Författare Ämne: Räls och dess likhet med verkligheten....  (läst 785 gånger)

Utloggad svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 763
Räls och dess likhet med verkligheten....
« skrivet: tis 18 mar 2014, 23:55:46 »
Halloj!

Efter att ha läst lite i gamla trådar ang. val av räls och varför osv. så dök så småningom frågan om vad ni skulle välja för räls för att efterlikna svensk räls om man bortser från funktion?

För min egen del blev jag lite förvånad när jag t.ex såg ett uttalande om att Pecos räls slipers mer skulle likna TT-skalan t.ex.

För egen del är jag också intresserad av om någon har mått på t.ex microengineerings räls när det gäller slipers m.m då jag såg att den av någon ansågs mer skalariktig.
Jag personligen är inte helt säker på att det stämmer och som en av de som gillar att jämföra verkligheten med våra modellers alla "oriktigheter" så skulle det vara kul med lite mått och jämförelser.Gäller både betong och träslipersspår.

Själv har jag modernt svenskt dubbelspår som en riktpunkt och då ser jag Peco finescale code 55 som det som är klart mest förebildslikt i dagsläget.Saknar tyvärr betongväxlar i den klassen. :(

Vad det gäller svenskt spår med träslipers så känns Peco code 55 finescale också som ett bra alternativ.Hade väl iofs inte vart ledsen om Peco hade code 40.Vad det gäller växlar så är ju frågan lite mer "besvärlig" då skillnaderna genast blir ännu större men känns som Pecos växlar är det som ser mest svenskt ut på N-skalesidan.
Dock har jag inte koll på de andra tillverkarnas cc-mått,längd,bredd på slipers osv så sitter någon på dessa och orkar mäta lite så vore det kul ;)

Startar det hela med detta och ser om det bara är jag som är "insnöad" eller om det finns fler som är intresserade;)

Inväntar med spänning mothugg :up:

M.v.h Björn/svenskN

Utloggad Micke C

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.408
SV: Räls och dess likhet med verkligheten....
« Svar #1 skrivet: ons 19 mar 2014, 14:14:05 »
Hej!

För mig gäller Peco c55 speciellt med hänsyn till att fordon med gammeldags "pizzaskärare" till flänsar skall kunna användas.

En sak som ofta missas i rälsdiskussionen är utföranden, mycket är vunnet med "rätt" målade slipers och räls och en väl utförd ballastering.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #2 skrivet: ons 19 mar 2014, 16:09:49 »
Förstår vad du menar med pizzaskärarna men nu uteslöt jag funktionen i min fråga ovan ;)

Håller med dig helt i den andra delen men om vi nu utgår från att man ballasterar på ett bra sätt så kan man ju fundera över materialets "utseende" precis som när det gäller lok eller vagnar.Du kan ju ha en riktigt korrekt vagn som ändå inte känns riktig om den ser plastig eller bara helt ny ut.

Kan ju tillägga att om någon ballasterar så det ligger makadam uppe på betongslipers ovansida så tycker jag personligen att det ser fel ut oavsett hur korrekt spåret är i sig självt för att ta ett exempel.

M.v.h Björn.

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.731
« Svar #3 skrivet: ons 19 mar 2014, 16:39:08 »
Förstår inte hur du kan tycka att Peco c55 är den räls som ser bäst ut. Sliprarna är faktiskt ganska grova och avståndet väl långt emellan.
Däremot så kanske det inte finns någon bättre att tillgå när det gäller europeiskt spår?

När det gäller Micro Engineering får man tänka på att den har amerikansk förebild, med tätare slipersavstånd, och kan då naturligtvis inte vara en perfekt räls för svenska förhållanden.
Även Atlas c55 är bra räls, dock amerikansk stil även den.

/Lars

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #4 skrivet: ons 19 mar 2014, 16:52:40 »
Förstår inte hur du kan tycka att Peco c55 är den räls som ser bäst ut. Sliprarna är faktiskt ganska grova och avståndet väl långt emellan.
Däremot så kanske det inte finns någon bättre att tillgå när det gäller europeiskt spår?

När det gäller Micro Engineering får man tänka på att den har amerikansk förebild, med tätare slipersavstånd, och kan då naturligtvis inte vara en perfekt räls för svenska förhållanden.
Även Atlas c55 är bra räls, dock amerikansk stil även den.

/Lars

Vad är det du tänker på när du skriver att sliprarna är rätt grova?

Längden är riktig vad det gäller svenska slipers som finns idag,höjden funkar bra då det ändå ligger i ballasten och bredden är riktig på träslipersen men tyvärr delvis något bred vad det gäller betongslipersen.Vad det gäller cc-mått så stämmer det inte helt på betongen då det är motsvarande ca 70cm men ska väl egentligen vara 60cm om man tänker på modernt spår som jag skrev.

Kan dessutom tillägga att höjden på slipersen gör att det blir bra när man lägger räls på t.ex korkunderlag och då får man en lagom kant för att återskapa ballastskuldran (lite osäker på namnet) som ballasten har på vardera sida om spåret.
Dessutom är betongslipersen väl den som jag tycker liknar den man ofta ser på svenska modernare spår,åtminstone där jag sitter och kör.

Så vad är det som du syftade på var grovt?

M.v.h Björn
« Senast ändrad: ons 19 mar 2014, 18:48:19 av svenskN »

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #5 skrivet: mån 07 apr 2014, 12:04:42 »
Fick inte så mycket mothugg men hade nog inte väntat mig det! ;)

Är väl så att de flesta är rätt nöjda med det spår man valt i vår skala där skillnaderna kanske inte alltid syns jättemycket...

Är dock fortfarande lite nyfiken på måtten på amerikanska spåralternativen.Mest för att kunna avfärda dessa som alternativ när det gäller svenskt spår.Får annars helt enkelt ta och inhandla några stumpar :)
Kompromisser lär dock alltid vara närvarande i vår hobby så lär väl hitta det jag vill ha ändå och sen nöja mig med det.

M.v.h Björn