Författare Ämne: Cement och betongfärg?  (läst 6654 gånger)

Deskgrunt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.282
Cement och betongfärg?
« skrivet: tor 20 mar 2008, 16:09:52 »
Vad använder ni för färg till att efterlikna cement, helst vattenbaserad?

Jag målade precis en perrong och husfundament med Polly Scales 414317 "Concrete" men den blir ju mer grön än grå... Begriper inte hur de tänkt där riktigt.  :???:

Skall man kanske satsa på Woodlands istället?

http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=785&pid=ST1454
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

Bo

• Gäst
Cement och betongfärg?
« Svar #1 skrivet: tor 20 mar 2008, 16:17:43 »
Detta är inte en lätt fråga då betong har en hel del olika nyanser.

Kan då berätta hur jag går åt detta.

Tar 3 olika gråa nyanser som ligger intill varandra men med en liten skillnad, samt förtunnad svart färg gärna vatten baserad lasyr i det sistnämnda.

Då kan jag måla in dessa 3 gråa kulörer i samma moment samt lägga in min lasyr.

Detta efter att ha torkat slipa lite lätt.

Jag tycker att jag får ganska så bra nyans i detta.

Bo

mangeP

• Användare
  • Antal inlägg: 366
Cement och betongfärg?
« Svar #2 skrivet: tor 20 mar 2008, 16:19:34 »
Jag använder Woodlands, tycker den ger ett helt OK resultat.

Kanske inte världens bästa bild men iaf. så är röret från början gult och nu målat med woodland topcoat concrete två lager.

HADE en liten anläggning i skala N.
Min tråd på svensktmjforum.

Bo

• Gäst
Cement och betongfärg?
« Svar #3 skrivet: tor 20 mar 2008, 18:23:31 »
Går att göra i ljusare ton, men jag tycker nog att strukturen finns här.
Sen blir betong beroende på var den befinner sig i solljus eller i perronger som blir en smutsig yta.

Bo

mangeP

• Användare
  • Antal inlägg: 366
Cement och betongfärg?
« Svar #4 skrivet: tor 20 mar 2008, 19:21:10 »
Citat från: Bo
Detta är inte en lätt fråga då betong har en hel del olika nyanser.

Kan då berätta hur jag går åt detta.

Tar 3 olika gråa nyanser som ligger intill varandra men med en liten skillnad, samt förtunnad svart färg gärna vatten baserad lasyr i det sistnämnda.

Då kan jag måla in dessa 3 gråa kulörer i samma moment samt lägga in min lasyr.

Detta efter att ha torkat slipa lite lätt.

Jag tycker att jag får ganska så bra nyans i detta.

Bo

Här ser man en viss skillnad på ambitions nivån mellan olika modellrallare.

Du får en underbar betong färg av detta, Bo!

Jag för min del är nog mer gladrallare som tar den enkla vägen med färdig Woodland och får ett hyfsat resultat.

Och gud va härligt det är att alla nivåer av denna hobby finns! ;)
HADE en liten anläggning i skala N.
Min tråd på svensktmjforum.

robertlundin

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
Cement och betongfärg?
« Svar #5 skrivet: tor 20 mar 2008, 21:47:37 »
Jag brukar blanda i en aning ljusbrunt i den ljusgrå basen, beroende på hur originalet ser ut. Äldre betong i t ex Tyskland kan kan ha en tydlig brunnyans, yngre betong i Sverige nästan enbart grått.

Woodlands tycker jag är för påträngande gul och bör tonas ner med en del ljusgrått.

Hälsningar

Robert Lundin

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.236
Cement och betongfärg?
« Svar #6 skrivet: tor 20 mar 2008, 22:15:20 »
Färgsättning är något som jag ägnat mig en hel del åt. Har ännu inte lyckats att få till en bra "betong-look" med hjälp av akrylfärger. Har lyckats bäst med Humbrolfärger i olika grå nyanser.

Ofta är färdiga grå (akryl)färger lite svagt blå- eller grönaktiga. Det märker man först när det torkat. Vid egenblandning kan den svarta färgen också orsaka en blåaktighet.

För att uppnå ett skrovligt utseende har jag bl.a. använt skumplast och duttat på den målade ännu inte torra ytan. Har skumplastbiten fått lite färg i en annan grå nyans så kan det bli ännu bättre.

Detta liknar de tekniker som inom dekormåleriet kallas för stöppling och svampning. Även marmoreringstekniken kan användas genom att måla en del av ytan med mörkt grå och en annan del med ljust grå. Sedan duttar man med ihopknycklad plast, en svamp eller skumplast på de båda ännu inte torra färgytorna. Om varannat så att färgerna blandas till en melering. Fungerar till stenimitationer men också till betong.

Till detta passar vattenbaserade lasyrer och akrylfärger. Har gjort en del sånt i skala 1:1.

Till sist ett annat tips. HusFix. Tunt och täckade med bred pensel. Förutsatt att det fäster på underlaget. Ecoprim/markisoleringsskiva fäster det bra på. HusFix kan även färgas vid tillblandningen eller målas efteråt. Används akrylfärg så får det vara tunt / utspätt så inte betongytan / -känslan går förlorad.

Mvh

Mats

PS. Gammal betong kan också se lite gulaktigt ut. DS.
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

fetrock

• Stammis
  • Antal inlägg: 957
  • Collinsta City - Real & Unreal In Reality
    • Collinsta City
Cement och betongfärg?
« Svar #7 skrivet: tor 20 mar 2008, 23:37:53 »
Har bl.a. kört med spackel (grått) & när det torkat en lätt lim/gråfärgsblandning.
Har testat allt fr vattenfärg till akryl, olika resultat men "betong" blir det.
Strukturen är svårare, i skala H0 funkar spacklet bra med lite "svampning" av färgen.

Husfasader= gipsbinda som fästes på fasaden, smeta ut m fingret, torka, måla.....
Bara att testa sig fram, detta bör funka bra även på broar & andra byggnader antar jag, bara inte underlaget suger för mycket.

Har t.o.m en perrong utskuren ur en bilmatta, alltså en sån man har i bilen för att slippa smutsa ner inredningen på golvet.....efter lite skrap med skalpellen ser den extremt betongig ut!

Alla sätt är bra utom dom...ehhh....dåliga!

Sen vill jag bara säga att LHC tar SM guld för er som inte vet! =O)
Richard Fetrock Ramstedt
Collinsta City Somewhere in America

Bo

• Gäst
Cement och betongfärg?
« Svar #8 skrivet: fre 21 mar 2008, 06:46:34 »
Betongen färg är alltid olika, eftersom färgen baseras på vilket material som använts som bas.

Ju mer cement i betongen, desto blåare nyans får denna.

Likaså ju mer grus  desto brunare i tonen blir betongen.

Sen har vi andra exempel såsom cementrör samt btg plattor är oftast alltid ljusa i sin nyans.

Detta beroende på att skärven (Stenen) har en mindre storlek och gruset är ersatt med sand.

Detta för att få upp K-värde som är ett tecken på konstruktions styrka.

i övrika btg gjutningar som väggar har betydligt större skärv 16-25mm och har då grus i sin blandning.

Så låt er inte luras av att en btg vägg ska se likadan ut som ett cementrör, så är det inte.

Bo

Deskgrunt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.282
Cement och betongfärg?
« Svar #9 skrivet: fre 21 mar 2008, 11:02:00 »
Får tacka för tipsen!

För en glad amatör som mig så ter sig ju Woodlands Top Cote Concrete som en vettig början. Den är ju inte så farligt dyr och kan väl späs för olika nyanser.

Men jag får nog även ta mig i kragen och köpa hem ett sortiment med Clas Ohlssons Allmogefärg så man har att blanda av... Vattenbaserat är tvunget hos oss så långt det går. Poly Scales dyra Concrete färg lär inte användas till cement hos mig tror jag, tycker den känns helt fel i nyansen med grönaktigt.

Även om nästa bana och landskapsbygge ligger långt fram så kan det ju va trevligt att öva på lite husbygge ibland.  :)
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.236
Cement och betongfärg?
« Svar #10 skrivet: fre 21 mar 2008, 13:05:19 »
Ytterligare en bra och nyttig tråd för oss modellbyggare  :up: .

Som Bo påpekar betongens färg beror på vad man använt vid beredningen. Något som inte får glömmas är om det ska vara gammal betong eller en ganska ny betongyta.

Glöm inte heller armeringen i betongen  :D  . Är det gammal betong som vittrar sönder så kan det se ut så här. http://public.fotki.com/MarcelAckle/beton_art/

Tänkvärt är också hur färg upplevs. Är det på nära håll eller på avstånd. Ljusförhållanden m.m. Ofta är ju våra modellandskap i full vår- eller sommarprakt. Det ser ut att grönska i strålande "solsken". Då är det ju trovärdigt om hela landskapet också gör det. Kan inte låta bli att berömma Ulfs modulbygge ännu en gång. http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=1056&PN=4

Speciellt den här bilden visar hur ljus och skapad "väderlek" gör det hela mycket naturtroget. Det är verkligen en torr och varm dag någonstans på USA:s landsbygd. Jag tänker främst på grusvägen. På nära håll hade den i verkligheten sett mera grå ut även med påverkan av omgivande stendamm och gulaktig jord. Här är den på den betraktande "jätten Gullivers" avstånd helt rätt i färgen  :up:  :clap: .

Glad Påsk

önskar

Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 458
Cement och betongfärg?
« Svar #11 skrivet: fre 21 mar 2008, 19:23:12 »
Utan att på något sätt kunna det här med  färgnyans på betong så kan jag konstatera att färgen ändrar sig mycket med tiden. En nygjuten yta är ljusgrå. Sedan mörknar den mer och mer. När  alger och mossa växer på den blir den mer grön. Blir ytan våt så mörknar den betydligt. Jag tror att man har ett stort spann mellan nyanser just på betong. Även asfalt ändrar sig oerhört från att den är nylagd tills den är gammal.  Så vad man väljer är mycket beroende av det "stadie" modellen ska visa. Man har nog ganska fria händer utan att det blir fel.
PLj

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 458
Cement och betongfärg?
« Svar #12 skrivet: fre 21 mar 2008, 19:31:02 »
Ett tillägg till ovanstående är att man kan ju också markera lagningar ljusare än originalet. Ställen på betongkonstruktioner där det ofta fryser sönder är hörn och kanter och där kan lagningar förkomma. Lite variation i färgsättningen gör en mer verklighetstrogen bild.
PLj