Författare Ämne: Slirskydd till T66  (läst 429 gånger)

Utloggad Sikforsände

• Användare
  • Antal inlägg: 393
Slirskydd till T66
« skrivet: ons 26 nov 2014, 12:58:02 »
Jag blev aldrig nöjd med dragkraften på min T66. Det visade sig att loket inte levererades med slirskydd och dessa fanns ej att tillgå. Jag mätte då upp TMY-boggin och den hade precis samma hjulaxlar, men med slirskydd. Dessa gick att beställa som reservdel och Anders på Habo Hobby hjälpte som vanligt till med det. Efter lååååång väntan (inte Anders fel) dök hjulaxlarna upp. Jag gjorde en liten beskrivning av operationen som kommer här.

Här har boggin försiktigt lirkats loss, inga delar ramlar bort, skönt. Notera pilen på boggins undersida, den ska vara närmast lokänden.

Jag lirkade upp den bakre änden på boggin med en liten mejsel. Jag petade försiktigt bort hjulaxeln och satte dit den med slirskydd.

Här är nya axeln på plats till vänster. Gör sedan om samma med den andra boggin. OBS! Slirskyddet ska vara på samma sida i denna boggi också, eftersom den monteras omvänt.

Allt är nu på plats.

Dags för provkörning. Vilken skillnad det blev, drar många vagnar i stigningarna runt Sikfors utan problem.
PS Jag vet att Anders har kvar någon sats, annars får han beställa. Fredrik på SwedN målade och dekalerade loket.

Utloggad olleF

• Stammis
  • Antal inlägg: 737
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Slirskydd till T66
« Svar #1 skrivet: ons 26 nov 2014, 20:54:05 »
Tack!
Din beskrivning av operationen på T66:an hjälpte mig med ett problem just Katos TMY-lok.  :up:

Jag hade fått in något skräp i växelhuset, men lyckades inte komma på hur man tog loss boggierna på TMY:n.
Vågade inte bända och vricka som man tydligen skulle göra. Försökte dela på chassiet, men det var ju helt fel väg.
Var rädd för att ha sönder något inuti när man vickade på bogen.

Men nu har jag fått bort skräpet, fast det höll på att gå åt .........
Drivaxeln från motorn lossnade och drevet och bussningarna var på väg ner mot golvet där tappade småsaker alltid försvinner.
Men jag fick tag i alla delar och fick tydligen dit dom på rätt ställe i rätt ordning, puh.
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se