Författare Ämne: Hjälp med värdering av div. märklin  (läst 6839 gånger)

Utloggad jonnyo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
Hjälp med värdering av div. märklin
« skrivet: tis 21 jan 2014, 13:40:29 »
Tjena!

Nu är det tyvärr tid att sälja av min märklin samling då det aldrig används.
Jag förstår att forumet är fullt av folk med mycket kunskap när det kommer till värdet på märklin-tåg/vagnar.
Jag länkar lite bilder med numrerade tåg/vagnar och uppskattar om ni kan ge ett ungefärligt värde på detta.
Allt är sparsamt använt och tyvärr finns det bara originallådor till ett fåtal tåg/vagnar, jag vet att värdet är högre med lådorna så det är lite synd.

http://www.ladda-upp.se/bilder/igzsuntrofylv/
http://www.ladda-upp.se/bilder/asplddrxhdjowf/
http://www.ladda-upp.se/bilder/nccqwvissjtg/
http://www.ladda-upp.se/bilder/pdvhatrkmxjgdr/
http://www.ladda-upp.se/bilder/zuldtcyjiimob/
http://www.ladda-upp.se/bilder/bznvlegmdvyjpm/

Tack!!  :D

Jonnyo

Utloggad Pennstativ

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
SV: Hjälp med värdering av div. märklin
« Svar #1 skrivet: tis 21 jan 2014, 14:38:59 »
Med risk för att Du blir lite besviken:

Jag handlar en hel del med begagnade tåg. Ingenting i din samling sticker ut som raritet, och då handlar det om någon eller några hundringar för varje lok och några tior per vagn. Allt med "SJ" eller "TGOJ" på, och allt som förknippas med Sverige betalas det lite mer för. M-rälsen betingar ringa värde, och likaså trafo etc.

Mest får du ut sannolikt om du säljer detta styckevis på Tradera. Där betalar folk vad det vid det givna tillfället är värt. Det som är intressant får många bud, och allt ointressant för man acceptera att slumpa bort till låga utropspriser. Dock är Tradera en hel del arbete att genomföra.

Ett annat alternativ är att lägga ut det på Blocket till ett rimligt totalpris.

Ett tredje är att få bud på rubbet här på forumet.

Så é livet med gamla tåg!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 229
« Svar #2 skrivet: tis 21 jan 2014, 16:28:30 »
En del intresannta saker, tror som "Pennstativ" att det bästa priset får du vid styckförsäljning på Tradera. Lilte arbete, men resultatet kanske lönar dig...?
Lycka till!  :(
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

Utloggad jonnyo

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: tis 21 jan 2014, 18:56:19 »
Tack så mycket för era svar.Någon som vågar gissa på ett pris för allt på tex Blocket?

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #4 skrivet: ons 22 jan 2014, 10:27:33 »
Vad är tekniskt körbart? Vad är trasigt?

Vilka originalkartonger finns kvar? Origialkartong vara värd 10-20% eller betydligt mer i vissa fall. Är något lok digitaliserat, i så fall, är det delta-digital?

Jag förutsätter att inte något lok är digitaliserat.

Jag tycker många av loken har tydliga skador som påverkar värdet. Det brukar innebära att sakerna har hanterats vårdslöst, kanske åkt i golvet eller förvarats slarvigt i en låda under lång tid. Lackskador och en mängd avbrutna, saknade eller krokiga detaljer.

L1 kanske en hundralapp (en bra dag men kan lika gärna bli osålt!)
L2 kanske en hundralapp eller två?
Standardlok som det går 13 på dussinet av, billiga startsatslok av ringa intresse för de som håller på med MJ.

L3 kanske något mer, för mig ser det billigt ut.
L5 (RC) kan kosta över tusenlappen men då skall det finnas originalkartong och loket skall givetvis vara oskadat i fint skick och körbart. L5 i det skicket med brutna backspeglar, trasig strömavtagare, ej kartong, ej digitalt, kanske 5-600?
L4 svårt att bedöma skicket utifrån bilden, koppel fram saknas, men i bästa fall runt 1000-lappen i oskadat skick med kartong? Även om det är TGOJ/svenskt så är det inte någon kioskvältare.

L6 TGOJ, vore det inte TGOJ skulle det kosta 3-500 kr på tradera en bra dag, nu förmodligen i ett högre spann, men knappast över 1000 kr. Inte särskilt efterfrågad modell. Tiden har gått ifrån den, baserade på ett mycket enkelt lok.

Vagnar:
1, fabrikat Lima? 2-300 högst om bra skick, om det är likströmshjul under skall den inte säljas under märklin växelström! Jag är trött på att se sån skit under märklin i Tradera. Ange alltid märket!
2 under 100
3 runt 100?
4 runt 100 eller lite mer?
5 10-40
6 skadade detaljer, 100 max?
7 ?
8 och 12, 0-10 kr
9 100-200, mer med kartong
10 200-270 för oskadad med kartong, skadad utan kartong 100-200.
11 ? över 100

Rak eller böjd M-räls 5 kr styck?
Elväxlar 50-100/st?
Handväxlar under 50 kr.
Korsning 50?
Korsningsväxel 150-200?
Tre-växel 150-200?

små tyska eller danska standard-bostadshus 0-40
Byggnader, ofta väldigt lite

Blå transformator 10VA, max 100 kr. Större trafos, 16 eller 30VA lite mer, men ändå inte så värst eftersökta då de kostar så mycket i frakt och är supervanliga. Då de flesta vill köra digitalt har de begränsat värde.

Ovanstående är tradera priser vid styckförsäljning, på blocket i klumpförsäljning tror jag du inte kan maxa ur priserna på samma sätt.

Vill du maxa ur så lägg ut Alfa-Laval, Coop, Electrolux-vagnar i egna auktioner, liksom alla oranga lok i egna auktioner. Se till att ha bra och tydliga bilder som även visar ev. skador så blir det inte reklamation.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad jonnyo

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: ons 22 jan 2014, 17:49:57 »
Tack till alla som svarat, särskilt Tack till LeoArietis även om din värdering är till min besvikelse, men som någon sa "Så é livet med gamla tåg.".
Det stämmer att sakerna legat i lådor under en längre tid och tyvärr har detta skadat vissa lok, inga lackskador men avbrutna detaljer.

Ärligt talat så trodde jag delarna var värda en hel del mer så jag funderar nu på om jag ska behålla sakerna istället, annars låter tradera som ett bra alternativ vid ev. försäljning.

Nu är alla lok testkörda och fungerar alldeles utmärkt, alla avgår enligt tidtabell trots vintertider.

Här är en bild på alla delar.
http://www.ladda-upp.se/bilder/xmtkduarsmgoef/

Jag har räknat alla delar, där fanns:

44 st böjda M-rälsar
46 st raka M-rälsar+3 st långa+3 st korta
3 st växlar, två av dom är elektriska
1 st elektrisk?/mekanisk järnvägsövergång

Roligt forum, man blir imponerad över allas byggen, synd man inte har mer tid och pengar.

Ha de gott / Jonnyo

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #6 skrivet: ons 22 jan 2014, 21:51:38 »
Min värdering är ganska grov och mer för att du skall få en känsla för vad sakerna kan vara värda.

Vid tradera-auktioner så finns alltid chansen (eller risken?) att två köpare drabbas av auktionsdjävulen och bjuder betydligt mer än vad sakerna är värda.

MJ-marknaden är minskande i Sverige. Ungdomar vill hellre ha en padda än en krokodil.

Dessutom så har vi en betydande privatimport och kronan är relativt starkare än för 10-20 år sedan. Dessutom så är Sverige med i EU vilket har pressat priserna här, inte minst pga den omfattande privatimporten från t.ex. tyska näthandlare, ebay.de osv. Under de senaste åren skulle jag gissa att det varje år har sålts många många tusen tyskimporterade nya vagnar och lok på tradera. Vagnar och lok som har betydligt bättre status och av mer eftertraktade och nyare modeller än vanliga källarfynd från 70-90-talet.

Under de senaste årtiondena har Märklin fått en betydligt hårdare konkurrens, och köparna är därför mer kräsna och vill ha modeller som inte bara är svenskmålade eller rena fantasimålningar utan också stämmer överens med förebilden. Det finns dessutom flera nya riktiga svenska modeller, t.ex. X2000 från Jeco, Rocos 80-talspersonvagnar, NMJ's 60-talsvagnar, moderna och äldre godsvagnar, som även de som kör märklin köper.

En sak till påverkar, moderna vagnar och lok har kortkoppelkuliss, något som äldre vagnar inte har.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.657
« Svar #7 skrivet: ons 22 jan 2014, 22:19:57 »
En sak som gör att gamla Märklinprylar minskar i pris är väl att utbudet ökar i och med att många äldre samlingar kommer ut på marknaden samtidigt som antalet personer som samlar på just äldre Märklin minskar. Dessutom får vi komma ihåg att det var inga dåliga mängder med Märklinprylar som såldes på framför allt 60-talet så utbudet är rejält, det är ju bara att kolla på Tradera.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis