Författare Ämne: Virginian Railways arbetshästar  (läst 10891 gånger)

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 569
Virginian Railways arbetshästar
« skrivet: tor 14 aug 2014, 18:08:52 »
Sen en tid har mitt intresse börjat luta över mer och mer mot amerikansk MJ. Speciellt då koltrafiken i Appalacherna, mer specifikt West Virginia. Sen gammalt har jag en liten faiblesse för amerikanska ellok så då blir det kanske naturligt att kika på Virginian Railway. Ett bolag som skapades för ett enda syfte: att transportera kol.

De otaliga kolgruvorna i West Virginia betjänades i början av 1900-talet av flera stora järnvägsbolag. Först på plan var Chesapeake & Ohio. Fördelen med att vara först var att C&O därigenom kunde välja de linjedragningar som gav de minsta möjliga stigningarna. Efterföljande järnvägsbolag fick dras med något tyngre stigningar. Sist av "klass-A" bolagen att projektera sina linjedragningar var Virginian. Huvudlinjen byggdes under början av 1900-talet och stod klar år 1907. Redan från start investerade man i tunga ånglok för att klara de tunga backarna. Bland annat uppför Clarks Gap mountain där stigningarna kunde ligga på 2,5%. Under en stor del av bolagets livstid utgjordes dragkraften av mäktiga compound Mallet lok. Både de egenframtagna klass AE 2-10-10-2 samt flera varianter av de USRA designade 2-8-8-2 loken. AE klass loken var så höga och breda att de fick levereras från tillverkaren med cylindrar, dom och skorsten demonterade. Detta för att kringliggande järnvägsbolag inte hade lika generösa lastprofiler som Virginian.

Virginian elektrifierade på 1920-talet. Till glädje för ångloksbesättningarna som utsattes för direkt livsfara i dom långa tunnlarna. Det var tydligen vanligt att medlemmar av tågbesättningen hoppade upp längst fram på loket, framför skorstenen för att undvika den värsta röken och rökgaserna.

De första elloken var koppelstångsloken klass EL-3a av "boxcab" typ från Westinghouse. Senare tillkom dom maffiga EL-2b "streamliner"och EL-C "ignitron rectifier" loken. I modellform finns alla typerna (förstås) som mässingsmodeller. Tveksamt om det blir några sådana i min lokpark dock... Men det vore ju trevligt. :)

Med tanke på Virginians huvudinkomst, koltransporter, så hade dom ett betydande antal maffiga ånglok. flera compound 2-8-8-2 varianter, klass AE 2-10-10-2, klass AG 2-6-6-6 "Blue Ridge", samt det extrema testloket klass XA 2-8-8-8-4 "triplex". Det loket hade en extra drivhjulsgrupp under tendern. Experimentet blev lite av ett fiasko då lokets panna inte mäktade med att producera åga till tre (!) drivhjulsgrupper. Loket byggdes om med vanlig tender till ett 2-8-8-0, för att sedan byggas om till ett 2-8-8-2. USA:s enda (?) ånglok som haft tre olika hjularrangemang!

På godsvagnssidan hade Vgn en ovanligt tung gondola kallad "warship" som på grund av sitt höga axeltryck inte fick lämna Vgns spår. Den finns som resinbyggsats från Funaro & Camerlengo.

Dom lok jag har lyckats få tag i är storseriemodeller med plastkåpor. Ett Bachmann Fairbanks-Morse H16-44 (klass DE-S i Vgn terminologi), två Bachmann Spectrum klass EL-C "rectifiers", ett Roco/Lifelike Proto 2000 2-8-8-2 compound klass USE (ursprungligen Norfolk & Western Y3a) samt ett Lifelike Proto 2000 2-8-4 Berkshire klass BA.

Några bilder:

Mvh Jocke
« Senast ändrad: lör 07 feb 2015, 16:46:22 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

3R AC

• Stammis
SV: Virginian railways arbetshästar
« Svar #1 skrivet: sön 07 sep 2014, 17:57:11 »
Virginian lokporträtt nr 1: Klass BA "Berkshire" 2-8-4.

Virginian Rwy fick på 1940-talet en ny styrelseordförade: George D. Brooke. Tidigare vid Chesapeake & Ohio (och Nickel Plate Road). Det var tack vare/på grund av honom som Virginian fick två nya loktyper som annars är mer kända hos just C&O. Den ena var monsterloket AG "Blue Ridge" (axelföljd 2-6-6-6) som i stort sett var en kopia på det berömda C&O klass H-8 "Allegheny".

Det andra var klass BA. Ett 2-8-4 Berkshire lok som kopierades från den välkända "Van Sweringen" standard designen. Dessa Van Sweringen Berkshires togs fran av "The Advisory Mecanical Committee", AMC, och fanns hos Nickel Plate Road (klass S, S-1, -2, -3), Pere Marquette (klass N, N-1, -2) och Chesapeake & Ohio. Den populära K-4 "Kanawha" klassen.

De flesta av Berkshire loken av Van Sweringen typ byggdes av Lima Locomotive Works.

Virginian Rwy:s klass BA var i stort sett lika som C&O:s K-4. Den stora skillnaden var att ångdomen var helt gömd i sanddomen.

BA-loken gick mest i trafik mellan Roanoke Va och Victoria Va, och till Virginians östra slutdestination Sewalls Point nära Norfolk Va. Där fanns omlastningshamnen där hopper-vagnarna tömdes på kol för vidare transport med båt.

Till skillnad mot andra bolag använde inte Vgn sina Berkshires till persontrafik. I stället var det godstrafik, ofta med 100-vagnars kollastade hoppers österut som blev arbetsuppgiften.

Tyvärr har inget av Virginians lok sparats till eftervärlden. Däremot finns ett flertal av denna grundtyp från andra bolag kvar. Ett flertal finns som statiska utställningslok. Nickel Plate Road No 759 och 765 samt Pere Marquette 1225 har dessutom renoverats och använts flitigt i utflyktstrafik.

Modellen kommer från Life Like i deras Proto 2000 "steam heritage" serie. DCC-förberedd för NMRA 8-pin dekodrar.

Proto 2000 Berkshire modellerna mottogs med blandade reaktioner bland de amerikanska MJ-rallarna. Dragkraften var en punkt som många anmärkte på. Ett lok av den här typen skall ju kunna dra ganska långa tåg. Kan hålla med om att dragkraften kunde varit bättre. En lösning kan ju vara "Bullfrog snot" på främsta drivhjulsparet (som är dom enda kopplade till kraftöverföringen). Men jag vill inte utsätta drivlinan för mer påfrestning än nödvändigt. Hellre slira än att drivlinan går sönder.

En allvarlig konstruktionsmiss är att de skruvar som håller koppelstången på främsta drivhjulsparet kan haka i slidstyringsmekanismen. Det som kan hända (och tydligen har hänt för många) är att kablaget mellan lok och tender då snabbt överhettas och bränns sönder. Jag tog ut främre drivhjulsparet och filade ner dom tappar som skruvarna ska sitta i för att undvika detta. Det gäller att inte ta för mycket eftersom att det måste finnas lite spel i sidled för koppelstången.

Sista stora anmärkningen som ofta kommit upp är drivhjulens utseende. Det är kanske inte dom bästa man sett men jämfört med förebilden tycker jag nog att dom ser rätt okej ut. Det finns gott om bilder på VGN klass BA lok på Norfolk & Western Historical societys hemsida. Framför allt leveransbilder på just lok nr 505. Detta lok kommer från den första serien Berkshire lok som Life-Like gav ut. Till efterföljande serie förbättrades utseendet på drivhjulen. Då fanns däremot inte någon Virginian modell med bland varianterna.

Tanken med min modell är att montera en TCS WOW Steam 101 ljuddekoder med "Keep Alive" reservströmsmodul och med en Soundtraxx "high bass" högtalare.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: sön 30 nov 2014, 17:17:50 av 3R AC »

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #2 skrivet: sön 07 sep 2014, 18:58:14 »
Med dina nyfunna fäblesser för amerikanska lok får du väl byta dina signatur? Varför inte 2R DCC? :beer:
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

3R AC

• Stammis
« Svar #3 skrivet: sön 07 sep 2014, 19:27:50 »
Med dina nyfunna fäblesser för amerikanska lok får du väl byta dina signatur? Varför inte 2R DCC? :beer:
Ja det kanske man skulle. :) Jag har varit intresserad av amerikanskt i över ett decennium men inte på "allvar" förrän nu. Att det blev just Virginian är mest tillfälligheter (snubblade över billiga lok). Är annars väldigt förtjust i Milwaukee Road, New York Central, Pennsylvania, Norfolk & Western, Chesapeake & Ohio m.fl.

Det kommer fler lokporträtt vare sig ni vill eller inte. ;)

/Jocke

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
« Svar #4 skrivet: sön 07 sep 2014, 20:57:33 »
Vi är nog många med vissa svaghet för amerikanska förebilder. Även jag uppskattar Chesapeake & Ohio liksom även Chicago, Burlington and Quincy Railroad  och Pennsy inte att förglömma. Ös du bara på med flera lokporträtt, de är uppskattade.   :up:
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 444
    • -
« Svar #5 skrivet: mån 08 sep 2014, 14:51:25 »

Det kommer fler lokporträtt vare sig ni vill eller inte. ;)

/Jocke
[/quote]

Det ser jag verkligen fram emot!

Jag kör "De Tre Stora" (Santa Fé, Union Pacific och Southern Pacific, plus en mängd andra bolag i samma område) i mellanvästern och på västkusten.
Men det är alltid intressant att se loken från de andra bolagen, och få lite historia på köpet!

Mata på bara!  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

3R AC

• Stammis
« Svar #6 skrivet: mån 08 sep 2014, 17:17:06 »
Tack ska ni ha Coppas å Stefan! :up:

Gillar också ATSF, SP, UP och dom andra västkustbolagen. Bygger man UP finns ju också möjligheten att köra lite ånga (UP FEF-3 844 och Challenger 3985) även om man bygger "nutid". Ja, snart får vi väl förhoppningsvis se ett visst lok med nummer 4014 under ånga igen. :)

Lite trevlig grannlåt från "tuben":
UP 844 "highball":

UP 3985 förklädd till en Clinchfield Challenger:

Mvh Jocke

3R AC

• Stammis
« Svar #7 skrivet: mån 08 sep 2014, 18:33:11 »
Ja, och precis som utlovat kommer här nästa lokporträtt:

Virginian lokporträtt nr 2: klass USE 2-8-8-2.

Virginian skulle egentligen ha anskaffat lok av USRA 2-8-8-2 typ redan 1919. Det finns bilder på ett lok i Virginian märkning och med loknummer 900*. Av en eller annan anledning blev det inget av med dessa leveranser. Anledningen är höljd i dunkel. en anledning kan ha varit att loken hade tagits fram för ärkerivalen Norfolk & Western, och att man därför inte ville befatta sig med loken av den anledningen. "Vi kan bättre själva" eller något sådant. Ganska snart ändrade man sig dock och 35 st USRA 2-8-8-2 lok beställdes och blev klass USA och USB. Dessa var av den mer ursprungliga USRA designen med luftpumpar monterade på sotskåpsfronten.

Påfyllning av 2-8-8-2 lok skulle sedan ske strax efter andra världskriget. Norfolk & Western hade sålt ett antal lok av den USRA baserade Y3a typen (tillverkade 1919 av Alco) till Atchison Topeka & Santa Fe under kriget. Anledningen var att ATSF behövde dragkraft för att klara de över 3% stigningarna i Raton Pass i New Mexico. Bilder finns på ex N&W Y3a som hjälplok i EMD E-serie dragna persontåg såväl som trupptåg. Inte gick det fort, men fram kom dom i alla fall.

Efter kriget blev loken avställda och man letade efter hugade spekulanter. Efter några månader kom svar från Virginian Rwy som var i stort behov av dragkraft för att släpa koltåg uppför West Virginias tunga backar. Sju lok kom att levereras som tredje hands begagnade lok till Virginian 1947. dom skickades till lokverkstäderna i Princeton där dom fick en grundlig genomgång. bolagets egen fotograf George King Shands tog en bildserie på just lok nummer 737 under arbetet i verkstaden.

Loken fick nummer 736-742 ock gick i trafik fram till mitten på 50-talet då de ersattes av Fairbanks-Morse H24-66 Trainmaster diesellok.

Modellen är tillverkad runt år 2002 av Roco. På den amerikanska marknaden salufördes modellen som Life Like Proto 2000 i "Steam Heritage" serien. Verktygen överfördes senare till Kina och senare varianter har tillverkats för Life Like och Walthers räkning där. Bla. a den äldre Virginian USA/USB typen med luftpumparna på sotskåpsfronten. Nr 737 ska efterlikna ett ex N&W Y3a och ser i stort sett ut som den ska. Det finns lite smådetaljer som av produktionstekniska skäl är oförändrade gentemot N&W loken. Framför allt borde sidorna på fyrboxen ha rader med "over-fire jets" som hjälpte till att minska rökmängden.

Precis som med Berkshire loket är planen att montera en TCS WOW ljuddekoder med "Keep-Alive" och high-bass högtalare.

Mvh Jocke

*Nummer 900 hamnade senare på det första levererade klass AG 2-6-6-6 Blue Ridge loket.
« Senast ändrad: tis 11 nov 2014, 23:28:42 av 3R AC »

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #8 skrivet: tis 09 sep 2014, 13:24:21 »
Det är otroligt fina modeller som Roco gjorde, och de går fantastiskt bra!

Jag har två stycken Y3or från Santa Fé, digitala men tyvärr utan ljud.
Funderar nästan på att montera in en ljuddekoder!

Apropå UP 4-8-4 nr 844 som man kunde se i videon ovan;

Just nummer 844 var det absolut sista levererade ångloket till Amerikanska järnvägar, och lokklassen anses vara bland det absolut bästa ånglok som byggts.

Stefan  :)

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.574
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

3R AC

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tis 09 sep 2014, 16:41:47 »
Det är otroligt fina modeller som Roco gjorde, och de går fantastiskt bra!

Jag har två stycken Y3or från Santa Fé, digitala men tyvärr utan ljud.
Funderar nästan på att montera in en ljuddekoder!

Apropå UP 4-8-4 nr 844 som man kunde se i videon ovan;

Just nummer 844 var det absolut sista levererade ångloket till Amerikanska järnvägar, och lokklassen anses vara bland det absolut bästa ånglok som byggts.

Ja, det lilla jag har kört Roco modellen så har den gått riktigt fint. Både analogt och med ESU Lokpilot V4 som testdekoder. Ser faktiskt snyggare ut genom 60 cm radier än vad Berkshire loket gör, med sin rigida hjulbas och större överhäng.

Visst är väl FEF klassen lite "släkt" med NYC:s S1 Niagara klass? Det var någon som påstod det... NYC hade anslutnig via Vaco branch till Virginian, så om jag tänjer lite på verkligheten kan jag nog kanske klämma in ett Niagara på något vis. :) Eller kanske ett J3 Hudson...

/Jocke

3R AC

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tis 09 sep 2014, 16:58:08 »
Det här loket är ju häftigt  :)

http://www.brasstrains.com/Classic/Product/Detail/049749/HO-Brass-Model-Train-Global-Outlet-VGN-Virginian-EL-2B-Electrics-127-As-Built

Stefan

Jodu, den har man trånat efter må´ru tro. :) En riktig bjässe. Blir väl runt 53-54 cm lång över knogkopplen i H0. :cool:

En annan modell som gärna kunde få ingå i min samling (om man haft råd):

Dregel dregel...  :D
« Senast ändrad: tis 09 sep 2014, 17:02:53 av 3R AC »

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #12 skrivet: tis 09 sep 2014, 21:09:58 »

Visst är väl FEF klassen lite "släkt" med NYC:s S1 Niagara klass? Det var någon som påstod det... NYC hade anslutnig via Vaco branch till Virginian, så om jag tänjer lite på verkligheten kan jag nog kanske klämma in ett Niagara på något vis. :) Eller kanske ett J3 Hudson...

UP beställde totalt 35stycken lok i tre "batcher" av denna klass och det allra sista loket, FEF-3 #844 levererades 1947.
För UP gick det ju inte an att kalla dem för Northerns, det gjorde ju ärkerivalen Santa Fé!
FEF-klassen konstruerades av UP själva tillsammans med LIMA och byggdes i ett mycket nära samarbete mellan beställare och tillverkare.
FEF står för hjulställningen, "Four-Eight-Four", alltså 4-8-4, och siffrorna visar vilken "batch" loket tillhörde.
NYC kallade sina "Northen" för "Niagara", de fanns under många olika namn.

Om loken är närmare släkt än så vet jag inte, kan ju vara samma tillverkare som "lånat" typen och sålt till andra bolag.

3R AC

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tis 09 sep 2014, 21:45:38 »

UP beställde totalt 35stycken lok i tre "batcher" av denna klass och det allra sista loket, FEF-3 #844 levererades 1947.
För UP gick det ju inte an att kalla dem för Northerns, det gjorde ju ärkerivalen Santa Fé!
FEF-klassen konstruerades av UP själva tillsammans med LIMA och byggdes i ett mycket nära samarbete mellan beställare och tillverkare.
FEF står för hjulställningen, "Four-Eight-Four", alltså 4-8-4, och siffrorna visar vilken "batch" loket tillhörde.
NYC kallade sina "Northen" för "Niagara", de fanns under många olika namn.

Om loken är närmare släkt än så vet jag inte, kan ju vara samma tillverkare som "lånat" typen och sålt till andra bolag.

Det kan ju eventuellt vara så att personen som hävdade det hittade på. ;) Uppgiften kommer ju inte från "säker källa" (Youtube). Dom är "relativt" lika till utseendet. Fast det är det ju fler Northerns som är... Väldigt snygga och stilrena lok både FEF och Niagara.

/Jocke

3R AC

• Stammis
« Svar #14 skrivet: ons 10 sep 2014, 00:03:23 »
Virginian lokporträtt nr 3: Klass EL-C Co-Co ”rectifier”

Virginian Rwy elektrifierade den delen av sin huvudlinje som gick mellan Mullens, West Virginia och Roanoke, Virginia på 20-talet. I början på 20-talet utbröt en lång och utdragen strejk. Godstågsbesättningarna hade fått mer än nog av de livsfarliga arbetsförhållandena. Vid tunnelgenomfarter blev tunnlarna så rökfyllda att det ledde till några nära på fatala incidenter. Hastigheterna var inte så höga och en tunnelgenomgång kunde därmed ta sin tid. Det är oklart om den utdragna strejken var den enda orsaken till beslutet att elektrifiera. Men det bör ha varit en starkt bidragande orsak.

Fram till sent 40-tal var det en enda elektrisk loktyp som användes: Westinghouse EL-3A ”boxcabs” eller ”squareheads” som dom också kallades. Liksom ärkerivalen Norfolk & Westerns ellok var det ett koppelstångslok. Normalt sett kopplade som trippellok likt svenska Dm3 (eller kanske mer som Of3).

1948 kom de nya General Electric EL-2B loken. Av företagets anställda kort och gott kallade ”streamliners” (eller ”roundnoses” i vissa fall).

I mitten av 50-talet var det dags att uppgradera lokflottan på nytt. EL-3A koppelstångsloken var fortfarande i tjänst, men sjöng på sista versen. Återigen gick beställningen till GE, och denna gång blev det en serie lok som mer liknade diesellok. Leveransen skedde mellan oktober 1956 och januari 1957.

EL-C loken hade en effekt på 3300 hp per enhet och när dom gick i tjänst var det oftast i par. Loken gavs nummer 130-141. När Virginian blev uppköpt av Norfolk & Western i december 1959 omnumrerades loken till 230-241. Loken började nu också trippelkopplas.

EL-C loken var fortfarande relativt nya när N&W beslutade att lägga ner eldriften på f.d Virginian 1962.  På kvällen den 30 juni 1962 slocknade kraftverket i Narrows,Virginia för gott. Sista elloksdragna tåget blev ”time freight” No 72 med tre EL-C som dragkraft, och med lokförare Emory S. White vid kontrollerna. EL-3A loken gick, eller hade redan gått till skrot vid det laget. De mäktiga EL-2B streamliner loken såldes inte utan alla skrotades. EL-C loken hittade däremot ny ägare när New York, New Haven & Hartford köpte dom och klassade om dom till EF-4.

När New Haven gick upp i Penn Central följe EL-C/EF-4 loken med. Nu ändrades beteckningen till E33. Efter PC:s konkurs hamnade loken hos Conrail där de gick i trafik fram till 1981 då dom till slut pensionerades. Två lok finns bevarade i nuläget. Nr 135 finns utställt på Virginia Museum of Transportation i Roanoke, Virginia. Även nr 131 sägs finnas kvar, men status och skick är okänt.

Modellen är framtagen av Bachmann i ”Spectrum” serien och är digitalförberedd med en 8-polig kontakt som man når genom att försiktigt snäppa loss den avlånga ”lådan” på taket. Därunder finns även vippkontakten som ställer om till strömmatning via kontaktledningen, för den som vill.

Gångegenskaperna är riktigt hyffsade. Loken har ett lite brummande läte men rullar fint och mjukt.Tydligen är det rätt många i USA som använder drivlinan ur dessa modeller för att uppgradera mässingsmodeller av PRR klass E44.

Mina två lok har jag utrustat med varsin ESU Lokpilot V4.0. Jag har inte satt någon ”consist” adress i nuläget utan båda går på samma adress. Anledningen är att dom är tänkta att gå ”multade” mer eller mindre jämt. Loken går back-to-back som sina förebilder och drar riktigt jämt och fint ihop.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: tis 04 nov 2014, 00:17:54 av 3R AC »

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #15 skrivet: ons 10 sep 2014, 01:14:33 »
Kul med Virginian. :) Av en slump hamnade jag där vid banplanering och köpte denna trevliga bok:

Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

3R AC

• Stammis
« Svar #16 skrivet: ons 10 sep 2014, 17:11:03 »
Det är väl den första boken i en serie som jag förstår det. Jag har böckerna som behandlar Virginian (volym 4) och Chesapeake & Ohio (volym 2). Kan rekommendera bägge två. Dock ska man ha klart för sig att boken om Virginian bara behandlar West Virginia och inte trafiken öster om Roanoke Virginia. Den mindre boken till vänster på bilden tar upp hela Vgn systemet, fast väldigt summariskt. Kan vara värd att köpa för bildernas skull. Det är en rejäl skillnad i kvalité på research mellan böckerna. Det märks att herrar Dixon Jr och D. Lewis har klart bättre koll, och dessutom har personlig relation till bolaget, i Lewis fall.

För att värna om det som finns kvar av forna Virginian så har några entusiaster/historiker startat Virginian Railway Heritage Trail: http://virginianrailwayheritagetrail.blogspot.se/

Gerry Albers som sponsar sidan har byggt en mäktig modelljärnväg med Virginian tema. Huset som uppförts för att husera anläggningen inrymmer även vännen Allen McClellands frilans anläggning "Virginian & Ohio". Hemsida: http://www.deepwaterdistrict.com/

Finns även reportage i tidningen "Great Model Railroads 2014".
« Senast ändrad: ons 10 sep 2014, 17:42:30 av 3R AC »

3R AC

• Stammis
« Svar #17 skrivet: lör 25 okt 2014, 17:46:11 »
Virginian lokporträtt nr 4: Fairbanks-Morse H16-44 (VGN klass DE-S)

Tänkte inte bli så långdragen denna gång... :)

Bland järnvägsbolagen i sydöstra USA är (var) Virginian lite av en särling. Flertalet bolag ägde lok av ganska blandade typer och tillverkare. C&O hade t.ex lok från Alco, EMD, Baldwin, GE m.fl. VGN däremot valde att köpa i stort sett hela sin diesellokpark från Fairbanks-Morse.

Det första dieselloket VGN köpte var ett GE 44-ton som inköptes 1954. Loket, byggt 1941, placerades i Suffolk VA och ersatte de två klass SA 0-8-0 ångloken som använts där dittills. Detta GE-lok blev det enda icke-FM lok som VGN ägde. Efter N&W:s övertagande av VGN såldes loket i April 1960 till Eastern Gas & Fuel Associates.

Mellan 1954 och 1957 ersattes hela VGN:s ånloksflotta mot diesellok. Det blev två loktyper som kom att införskaffas. 40 st F-M H16-44 1600-hp Bo-Bo lok samt 25 st H24-66 2400-hp Co-Co"Trainmasters" dom mindre H16-44 loken användes i huvudsak på den östra delen av VGN:s linjenät. Trainmaster loken ersatte framför allt de gamla 2-8-8-2 och 2-10-10-2 compound loken i West Virginia.

Två av H16-44 loken var utrustade med ångvärme för persontåg. VGN slutade med persontrafik 1956, men ångvärmen kunde ändå användas till inspektionståg och dylikt.

Modellen:
mitt lok är en gammal Bachmann Spectrum. Det är ju tänkt att Spectrum ska betyda högre kvalitet. Det kan man inte tro, för denna modell är inte det bästa man har sett precis. Framför allt finishen på lackeringen är riktigt dålig. Kan hända att senare "batchar" har snyggare lackering. Färgtonen på de gula fälten och texten är dessutom alldeles för ljus. Utförandet är relativt korrekt för vissa av VGN:s H16-44:or.

konstruktionsmässigt så är Bachmann modellen uppbyggd med ett split-frame chassi och det finns i stort sett inga kablar i detta lok. Bara på belysningsrampen till strålkastarna finns fyra korta kablar. Strömupptagningen sker med fyra byglar som ligger an mot chassit. Via chassit leds strömmen till motorn direkt via kontaktbleck.

Denna konstruktion gör att modellen blir ytterst lättmekad. Det första jag gjorde efter inköpet var att plocka ner hela loket totalt för rengöring.

För att tona ner den skrikigt gula färgen har jag (över)vädrat loket. Så här skitiga var aldrig dessa lok i tjänst hos VGN. Har sett många lok på bild men smutsen brukar mest vara på tak och boggisidor

Än så länge är modellen analog. Får se om jag digitaliserar senare, men det känns lite "lyxigt" att ödsla en dekoder på den här skabbiga modellen...

Mvh Jocke

Olle Sahlin

• Användare
  • Antal inlägg: 151
« Svar #18 skrivet: lör 25 okt 2014, 19:47:29 »
Atlas gör en H16-44 som är en verklig pärla - jag har en i zebramålningen för Santa Fe. Utmärkt detaljering, köregenskaper och målning. Jag har dock inte hittat någon uppgift om att man gjort modellen för Virginian, så om du vill ha en bra modell och kan lacka om själv eller få det gjort kan jag verkligen rekommendera Atlas.

3R AC

• Stammis
« Svar #19 skrivet: lör 25 okt 2014, 21:06:48 »
Ja Atlas F-M lok verkar vara riktigt fina. Tyvärr så har inte Atlas gjort någon version som stämmer med de lok som VGN använde, vad jag vet. Förhoppningsvis kommer det i framtiden. Däremot har Atlas gjort H24-66 i korrekt VGN variant. Hoppas det kommer återutgåvor någon gång framöver. Då blir det minst två sådana för min del.

När det gäller dekaler för VGN så finns det inte massor att välja på. Det finns dock en firma vid namn Great Decals som gör VGN dekalark i flera skalor: http://www.greatdecals.com/  Har inte handlat något där dock.

För övrigt så har bokhyllan har nyligen fått trevlig påfyllning:

Mvh Jocke

3R AC

• Stammis
« Svar #20 skrivet: tis 04 nov 2014, 00:02:17 »
Hej

Jag har gjort lite ändringar i  inläggen  om klass BA Berkshire loket samt EL-C elloket.

En rättelse i Berkshire inlägget: George D.Brooke var styrelseordförande, inget annat. :)

Sen har jag även lagt till en hel del info om Berkshire modellen, för den som är intresserad.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: tis 04 nov 2014, 00:11:07 av 3R AC »

3R AC

• Stammis
« Svar #21 skrivet: lör 22 nov 2014, 22:55:06 »
Hej!

Tyckte att första inlägget kunde förbättras, så jag la till ett nytt andra stycke med mer bakgrundshistoria.

Mvh Jocke

3R AC

• Stammis
« Svar #22 skrivet: sön 23 nov 2014, 13:54:31 »
Knep å knåp.

I väntan på att ljuddekodrarna från TCS kommer så har jag börjat förbereda Roco USE loket litegrann. För att få ut ljudet har jag borrat hål under kollasten i tendern. Det är öppet under den sluttande plåten i kolbunkern, och där kan ljudet slippa ut. Hålen gör att även plåten släpper ifrån sig ljudet. Har testat genom att plugga in en annan ljuddekoder, stänga igen tendern och provlyssna. Det ser ut som att det ska funka.

Vagnar måste man ju ha...

Har lyckats få tag på ett dussin USRA-typ H-12 hoppers från Athearn. Två stycken 6-pack med samma nummer på vagnarna i båda. Har ändrat numren på de sex dubbletterna genom ommålning. 3-or har blivit 8-or, 8-or har blivit 3-or och så vidare...

VGN 12048 har blivit 12043.

I övrigt blir det hoppers och gondolas från Accurail i byggsats är det tänkt.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: sön 23 nov 2014, 14:13:07 av 3R AC »

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
« Svar #23 skrivet: sön 23 nov 2014, 16:01:19 »
Alltid trevligt med uppdateringar i denna tråd. Får inspiration till att själva börja jaga lite vagnar till min GG1. Tar det i så fall som en separat tråd för att inte klampa in i denna. Även intressant med den utökade infon. Likaså fanns med massor med godis hos Funaro & Camerlengo. Enda abret där är väl att deras byggsatser kräver en del för att bli bra och för oss som inte ens har tummarna mitt i händerna så...  :clown:

En liten petitetess om det som står i inlägg två är väl att K4:orna kallades väl Kanawha och inte Kanawaha. Detta efter Kanawha River. Lite värdelöst vetande om någon står ut... Tydligen var tanken att när man bröt sig loss från Virginia 1861 så skulle den nya delstaten ha hetat Kanawha. Det uppstod dock frågor om detta kunde leda till sammanblandning med countyt och även floden (i Ohio gick det dock bra) samt att man ville visa något slags arv från Virginia. Andra namnförslag dök också upp, men de 'tvehågsna' vann och namnet på delstaten blev det mera fantasilösa West Virginia.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #24 skrivet: sön 23 nov 2014, 16:16:02 »
Citera
I väntan på att ljuddekodrarna från TCS kommer så har jag börjat förbereda Roco USE loket litegrann. För att få ut ljudet har jag borrat hål under kollasten i tendern. Det är öppet under den sluttande plåten i kolbunkern, och där kan ljudet slippa ut. Hålen gör att även plåten släpper ifrån sig ljudet. Har testat genom att plugga in en annan ljuddekoder, stänga igen tendern och provlyssna. Det ser ut som att det ska funka.
Om du inte redan vet det så är det viktigt att bygga en baffel runt högtalaren (högtalarna). Ljudet får aldrig krypa runt högtalaren direkt, det måste få fortplantas en bit innan det så att säga kommer tillbaka på andra sidan. En typisk baffel är att montera högtalaren på en skiva med ett stort hål för membranet och att göra det svårt för ljudet att komma runt baffeln. Höjer effekten och ljudbilden märkbart.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.