Författare Ämne: Några bilder på Tillig/Lunas spårvägsväxlar  (läst 1865 gånger)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
Några bilder på Tillig/Lunas spårvägsväxlar
« skrivet: fre 20 feb 2015, 09:40:29 »
Hej

Fick hem ett par växlar igår och så här ser dom ut:

Närbild som också visar metallbiten som man ska sammanfoga med, här går den inte längre in så den måste kapas på något sätt.

Här är en bild av undersidan, ser rätt knepigt ut att frilägga ¨gatstenen¨ om man vill ersätta den med egentillverkad för att få allt i samma stil.

En närbild på växelns räler, här syns att det är ihåliga räler.

Mvh UB

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
SV: Några bilder på Tillig/Lunas spårvägsväxlar
« Svar #1 skrivet: fre 05 jun 2015, 10:05:39 »
Har testkört med Luna-växlarna en del senaste dagarna.
Körde med Rocos spårvagn och det funkade inget vidare men tror att jag nu hittat felet och det ligger i vagnen.
Det är något som jag tror är ett störningsskydd som hindrar boggins rörelse, ska prova och löda bort det och se om det går bättre.

Skulle behöva fler spårvagnar att testköra med, har en motorboggi från Swedtram och en äldre spårvagn men helst skulle jag vilja testa med fler typer innan jag bestämmer mig för vilken typ av växel jag ska använda.
Om någon har gott om spårvagnar så har jag en liten testbana som är enkel att flytta på, skicka mig ett pm i så fall.

Ett ekonomiskt bra upplägg skulle kunna vara växlar från Luna och övrigt spår från Swedtram. Swedtramspåret kostar bara 56:- p/meter plus sliprar. Sliprar finns i plast men man kan också bygga med kretskortslaminat.
Swedtrams växlar ser bättre ut men ganska mycket jobb med att bygga. Swedtramväxlarna har också en ganska stor radie, mer än 25 cm om jag mäter rätt.

Mvh UB