Författare Ämne: Tjocklek på plywooden?  (läst 1768 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 929
Tjocklek på plywooden?
« skrivet: lör 25 jan 2014, 17:45:47 »
I Håkan Davidssons bok så rekommenderar han 6 mm plywood till rälsunderlag och underlag i N-skala. Håller ni med? Det finns väl olika kvaliteter på plywood, vilken skall man välja tycker ni? Sedan har jag förstått att det bästa sättet att starta en nivåhöjning är att såga upp plyfan och böja den uppåt med stöd då naturligtvis, för att få den mjukaste stigningen, eller? Min bana blir ju 4,5 meter lång och så långa plywoodskivor finns det ju inte, men då skarvar man ju naturligtvis? Sedan har jag ett par frågor om tips om sajter där man kan köpa, jag vet inte vad det heter på svenska men på tyska "gleiswendel". Och om det finns någon fin sida om hur man bygger/gör/använder flexräls i kurvor. Jag :???: har inte riktigt fått grepp på det där om hur man skarvar rälsen bäst ang om att det i kurvor, så blir ju den ena rälsen kortare än den andra. Se där! Hoppas på svar!

Mvh :???:

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Tjocklek på plywooden?
« Svar #1 skrivet: lör 25 jan 2014, 18:20:29 »
Jag kan inte ge dig svar på allt det du frågar om, men i kurvor skarvar man rälsen efter att man har format den och ser hur mycket som måste klippas bort. Sedan löder man skarven till en ny bit flexräls och håller den fria biten rak. Detta för att få en skarv som inte blir "kantig". Den fria längden formas och klipps sedan av till en jämn skarv vid nästa längd. Det finns andra metoder också, men denna är i mitt tycke den enklaste. Den bästa tången för att klippa räls heter Xuron.

Inte fel med 6 eller 7 mm plywood under rälsen. Och att såga ur stigningar för att få en jämn sluttning är helt naturligt. När du sedan skarvar plyfan till nästa skiva så använder du en decimeter av samma plyfa på undersidan och limmar/skruvar ihop dem. På så vis får du en helt plan skarv.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad Micke C

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.408
« Svar #2 skrivet: lör 25 jan 2014, 19:09:29 »
Plyfa-tjockleken beror till stor del hur du bygger ramverket, hur glest/tätt och om du bygger med en hel skiva eller bara plyfa under spåret. Jag använder normalt 10mm furuplywood oavsett N eller H0.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad osterlub

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
« Svar #3 skrivet: fre 31 jan 2014, 08:25:03 »
Jag har faktiskt använt 4 mm furuplywood för mina bana, men då har jag också stående 28x35 ströläkt under varje spår. I stigningarna så finns det naturligtvis inget stående under, utan här stöttar jag med en 15 cm mellanrum med hjälp av samma typ av ströläkt. På större ytor såsom bangårdar mm så ligger det stående stöläkt med ca 15 cm avstående under hela skivan. Varför gjorde jag då såhär. Tja, jag hade tillgång till en massa ströläkt från andra aktiviteter och utnyttjade det jag hade.

Utloggad PaBlo

• Stammis
  • Antal inlägg: 516
« Svar #4 skrivet: fre 31 jan 2014, 09:25:10 »
Själv använder jag oavsett skala konstruktionsplywood P30 från Byggmax för 198kr/st. 12mm tjock med måtten 2400x1200 mm, 5-lager. Den är lite vågig innan man skruvat fast den och man bör ha ca. 400mm mellan reglarna, då blir den riktigt rak och fin och anläggningen håller att sitta och stå på. Har tidigare provat 6mm plywood men den slog sig och kändes vek och man bör då som Osterlub regla upp direkt under varje spår. Med andra ord (enligt mig) hellre en billigare, 5-lager, men tjockare plywood än en dyrare, tunnare med fler lager. Det bästa är såklart 20mm riktig plywood med många lager, men då kostar det såklart mycket kulor.

Utloggad Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
« Svar #5 skrivet: fre 31 jan 2014, 11:27:17 »
Jag har stor erfarenhet av olika sorters plywood och andra skivor, har testat det mesta i mina modulbyggen.

Den billiga 12 mm K-plywooden är inte dålig, men kan möjligen vara till problem om man är i en miljö där luftfuktigheten ändras. De få lagren gör att den kan ha lite mer tendens att vilja slå sig.
Det jag främst rekommenderar är 10 mm mångskiktig (har ingen bit här nu, vet inte riktigt hur många lager det är) plywood. Vi i MMM köper den vanligen hos Woody i Huddinge eftersom dom är så trevliga där och alltid har tid att såga om man behöver hjälp, men samma produkt finns säkert att köpa på andra ställen. Skivorna är mindre (1000 x 2000 mm) och dyrare än K-plywood men den är mer formstabil och har även snyggare yta om det är så att man till exempel vill bygga en sarg som syns när bygget är klart.
Det finns även tunnare plywood av högre kvalite men jag tycker inte den är så användbar. Den är så tunn att det blir svårt att skruva ihop två skivor. 10 mm-plywood kan man bygga ett hörn i en "låda" av bara genom att skruva genom den ena skivan in i den andra. Tunnare material kräver förborrning och extrem prescision i arbetet eller att man använder hörnklossar. Sak samma om man skall foga ihop två skivor på längden genom att sätta en bit skiva under som föreslogs här ovan. Kör du med 10 mm plywood kan du ta 16 mm skruv och dra den ett par millimeter in i den övre skivan och hamna perfekt i den undre. Försök skarva 6 mm på samma sätt, antingen får du leta upp pyttesmå skruv som knappast biter eller också så drar du igenom skivan och får skruvar som sticker ut och ökar plåsterkonsumtionen därhemma.

Så mitt råd: Bygg med fin 10 mm fin plywood. Om du har mycket snål budget, kör med 12 mm K-plywood.

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 929
« Svar #6 skrivet: fre 31 jan 2014, 14:47:38 »
Tack för dom fina svaren allesammans! Jag känner mig nog lite som dom som skall uppträda på Melodifestivalen imorgon. Det pirrar lite i magen och man är lite ambivalent om vad/hur man skall välja. Byggde ett par banor när jag var liten men nu när man som 57 åring skall börja bygga den där banan som man har suktat efter i så många år så vill man ju göra rätt ifrån början. Helt klart så kommer jag att välja 10 mm i den kvalitet som Odd rekommenderar. Jag läste i nån artikel just om det att, 10mm där kan man få skruvar att dra och det kan vara jättebra också i  andra moment av bygget (tex montera luftledningsstolpar etc.). Jag har köpt virke till rambygget i 21x69 (enligt H.Davidssons bok) som är dyrare men som jag tror är bäst till ett N-skalebygge. 48 st i 8 olika längder tillsågat och klart för cirka 700 spänn och det är väl inte dyrt :D? Förutom det, så är det ju en massa andra grejor som man skall ha för att kunna genomföra sitt bygge. Jag menar då verktyg och olika andra grejor som då är oumbärliga. Jag har till ex. en gammal AEG slagborrmaskin och den är väl inte så lämplig att handha i våran hobby verksamhet? Jag har en ny sticksåg och då naturligtvis en massa olika verktyg i min verktygslåda som säkert är bra att ha. Men vad säger ni proffs :???:? Ge mig tips om verktyg och andra grejor som oumbärliga för mitt fortsatta byggande. Tack på förhand och jag kommer säkert att återkomma.

Tack och ha en bra dag!
Renato

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #7 skrivet: fre 31 jan 2014, 17:23:30 »
En Proxxon minidrill eller en Dremel dito är väl närmast oumbärlig. Den tar borrar upp till 3,2 mm, kapskivor, slipstift, roterande filar och mycket annat. För att kapa flexräls är en Xuron avbitare det bästa alternativet, trots priset. En temperaturreglerad lödkolv är ett bra komplement för att till exempel skarva flexräls i kurvor. Det kräver en bred lödspets, för att löda elektronik behövs en smal, spetsig. 12%-ig fosforsyra som lödvätska för samma ändamål. En sats med små skruvmejslar i varierande storlekar, både flata och med stjärnudd och kanske till och med hylsor för muttrar. Ett litet sortiment med M2-skruv och mutter är aldrig fel. En hobbykniv med bytbara blad, exempelvis X-acto. Små filar av olika utseende, finns i satser hos Biltema. Listan kan göras lång, men detta är nog de viktigaste verktygen om du vill fördjupa dig i hobbyn.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.