Författare Ämne: Bilder från en gillestuga.....(2009-01-11)  (läst 12789 gånger)

Utloggad PEST

• Användare
  • Antal inlägg: 168
Bilder från en gillestuga.....(2009-01-11)
« skrivet: sön 30 mar 2008, 20:37:28 »
Hej

Jag tänkte att jag skulle visa lite av mitt lilla projekt.....

Denna modelljärnväg påbörjades på slutet av 70-talet av min far. Han byggde upp stationsområdet och en slinga med tre uppställningsspår i bakkanten. Jag har lagt till slingan upp till Tällbergs station som hamnat ovanför uppställningsspåren.

Min far är en duktig modellbyggare, han brås på sin far. Han är uppväxt i Berlin. Jag skall dokumentera hans och farfars alster och lägga upp dom i en tråd när tiden finns. Han har också byggt ett lokstall som skall stå vid den mörka plattan närmast i bild. Nedan en kolkran byggd av farsgubben.

Som synes på översiktsbilden är det ett stort tomt område på stationsområdet, där skall det in lite H0e. Korsningen mellan Normal och smalspår har han också byggt, denna skall dock bytas till en köpes.

Anläggningen var naturligtvis analog från början men byggs nu om till DCC med Rocomotion PC-styrning. Lok och vagnsparken är huvudsakligen Roco från 70-talet (fyrsiffriga artikelnummer) med tyska förebilder. Det är ganska pilligt att få in dekodrar i så gamla lok. Ingenting är förberett (naturligtvis) och det finns ingen plats över, mest bara vikter och ljusledare.

Nedan har vi två lok som som fått Lenz Guld mini-dekodrar.

Som en liten del av järnvägen har jag försökt bygga en modell av Tällbergs station.

På den övre bilden syns stationshuset och "avträdet" i bakgrunden. Den nedre bilden visar en förrådsbyggnad på stationsområdet. Husen är fotade på plats, med ett 5m måttband framför. Jag har byggt dom i 2 mm plyfa. Fönsterfoder är gjorda i tunn papp och spröjsen av sytråd. Tyvärr missade jag att lägga på vitlim på tråden innan jag limmade dit den och sprutade fönstern därav luddet runt spröjsen. På förrådet kom jag ihåg det.

Mitt stora problem, som för de flesta andra är ju tiden... Jag har familj med två barn, villa, sommarstuga och två jobb. Men detta är ju ventilen här i livet, när man vill ha lite tid för sig själv. Som ni förstår har jag en mycket förstående fru (Puss på dig :P ).

/Peter

Utloggad Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.148
« Svar #1 skrivet: sön 30 mar 2008, 22:15:07 »
Snygga hus  :clap:  skratchbygda ?
Ola

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 30 mar 2008, 22:28:57 »
Hej

Ja, dom är helt skratchbyggda. Även cyklarna är det...

/Peter

Utloggad berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
« Svar #3 skrivet: mån 31 mar 2008, 07:55:04 »
Grattis Peter till några mycket lyckade byggen!
Berätta gärna något mer om hur du gjort...

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 31 mar 2008, 20:55:01 »
Hej

Har uppdaterat texen och mer bilder.

/Peter

Utloggad Deskgrunt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.282
« Svar #5 skrivet: tis 01 apr 2008, 09:43:22 »
Vad trevligt med scratchbyggda hus och allt!

En till datarallare ser jag!  :up:
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #6 skrivet: ons 03 dec 2008, 21:46:42 »
Tiden går och banan har blivit digital och styrd från PC via Rocomotion.

Det övriga bygget går sakta frammåt.... man har ju inte den tid som önskas. Tällberg har i allafall fått en början till grusplan, perongen är på gång också.

Lagom till tyskladsbesöket ;) .

Farsans kolkran har fått ett kollager, det fattas bara lite färg och kol...

Nu när vintern närmar sig hoppas jag på lite mera tid, så att man får lite gjort.

/Peter

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 29 dec 2008, 21:33:07 »
Dax att bygga lite berg......

Först limmas lite styrofoam-skivor. Tur att lödtenns-försäljningen inte har rensat lagret.

Sen på med två burkar fogskum.... va lite det blev var min första tanke, sen började det jäsa...... :oops:  :oops:

Nu är det bara att låta det härda ordentligt och sedan skulptera ett berg....

/Peter

PS. Korten är tagna med olika kameror, därav olika färg.

Utloggad Peking

• Stammis
« Svar #8 skrivet: mån 29 dec 2008, 23:51:40 »
kul att se att det händer saker  :clap:  ger en kick att ta tag i egna bygget  :)
 Ola

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 02 jan 2009, 19:57:00 »
Nu börjar det bli gräsligt.... Hela Tällbergs-modulen är löstagbar så att man kan flytta den för bättre åtkomst.

Hela rasket är sprutat med Vit Hobbex Lexan-färg!?! "FASKOLOR" blandad med akryl-konstnärsfärg på tub och 50% vatten. Först en sväng gul sen en ljusgrön och sist "lite grönare". Man ser i kanten vilken färg det var.

Sist men inte minst ett julklapps-skjul från farsgubben. Jag fick tre stycken ett brunt och två allmogegröna som orginalen.

/Peter

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 11 jan 2009, 19:10:29 »
Berget är sprängt!!!!!!!

Fogskummet höll inte formen, det blev som en sufflé. När man började skära i det sjönk det ihop.

Nu bygger jag med mera markskiva istället.

/Peter

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.116
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #11 skrivet: sön 11 jan 2009, 21:56:43 »
Suffle! - Går det bättre med marsipan? ;)  ;)  ;)

Jag kunde inte låta bli - Ber om ursäkt!
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #12 skrivet: sön 11 jan 2009, 22:48:32 »
Ja troligen, det kan inte gå mycket sämre än med ByggMax gröna skum.....

Limmar just nu en massa sten (Gipsgjutna, se http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3706) med latex och spackel på det nya berget, bilder kommer.

/Peter

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.259
« Svar #13 skrivet: mån 12 jan 2009, 00:13:45 »
Har även jag provat fogskum (köpt på Clas O.). Använde det sparsamt vid de första försöken. Fungerade utmärkt. Efter c:a 2 dygn hade det härdat klart, var torrt och kunde bearbetas.
Viktigt är att man inte får applicera fogskummet i flera lager på varann på en gång. Instängt fogskum tar mycket lång tid för att genomhärda. Man riskerar att få en mjuk kärna. När man sedan skär i det ythärdade fogskummet så kan det nog bli som det Peter råkade ut för.På min burk stod det att man inte skulle applicera fogskum i slutna instängda utrymmen. (Det har inget med ventilationen att göra  ;) . Vikten av god sådan påpekas det också för på burken.)Ska man bygga högt, tjockt med fogskum gäller: spruta ett lager åt gången, låt genomhärda, fortsätt med nästa lager o s v.

hälsar

Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad PEST

• Användare
SV: Bilder från en gillestuga
« Svar #14 skrivet: lör 05 jan 2013, 12:29:38 »
Det var inte igår jag postade något i denna tråd... jag skall försöka lägga in lite nya bilder.

Det har dock kommit beslut från länsstyrelsen (läs frun) om att tilldela mark för en utbyggnad av järnvägen. En helt ny sträcking är under planeringsstadiet, detta för att öka antalet samtidiga tåg samt öka minsta radien från 380mm till 450mm. I gengäld har trafikverket (läs jag) gått med på att skjuta till medel för att föryngra vissa markytor i området (läs ny soffa). Den nya sträckningen ligger dock en bit frammåt i tiden. Först skall jag till Indien och jobba ett par veckor för att sedan riva ut hela köket och bygga ett nytt....

/Peter

Utloggad Erik R.

• Användare
  • Antal inlägg: 79
SV: Bilder från en gillestuga.....(2009-01-11)
« Svar #15 skrivet: lör 05 jan 2013, 19:38:22 »
Vilken tur för aktieägarna att styrelsen för deras egenägda järnväg har så bra kontakter med länsstyrelsen.
Sen är det upp till banverket att förvalta sitt uppdrag väl.
Lycka till.

/Erik R

Utloggad Peking

• Stammis
« Svar #16 skrivet: lör 05 jan 2013, 21:15:30 »
Klokt upplägg kan du få till som staten när de säljer JAS ?
Alltså man säljer en vara :JAS och lovar att göra motköp som är mer i pengavärde en den vara som säljes. ;)

Ola

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #17 skrivet: ons 01 jan 2020, 14:06:49 »
Hej

Det var tydligen inte igår jag la någon uppdatering här...

Här kommer lite bilder... av varierade kvalitet...

Nattankning av rälsbuss.

I väntan på nattåget.

Lokastallet, man kan se elektronik, servon och mekanik för öppning av portarna.

På baksidan av lokstallet kan man se att underhållet är lite eftersatt.

Återkommer strax med det senaste bygget...

/Peter

Utloggad PEST

• Användare
« Svar #18 skrivet: ons 01 jan 2020, 14:28:34 »
Hej igen...

Nu blev det lite tätare mellan inläggen.

Denna järnväg är (som jag skrivit tidigare) påbörjad av min pappa, sen har den blivit hopplockad och lagd i träda. När jag såg Pistvakt så var det en fin modelljärnväg som dök upp i vinjetten, då blev jag sugen på att börja bygga igen. Som en liten hyllning till Pistvakt och denna järnväg så håller jag på med Svartlien som mittpunkt i min helix. Hela bygget ät en mycket fri tolkning av originalet!!!

Jag började med lite marknivå, här skall Bodegan och bröderna Marklunds hus ligga.

Brödernas hus har jag skrivit ut i 3-d skrivaren.

Berget börjar ta form, i mitten kan man se pisten som skall få en "dragbana".

Berget formades av myggnät i aluminium som limmades med limpistol. Detta funkade över förväntan.

Nätet täcktes med två lager gipsbinda. Fotot taget efter första lagret.

Jag blandade ut spackel med vatten och penslade på ett lager så att konturerna av gipsbindan försvann.

En närbild på resultatet.

Vidare skall jag täcka med vit färg och sätta Bröderna på toppen med skotran. Även en lavinbjärn skall dit. Mer om detta i senare inlägg. Det är nämligen framtid... (På en av bilderna kan dock Bröderna skymtas på "toppen")

Delar av bygget kan också ses på Instagram "peterstreit69"

/Peter