Författare Ämne: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår  (läst 10284 gånger)

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« skrivet: sön 02 mar 2014, 19:44:04 »
Ostkrokarna - MMM3R dubbelspårskurvor
  Idag blev det lite modulsnickeri. Har en längre tid funderat på att bygga några kurvor och idag satte jag fart.
Det blev tre modulramar, serie Ostkrokarna: Ester Ella och Kapten krok
Alla med radie 2000: Ester=10gr, Ella=5gr och Kapten Krok = 15gr
Samtliga är byggda med MMM-3R Multigaveln.



Kapten Krok har integrerade benfästen av friktionstyp




Utloggad Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 347
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #1 skrivet: sön 02 mar 2014, 19:59:26 »
Snygga ramar Tompa. Kul att du börjat med dom. Själv har jag knappt packat upp allt från TM14. Har lite att justera på moduler och tågset.

Ser fram emot det fortsatta bygget.

Staffan S
Staffan S

Utloggad Odd J

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #2 skrivet: tor 06 mar 2014, 17:56:02 »
Tjusig början, såna här pusselbitsmoduler är väldigt bra att ha! Hoppas du gör dom 2R-kompatibla :)

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #3 skrivet: fre 07 mar 2014, 20:33:33 »
...Hoppas du gör dom 2R-kompatibla :)

Ja Odd, de kommer bli 2R kompatibla.
Sneglar också på Dubbelspårsnormen D57, som Modulsyd snickrat på en tid
  http://www.modulsyd.se/forum/download/file.php?id=1179
Hade tänkt att ge de båda spåren helt skild körströmsmatning vilket också rekommenderas i D57

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #4 skrivet: sön 09 mar 2014, 14:30:59 »
Ester ska få gångtunnel
  Dubbelspåret byggs i modern epok. En planfri gångtunnel tänkte jag skulle passa.




Även lågprofilmoduler rymmer en sådan och kan funka bra på en så pass kort modul.






Byggd med 3mm Kapaskiva. Ritar bitarna och skriver ut i 1:1. Tejpar upp på kapaskivan och skär ut.




Belysningen i tunneln görs med varmvita LEDar som sätts i borrmaskin och slipas lite spetsiga med sandpapper.






Målar bitarna och smutsar med torrpastellkritor. Limmar ihop konstruktionen med smältlim
Spacklar lite i skarvarna och bättringsmålar.








Utloggad Peking

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.147
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #5 skrivet: sön 09 mar 2014, 17:00:46 »
Proffsigt och snyggt pedagogiskt visat som vanligt  :clap:  kul att få kika på / Ola

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #6 skrivet: ons 09 apr 2014, 14:00:35 »
Ella får spår med betongslipers
  Ostkroken Ella (337 / 5gr / r2000) blir först ut att få spår. Hade Roco c83 med betongslipers liggande.
Med modernt tema på Ostkrokarna tänkte jag det kunde passa. Det blir 2R/3R kombi-modul.
Hoppas få med och testa denna lilla modul på MMM-2Rkörningen i månadslutet.



Bygghöjden på 2R räls är 1mm mindre än för Märklin K-räls. Klipper därför till två 1mm plywoodstrips
En sån här skräddarsax är stark och bra att klippa tunn plywood med.



Strippsen limmas på 3R-multigaveln som då får rätt höjd för 2R räls.



Stag för rälsbäraren limmas så att rälsbäraren hamnar flusch med de pålimmade strippsen.
Nu ligger rälsbäraren på rätt höjd för att med 5mm kork ge 56mm R.Ö.K <-> modulgavelhålen.
Med den här byggtekniken kan 2Rare använda 3R-Multigaveln.



Ostkrokarnas radie är 2000. Den radien gäller för modulens centrum vilket gör att ytterkurvan är något större och innerkurvan något mindre än 2000.
Jag har skrivit ut en mall med 57mm c-c med rätt inner och ytter radie och ritar på var spårcentrum ska ligga.



Centrumlinjen används för att limma korken så jag får en korkskarv i mitten av spåret.



I korkskarven ska ett punktband för 3R matning monteras. Punktbandet är modell Puko
  http://www.weichen-walter.de/produkte/k-weichen/detail/mittelleiter.html
och är igentligen för Tillig c100 men med lite justering av sliperslägena så passar det Rocorälsen ganska bra.
Länk till webbshoppen http://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/index.php?cPath=10



Punktbanden löds mot mässingskruvar. Man behöver skär ur lite i korkskarven för att få punktbandet på plats.



Jag gör kurvmallar av 1mm papp som formar flexrälsen till rätt inner och ytter radie.



Även om det här är en kort modul så kapar jag rälsen på mitten och lägger in skarvjärn som kan ta upp eventuell längdutvidgning pga fukt.
Kablaget löder jag under rälerna för att inte synas. Kablage löds in på båda sidorna om rälsskarven
Mässingsklossen, som säljs som hjälpmedel att lägga flexräls, skruvar jag fast i rälerna under lödningen för att hindra värmen från att sprida sig och förstöra sliprarna.
Matningen till punkbandet löds också



Sätter mässingskruv för att löda rälorna i modulskarven. Modulgränsnittet blir med så kallad kombiskarv så att 2Rmodulers skarvrälor kan fästas.



Limmar rälsen med vitlim. Att använda spårläggningsmallar i båda ändarna underlättar betydligt.



Löder rälorna mot mässingskruvskallarna. Även här använder jag mässingsblocken för att leda undan värmen.
Låt blocken bara greppa den räl som ska lödas. Annars finns risk att blocket drar ihop rälorna till smalare räls då blocken är något mindre än avståndet mellan rälorna.



Sen är det bara att kapa rälorna och fila. Jag klipper rälorna med tång 0,5mm utanför modulkanten och filar till modulkanten.
Även här skruvar jag på mässingsblocken som en förstärkning under filandet.
Väldigt användbara dom här blocken  :)



Genom att ta till lagomt extra lång räls som sticker ut på kanterna så fås automatiskt de korta skarvrälorna som behövs.
Utsticket av rälsen ska alltså vara minst 25mm så får man perfekta skarvrälbitar nästan utan insatts.



Jaha, så här ser Ella ut nu.




Utloggad Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 347
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #7 skrivet: ons 09 apr 2014, 19:48:31 »
Jag ser fram emot att se de vid körningen i slutet av månaden. Snyggt, och det där mässingblocket var en intressant bekantskap. Kan vara en bra investering även för en 3R byggare noterar jag. Så var finner jag en leverantör?


Staffan S

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #8 skrivet: ons 09 apr 2014, 20:12:48 »
...det där mässingblocket var en intressant bekantskap. Kan vara en bra investering även för en 3R byggare noterar jag. Så var finner jag en leverantör?

Hej Staffan,
Blocken kallas Flexspårspännare och finns på Conrad
  http://www.conrad.se/H0-FLEXSP%26Aring;RSSP%26Auml;NNARE-3-PACK.htm?websale8=conrad-swe&pi=217733&ci=SHOP_AREA_17036_1606490 

Utloggad LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.696
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #9 skrivet: ons 09 apr 2014, 23:47:09 »
Snyggt bygge!

Hoppas att du filar rälsändarna någon 1/10 mm innanför modulgaveln, så att rälerna inte går emot rälerna på nästa modul.

/Lars

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #10 skrivet: tor 10 apr 2014, 06:44:25 »
...Hoppas att du filar rälsändarna någon 1/10 mm innanför modulgaveln, så att rälerna inte går emot rälerna på nästa modul.

Hej Lars,
  Just nu är rälerna filade så att om man drar en kloss utmed modulgaveln så tar rälorna inte i. Men just nu är det ingen marginal
så måttet varierar nog mellan 0,0x-0,1mm
Tittar i MMM-2R normen, avsnitt kombiskarv, står där inget om hur långt innanför gaveln rälen ska/måste vara.
I MMM-3R normen står citat
  "Spåret ska kapas vid modulskarv så att det bildas ett litet glapp, ca 0,5mm (Det ska bli ett elektriskt avbrott)."   

Du som kan FREMO, specar FREMO mått på hur långt innan för modulkanten rälen max/min får vara vid KiK-skarv?

Utloggad Kuiper

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 105
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #11 skrivet: tor 10 apr 2014, 11:49:42 »
Fremo-normen säger inget om detta, men erfarenheten har visat att 0,1-0,2 mm är ett lämpligt mått. Även om 0,5 mm fungerar rätt väl i praktiken så är ett totalt glapp på 1 mm lite i längsta laget.

/Erik

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #12 skrivet: tor 10 apr 2014, 13:32:05 »
Fremo-normen säger inget om detta, men erfarenheten har visat att 0,1-0,2 mm är ett lämpligt mått...

Hej Erik
  Tack för infon. Då ska jag fila lite till och korta rälorna till minst 0,1

...Även om 0,5 mm fungerar rätt väl i praktiken så är ett totalt glapp på 1 mm lite i längsta laget.

Ja, här är nog 3R-normen lite otydlig. Man skulle kunna tolka "...så det bildas ett lite glapp..." som det avstånds som två moduler tillsammans utgör och därmed 0,25mm från räl till modulslut.
 


Utloggad nohab

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.013
    • www.mj-magasinet.se
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #13 skrivet: tor 10 apr 2014, 20:19:45 »
Himla slarvig typ som skrivit 3R-normen...
Visst är det hela glappet som avses med 0,5 mm, det är väl sällan man pratar om halva glapp :-)
1 mm brukar dock fungera bra också bara rälerna linjerar.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.802
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #14 skrivet: tor 10 apr 2014, 20:42:11 »
Jag gillar gångtunneln och detaljerna med lamporna och de små fyrkanterna kring dem.

Blir ljusspridningen bättre när du spetsslipar lys-dioderna? Många LED tycker jag har problem med att de har en annan spridning på ljuset än den man just då behöver...

Hur ordnar du strömförsörjningen, är det en separat nätdel, eller kanske batteri?

Blir det någon dekoration i tunneln? Här i Lindome har man haft ett konstprojekt i gångtunneln vid stationen och den är nu inte nerklottrad utan härlig färglagd med bilder och mönster.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #15 skrivet: tor 10 apr 2014, 21:51:17 »
Himla slarvig typ som skrivit 3R-normen...

 :lol:


Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #16 skrivet: tor 10 apr 2014, 23:40:48 »
Jag gillar gångtunneln och detaljerna med lamporna och de små fyrkanterna kring dem.

 

När jag slipade lysdioderna och gjorde fyrkanterna hade jag en minnesbild i huvudet av dessa lampor.
Nu hittade jag en bra bild på dom.




Blir ljusspridningen bättre när du spetsslipar lys-dioderna? Många LED tycker jag har problem med att de har en annan spridning på ljuset än den man just då behöver...

Har inte kollat exakt hur det blir ännu men när man "frostar" LEDytan så sprider ljuset ut sig så jag tror det funkar.


Hur ordnar du strömförsörjningen, är det en separat nätdel, eller kanske batteri?

Blir en liten svart plugg med 12VDC ut.


Blir det någon dekoration i tunneln? Här i Lindome har man haft ett konstprojekt i gångtunneln vid stationen och den är nu inte nerklottrad utan härlig färglagd med bilder och mönster.

Jag tänker att Graffiti skulle passa bra.

Utloggad Manfred

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 149
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #17 skrivet: fre 11 apr 2014, 05:42:01 »
Fremo-normen säger inget om detta, men erfarenheten har visat att 0,1-0,2 mm är ett lämpligt mått. Även om 0,5 mm fungerar rätt väl i praktiken så är ett totalt glapp på 1 mm lite i längsta laget.

/Erik

1mm blir ju i verkligheten 87mm vilket är alldeles för mycket. :D  :lol: :)
Thomas

Utloggad Kuiper

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 105
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #18 skrivet: fre 11 apr 2014, 12:55:43 »
Citat från: Manfred
1mm blir ju i verkligheten 87mm vilket är alldeles för mycket. :D  :lol: :)

Fast 87 mm gör nog inte att tågen spårar ut. Kolla den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=D-8gV4DJZUw.

/Erik

PS. Jag vet att jag går lite OT här, men jag kunde inte låta bli. Vänligen svara inte på detta inlägg i denna tråd.

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #19 skrivet: sön 13 apr 2014, 00:38:29 »
Ella får El
  Ostkroken Ella (337 / 5gr / r2000) har fått elanslutning.
Ostkrokarna är som sagt 2R/3R kombimoduler, så dom får elanslutning med bananproppar enl. 3R-normen


 

Kompletterar slipersmattan. Sliprarna i gaveländarna har skuritsur så att skarvjärnen kan komma in under rälerna
 


Borrar separata hål för varje rälmatningskabel.
Det underlättar när körströmselen kopplas in under modulbanebygge om man kan se vilken räl som är "röd" resp "svart"
Använder självhäftande bundbandshållare för att samla och dra kablaget ner till träklosarna.
Träklossarna fungerar som kabelförankring till körströmskablaget och har 4mm hål borrade.
Det blir separat kablage för respektive spår, allt enligt dubbelspårsnormen D57
  Dubbelspårsnorm D57


 
Under en så här kort modul blir det trångt att komma åt när modulbanan ska byggas upp.
Låter därför körströmskablaget sitta långt ut på sidorna.



Håller kablaget så kort som normen tillåter så det enklare får plats att "packas" in i modulen.


 

Jaha, så här ser modulen ut nu.



Utloggad Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 347
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #20 skrivet: fre 18 apr 2014, 21:59:39 »
...det där mässingblocket var en intressant bekantskap. Kan vara en bra investering även för en 3R byggare noterar jag. Så var finner jag en leverantör?

Hej Staffan,
Blocken kallas Flexspårspännare och finns på Conrad
  http://www.conrad.se/H0-FLEXSP%26Aring;RSSP%26Auml;NNARE-3-PACK.htm?websale8=conrad-swe&pi=217733&ci=SHOP_AREA_17036_1606490

Nu har dom kommit, mina flexspårspännare. Och en rälsavbitartång som jag noterat i katalogen.
Staffan S

Utloggad Odd J

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #21 skrivet: fre 02 maj 2014, 20:08:44 »
Har missat diskussionen här ovan om längd från rälens slut till modulgaveln.

På 2R-sidan förekommer i praktiken på några ställen per bana alltid "hopp" på en 3-4 mm där skarvräler med mindre god passform monterats. Detta leder inte till märkbara störningar i trafiken men är säkert inte heller speciellt bra på lång sikt. Men det är således inte nödvändigt att göra detta "skin tight". Jag skulle säga att det bästa är att kapa rälerna så att dom synbart ligger innanför gaveln men inte mer, då talar jag om något i stil med 0,10-0,25 mm. Det totala "hoppet" blir då en 0,5 mm i värsta fall och detta fungerar alldeles utmärkt.

Utloggad Kuiper

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 105
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #22 skrivet: mån 05 maj 2014, 17:39:41 »
Vad är syftet med den högre gaveln på "yttergaveln"?

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #23 skrivet: mån 05 maj 2014, 22:34:26 »
Vad är syftet med den högre gaveln på "yttergaveln"?

Stabilt stöd till lite högre landskap.

Utloggad Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
SV: Ostkrokarna - MMM3R dubbelspår
« Svar #24 skrivet: lör 10 maj 2014, 19:24:33 »
Idag har Ester och Kaptenkrok fått sina rälsbärare