Författare Ämne: Mas-vagnar från NMJ  (läst 3057 gånger)

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.452
    • http://www.hattifnatt.se/
Mas-vagnar från NMJ
« skrivet: tis 20 jan 2015, 01:48:19 »
Nu verkar mas-vagnarna från NMJ kommit ut i butik. Någon som har fått hem några och som kan visa lite bilder här på forumet? Själv är jag nyfiken på hur underredet med bottenluckorna ser ut/är konstruerat.

http://modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=516&entity=62649&img=b

Mas-vagnarna från Märklin och Roco har ju diskuterats tidigare här och här.

Mvh Anton

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 145
SV: Mas-vagnar från NMJ
« Svar #1 skrivet: tis 20 jan 2015, 06:01:09 »
Kul.
Någon som vet vilka ellok som drog dessa vagnar och hur många vagnar i ett tågset? Det var väl pga elektrifieringen och starkare lok man tog fram dessa vagnar?
T.
« Senast ändrad: tis 20 jan 2015, 06:08:22 av Manfred »

Cunhalasse

• Användare
  • Antal inlägg: 424
« Svar #2 skrivet: tis 20 jan 2015, 10:08:18 »
Kul.
Någon som vet vilka ellok som drog dessa vagnar och hur många vagnar i ett tågset? Det var väl pga elektrifieringen och starkare lok man tog fram dessa vagnar?
T.

Hej Manfred och alla andra,

Dessa M2/Mas-vagnar togs nog fram för de fem nya ångloken litt. R som också började levereras 1908.

De första elloken att dra Mas 08 blev de gråa Oa-loken som kom 1914. De målades ganska snart om och blev bruna.
Jag tror att en del av dessa vagnar med vissa påbyggnader levde kvar ända in på Dm/Dm3 tiden, framför allt på södra omloppet dvs ner till Luleå och då blandat med de nyare Mas 50, innan de blev grusvagnar m.m.

Alla nyare och större lok och vagnar sattes först in på norra omloppet till Narvik för att succesivt flyttas till södra varefter större och/eller starkare dök upp.

På MMM- och SMJ-körningar brukar jag försöka ha trettio Mas 08-or (hittills från UGJ) efter mitt Oa-lok. Oa-loken drog normalt upp till trettio vagnar i tågen när det begav sig.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.109
« Svar #3 skrivet: tis 20 jan 2015, 11:38:47 »
Förutom de lok som Cunhalasse räknar upp, så bör de ha dragits av Of/Of2 och Oc.

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 569
« Svar #4 skrivet: tis 20 jan 2015, 17:10:55 »
Dom drogs ju även av NSB:s El3 och El4. Samt av Od, Ka samt V1 i malmväxlingen. Det finns flera fina bilder i böckerna  Järnvägsminnen 4 samt 8 med malmtåg på 30-, 40- och 50-talet.

Dels 30-tals tåg dragna av Of med enbart Mas 1908 med CF4 som konduktörsvagn ("caboose") längst bak.

50-tals tåg med Dels Oa, Of/Of2/Of3, El4 samt Dm med blandade tåg bestående av både Mas 1908 samt Mas 1950 i samma tåg.

Jag refererar till böckerna Järnvägsminnen 4 & 8 för all denna info.

Ett par frågor från mig:

Någon som vet vilken tidsperiod det är på märkningen på NMJ:s vagnar?

Gjordes några märkbara förändringar av märkningen eller  vagnarnas utförande efter att Litterat ändrats från M2 till Mas?

(Det jag vill veta är väl helt enkelt hur långt fram i tiden går det att använda MNJ-vagnarna)

Hur länge användes CF4 som konduktörsvagn i malmtågen?

Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

HJP

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tis 20 jan 2015, 20:32:53 »
Dom drogs ju även av NSB:s El3 och El4. Samt av Od, Ka samt V1 i malmväxlingen. Det finns flera fina bilder i böckerna  Järnvägsminnen 4 samt 8 med malmtåg på 30-, 40- och 50-talet.
Naturligtvis drogs Mas-vagnarna av NSB:s lok också. El12 - NSB:s motsvaighet till Dm - bör väl också ha dragit Mas?
Hur var det med Od? Drog de malmtåg, eller endast andra tåg? Jag har aldrig sett bilder på Od med malmtåg, endast malmtågsväxling, godståg, och blandat tåg.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.300
« Svar #6 skrivet: ons 21 jan 2015, 13:09:12 »
Nu verkar mas-vagnarna från NMJ kommit ut i butik. Någon som har fått hem några och som kan visa lite bilder här på forumet? Själv är jag nyfiken på hur underredet med bottenluckorna ser ut/är konstruerat.

http://modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=516&entity=62649&img=b

Mas-vagnarna från Märklin och Roco har ju diskuterats tidigare här och här.

Mvh Anton

Det är ju Roco som gör NMJs Mas-vagnar så underredet är ju likadant som Rocos vagn.

/stefan

3R AC

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 21 jan 2015, 19:12:43 »
Naturligtvis drogs Mas-vagnarna av NSB:s lok också. El12 - NSB:s motsvaighet till Dm - bör väl också ha dragit Mas?
Hur var det med Od? Drog de malmtåg, eller endast andra tåg? Jag har aldrig sett bilder på Od med malmtåg, endast malmtågsväxling, godståg, och blandat tåg.
Nej Od användes tydligen inte som malmtågsdragare. Bara för i malmtågsväxling, enligt böckerna jag läst. Du är den kunnige i dessa frågor HJP, böcker är källan för min info. :)

Fast ska växelloken i malmhanteringen tas med, så kanske Ua och Ub loken kan nämnas också?

Mg lok användes under en kortare period under 1940-talet på prov som malmtågslok. Mg nr 604, 606 och 620 utrustades med hjälpledningsbroms för experimenten. Normala vagnantalet (med Of?) var 42 Mas-vagnar, men Mg loken fick försöka dra 35. Det blev tydligen för mycket för Mg loken även det.

/Jocke

HJP

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tor 22 jan 2015, 01:56:11 »
Nej Od användes tydligen inte som malmtågsdragare. Bara för i malmtågsväxling, enligt böckerna jag läst. Du är den kunnige i dessa frågor HJP, böcker är källan för min info. :)
Tack för erkänslan, men jag kan inte så mycket om malmbanan. Det finns många som är betydligt mer kunniga på det området.

Fast ska växelloken i malmhanteringen tas med, så kanske Ua och Ub loken kan nämnas också?

Även Ud-loken tjänstgjorde i växlingen. Här ses Ud 864 i Kiruna, i juni 1973.

Ud 868+866 växlar Mas-vagnar på malmbangården i Kiruna. Juni 1973.

HJP

lokf

• Användare
  • Antal inlägg: 29
« Svar #9 skrivet: tis 27 jan 2015, 01:14:13 »
Kul.
T.

Hej Manfred och alla andra,

Dessa M2/Mas-vagnar togs nog fram för de fem nya ångloken litt. R som också började levereras 1908.

De första elloken att dra Mas 08 blev de gråa Oa-loken som kom 1914. De målades ganska snart om och blev bruna.
Jag tror att en del av dessa vagnar med vissa påbyggnader levde kvar ända in på Dm/Dm3 tiden, framför allt på södra omloppet dvs ner till Luleå och då blandat med de nyare Mas 50, innan de blev grusvagnar m.m.

Alla nyare och större lok och vagnar sattes först in på norra omloppet till Narvik för att succesivt flyttas till södra varefter större och/eller starkare dök upp.

På MMM- och SMJ-körningar brukar jag försöka ha trettio Mas 08-or (hittills från UGJ) efter mitt Oa-lok. Oa-loken drog normalt upp till trettio vagnar i tågen när det begav sig.

M2/Mas 1908 som var vidareutveckling av M2 1903 års modell som kan ses här underst, såg till det yttre likadan ut som 1908 års modell och drogs först av ångloken Ma, Mb, och R och på norska sidan av typ 29. Därefter med elektrifieringen av elloken Oa, Ob, Oe, Of som senare blev Oef och Dm på svenska sidan. På den norska sidan av ellok El3, El4 och El12.
El3 var från början röda. Blev grönmålade kring 1960-talet. El4 var grön hela tiden. Även M2 med raka sidoväggar som NMJ aviserat att ge ut, hängde med långt in på 50-talet och kom därefter (de som inte skrotades) att byggas om till balastvagnar. Den som kör en anläggning fram till ca 1960 har inga problem att välja vagnar.

Märkningen på NMJ:s första utgåva sträcker sig fram till 60-talet, men vagnarna hängde med in mot slutet på 70-talet fram emot 80-talet, men på malmbanan till mot slutet på 60-talet, men då med den senare märkning.
Vagnantalet ökade efterhand och mot slutet med Dm blev det 65 vagnar i lastade tåg och 70 i tomtåg.
I malmvagnsväxling användes oftast Od, men när dom försvann under de första åren på 60-talet användes sedan bara multade Ud.

Här under ses först en bild från ca 1960 på både den gamla och nyare märkningen. vagnarna märktes ju inte om över en natt. Man kan lungt köra med NMJ:s första märkningsvariant från ca 1928 till perioden något eller ett par år in på 60-talet och med Dm-lok, t o m Dm3 (har jag själv kört) och med NSB: El 12. Det var också fortfarande vanligt med ekerhjul på malmvagnarna och en del hade också hålhjul som här på bilden.

Bilden där undder visar ett malmtåg med 1908 års vagnar, Dm-lok och den senare märkningen. Lägg också märke till de välfyllda vagnarna. Ingen liten snutt som i Märklin/Trix-vagnarna.
Notera också de helt autentiska färgerna på vagnar och malm. Kan vara svårt ibland med färgbilder, men just denna är perfekt.
B. Bodin

Missöde på KMB.

BGB

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.041
  • alsum
« Svar #10 skrivet: tis 27 jan 2015, 08:33:41 »
Vänster malmvagn visa annan typ hjul och inte stjärnekerhjul utan hålhjul. Vad är för typ hjul? Titta noga på bilden. Aldrig sett hjul.

3R AC

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tis 27 jan 2015, 17:06:37 »
Vänster malmvagn visa annan typ hjul och inte stjärnekerhjul utan hålhjul. Vad är för typ hjul? Titta noga på bilden. Aldrig sett hjul.
Kan det vara vanliga skivhjul, som hålborrats för att få samma ofjädrade vikt som stjärnekerhjul?

lokf

• Användare
Tillägg
« Svar #12 skrivet: tis 27 jan 2015, 19:34:56 »
Verkar fungera om man klistrar in den övre adressen.
« Senast ändrad: tis 27 jan 2015, 19:45:10 av lokf »
BGB

lokf

• Användare
« Svar #13 skrivet: tis 27 jan 2015, 19:57:27 »
Kan det vara vanliga skivhjul, som hålborrats för att få samma ofjädrade vikt som stjärnekerhjul?

Tror du har en poäng där. Kanske blev tillverkningen billigare. Såg under hela 50-talet ett antal vagnar med sådana hjul. Att det sedan tog slut berodde nog på att det verkade som hjulen inte höll. Det finns en bild på digitalmuseum no. Har försökt få tag på någon ansvarig för att få lägga ut bilden utan att lyckats.

Provade länka men inte heller det lyckas, men klistrar man in länken i Googels webläsare funkar det.

http://digitaltmuseum.no/021015527416/?query=ofotbanen&page=11&pos=257&count=2608

BGB

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 994
« Svar #14 skrivet: ons 28 jan 2015, 00:18:19 »

Tror du har en poäng där. Kanske blev tillverkningen billigare.
...
 http://digitaltmuseum.no/021015527416/?query=ofotbanen&page=11&pos=257&count=2608

Tacksamt tillfälle detta att få spekulera lite under förevändning att det har relevans för ämnesrubriken. Jag tänkte få bidra med ytterligare en teori.
Konstruktion och tillverkning av hjulstommar bör ha varit föremål för åtskilligt utvecklingsarbete ända sedan järnvägens barndom och ända in i modern tid. Det finns en hel del spår av experimenterande med mer eller mindre osannolika lösningar på optimeringen av stommarnas egenskaper. En av många önskade egenskaper är att stommen skall vara motståndskraftig mot temperaturvariationer utan att spricka eller deformeras, i synnerhet de temperaturvariationer som uppkommer av blockbromsningen mot hjulringarna. Det kräver en viss kontrollerad flexibilitet i stommen. Jag tror att "hålhjulet" representerar ett försök att kombinera ekerstommens goda egenskaper i det avseendet med en betydligt billigare produktionsmetod i form av valsning eller smidning av en "slät" skiva. Möjligen kan bilden från det norska arkivet tyda på att man i stället fick en konstruktion känslig för utmattningsspänningar. Men skadan kan också vara vållad av andra orsaker som bara av en slump drabbat axeln med hålhjulen.
För den som verkligen söker sanningen är det fritt fram att läsa in utvecklingshistorien för järnvägshjulens stommar och presentera den för oss som bara spekulerar likt TV-kända snillen.
- o000oo -

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #15 skrivet: ons 28 jan 2015, 01:30:28 »

Tror du har en poäng där. Kanske blev tillverkningen billigare.
...

Tacksamt tillfälle detta att få spekulera lite under förevändning att det har relevans för ämnesrubriken. Jag tänkte få bidra med ytterligare en teori.
Konstruktion och tillverkning av hjulstommar bör ha varit föremål för åtskilligt utvecklingsarbete ända sedan järnvägens barndom och ända in i modern tid. Det finns en hel del spår av experimenterande med mer eller mindre osannolika lösningar på optimeringen av stommarnas egenskaper. En av många önskade egenskaper är att stommen skall vara motståndskraftig mot temperaturvariationer utan att spricka eller deformeras, i synnerhet de temperaturvariationer som uppkommer av blockbromsningen mot hjulringarna. Det kräver en viss kontrollerad flexibilitet i stommen. Jag tror att "hålhjulet" representerar ett försök att kombinera ekerstommens goda egenskaper i det avseendet med en betydligt billigare produktionsmetod i form av valsning eller smidning av en "slät" skiva. Möjligen kan bilden från det norska arkivet tyda på att man i stället fick en konstruktion känslig för utmattningsspänningar. Men skadan kan också vara vållad av andra orsaker som bara av en slump drabbat axeln med hålhjulen.
För den som verkligen söker sanningen är det fritt fram att läsa in utvecklingshistorien för järnvägshjulens stommar och presentera den för oss som bara spekulerar likt TV-kända snillen.

Ställer mig i kön.
Två alternativ från mig.
Visst var väll hjulcentrat GJUTET! materialbesparning under kriget eller åren senare.
Ett försök att minska risken för sprikbildning i gjutna helskivor.
BJ

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.300
« Svar #16 skrivet: ons 28 jan 2015, 14:19:36 »
...
Bilden där undder visar ett malmtåg med 1908 års vagnar, Dm-lok och den senare märkningen. Lägg också märke till de välfyllda vagnarna. Ingen liten snutt som i Märklin/Trix-vagnarna.
Notera också de helt autentiska färgerna på vagnar och malm. Kan vara svårt ibland med färgbilder, men just denna är perfekt.
B. Bodin

Är det verkligen järnmalm i dessa vagnar, jag tycker att det mer ser ut som grus. Malm är väl mycket mörkare i färgen.

/stefan

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 994
« Svar #17 skrivet: ons 28 jan 2015, 22:54:45 »
...
B. Bodin

Är det verkligen järnmalm i dessa vagnar, jag tycker att det mer ser ut som grus. Malm är väl mycket mörkare i färgen.

/stefan

Till att börja med är min och "lokf" uppfattning om graden av perfektion i färgåtergivningen i bilden inte riktigt sammstämmig. Min monitor är visserligen inte helt optimalt färgkalibrerad men brukar ändå kunna ge ett trovärdigt intryck av riktigt högkvalitativa färgbilder. Bilden ovan platsar i mina ögon inte i den allra högsta ligan. Det är gott om skuggpartier som saknar varje spår av teckning. Det är också rätt gott om bildpartier i högdagrar som ser matta och urfrätta ut. Dessutom tycker jag inte att molnens skuggsidor har en riktigt naturtrogen gråton. För mig ser de ut att dra lite åt grönt.
Bilden är däremot trots ev. tekniska tillkortakommanden mycket intressant, informativ och välkommen som tidsdokument. Den visar också tvättäkta magnetitmalm som trots påtalade generella brister i färgåtergivningen inte går att missta sig på.
- o000oo -

3R AC

• Stammis
« Svar #18 skrivet: sön 01 feb 2015, 23:26:00 »
Till att börja med så får jag tacka (lite sent) signatur "lokf" för det uttömmande svaret i inlägg nr 9 i tråden. :up:

Sen en (till) fråga angående själva NMJ modellen: Vilken hjuldiameter är det på NMJ Mas vagnarna, och vilket mått är det mellan spetslagren? Kan ju vara bra att veta om man ska försöka hitta lämpliga stjärnekerhjul för 3-räls.

Mvh Jocke