Författare Ämne: Sdggmrss, Rocky Rail, 6-axliga dubbelvagnar för containers och trailer  (läst 3517 gånger)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.738
Tänkte presentera en liten synare på Rocky Rails modell av Sdggmrss som är en modern dubbelvagn för containers eller trailers. Förebilden är godkänd för 120 km/h, med last.

Vagnen finns med olika last av trailers. Vagnar har individuella nummer 
EVN-nummer. Trailers tillhörande Samskip har nummer på sida och tak.

Längd över Buffertar=394 mm
vikt=165 g tomma, för båda två,  257 g med trailers, trailers ca 46 g/styck
Hjulaxlar med imiterade skivbromsar. På mina exemplar är spårvidden och hjulen nog anpassade för 3R-standarden, men dessvärre är de isolerade. Det har ju liten betydelse så länge man inte behöver hjul som kortsluter rälerna. Det torde emellertid vara möjligt att byta till elektriskt ledande axlar.
Flyttbara containerbärare, för 10-20-30-40 fot. Troligen går det även att placera dessa för ytterligare några längder. Tyvärr är möjligen öglorna något för korta eller om det är vagnens fästknopp och sida som är för bred så på det ena exemplaret är det svårt att placera rullbalkarna på alla ställen.
och löstagbara detaljer i plast, olika driftnummer EVN-nummer.
trailers 157 mm långa, 44 mm höga
NEM-ficka med kulisstyrning. Kulisstyrningen funkar mycket bra och vagnen klarar även märklins kortkoppel utan problem.
Vagnarna går bra att köra på 360 mm radie. Tryck och dekaler är skarpa och läsbara. Det undandrar sig synarens kunskap om dekalerna är fullständiga eller absolut förebildstrogna. Oklart om det saknas märktext på rullbalkarna eller containerbärarna. Det finns däremot röd och gul färg och en del detaljer. Containerfästen utgörs av knoppar, dessa passar alltså inte med t.ex. Herpas container som har knoppar och inte hål i underkant utan då får man borra upp dessa själv.

Vagnarna är mestadels i metall.

King-pin-fäste King-pin-låda, också möjligg att lyfta loss ifall man vill lasta containers.

Snygga durkplåtar och containerbärare placerade över jacobs-boggin.

« Senast ändrad: mån 04 maj 2015, 11:47:57 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
SV: Sdggmrss, Rocky Rail, 6-axliga dubbelvagnar för containers och trailer
« Svar #1 skrivet: sön 03 maj 2015, 22:36:00 »
Det medföljer även en godispåse med ett åtta små runda pinnar som kan monteras i flaket på vagnen. Det kan eventuellt vara någon form av modell av stödben.

Den imiterade dragkroken har jag monterat bort för att bygelkopplet ska få plats att kunna öppna sig. Använder man annat typ av koppel kan nog kroken sitta kvar. Kroken är lätt att montera bort med en liten tång, då den sitter med klämpassning, så det är bara att dra rakt ut.

Hjulaxlarna är spetslagrade, och lagerbussningen är av metall.

Baksidan på trailer.

Edit

« Senast ändrad: mån 04 maj 2015, 11:20:16 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #2 skrivet: mån 04 maj 2015, 00:27:25 »
Tänkte presentera en liten synare på Rocky Rails modell av Sdggmrss som är en modern dubbelvagn för containers eller trailers. Förebilden är godkänd för 120 km/h, med last.
...

Närmare bestämt rör det sig om vagnar av typ TWIN D med AAE interna typbeteckning S155

Citat från: LeoArietis

...
Flyttbara containerbärare, för 10-20-30-40 fot.

I vagnhållarens beskrivning (på tyska) kallas de "Rollbalken" vilket får mig att vilja direktöversätta till rullbalkar. Det beskriver dessutom rätt bra vad det handlar om.

... och löstagbara detaljer i plast, olika driftnummer

Varifrån kommer den ständigt uppdykande beteckningen "driftnummer"? Vad jag vet har godsvagnar aldrig haft något som i fullskalevärlden kallats för driftnummer. I vart fall inte på svenska. Vagnnummer, UIC-nummer och numera EVN-nummer kan jag leva med, men knappast d.......

... Tryck och dekaler är skarpa och läsbara. 
...

Och fullständiga enligt förebilden också? Noga räknat skall även rullbalkarna ha sidorna fulla av märkning. Har dom det, eller har man kompromissat där?
- o000oo -

LeoArietis

• Veteran
« Svar #3 skrivet: mån 04 maj 2015, 11:09:21 »
Som tillägg vilket kanske syns på någon av bilderna ska också nämnas att det inte går att placera en fraktsedel på avsedd plats bakom gallret på den här vagnen heller.  *OBS inlägget kan innehålla spår av ironi*

Jag ska se om jag kan fixa någon närbild på rullbalkarna vid tillfälle. Jag tror det finns någon form av dekal på dem.
« Senast ändrad: mån 04 maj 2015, 11:38:38 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #4 skrivet: mån 04 maj 2015, 11:24:45 »
Ja dom var helt klart snygga! :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #5 skrivet: mån 04 maj 2015, 12:44:19 »
Snygga vagnar och riktigt bra beskrivning. Bra att du berättar om hur du upplever köregenskaperna också. Det är sånt här som är perfekt att hitta om man funderar på att köpa något.  :clap:

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #6 skrivet: mån 04 maj 2015, 20:41:47 »
...
  *OBS inlägget kan innehålla spår av ironi*
...

Kan det verkligen löna sig att ens försöka gallra bort den? Är det inte lika bra att fläska på ordentligt om den nu ändå skall med på agendan?

Jag ska se om jag kan fixa någon närbild på rullbalkarna vid tillfälle. Jag tror det finns någon form av dekal på dem.

Det vore kul att se var man satt gränsen för märkningens överensstämmelse med förebilden. Sannolikt har man haft tillgång till AAE rätt fina märkningsritning på vagntypen. Men att producera omfattande, korrekt och välgjord märkning är inte självklart billigt. Någonstans kan det ju finnas en gräns för vad man är beredd att kosta på modellen i förhållande till den vikt man kan förvänta sig att den har för att skapa betalningsvilja hos presumtiva köpare. Om man blickar sisådär 50 tillbaka kan man lätt konstatera att utvecklingen beträffande märkning gått framåt. Var är den nu? Finns det behov eller incitament nog kvar att driva den vidare? Eller kulminerar den här?
- o000oo -

LeoArietis

• Veteran
« Svar #7 skrivet: mån 04 maj 2015, 21:37:46 »
Närbild på rullbalkarna och det går även att skymta bromsskivorna.

Jag har inte kollat vikten mot NEM-normen, men jämfört med andra vagnar så ligger vikten ganska rätt till. Rimligen bör man ju räkna det här som två vagnar där varje vagn är ca 197 mm med vikten 82 gram utan last respektive 123 gram med trailern som last.

En radanmärkning för att 3R-hjulens något större flänsar ibland kan ta i vagnens underrede, samma typ av problem som uppstår på Märklins Sgns vid små radier. Jag misstänker att problemet är mindre, eller kanske obefintligt med 2R-hjul, någon som testat?
Ytterligare en liten anmärkning för att det medföljande 3R-hjulen inte är ledande. Det kan ju ställa till problem för dem med spårledningar som styr signaler eller plankorsningar. Ett stort plus för att vagnen är körbar, i alla fall på min C-räls-bana. Utan knot bortsett från lite inbromsning går den igenom C-rälsens små kurvväxlar med 360 mm radie. Jag har inte testat S-kurvor med 360 mm radie, då jag inte har dessa på min bana.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

fernis

• Stammis
  • Antal inlägg: 773
« Svar #8 skrivet: lör 04 feb 2017, 10:29:39 »
En radanmärkning för att 3R-hjulens något större flänsar ibland kan ta i vagnens underrede, samma typ av problem som uppstår på Märklins Sgns vid små radier. Jag misstänker att problemet är mindre, eller kanske obefintligt med 2R-hjul, någon som testat?
Ytterligare en liten anmärkning för att det medföljande 3R-hjulen inte är ledande. Det kan ju ställa till problem för dem med spårledningar som styr signaler eller plankorsningar. Ett stort plus för att vagnen är körbar, i alla fall på min C-räls-bana. Utan knot bortsett från lite inbromsning går den igenom C-rälsens små kurvväxlar med 360 mm radie. Jag har inte testat S-kurvor med 360 mm radie, då jag inte har dessa på min bana.

Jag har denna vagn med 2R hjul som jag justerat back to back måttet på & de fungerar utan problem.
Intressant att du skriver att 3R hjulen inte är ledande.
Då finns det ingen anledning att köpa 3R hjul till mina vagnar.
Vilket jag har funderat på just av den anledning som du skriver spårledning.
Med vänlig hälsning Anders,F