Författare Ämne: Bilar på MiWuHa  (läst 1063 gånger)

Utloggad danbli

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
Bilar på MiWuHa
« skrivet: ons 05 mar 2008, 22:09:09 »
Hej!

Är det någon som har bra koll på hur bilarna på Miniatur Wunderland fungerar? Som jag förstått så är det fallers system de använder(rejält ombyggt).

Jag har läst artikeln i Allt om modelltåg 4 men fattar inte riktigt hur de får olika bilar att svänga åt olika håll och hur de vet var på banan de befinner sig och hur de kommunicerar med dem om de nu ens gör det.

Jag har haft lite ideer om att montera en AVR mikroprocessor och Rfid chip om jag bygger en bana.

/Daniel

Utloggad JB

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
Bilar på MiWuHa
« Svar #1 skrivet: ons 30 jul 2008, 19:57:29 »
Bilarna på MiWuLa (som förkortningen är, har ingen aning om vad Rutger Friberg tänkte på när han skrev MiWuHa) är som sagt Fallers system i grunden. Mer om det kan man läsa här: http://www.miniatur-wunderland.de/anlage/technik/carsystem/modell-auto/

/Jonas
Think Different

Utloggad Ångben

• Stammis
  • Antal inlägg: 516
Bilar på MiWuHa
« Svar #2 skrivet: ons 30 jul 2008, 20:30:59 »
Citat från: JB
...Bilarna på MiWuLa (har ingen aning om vad Rutger Friberg tänkte på när han skrev MiWuHa)...

Hamburg  :???:  :geek:  :wacko: ???

Utloggad JB

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
Bilar på MiWuHa
« Svar #3 skrivet: fre 01 aug 2008, 15:54:50 »
Citat från: Ångben
Citat från: JB
...Bilarna på MiWuLa (har ingen aning om vad Rutger Friberg tänkte på när han skrev MiWuHa)...
Hamburg  :???:  :geek:  :wacko: ???

Jo han nämner det i artikeln, att Ha kommer från Hamburg. Att de själva förkortar sig MiWuLa verkar inte vara så viktigt. Man kan ju vara mer precis och kalla stället för MiWuSp om man vill eftersom de faktiskt ligger i Speicherstadt.

/Jonas
Think Different

Utloggad lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 405
Bilar på MiWuHa
« Svar #4 skrivet: lör 02 aug 2008, 12:21:56 »
Istället för att uppfinna hjulet på nytt så kan du kanske använda dig av detta DCC-styrda system där dataöverföringen till bilarna sker via IR. Svänga åt olika håll gör ju bilarna via Fallers "växlar" som styrs manuellt eller via dator på samma sätt som vanliga "tågväxlar".

http://www.modelleisenbahn-claus.de/index.htm
Lasse Larsson