Författare Ämne: Virginian Railways arbetshästar  (läst 10851 gånger)

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #25 skrivet: sön 23 nov 2014, 16:36:17 »
@Coppas: Jepp det blev en liten felstavning där. Det kan iofs ha funnits lokala skillnader i stavningen. Kanawha kan tydligen uttalas ungefär "Käänawh", beroende på exakt var man befinner sig.

GG1 loket är en av mina absoluta favoriter av amerikanska (el) lok. Huvudanledningen till mitt intresse för just Pennsy. sen gillar jag ju PRR:s ånglok också. Ett BLI K4s i sent utförande med gjuten banröjare är lite av ett önskelok. :) Förutom GG1 i brunswick green 5-stripe lackering då. har en Mehano i den lackeringen med ESU dekoder. Den får väl duga.

@Spirre: Jodå, jag kommer att täta kring högtalaren och låta ljudet gå ut uppåt. Då blir tenderkåpan till en baffle. På mitt BLI N&W klass A är det gjort så att tendern är helt tätad och ljudet går nedåt via dubbla högtalare. Det är viktigt att ljudet inte kan leta sig bak till motsatta sidan och "ta ut" ljudvågorna när det blir undertryck där. Eller hur man nu ska säga.

Det här är en mycket intressant film i ämnet:


Mvh jocke
« Senast ändrad: sön 23 nov 2014, 17:07:11 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #26 skrivet: fre 05 dec 2014, 18:14:18 »
TCS dekodrarna har anlänt!

Har testat att plugga in en TCS WOW 101 steam i USE-loket. Efter lite körning och utprovning av funktioner är  jag riktigt imponerad!

Dekodern kommer med ett kablage för inlödning. Kablaget kopplas till dekodern via 9-pin JST-kontakt. Jag köpte till ett kablage med 8-pin plugg. TCS har ett flertal kablage i olika längder för anpassning från t.ex 9-pin till 8- och 21-pin pluggar.

Rakt ur förpackningen har WOW-dekodern fantastiskt fin motorkontroll och tyst gång från motorn. Från fabrik är dekodern inställd på "prototype operation". Det betyder att vid inbromsning måste bromsarna appliceras (knapp F7), annars saktar loket bara ner, men fortsätter att rulla. Vid inbromsning kommer tidigt bromsgnissel (ett av alla ljud som lätt kan väljas i "audio-assist"). Bromsarna frigörs via F6. Vill man köra som vanligt utan att manuellt applicera broms kan detta programmeras om.

Med den högtalare jag valde (Soundtraxx 28mm high bass) var ljudeffekterna ruskigt bra. Och jag har inte ens byggt någon baffel än!

Ljuden, bland annat klockan, ångslag, visslan, luftpumpar, koppelstångsklonk med mycket mera väljs via "audio-assist". Detta är en röststyrd meny där man kan scrolla genom alla tillgängliga ljud av de olika typerna. Här kan man även justera volymer, master-volym och individuella för de olika ljuden. Det finns runt 40 olika visslor att välja på. Även klockor finns ett flertal. runt 17 st har jag för mig.

En imponerande funktion är "Keep-alive" modulen. Detta är en reservströmsmodul som gör att loket fortsätter i upp till 15 sekunder när strömmen bryts. Med anda ord ytterst "hackfritt" vid strömbortfall.

Kan bara instämma i hyllningskören på Youtube och olika forum och varmt rekommendera denna dekoder. Är väldigt nöjd, så här långt. :up:

Lite  exempel från "tuben"









Mvh Jocke
« Senast ändrad: fre 05 dec 2014, 22:01:07 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #27 skrivet: mån 08 dec 2014, 20:46:43 »
Mer knåp.

Baffeln till högalaren är färdig. Plasticard limmad med flexibelt "canopy glue". Kvar att göra är en värmeavledningsplatta ("heat sink") till dekodern och keep-alive modulen.





På ena kortsidan sitter 9-pin anslutningen, och på andra sitter anslutningen för keep-alive samt högtalare. Högtalaren och keep-aliven fick ligga på en hopper vagn bakom tendern under första testen.

Håller även på att pilla ihop lite Accurail USRA-hoppers. Klart bättre skärpa på gjutningen jämfört med mina Athearn hoppers. Kopplen hamnar i bättre läge på Accurail rakt ur box. Athearn sitter lite högt. Accurail vagnarna har fått metallhjul från Intermountain och Accumate kopplen utbytta mot Kadee #5.



Den övre vagnen är Accurail, den undre Athearn. Helt okej vagnar båda två.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: mån 08 dec 2014, 20:50:15 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #28 skrivet: mån 15 dec 2014, 21:13:26 »
Virginian lokporträtt nr 5: Klass AG 2-6-6-6 ”Blue Ridge”

Efter lång väntan har den då till sist anlänt. Mitt exemplar av Virginians i särklass största ånglok. Det monstruösa 2-6-6-6 klass AG.

Som kort avhandlats tidigare i denna tråd så kopierade VGN två loktyper från Chesapeake & Ohio. Klass BA 2-8-4 Berkshire loket (C&O K-4 Kanawha) samt detta lok. Mest känt som ”Allegheny”, klass H-8 hos C&O. Precis som K-4 Kanawha var H-8 ett lok som tagits fram av AMC (The Advisory Mecanical Committee) för att ersätta de äldre H-7 ”Simple Simon” loken.

Till skillnad mot VGN USE/N&W Y3a loken så var H-7 och H-8 så kallade ”simple articulated” lok. USE/Y3a loket fungerade enligt Mallet konceptet där ångan först skickades till högtryckscylindrarna som drev den bakre drivhjulsgruppen. När högtryckscylindrarna använt ångan skickades den vidare och återanvändes i lågtryckscyindrarna som drev den främre drivhjulsgruppen. Det är lätt att se om ett ledat ånglok är av ”riktig” Mallet-typ. De främre cylindrarna är avsevärt större än de bakre.

C&O H-7 och H-8 har istället högtryckscylindrar på både den bakre och den främre drivhjulsgruppen. Precis som t.ex Union Pacifics Big Boy och Challenger, Duluth Missabe & Iron Ranges Yellowstones, N&Ws klass A m.fl. Främre och bakre cylinderparen på dessa lok är lika stora.

C&O fick levererat 60 st H-8 Allegheny från år 1942, tillverkade av Lima locomotive Works. Virginian beställde 8 st nära nog kopior av Lima år 1945. Största skillnaderna var något större tender på VGN loken samt mindre sanddomer (ej korrekt på modellen som har C&O domerna kvar). VGN numrerade loken från #900 till 907.

Perfekt koltågsdragare i Appalacherna, kan man tycka. Men VGN placerade dessa lok på den östra, mindre kuperade delen av linjenätet. Compound Mallet 2-8-8-2 och 2-10-10-2 loken släpade koltågen från gruvorna i Appalacherna ner till Mullens WV, där elloken tog vid och drog tågen vidare till Roanoke. Väl där tog BA Berkshire eller AG Blue Ridge loken över för den sista sträckan genom Virginia till Sewalls Point och omlastningshamnen.

Från år 1957 ställdes Blue Ridge loken av och ersattes av multipelkopplade Fairbanks-Morse H16-44. Bland det första N&W gjorde efter att man övertagit VGN den 1 december 1959 var att skicka alla Blue Ridge loken till skrot (och alla andra kvarvarande ånglok med, för den delen). Enligt uppgift skedde skrotningen år 1960.

Vill man se ett 2-6-6-6 lok idag så finns tack och lov två exemplar av C&Os H-8 Allegheny bevarade. Ett (loknr 1601) finns på Henry Ford museumet i Dearborn Michigan. Ett annat (loknr 1604) finns på Baltimore & Ohio Museum i Baltimore, Maryland.

Allegheny/Blue Ridge loken brukar anses som de starkaste ångloken som någonsin byggts. Inte störst dock, det är och förblir UP:s Big Boy.

Modellen: Mitt lok är den ”rykande färska” modellen från (Hornby) Rivarossi. Den kom ut på marknaden i höstas efter att ha varit aviserad en längre tid. Modellen är förstås baserad på den tidigare utgivna C&O Allegheny modellen. Vissa saker är ändrade för att matcha VGN Blue Ridge loket, men vissa saker är oförändrade. Det som syns mest är sanddomerna som är för höga för ett VGN lok. I övrigt känns modellen väldigt porträttlik.

Det är en fantastiskt väldetaljerad modell med skarpa fina detaljer som de frontmonterade luftpumparna och alla snygga detaljer på främre gångbordet samt längs ångpannan. Med i förpackningen finns även extra smådetaljer som boggikedjor till tendern samt rörledningar mellan tender och lok. Dt finns även en extra hytt (!) med längre tak som når längre över tendern.

Gångegenskaperna är utmärkta. Mycket fin krypkörningsförmåga och ljudet (mitt lok är varianten med ESU Loksound) känns som en klar förbättring jämfört med de tidigare utgivna C&O loken. Visslan låter bra och är begränsat ”spelbar” (”quillable”). Den har ett visst eko, vilket låter ganska maffigt. Klockan ökar i momentum i början och klingar av när man stänger av den. Det man kanske saknar är en visselsekvens för riktiningsändring. Alltså tre snabba signaler i följd.

Några bilder:









Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #29 skrivet: fre 26 dec 2014, 16:30:27 »
Ljudinstallationen i 2-8-8-2 USE loket är slutförd, så nu står 2-8-4 BA loket på tur.

DCC förberedd betyder inte nödvändigtvis att det bara är att plugga in en dekoder och så är det klart. I detta fallet med Life-Like P2K modellen så måste 1,5V glödlamporna bytas ut. Jag valde att använda små kubformade LED från Viessmann med pålimmade korta ljusledare. Fram är det klart och "backlampan" i tendern skall få samma LED belysning.



Loket har en konvex lins som ger en snygg ljusbild. LED:en är varmvit så den blåaktiga tonen på denna bild ljuger lite.



Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #30 skrivet: lör 27 dec 2014, 16:15:15 »
Dagens övningar: Ljud genom kollasten.

I dag har det borrats så det räcker och blir över. :) Jag var lite tveksam först till att borra i kollasten på ångloken för att låta ljudet komma ut den vägen. Trodde att hålen skulle synas betydligt mer än vad dom faktiskt gör. Tricket är att använda en liten borr och placera hålen mellan kolbitarna, så att säga. Då syns dom i princip inte alls. Både USE loket och BA loket har fått en rejäl omgång med borren.







Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #31 skrivet: fre 09 jan 2015, 14:36:01 »
Detta är den hittills enda caboosen från Virginian som jag lyckats få tag på. Modellen är från Atlas i deras Trainman serie. Hyfsat väl detaljerad, men en "gladmålning" då förebilden egentligen är en Chesapeake & Ohio caboose. Atlas säljer denna modell i ett otal varianter.

Det är tänkt att föreställa en VGN C-10 caboose. Kisar man så är den riktigt lik. Framtida planer är att försöka bygga en riktig VGN C-1 träcaboose från scratch. Vi får väl se hur det blir.


Till höger den mer förebildsriktiga C&O caboosen, till vänster VGN "C-10:an"

Mvh Jocke
« Senast ändrad: mån 06 jul 2015, 22:14:27 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #32 skrivet: fre 09 jan 2015, 17:50:11 »
Länk till ett lite suddigt filmklipp på ljudinstallationen i USE 2-8-8-2 loket:


När man drar av på gasen långsamt hörs koppelstångs-klonk. Detta hörs även i nedförsbacke när tåget skjuter på loket.

Här en till länk (ej filmad av mig) som demonstrerar alla visslor som går att välja i TCS WOW version 3 dekodrarna:


Visslorna ändras genom att trycka på F9 ("rotate whistle") på DCC körkontrollen och är sedan sparade.

Edit: ändrat till Youtube klipp istället för Photobucket-klippet.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: mån 06 jul 2015, 22:28:30 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.567
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #33 skrivet: lör 24 jan 2015, 19:16:04 »
Du gillade ju GG1  :)




Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #34 skrivet: lör 24 jan 2015, 20:42:51 »
Du gillade ju GG1  :)



Stefan
Jag blev faktiskt erbjuden en sån där förra året. :) En intressant fantasimålning av GG1:an. Mehano/IHC gjorde flera dylika lackeringar. Great Northern, New Haven, Milwaukee Road med flera.

Hade kanske köpt den, som en kul grej, om Mehano åtminstone hållit sig till mer korrekta färger. Den blå färgen har dom nog valt för att bla.a Lionel har sålt 0-skala EL-C lok och cabooser i VGN märkning, fast i samma underliga blå färg.

Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #35 skrivet: tor 26 feb 2015, 00:07:51 »
Hej

Jag tänkte bara länka till några filmklipp från "tuben" med Virginian tema. En järnvägshistoriker vid Namn Aubrey Wiley har räddat åtskilliga järnvägsföremål, och på så sätt byggt upp e fin samling med saker från Virginian, Norfolk & Western, Chesapeake & Ohio m.fl.

Här är en liten rundvandring bland några av föremålen, med lite intressant berättande.

Del 1:


Del 2:


Nutida baklänges "cabride" på den sist byggda delen av Virginian: Deepwater connection. I början syns spåret där Vgn anknöt till dåtida New York Central. Därefter korsas Deepwater bridge. Tåget rullar vidare och passerar Deepwater tunnel. Strax innan klippet slutar kommer tåget fram till Vaco juncton. Namnet Vaco är en sammanslagning av Va- (Virginian) och -co (Chesapeake & Ohio):


Ett klipp, också filmat baklänges, som visar nerfarten genom Winding Gulf loop, del av Winding Gulf branch. Ungefär där filmen börjar togs på 50-talet en bild där ett godstågs caboose precis passerade fotografen. Nere i dalen kunde loket i samma tåg samtidigt ses komma ut ur tunneln som passeras i filmen:


Kanske kan det roa någon. :)

/Jocke

H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #36 skrivet: fre 13 mar 2015, 16:48:13 »
Hej

Ett par gruppbilder på ångloken. Och så en bild som kanske ger en viss uppfattning om hur stora (otympliga) dessa lok blir i modell.


VGN  BA #505, USE #737 och AG #900 sida vid sida.


Det USRA baserade 2-8-8-2 (#737) loket har en lägre profil än de två andra (speciellt Blue Ridge monstret).


Virginian klass AG "Blue Ridge" #900 bredvid SJ Da 940.

En detalj jag inte gillar med Blue Ridge modellen är kablaget och pluggen mellan lok och tender. Pluggen syns alltför väl och kablarna är onödigt långa. Eventuellt ska jag försöka byta ut pluggen mot en 6-pins från TCS som kan gömmas en bit in i tendern. Vet inte om jag vågar bara...

I nuläget kan jag bara provköra lok och vagnar på en slinga Rocoline. Att inte kunna se loken i en miljö är lite trist. Så i brist på utrymme för fast anläggning så ska det i alla fall bli ett diorama/"fotomodul", vad det lider.


Någonting i den här stilen kanske. tunneln i nerfarten i Winding Gulf Loop. Bilden är en screenshot från YT.

Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

Arne Ivan

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 801
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #37 skrivet: fre 27 mar 2015, 08:34:18 »
Accurail.. kul att hitta deras hemsida.  :handshake:

En fråga.. Byggsatsen du köpte, innehåller den boggier?
Koppel verkar ju inte följa med, när jag kollade deras gondola-instruktion.
Nästa fråga, vet du om deras lösa boggier levereras med koppel.
Jag letade efter flatcars att göra virkesvagnar av men hittade inte.
Men det går ju att göra egna underrreden.

/Arne
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #38 skrivet: fre 27 mar 2015, 22:09:28 »
Accurail.. kul att hitta deras hemsida.  :handshake:

En fråga.. Byggsatsen du köpte, innehåller den boggier?
Koppel verkar ju inte följa med, när jag kollade deras gondola-instruktion.
Nästa fråga, vet du om deras lösa boggier levereras med koppel.
Jag letade efter flatcars att göra virkesvagnar av men hittade inte.
Men det går ju att göra egna underrreden.

/Arne
Hej

Jag har byggt ihop ett flertal Accurail vagnbyggsatser. 40 fots Boxcars, 41 fots gondolas, USRA hoppers. Alla jag byggt har varit kompletta byggsatser med plasthjul och Accumate koppel. Accumate går att koppla ihop med Kadee och andra knogkoppel. Men dom vill gärna gå trögt i Accurails egna koppelfickor. Dom fungerar faktiskt bättre andra tillverkares koppelfickor, tokigt nog. Accumate verkar vara standard på Atlas lok och vagnar också. Men, själv föredrar jag att byta till Kadee.

Jag skulle definitivt rekommendera att man byter ut både hjul och koppel. Själv har jag införskaffat ett bulk pack med 33" metallhjul från Intermountain. Dom har bra avstånd mellan spetslagren för att passa i de boggier som Accurail vagnarna kommer med. Oftast är det Bettendorf-typ boggier, men på mina Virginian hoppers sitter det Andrews-boggier.

Mitt val av koppel på Accurail vagnar är (inte helt oväntat) Kadee #5.

Med metallhjul och Kadee koppel rullar vagnarna riktigt fint. Vikten är bättre än t.ex Walthers ekonomiserie "Mainline" eller mina Athearn USRA hoppers. Det är inte särskilt väldetaljerade modeller, om man med det menar separat monterade detaljer.  Gjutningarna är dock skarpa och ger hyfsad 3D-effekt trots att saker som handtag och stegar är ingjutet. Lackering och märkning tycker jag ser väldigt bra ut. Vagnkorgarna kommer lackade i matt finish som är en bra grund för vädring.

Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #39 skrivet: mån 13 jul 2015, 13:48:33 »
Allmän tillökning i lok och vagnparken...

Från Habo hobby har dessa två dragvilliga NYC klassiker införskaffats:


Bachmann EMD F7A + B i New York Centrals klassiska lightning stripe lackering. Inte världens bästa detaljering, men tack o lov är inte handräcken och dylikt ingjutet i kåporna. Det hade varit bra mycket mer jobb att ta bort ingjutna detaljer i kåpan och ersätta med finare, separat ditsatta detaljer. Bättre att detaljerna saknas och kan sättas dit i efterhand. Som synes så levereras loken onumrerade. Praktiskt för den som vill köra A-A, A-B-A eller A-B-B-A kombinationer och välja nummer själv.

Både A- och B-enheten har drivning och ljuddekoder. Det som Bachmann kallar "Sound value" och som betyder att loken har ljuddekodrar från Soundtraxx. En "nerbantad" variant av deras ordinarie dekodrar.

Ännu en Bachmann...


Leverans från MJ-hobby: Chesapeake & Ohio 2-8-4 klass K-4 Kanawha. Ett slags systerlok till mitt VGN klass BA Berkshire lok. K-4 klassen var ett av C&O:s viktigaste ånglok. Dom förekom på större delen av C&O:s linjer, och drog många typer av tåg. Allt från långsamma "coal drags" till snabba persontåg som "The Fast Flying Virginian" och "Sportsman". För C&O var loktypen lika viktig som det svenska B-loket var för SJ, om inte mer. 90 st lok levererades mellan 1943 och 1949. 20 av Lima och övriga från Alco.

Mitt Bachmann lok har tillverkarskyltar från Lima, och är därmed felmärkt då lok #2718 tillhörde en serie som byggdes av Alco. Gångegenskaperna är helt okej, och ljudet låter även det bra. Även detta lok är ett "Sound Value" lok med förenklad Soundtraxx dekoder. Det som finns i ljudväg är ångslag, kort och lång vissla, "blowdown" samt dimmer för strålkastaren. F8 är "mute". Inget bromsgnissel i denna dekoder.

Detta är ingen Spectrum modell, men detaljnivån för ett lok i den här prisklassen är ändå riktigt bra. Dragkraften är dock inte så mycket att hurra för. Jag får kanske testa det där där med Bullfrog Snot...

Nypriset på mitt betydligt mer "exklusiva" VGN Berkshire lok från Life-Like Proto 2000 var strax under $400 utan ljud (jag betalade inte ens hälften för mitt). Bachmann modellen går för $359 med ljud, men kan hittas betydligt billigare hos olika näthandlare. C&O varianten finns bara med ljud i dagsläget. Ett DCC (utan ljud) Pere Marquette eller Nickel Plate Road kostar från $265 och nedåt. För priset får man en rätt så bra modell. Speciellt om man kan hitta en bra "deal" på nätet.

Jag kommer fortsätta att posta lok och vagnar som inte kommer från Virginian, med den ursäkten att dom kommer från bolag som VGN hade direkt trafikutbyte med. ;)

Mvh Jocke
« Senast ändrad: lör 18 jul 2015, 13:39:45 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

Magnus P3

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.208
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #40 skrivet: mån 13 jul 2015, 19:01:07 »
gratisartikel om Virginian från Classic Trains Magazine:

http://ctr.trains.com/railroad-reference/fallen-flags/2012/06/virginian-railway
H0 2R DCC

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #41 skrivet: mån 13 jul 2015, 19:07:25 »
gratisartikel om Virginian från Classic Trains Magazine:

http://ctr.trains.com/railroad-reference/fallen-flags/2012/06/virginian-railway
Trevligt! Tackar och bockar. :up:

/Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #42 skrivet: tor 16 jul 2015, 21:41:51 »
Semester, Småtrist väder och (som vanligt) inget bra på TV... Varför inte ett caboose-bygge? :)

Ett av många projekt som "legat till sig".  En gammal D&RGW caboose från Roundhouse används som organdonator till detta, som ska bli en Virginian klass C1 trä-caboose.

Torsdagen har ägnats åt att bygga chassi (återstår bromsdetaljer m.m.) och modifiera taket från Roundhouse modellen. Vagnsidor har skurits till och taket har kortats av rejält för att stämma så bra som möjligt med förebilden.

Jag utgår inte från ritningsmaterial (även om det går att beställa), utan det blir ett slags småseriöst förebildsbaserat gladbygge.

Referensmaterialet: http://www.nwhs.org/archivesdb/selectdocs.php?index=rs&id=1699

Att bilderna är svartvita beror på att det var svårt att urskilja några som helst detaljer i färg.
 

Boggierna kommer från Roundhouse caboosen (silverfärgen ska tvättas av). Hjulen utbytta till Kadee 33" med ribbad baksida.


Kupolen återanvänds också från donatorn. Stämmer hyfsat med VGN caboosen.

/Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #43 skrivet: mån 27 jul 2015, 19:24:52 »
Kort (och suddigt) Youtube-klipp på VGN Berkshire loket. Dekodern är inställd på "heavy steam" ångslagsljud. Klockan och visslan är inte helt förebildsriktiga...



MVH Jocke
« Senast ändrad: sön 27 sep 2015, 15:28:07 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #44 skrivet: sön 27 sep 2015, 20:00:27 »
Inget rullande har tillkommit. Däremot har jag fått hem en byggsats till en Virginian stationsbyggnad. Vad jag vet så är detta den enda stationsbyggnaden på marknaden med VGN-förebild.


Laserskuren byggsats till stationshuset i Cullen, Virginia. Köpte även till dressinboden som hör till (i påsen bredvid).
Båda kommer från American Model Builders.


Jag gillar verkligen dessa laserskurna byggsatser. En helt annan känsla att bygga trähusmodeller i trä.


Ett litet "test" med KA2 modulen i 2-8-8-2 mallet loket. Motorn drar en del ström och "Keep-aliven" håller inte loket igång lika länge som när loket står still med driftsljuden igång.

Youtube länk:


Mvh Jocke
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #45 skrivet: ons 14 dec 2016, 22:46:42 »
Nytillskott i vagnparken. Ännu en Virginian C-10 caboose från Altas.


Förhoppningsvis blir det lite tillökning bland dragkraften också framöver...
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Virginian Railways arbetshästar
« Svar #46 skrivet: lör 01 apr 2017, 15:13:05 »
En gammal video upplagd på tuben med trevlig blandning av Virginian tåg. Allt från "Squareheads" till persontåg dragna av klass PA 4-6-2 ånglok. Kul att två av "mina" lok #505 och #900 tuffar förbi under filmens gång.

H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.