Författare Ämne: Byggteknik - Superlågprofil  (läst 2824 gånger)

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
Byggteknik - Superlågprofil
« skrivet: fre 02 maj 2014, 18:49:09 »
Jag funderar på hur jag skulle kunna bygga en station i moduler med minsta möjliga profil.
Ni som sett Tibro vet att dess modulsargen är väll sådär 50mm. Kanske kan man ha en ännu lägre profil, en superlågprofil.
Gavlarna ska naturligtvis göras så de passar vanlig lågprofil.

Är det någon som har byggt superlågprofil?
Och var kan jag hitta några bilder? Jag tänker att vissa vändslingor har mycket låg profil.
Alla byggtips är välkomna!!

Mina funderingar så här långt är att rälsen (K-räls eller 2R-räls med eget punktband) ligger på 5mm kork.
Monterat på en 6mm MDF.
Under MDFen ligger 12x21mm planhyvlad på högkant. Det skulle göra en minsta modulhöjd på 10+6+21= 37mm
Modulsargen skulle kunna göra utanpåliggande på sidan och ha sin överkankant lite ovanför RÖK så blir sargen stark nog att bära modulen
och fungerar som skydd för plattformar och lågt landskap.

Alla tips är välkomna.

Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
SV: Byggteknik - Superlågprofil
« Svar #1 skrivet: fre 02 maj 2014, 19:55:35 »
Intressant konstruktion.
Jag skulle nog bytt 6 MDF till 10 ply för att ha något mer "köttigt" att skruva, spika och klamra i. 12x21 kan man ju i så fall såga ner till 12x17 om man vill hamna på exakt 50 i höjd. Läkten fyller ju inte direkt någon statisk funktion utan är mera något som behövs som hjälp för att skruva ihop resten av delarna. Som jag ser det så är läkten konstruktionens svaga punkt, risken finns ju att den i ändrade förhållanden vill ändra form. En remsa av ply eller MDF skulle jag nog föredragit om jag fick välja fritt.

Sen så gäller det ju att få plats med allt man vill ha med sig i elektronik på undersidan av modulen. Anledningen till att lågprofil just är 106 mm i 2R-standarden är att om man bygger av 12 ply så blir det 4 mm mellan underkanten av en tortoisemotor och modulens underkant. Om det är så att det blir så trångt under modulen att man måste montera utrustning i separata delar utanför själva modullådan eller att det blir så trångt att man inte kan göra ett snyggt och begripligt montage så har man inte vunnit något på att pressa höjden, snarare tvärtom...

Det gäller ju också att få in benfästen under modulen, med den här låga bygghöjden blir det svårt att spänna in enkla "pinnar" till ben - i synnerhet om man vill ha höjdjusteringen uppe i benens överkant vilket jag tycker är bäst. Det står ju inte uttryckligen i någon modulstandard men praxis är ju ändå att stationer är rigida "rock solid" och stöttar resten av banan som annars kan stå på i sig rätt vingliga ben.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: fre 02 maj 2014, 20:34:10 »
Intressant tanke, som sagt.
Jag är på jakt efter en enkel lösning för att kunna binda ihop olika standard MMM 2R-moduler när man vill köra på hemmaplan. Kanske en superlågmodul är väl avancerat även för det, men ett gemensamt problem att lösa är väl hur gavlarna ska se ut?

Ska man följa hålstandard för MM 2R så blir gavelns minsta höjd omkring 65 mm:

---
Mvh Peter

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #3 skrivet: lör 03 maj 2014, 12:50:58 »
En variant jag provat på en "superlågprofil" är att ha gaveln invikningsbar med ett långt gångjärn (kallas väl pianogångjärn?)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: lör 03 maj 2014, 21:31:18 »
Bästa lågprofilramen fås med en aluminiumstege...
http://www.stegproffsen.se/stegar/enkelstegar/skeppshult-enkelstege-standard

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #5 skrivet: lör 03 maj 2014, 22:17:59 »
..Jag skulle nog bytt 6 MDF till 10 ply för att ha något mer "köttigt" att skruva, spika och klamra i....

Ja det är sant.

...Som jag ser det så är läkten konstruktionens svaga punkt, risken finns ju att den i ändrade förhållanden vill ändra form....

Ja, men har vi inte också sett att plywoodkonstruktioner slår sig och får "fukt" kurvor och annat?
Det verkar hända även rena plywoodkonstruktioner.
Några säger att måla modulen även invändigt förhindrar effektivt fukt att tränga in/ut.

..Sen så gäller det ju att få plats med allt man vill ha med sig i elektronik på undersidan av modulen. Anledningen till att lågprofil just är 106 mm i 2R-standarden är att om man bygger av 12 ply så blir det 4 mm mellan underkanten av en tortoisemotor och modulens underkant. Om det är så att det blir så trångt under modulen att man måste montera utrustning i separata delar utanför själva modullådan eller att det blir så trångt att man inte kan göra ett snyggt och begripligt montage så har man inte vunnit något på att pressa höjden, snarare tvärtom...

Växelmotorer får inte vara stora. Jag har kört med Viessmann på SigStyramodulerna. Dom monteras på ovansidan som på denna bild.

Lite mer om hur jag monterat växelmoterna finns att läsa via denna länk
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12009.msg119645#msg119645

Det gäller ju också att få in benfästen under modulen, med den här låga bygghöjden blir det svårt att spänna in enkla "pinnar" till ben - i synnerhet om man vill ha höjdjusteringen uppe i benens överkant vilket jag tycker är bäst. Det står ju inte uttryckligen i någon modulstandard men praxis är ju ändå att stationer är rigida "rock solid" och stöttar resten av banan som annars kan stå på i sig rätt vingliga ben.

Jag här krävs lite funderande. Jag tycker också att stationerna ska stå stadigt.

En variant jag provat på en "superlågprofil" är att ha gaveln invikningsbar med ett långt gångjärn (kallas väl pianogångjärn?)

Det är en intresant lösning som kan utvecklas.

Bästa lågprofilramen fås med en aluminiumstege...
http://www.stegproffsen.se/stegar/enkelstegar/skeppshult-enkelstege-standard

Ja det var ju också en intresant idee.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #6 skrivet: lör 03 maj 2014, 22:22:40 »
Har funderat på lite "modulpackning" under kvällen. Kanske man skulle kunna rymma en superlågprofil "inne" i en lågprofilmodul.
Om man gör stationsmodulens anslutningar 1200mm långa med lågprofilgavlar.
och gör mellanliggande sektioner superlågprofil 1000mm långa så får man en station som är 4,4m på samma volym som två vanliga lågprofilmoduler

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #7 skrivet: sön 04 maj 2014, 10:04:32 »
Funderingar: Benkonstruktion
  På morgonen har jag funderat vidare runt benkonstruktion. Kanske kan man göra två bentorn som monteras och kan stå själva.
Mellan de inre sektionerna kan man också ha ett bentorn eller kanske en enklare variant.
I ytterändarna, där modulen är full lågprofil, gör man vanliga pinbenfästen.
Jag tänker att samtliga ben höjdjusteras med friktionsbroms

Alla tips och synpunkter välkomnas.

Man skulle kunna tänka sig göra yttermodulerna 1250mm långa. Då rymms även benen i transport/förvaringspaketet.
Vikten på ett modulpaket som dessa blir ganska hög så jag tänker att det blir minst två paket.

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 132
« Svar #8 skrivet: sön 04 maj 2014, 19:22:11 »
Jag gissar att du vill bygga superlågprofil för att minimera vikt och öka hanterbarheten. Jag har själv tänkt så.

Men glöm inte två andra faktorer:
1) enkelt och snabbt att montera upp på träffar. Jag tror detta kommer bli allt viktigare i framtiden när vi vill köra tåg mer och skruva mindre.
2) smidig hantering och transport. Man ska helst kunna transportera och hantera själv. Här har jag själv funderat t ex på hjul inbyggda i transportlådan eller i nederkant på modul så att man kan köra två moduler som en resväska.

En tredje tanke jag kan slänga ur mig är att ha modulben som är utvikbara under modulen med gångjärn. Du skulle då bygga ett benfundament som är lika med modulsargens undre kant. Sen ha en färdig dubbel-bens-konstruktion som med gångjärn bara kan vikas ut enkelt.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #9 skrivet: tis 06 maj 2014, 20:41:03 »
Jag gissar att du vill bygga superlågprofil för att minimera vikt och öka hanterbarheten. Jag har själv tänkt så.

Huvudmålet med det jag funderar på är hur stora moduler (komplex av flera sektioner) ska ta mindre plats vid transport.
Vi klagar ofta på att våra stationer är för korta.
Tibro, som är en relativt lång station och byggd med extra låg profil, rymms bra i en vanlig kombibil + en del andra moduler.
Det inspirerar mig att tänka vidare i dessa banor.

Vikt är också alltid intressant att hålla nere

.. Man ska helst kunna transportera och hantera själv. Här har jag själv funderat t ex på hjul inbyggda i transportlådan eller i nederkant på modul så att man kan köra två moduler som en resväska.

Hjul så man kan rulla modulerna är inte en så dum ide.

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #10 skrivet: tis 06 maj 2014, 21:28:41 »
Hur tänkte du "få ihop" sektionsskarvarna? Egen skruvhålsstandard eller annat?

(Jag funderar ju på att bygga en större stationsmodul i 5 x 1,2m sektioner, så superlågprofil kanske vore en idé)
---
Mvh Peter

Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
« Svar #11 skrivet: tis 06 maj 2014, 22:57:53 »
Hur tänkte du "få ihop" sektionsskarvarna? Egen skruvhålsstandard eller annat?
Just "hopfåningen" är inga problem om man bygger måttexakt. Då kan man till exempel använda den M8-skruv som man brukar ha i modulskarvarna fast i 8 mm hål och skruva ihop och styra rätt i samma moment. Anliggningsytan behöver då teoretiskt sett inte vara mer än kanske 25 mm hög för att funka. Skall man kunna använda vingmutter och kunna skruva åt för hand utan att använda verktyg som ju är brukligt i MMM så handlar det väl om en 40-50 mm.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #12 skrivet: fre 29 jul 2016, 20:30:54 »
Jag triggar igång den här tråden igen. Jag har pratat med flera under sommaren som går i tankarna att bygga lite mer komplexa moduler i flera sektionen.

SuperSuper lågprofil
Just nu funderar jag på en ännu lägre profil, gärna under 30mm, men som ska kunna ha RC-servon som växelmotorer.

Så jag provbyggde lite växelstyrning under förmiddagen.
En tråd bockas

Och löds ihop med et tråd till

Alltihop klipps och bockas på nytt

och monteras på en servorarm som är klippt

och tråden hålls på plats med krympslang.

Prova att enkelt rigga en växel för att försäkra mig om att servoutslaget räcker, och det gör det med marginal.

Plyfan kommer hindra servoarmen att röra sig så mycket innan den tar i plyfan.

Ovan visas ett avstånd som motsvarande en 6mm tjock skiva och ca 60% av tillgängligt servoutslag används så det här kommer funka fiint.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.211
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #13 skrivet: fre 29 jul 2016, 23:43:08 »
Trevlig byggidé, kommer att följa detta.
Blir det blind eller aktiv styrning av hjärtstycket?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #14 skrivet: lör 30 jul 2016, 10:47:04 »
... styrning av hjärtstycket?

1. Med så här låg profil rymms inte alla relätyper. Man får helt enkelt välja ett platt relä, tex:
https://www.elfa.se/sv/pcb-power-relay-12-vdc-400-mw-omron-g5q-14-eu-12vdc/p/13707131

som man får montera liggande.

2. Eller så gör man en switch med MOSFETar

3. Det går nog även att få en microbrytare att aktiveras mekaniskt av servot om man hellre vill det.

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #15 skrivet: mån 01 aug 2016, 09:10:44 »
Intressant idé och kul att se verkliga test som visar hur det funkar!

Men mina egna funderingar kring superlågprofil stupar på hur man får till stadiga ben. Det blir liksom inget kvar att fästa dem i... Har du några funderingar där, att dela med dig av? Eller någon annan?

Sen har jag själv också lite bekymmer med landskap kontra vikt. En sån här modul behöver (väl?) ha ovansidan gjord av en hel skiva. Då får man dels en "onödigt" tung modul och dels ett landskap som inte kan ha några dalar.
Nu kan man väl leva med det, men det vore kul att höra om det finns idéer om lågprofil som samtidigt baseras en del på markskiva. Kanske en omöjlighet? Man kanske måste acceptera landskap som endast böljar uppåt?

Den sista funderingen är plats för skruv/vingmutter i gavlarna. MMM rekommenderar väl 25 mm utrymme kring fästhål, vilket förstås inte är ett krav här men ganska praktiskt att ha? Med 10 mm hål och lite gods under, blir det kring 50 mm. Några funderingar kring hur gavlarna bör se ut?
Det blir ju även viktigt att inte ha växlar för nära gavlar, om man vill kunna skruva ihop lågprofilare...

Jag tycker som sagt det är en väldigt tilltalande idé och jag har funderat en del kring detta. Men jag hittar inga bra lösningar på de nya utmaningar som uppstår med superlågprofil...
---
Mvh Peter