Författare Ämne: Lilla Tullinge  (läst 63506 gånger)

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.061
Lilla Tullinge
« skrivet: ons 08 okt 2014, 23:13:19 »
Hej på er

Efter att ha läst alla era anläggningsbyggen med stor glädje, vissa enklare fokuserade på körningen och vissa rena rama konstverken där man nästan skämms för att se på sin efteråt.

Men efter ett tags funderande om man "vågar" visa sin anläggning eller inte och efter att klurat lite hur man skall göra det enklast så tänkte jag I denna tråd beskriva lite om min anläggning och försöka beskriva lite vad jag gjort och vilka fel man lärt sig av till eventuell framtida ombyggnad/nybyggnad.

Men "min" skall väll saga att anläggningens primära syfte är att underhålla den yngsta sonens intresse för MJ och mycket av sakerna är hans på banan. Han har varit med och fixat, kommit med idéer och fått bestämma en hel del om vad som skall göras och hur det skall se ut.  Han är I år 11 år.

Ok, så här började det:

Själv hade jag en anläggning på en spånskiva när jag var liten på 70-talet, för ca 12 år sedan skickade svärfar upp en flyttkartong med sin gamla samling från 50-talet.
Efter att vid några få tillfällen byggt enkla rundor på vinden (varmvind) så hojtade sonen till efter nyår - "pappa, jag vill att vi bygger en större bana på golvet I vardagsrummet"....jaha, bara ta fram allt, la ut räls som täckte nästan hela vardagsrummet (stort rum men stor hörnsoffa, matplats, öppen spis och stort akvarium....) golvet vart okuperat någon vecka tills vänner med hund skulle komma, bara plocka ihop.

Jag åkte iväg till Byggmax och köpte två OSB skivor och lite 45 reglar.
Snickrade under en kväll ihop två våningar med ram av 45 reglarna och stolpar mellan skivorna och fick en grund för en två vånings anläggning.

Tanken var att göra den flyttbar (dock inte med avsikt att edn skulle enkelt flyttas fram och tillbaka, det insåg vi direkt att det skulle inte vara enkelt) så skivan kapades 10 cm på längden och vart 230x120 för att få plats I ett arbetsrum.

Den kommer aldrig kunna flyttas dit utan många timmars arbete :) kan konstateras efteråt.

Jag hade två gamla arbetsbockar som fick stå på små skyddsbitar för parkettgolvet och sedan bära skapelsen.

Vi började lägga ut en standard Märklin cirkelbana I två cirklar av den M räls vi hade. Och med de lok som fanns.

Dock kunde vi konstatera att 2 ånglok från gamla startsatser inite gick som de borde efter 40 respektive 60 år I lådor, ett litet disellok inte ville hela tiden och det mycket fina DA loket från 50 talet behövde mer kunnig kärlek för att passa till ett barn med lite tålamod.

I väg till Trainshop I stuvsta, kolla läget lite, fråga en del och ta in lite info, summan vart att man bör nog köpa lite nytt.

Så Tradera vart hemmet framöver ett tag och nöjda (förhoppningsvis) nya ägare fick lägga kärlek på de loken.

Efter liten stund vart det nytt besök till Trainshop, och en startsats införskaffades:

https://www.maerklin.de/de/produkte/detailsh0.html?page=1&perpage=40&level1=27&level2=35&level3=2411&art_nr=29350&era=&gaugechoice=2&groupchoice=5&subgroupchoice=16&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Fspur_h0%2Fpackungen%2Fstartpackungen.html

Ett Belgiskt TRAXX lok, BR 186, öppen godsvagn, flakvagn och MS2 samt lite spår och växlar. Sonen fick detta I lite tidig födelsedags present.

Efter detta kunde man tyvärr även konstatera att M rälsen var inte eller lämplig för barn (min egen åsikt) behöver mer ompysslig än vad en 11 årig kille vill syssla med. Så I och med startsatsen´s C-räls och 2 övergångsskenor kunde vi byta ut M räls efter M räls.

Det vart en hel del pengar på sådant som inte syns, växelmotorer och dekodrar till dessa.....

Men nu lite bilder på bygg fasen. Tyvärr har man inte varit allt för flitig I början, focus var helt inne på att bygga då.

Snickeri verkstad I vardagsrummet!

Belgiska BR186 TRAXX loket (tyvärr utan ljud kan man konstatera efter köpt lok med ljud senare)

Oj glömde skriva att det vart visst tre våningar....

Bergsbyggare:

:lamp: Om jag byggt berget idag skulle jag gjort det löstagbart I övre nivån (den ovan tunnel) så man kunde enklare komma åt ifall man skulle behöva I framtiden (Inga växlar ligger I tunnel, men byta den sista M rälsen tar emot just nu och koppla belysning till hus på berget är trickigt med stora händer) ...bra där Jörgen ...not  :clap: :censor:

Liten översiktsbild över övervåningen:

Liten bild av undervåningen, här är det C räls numera:

:lamp: Så här efteråt kan man ju konstatera att idag finns något som heter Internet och det är bra att googla lite om vad man inte skall göra innan man tar fram sågen och bygger stigningar  :lol: :lol: :lol:

Till slut fick man börja bygga lite miljöer pararellt, eftersom jag hade lite hus som inte blivit krossade under perioden 70-nutid I kartonger och runtflyttande, så började vi placer ut dessa.

En bondgård måste man ju ha så man kan få lite ekologiskt och närodlat.

Tyvärr är det ju som så att Heljans modeler helt saknar pappark innuti som de modernare modellerna har, så ljusgenomsläppet är allt för stort.

:lamp: Bygger jag ett nytt hus framöver kommer jag bygga med belysning I fönster och göra detta samtidigt med bygget av modellen, blir klart bättre, lite dyrare men snyggare. Dock hjälpte bytet från glödlampor till LED lite.

På bilden ovan kan man även se lite av insidan på den ram jag byggt på vissa ställen efter en olycka när den yngre lokföraren lykades gasa lite för mycket I en nerförbacke och loket gick I golvet. Men då fick man lära sig byta strömavtagare/pantografer. på ett lok med  :D

:lamp: Konstaterade att inte bara en lucka mellan sidorna på våningarna är bra utan även en kant runt övervåningen, för det är enkelt att råka välta en vagn eller lok.  :beer:

Översiktsbild I byggfasen.

Nå namnet då?

Varför Lilla Tullinge som namn? Jag byggde en platform till anläggningen och då stor det något kufiskt tyskt namn på skylten, eftersom vi bor I Tullinge och min nyfunna vän I och med MJ hobby har en anläggning som han bygger enligt Tullinges historiska utseende så vart det "Lilla Tullinge"

Bygg förebild, tidsålder?

Nja, ingen speciell, focus ligger på att ha kul! Köra lok och flytta vagnar mellan olika platser på lek nivå, Inga trafikspels kort eller så. Lite fokus på Svenskt, men om ett fint lok med hög "vill ha factor" är Tyskt eller från annat land så varför får det inte komma på besök till Lilla Tullinge ibland 
:hug: till alla roliga lok!
Det fanns visserligen en gruva I Tullinge (Huddinge gruvan) en gång, men ingen järnväg dit utan lastbil till rälsen centralare I Tullinge, men det var evigheter sedan och Inga DM lok fanns här,men det kanske det kommer till Lilla Tullinge för de är ju så fina  :lol:

Byggprocessen fortsätter

Ibland fick min underbara fru hjälpa till...dels är jag för darrhänt av vissa medeciner numera men framförallt har man inte alltid världens bästa tålamod.

:lamp:Mj hobbyn är ett bra redskap för att träna upp tålamodet !!

Inklädningen av berget skedde med NOCH 60832 nätpapper (http://www.trainshop.se/n/productinfo.php?product=2177) ett slags papperinklätt hönsnät.
Inte riktigt min kompis, så frugan tillkallades, hon löste det ganska bra, med sekatör och limpistol och uppdelning I bitar.
Målning av brunt papper är dock inte det enklaste, hade köpt en färgsatts från woodland Scenics av MJ I V-berga, men det slutade med att jag hämtade grundfärg vägg vit och la på först. Flera ganger funderade jag om inte det gamla tricket med hönsnät och papper doppat I limvatten var enklare att bygga med.

:lamp: Hade jag gjort om berget med Noch pappret idag, hade jag lagt på gipsbinda ovanpå för att få till detaljer enklare och bättre grund för målning.

Stigningarna på övanplanet och I berget gjordes I frigolit.

Lite bil tunnlar karvades till med.

:lamp: Idag hade jag köpt de färdiga stigningarna som finns och provat med, för det är pillrigt och tar på tålamodet att få till stigningarna och få dem jämna.  :emm:

Jeco kiosk och en liten tysk klock kiosk fick sonen I födelsedagspresent av bekanta. Och efter låååång tid kom även den så kallade inredningen till Jeco kiosken:

Min far som är från Sorsele konstaterade att den tyska kiosken är väldigt lik en kiosk som fanns I Sorsele när han var liten, så lite Svensk är den  :lol: :lol:

Sonen köpte ett Märklin 37037, Danskt ånglok (som har en egen historia att berätta en annan kväll...suck...) och lite mer hus köptes in och byggdes ihop, snygg resturang från MJ I V-berga.

Samt lite ballast läggande har det blivit här.

Mer bygghistoria får skrivas imorgon I denna tråd...nu måste man sova några timmar med.
« Senast ändrad: tor 09 okt 2014, 23:15:43 av jorwes »
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.577
SV: Lilla Tullinge
« Svar #1 skrivet: tor 09 okt 2014, 08:06:32 »
Ser mycket trevlig ut :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

jorwes

• Stammis
« Svar #2 skrivet: tor 09 okt 2014, 10:19:41 »
Tackar Stefan, kul med kommentarer!
// Jörgen W, Stockholm

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

Lilla Tullinge

Ballast

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #3 skrivet: tor 09 okt 2014, 11:09:35 »
Ser ut att bli en fin anläggning berget blev riktigt bra :up:, hoppas sonen håller kvar intresset

Ha Det Gott/Janne ;)
HO 3r Dcc Z 21 Digital Epok 3 Svenskt 60-70-talet

jorwes

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tor 09 okt 2014, 12:18:25 »
Så lite fortsättning på historieresan (hoppas komma till dagens dato snart  :geek: )

Berget byggs vidare på med lite gamla granar jag hade liggande I en liten kartong på vinden, liten sax, en avbitare och lite dra åslit, så vart de ok.

Även "den gamle kro" som jag med möda och allt för lite tålamod byggde ihop när jag var typ 7-8 år...(vilket syns på lite saknade detaljer) fick plats. Brevid en ny Esso station (den gamla jag hade var inget kvar av... :emm:)

Till belysningen I krogen vart det vanliga gamla trebens lampor som jag sedan byte ut lampan till led I. Belysningen I macken var trickigare, till jag hittade Fallers små mini LED som jag satte in genom ett uppborrat hål I botten och dolde bakom en kassadisk.

De små micro led lamorna hittade jag på MJ-hobby I V-berga (http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=073&pid=FA 180671 ) dock känsliga för att ha rätt strömstyrka, två stycken brann innan jag via detta forum fick tipps på annan koppling.

Bilar är mina gammla Viking och berkina bilar från 70-talet.

Även en gammal Heljan lanthandel fick plats och den gammla ASG lastbilen.

Vägarna är målade med Woodland Scenics väg-sats, sådär är den, den täcker hanska bra och gillar linjalen med skal mått som följde med, den har jag nyttjat till annat med. Trotoarerna är gjorda av ark som köptes på MJ-hobby och som min underbara fru fick avsluta då även där mitt tålamod inte räkte till  :pinch:

Brevid Jeco kiosken är det tänkt att det skall bli några stå bord med några figurer som dricker en läsk (eller starkare...man vet ju aldrig vad lokala by kiosken säljer på kvällen  :emm: ) eller äter något snacks, men inte hittat något bra ännu.

Sonen fick en Auhaugen stationsbyggnad, med huvudbyggnad, toa hus, vattenhäst och ett litet lokstall I sin fördelsedag, så nu vart den ihopbyggd och utplacerad.
Vad mycket trevligare de nya husbyggnadssattserna är än Heljans gamlsa saker, ett under att Vollmer fick lov att sälja och hade problem att gå ihop när Heljan fortfarande kan leva med sina gammla modeler.

Att ha ytterligare en Kiosk sådär I ett sammhälle är väll inte allt för bra, inte direkt underlag för två , men ville ha en rondell och tyckte att sonens present måste få plats någonstans, så varför inte där? Och inte så mycket biltrafik I lilla Tullinge så man kan fortfarande korsa vägen.

En liten villa fick sin givna plats I ena hörnet och ett garage samt växthus från Noch lasercut serie införskaffades. Han som bor här verkar tjäna bra med tanke på att min gammla Ferrari fick stå där. Växthuset fyllde frugan med lite Noch blommor med.

Lite mer bergs jobb...

Även här kan man se lite Noch lasercuts modeler, jakttorn och liten timmer stuga som kommer stå på berget. Samt ett plåtskjul som skall stå mellan spåren.

:lamp: Noch lacercuts kan jag rekomendera, för inte alls mycket pengar kan man köpa en liten detalj som man kan ganska snabbt bygga ihop med vitlim och sedan placer ut för att få lite mer liv I modellen. Pillrigt att bygga ibland, men oftast kostar dom 40-50 SEK så det kan vara värt det.

Som sagt...branta backar ner till undervåningen, här fortfarande med M-räls.

Det går frammåt I byggandet...

Och hittade man en yta för att göra ett stickspår, så varför inte, då kan man ju byta lite med M räls med  :lol:

Man behöver lokstallar, eller hur...

Vissa måste alltid stressa till tågen....

Men alla kan inte springa så fort..

Små gubbar är så kul, kan man få för många??

Öppnar inte Kiosken snart, vi vill ju köpa glass...

Även träd är frågan om man kan få för mycket av...

Lunch dax?

Undrar vad de serverar här förutom öl?

Jaha...bröllop I kyrkan..var är prästen? Jaga han måste komma med ett tåg som var försenat, eller är det hans Porsche kanske som gått sakta?

Ja, för tågen står ju inne på stationen.

(Denna platform är dock nu riven, den vart aldrig bra, mycket svårt hitta färdiga byggsatser för plattformar som funkar med Märklin´s standard grund räls läggning (hade samma dragning på 70talet t.o.m just denna bit) så  finns ingen som har small platform nog att passa mellan spåren. Så trots extrema skärningar så tog loken eller vagnarna emot och tillslut vart det nog.
 :pinch: :pinch: )

Och det underbara ROCO DA loket med ljud går ju som vanligt bra, ingen försening pga tekniska fel där inte.

:lamp: Dock har jag lärt mig till nästa bana (om det blir en) att inte lägga två växlar efter varandra om man kan undvika detta och vill köra med annat än Märklin. Det verkar som att Roco´s strömskena under loket är lite kortare och Märklin c-räls har en död plast pigg I växeln, så ibland vid låg fart kan Roco stanna I växeln för strömskenan får ingen ström  :pinch:

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tor 09 okt 2014, 15:47:09 »
Fortsättning....

En liten brandstation finns på banan med, ifall de gammla Heljan husen skulle börja brinna behövs snabb hjälp av lokala brandkåren.

Märklin SJ vagnssatts införskaffades och jakten på gubbar till vagnarna började, lite kniv och lim för att få dem att passa och sedan in med belysning. Även en rengörningsvagn köptes in till banan, blir nog några till framöver så man kan förena nytta med lite vagnar  :up:

Även den andra MS2.an som köptes in skymtar här.

Liten översiktsbild...

Huvudgatan...nästan enda gatan med  :D

Ferrariglidaren I villan står vid grillen, resten av familjen slöar och väntar på maten.

Och den nyfikne grannen måste ju komma just nu...

Hunden skäller alltid när hon kommer.

Här är planen att skaffa en rörlig figur från Veissmann där en kvinna star och piskar en matta, den skall monteras in på tomten, bara för att reta svärmor lite  :D
Då blir det mannen som lagar mat, frugan och barnen som njuter I solen och Svärmor som får städa   :lol: :lol:

Mitt lok!!! Min lilla favorit just nu  :D kommer rullande...

Och appropå om man kan ha för mycket träd....man får väll såga ner några då.

Receptet: Blompinnar som är kapade I längder för attpassa flakvagn, lite kniv hantering för att få till plateser där grenar varit, umber brown färg & trälim för ihopsättning. Ja jag vart nöjd I alla fall.

Trött på M räls?

Efter att ha kört på M-räls på  nerfarterna och I "tunnelbanan" som visa kallar det (undervåningen) så vart det dax at byta ut till C-räls.
Anledning? Måste man ha det? Nja, en växel strulade, ville få till en vändmöjlighet och ville då inte köpa på mig M-räls efter att salt av det jag hade liggande. Själva rälsen är ju inte så dyr, utan det är ju växlar, motorer, dekodrar och stoppbockar som ticker pengar, så än så länge är det manuella växlar här nere.

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #6 skrivet: tor 09 okt 2014, 18:52:37 »
Ibland när man åker pendeltåg I Stockholm kan man få se lite riktiga tåg med...

Är det ett T44? Isåfall är det ju det som står på önskelistan till jul...

Trainsspottat på Jordbro pendeltågsstation 24 sep 2014.

Självklart skall ju barnen I Lilla Tullinge ha en lekpark...

Farmor & Farfar är på väg till lekparken med barnbarnet I skottkärran och längre bort kommer en mamma & Pappa med sitt barn, den föräldra lediga Pappan hjälper sitt barn upp I lekställningen

Bara de ser up för björnen på berget, fast de som är på besök I bergskapellet torde vara mer oroliga.

Vår stackars stekare I villan får köra Saab ett tag, för hans Ferrari är på service och det blir nog dyrt, 3st försöker laga den.

Självfallet måste det finnas en lokal MJ handlare även I Lilla Tullinge... Undrar om det är jag som går ut från affären med en ny vagn kanske. Ser ni tjejen som suktar efter nya DM2an...eller är det en vädrad DM3a kanske?

Den här lilla bilen köpte jag för ett tag sedan ifrån Luleå, den lyser I front och bak lyktorna via belysningstransformatorn som är dold under undervåningen (upp och ner monterad). Gillar skarpt denna bil och hoppas kunna köpa fler bilar med belysning, lite tunt om utbud dock.

Köpte även en ASG vagn från NMJ hos MJ I V-berga. Fin är den, men inte stämde det att man inte behövde byta hjul inte.den klättrade ur växlarna medans med utbyte till AC hjul så går den fint (handlarn har inte alltid rätt.

Så det vart en till...dom behöver ju en kompis  :D

:lamp:Ja man får räkna med byte av Koppel och hjul samt ibland som I mitt fall ta bort lite detaljer, en liten krok som satt ovanför koppelfästet som gjorde att avkopplingsskenor inte kunde koppla loss vagnen då kroken laser kopplet uppåt vid Märklin kortkoppel.  :censor:

Sonens senaste lokinköp kommer åkande

Förbi den gamla plattformen, som är sista bilden på den  :lol: :evil:

Mer om det loket kan läsas här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15054.0;topicseen

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #7 skrivet: tor 09 okt 2014, 20:03:56 »
Den döda plastpiggen kan du fila eller klippa ner i den raka c-växeln.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

jorwes

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tor 09 okt 2014, 20:11:46 »
Den döda plastpiggen kan du fila eller klippa ner i den raka c-växeln.

Leo, finns det några nackdelar med den tekniken (funderar då den borde ju ha ett syfte eftersom den finns där)? Förutom att begvärdet kanske går ner en krona eller två  :)

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #9 skrivet: tor 09 okt 2014, 20:31:51 »
Vet inte. Funkar med min lokpark, men jag har inte något urgammalt.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

jorwes

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tor 09 okt 2014, 20:54:28 »
Leo, det urgammla är avyttrat :) Endast digitala MFX lok numera.
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tor 09 okt 2014, 21:33:47 »
Rivning av perrong, början Oktober 2014.

Jaha...efter att irriterrats på perrongen ett bra tag och efter att en dag råkat få pantografen på mitt lilla Ue lok att passera over perrongstaket på ena sidan, så toks stora verktygen fram  :cool:

Perrongen var helt enkelt för bred och trots att jag kapat en massa och byggt om plattformen så var taket för brett med.

Först så försökte hag lossa på taket för att kappa det på mitten och där med kuna korta ner det ifrån mitten, men det vart för mycket skador.

Så lite inköp vart det...

Dels lite lampor från Trainshop.

Lite pappersark ifrån MJ-hobby & en gubbsatts.
Frigolit och lite träskiva hade jag redan hemma. Samt lite kant utsmyckning.

Några gubbar kunde återanvändas, men innan ihopsättning så vart det en tur till till Trainshop för inlöp av stationsklocka samt en gubb låda till.

Så här vart det:

Återstår lite grusning, inkoppling av lampor och klocka.

Men funderar på att göra en till framför stationshuset samt en enkel övergång över spåret. Får se om det blir I helgen... har ju två lampor till så de måste ju nyttjas  :D

Bilolycka

Medans jag fixade perrongen så fixade sonen en traikolycka på den smala vägen. En av gubbarna körde en Porsche (var den kanske till och med stolen av prästen?? ) I allt för hög fart. Tur att banverket efter manga och långa protester startat arbetet med att säkra bergskanterna till rälsen.

Banverket hade även en lastbil med krok så de kunde hjälpa billisten. Polis saknas I Lilla Tullinge så det vart ingen vidare utredning.
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #12 skrivet: tor 09 okt 2014, 21:46:39 »
Bygge av stengärsgård

Här om kvällen när man som ofta har svårt att somna så kom det upp en idé I huvudet. Var det inte så att torpareb som bor I lilla torparstugan (lilla bongården) klagat på att tågen går nära hans hus och han är rädd att hans djur skall bli påkörda?

En liten stengärsgård byggdes.

Ut I förrådet och sno lite små dekorationssten av frugan, med urklipp av A4 papper skapades en liten mall tillika grund (så man kan bygga den på ett skrivbord och inte hängandes över banan med ryggskott som resultat). Karlssons klister funkade bra att limma med och lite gräsströ för att täcka pappret samt ge muren lite äldre yta.

Helt OK resultat enligt min mening och preferenser. Så det vart en till.....

Denna skall dock ha lite gräsströ på sig och runt för att dölja pappret med.

Och JA, jag vet...djuren ligger ner, inte bara för att de är lata....snarare något jag skjutit I framtiden och inte riktigt bestämmt hur det skall vara....  :emm:

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 329
« Svar #13 skrivet: tor 09 okt 2014, 21:53:52 »
Ibland när man åker pendeltåg I Stockholm kan man få se lite riktiga tåg med...

Är det ett T44? Isåfall är det ju det som står på önskelistan till jul...

Trainsspottat på Jordbro pendeltågsstation 24 sep 2014.

Det är en V5, har funnits från M https://www.google.se/search?q=m%C3%A4rklin+v5&biw=1386&bih=828&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=yOU2VOyNCIe7ygOeioCoCg&ved=0CB8QsAQ
Det enda som stämde var väl antalet axlar, men är en trevlig modell ändå

Robban
V8

jorwes

• Stammis
« Svar #14 skrivet: tor 09 okt 2014, 22:50:11 »
Jaha, där ser man.
En V5a alltså, ja de har man ju sett på tradera ett par gånger.

Själv ser jag fram emot att nya T44an med ljud släpps från Märklin som är annonserad som 2014 nyheter, den kommer säkert lagom till jul  :party:
Synd bara att Märklin inte har något som helts intresse för att stoppa in Telex I den (har provat få dem på andra tankar).

Man får väll försöka hitta någon annan som kan komplettera den med Telex efteråt istället.
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #15 skrivet: tor 09 okt 2014, 22:58:38 »
Säkring av nergångar

Pågående project I denna vacka har varit och är att montera staket längs ner och uppgångarna. Hade ett paket från Faller liggande som jag först var lite tveksam till efter upp packning för flera månader sedan, tyckte det var snyggare på bild än I verklighet som ofta. Så jag funderade på andra lösningar, men I helgen vart det montering av paketet.
Så I veckan köptes ett till paket på MJ I V-berga.
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=073&pid=FA 180432

Klart område:

Pågående:

Borrar först ett litet hål och sedan limmar med limpistol och ibland vitlim. Limpistolens nackdel är att efter ett tags nyttjande blir limmet så varmt att de små plaststolparna smälter innan de kommer ner I hålen, då får man pausa eller köra med vitlim ett tag.
Det svåra är när man har högt gräs att hitta hålet....
Så en variant jag nyttjat är att I samband med borrning trycka ner en liten spik så man hittar hålet.

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #16 skrivet: tor 09 okt 2014, 23:07:18 »
Fligolit läggning

På undervåningen håller jag på att lägga ut lite 10mm frigolit för att dels få lite ljuddämpning men även minska stigningen med 10 mm.

Och där står en liten vagn som jag köpt av en kompis, Wiskeyn ingick  :beer:
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #17 skrivet: tor 09 okt 2014, 23:43:00 »
Lite noteringar/kommentarer:

Min webbläsare vill gärna att jag skriver allt på Engelska, så den "rättar" ofta till Engelska ord och tar bort åäö... så ni får leva med lite missade prickar ibland och svengelska  :down:

Den första bilden I denna tråd är från 30e December 2013, när vi bygger på golvet.

Bygget av detta projekt startade sista veckan I Januari 2014.

Bilderna är tagna med en Nokia 1020 med Windows Phone 8.1.

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

Ballast

• Användare
« Svar #18 skrivet: fre 10 okt 2014, 00:09:16 »
Lite noteringar/kommentarer:

Min webbläsare vill gärna att jag skriver allt på Engelska, så den "rättar" ofta till Engelska ord och tar bort åäö... så ni får leva med lite missade prickar ibland och svengelska  :down:

Den första bilden I denna tråd är från 30e December 2013, när vi bygger på golvet.

Bygget av detta projekt startade sista veckan I Januari 2014.

Bilderna är tagna med en Nokia 1020 med Windows Phone 8.1.
  Tjena Jörgen det är bara  att högerklicka på det felstavade ordet så får du upp en meny klicka på språk så ser du att Engelska är förbokat det är bara att ändra till Svenska ;)

Ha Det Bra/Janne :)

jorwes

• Stammis
« Svar #19 skrivet: fre 10 okt 2014, 00:13:17 »
Tack Janne, men vår IT på jobbet ser till så det bara finns Engelska installerat så den funktionen funkar tyvärr inte  ;( använder jobbdatorn.
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

Ballast

• Användare
« Svar #20 skrivet: fre 10 okt 2014, 00:18:49 »
Tack Janne, men vår IT på jobbet ser till så det bara finns Engelska installerat så den funktionen funkar tyvärr inte  ;( använder jobbdatorn.

Ja då får det bli  Svengelska då :D ser fram mot fler bilder på bygget :up:

Ha Det Gott/Janne ;)

jorwes

• Stammis
« Svar #21 skrivet: fre 10 okt 2014, 16:02:09 »
Kul Janne att du gillar bilderna och min lilla bana.

// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

jorwes

• Stammis
« Svar #22 skrivet: fre 10 okt 2014, 17:23:25 »
Delprojekt Blomsterhandel

Frugan har jobbat I blomsterhandel och kanske startar en egen en dag.

Så då tänkte jag att hon skall få en av mig  :hug:

Så när jag beställde lilla Mercan från Luleå så köpte jag denna

Men detta delprojekt har tagit tid..jag kan dock förstå henne.....

Borde vara varningstext på denna typ av byggsatts "innehåller fler än 1 miljon delar...typ"  :evil:

Bilden visar dels den "jord" man skall fylla varje kruka med för att dels få realism och dels få blomman I krukan att stå, dels kan man se två krukor och två ark med delar till en blomma, det är oftast så att man för att göra en blomma tar en stamm, två-tre blom delar som bildar en enda blomma på stammen och sedan en liten mitt på blomman. Obeservera knappnålen på bilden så ser man att detta är inget för oss darrhänta.

Så efter ett tag så gick jag och köpte lite färdiga NOCH blommo för att komplettera de som hon byggt redan så processen gick lite framåt, samt förståss lite gubbar som är potentiella kunder till affären.

Belysningen I denna blir även här Fallers miniLED. Som är dold bakom en disk I butiken.

Tanken är att blomster affären skall vara brevid kyrkan så besökarna till bröllop och begravningar kan köpa blommor.

Får väll se vilket år denna blir klar, eller om den snart helt enkelt ansees klar. ;) Självfallet skall ett tak på med.
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #23 skrivet: sön 12 okt 2014, 11:36:39 »
Hejsan. Väldigt trevlig bana och kul med beskrivning av alla byggen. Jag har samma begränsade utrymmen som ni har så det är intressant att se vad man kan göra.

Ballast

• Användare
« Svar #24 skrivet: sön 12 okt 2014, 14:03:07 »
Ett tips för oss lite darrhänta ;) en 6a Whisky eller 2 så blir det stadigare  :D :beer:

Ha Det Gott/Janne