användare
« Svar #177 skrivet: fre 14 feb 2020, 14:26:45 »
Ja, på en bild har han illustrerat skarven med en pil. Trots det är det svårt att se var skarven är!

För mig är det inte bara svårt, det är omöjligt.  :???:

/Jan

Utloggad Jan

• Användare
« Svar #178 skrivet: fre 14 feb 2020, 14:30:33 »
Visst finns det mycket inspirerande (och imponerande) att titta på! En som lyckats helt otroligt med färgsättning är Mike Confalone och hans Allagash Railroad. Suverän återskapning av den femte årstiden mitt mellan vinter och vår.

https://model-railroad-hobbyist.com/node/15291?page=1

Ännu en länk att glädjas åt, tack.  :up:

/Jan
« Senast ändrad: fre 14 feb 2020, 14:32:56 av Jan »

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #179 skrivet: fre 14 feb 2020, 17:52:43 »
Ny sida utan bilder? Det går inte för sig!

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #180 skrivet: ons 19 feb 2020, 13:59:16 »
De här gamla C3d-vagnarna från SMJ byggde jag för 20-25 år sedan. De har överlevt några flyttar men har tyvärr farit rätt så illa genom åren. En massa detaljer som grindar, konsoler, fotsteg med mera hade trillat av och försvunnit. Nu var det hög tid för en revision. Egentligen har jag tre vagnar men en av dem fick bli donator av delar till de två övriga.

På 1950-talet sköttes väl de flesta lokala passagerartåg av rälsbussar men ännu kunde man se lokdragna passagerartåg i lokaltrafiken.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #181 skrivet: tor 27 feb 2020, 11:19:00 »
Har knåpat ihop ett par fällbommar av den äldre rörtypen. Blev väl inte 100 men det är ju kul att göra det mesta själv. Jag kanske resignerar senare och beställer Entecs bommar istället.

Jag har också klämt in några bakgrundshus som ger aningen mer djup.

Den lokala veteranjärnvägen är ute och luftar skrotet.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #182 skrivet: lör 29 feb 2020, 18:19:27 »
Någon slags kemisk industri har etablerat sig på orten. Det luktar om verksamheten. Tydligen tillverkar man ett ogräsmedel kallat dinoseb som skall vara väldigt effektivt. Området kring fabriken bär syn för sägen; lokalbefolkningen kan konstatera att all vegetation dött på fastigheten...

(Ledningen hävdar för övrigt att dinoseb är helt ofarligt, man skall bara inte hälla medlet i stövlarna.)
Ha det gött! /BP

Utloggad ekenberg

• Användare
  • Antal inlägg: 212
  • modelljärnvägsrallare....
« Svar #183 skrivet: ons 04 mar 2020, 18:56:28 »
Suck. En dröm denna bana, din skapade värld......vilken realism. Älskar miljöerna helt enkelt.
kung i min värld....

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #184 skrivet: tor 05 mar 2020, 08:40:55 »
Tack!

Hittade ett gammalt vykort i gömmorna. Inget turistmotiv direkt...

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #185 skrivet: sön 15 mar 2020, 15:25:50 »
Tågmöte i Rälsingborg. Ytterligare en rivningshotad gammal hyreskasern har kommit upp. Lite asfalt har lagts vid magasinet och den allmänna nedskräpningen har tilltagit.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #186 skrivet: sön 15 mar 2020, 17:28:25 »
Kors i taket! En människa har fångats på bild. (Min, i mitt tycke, plausibla förklaring på anläggningens generella folktomhet är att på 1950-talet befann sig folk på jobbet under dagtid.)

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #187 skrivet: sön 15 mar 2020, 21:55:25 »
Hilding passerar plankorsningen i Rälsingborg.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #188 skrivet: tor 19 mar 2020, 16:52:16 »
Några mobilbilder på ett par gamla trotjänare. Wiking-lastbilen är så antikverad att den inte ens hade glas i hytten. Tankvagnen har hängt med sedan 90-talet, liksom Hildingbussen. Alla kanske inte lever upp till dagens detaljeringsgrad men helheten är viktigast på min bana. Hellre lite luggslitet och skitigt än perfekt och aldrig så mycket detaljer.

Ha det gött! /BP

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 615
« Svar #189 skrivet: tor 19 mar 2020, 20:49:30 »
Tänker du inte alls på att våra lager av servietter och haklappar tar slut? :O :P ;) Fortsätt visa bilder i alla fall
Ha de' gôtt.

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 316
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #190 skrivet: tor 19 mar 2020, 21:17:15 »
Hej
Instämmer helt med PeO.
Hälsningar
Janne

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #191 skrivet: mån 23 mar 2020, 16:48:52 »
Kul att bilderna gillas!

Nya bilder kommer i takt med att man får tid och lust att pyssla med anlegget. Tyvärr så råder det nu köpstopp av mj-prylar då järnvägsförvaltningen hamnat i ett ekonomiskt predikament. Istället får man ägna sig åt detaljering och bygge som inte kostar något.

Jag har haft lite bryderier om hur avslutet där tvärvägen möter bakgrundshimlen skall se ut. Nu blev det ett plank och en putsad vägg som ändar återvändsgatan.

Trixloket som skymtar längst till vänster på bilden nedan tänkte jag avpreussifiera och försöka få till något som åtminstone liknar en SJ litt K24.

Andra planer då? Jag vill ju elektrifiera järnvägen men det får anstå tills vidare. Det är förvisso inte så många stolpar det handlar om men råder det investeringsstopp så gör det...

Mer skyltar skall upp. Både vägskyltar och butiksskyltar. Och så kan jag ju grunna på hur jag skall kunna bocka till ett antal gatlyktor. Hade jag inte ett gäng mässingsrör liggande?
« Senast ändrad: mån 23 mar 2020, 16:52:03 av Kullamannen »
Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #192 skrivet: tor 26 mar 2020, 13:21:27 »
Att begravningsbyrån i Rälsingborg ligger vid vägs ände känns på något sätt ändå rätt.

Volvon på bilden nedan var egentligen en PV 544 från början som jag försökt få att likna den PV 444 från 1953 som jag ägde ett tag på 1990-talet. Trevlig bil men den osynkade treväxlade lådan och de 44 hästkrafterna gjorde att det kändes som om man alltid var i vägen för övriga trafikanter. PV'n avyttrades efter några år till förmån för en betydligt snabbare Norton Dominator som jag fortfarande har kvar.

En Hilding Carlsson skramlar förbi.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #193 skrivet: fre 27 mar 2020, 21:17:15 »
Ännu en gammal trotjänare som dammats av. Limaloket är väl egentligen något av ett hittepå men den gamle kämpen går oförskämt bra.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #194 skrivet: ons 01 apr 2020, 21:44:00 »
Nu blir det gladbygge så eventuella niträknare får skynda vidare till Postvagnen. Projektet är att med grejor från skrotlådan förvandla Trix T3:a till något som påminner om en SJ litt K24.

Utgångsmaterialet:

Slakten är igång:

Svenska ånglok är, precis som engelska väldigt stilrena så mycket av jobbet består i att avlägsna grejor från det tyska loket.

Jag har som synes inte gjort något åt slidstyrningen och jag vet inte hur jag skall kunna få till acceptabla fönsterramar kring de nya sidorutorna.

Ha det gött! /BP

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #195 skrivet: fre 03 apr 2020, 18:48:31 »
K24:an rangerar samtidigt som en skrotsamling börjat växa fram vid smedjan.

Ha det gött! /BP

Utloggad Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
« Svar #196 skrivet: fre 03 apr 2020, 22:50:30 »
Det blev verkligen ett mycket fint gladbygge!
Utseendet är väldigt nära verkligheten och jag hade själv varit mäkta stolt om jag ens varit i närheten av ditt resultat.
Läckert kort och gott!
 :clap:

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #197 skrivet: lör 04 apr 2020, 20:11:51 »
Tack för vänligt omdöme!

Jag tror jag skall försöka få cylindrarna lite mer lika förebilden, i övrigt är väl loket redo för tjänstgöring.
Ha det gött! /BP

Utloggad Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 246
« Svar #198 skrivet: mån 06 apr 2020, 08:20:46 »
Läckert och så sparsmakat realistiskt. Men jag måste bara fråga om Skånska Lantmännen-skylten verkligen är från mitten av 50-talet? Visserligen introducerades Gill Sans redan 1928, men låt mig fördomsfullt gissa att lantmännen i Lantmännens styrelse nog var mer konservativa än att introducera en så modern logotyp.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #199 skrivet: mån 06 apr 2020, 09:03:19 »
Läckert och så sparsmakat realistiskt. Men jag måste bara fråga om Skånska Lantmännen-skylten verkligen är från mitten av 50-talet? Visserligen introducerades Gill Sans redan 1928, men låt mig fördomsfullt gissa att lantmännen i Lantmännens styrelse nog var mer konservativa än att introducera en så modern logotyp.

Ha, ha! Du är inte den förste som påpekar anakronismen! Den där loggan kom nog inte förrän på 70-talet. Saken är att jag klippte ut den ur någon tidning någon gång under min barndom på 70-talet. Den har sedan fått följa med på alla anläggningar jag byggt. Än så länge hänger den kvar. Om inte annat som en slags conversation piece. Man får väl tänka sig att Lantmännen i Rälsingborg var extremt progressiva.

Tack för infon om typsnittet förresten, det kände jag inte till!
Ha det gött! /BP